Teemu Turunen sai jättää istuskelun24.3. 04:00
Teemu Turunen on ehtinyt asua Norjassa kolmisen kuukautta. Tämä kuva on otettu Bergenissä, mikä on Sogndalia lähinnä oleva suurempi kaupunki.
Kuva: Kaisa LehtorantaPolvivaiva piti Sogndalin pelaajan kaksi kuukautta poissa jalkapallo-kentiltä, mutta Turunen ehtii kuntoon sopivasti kauden aluksi.
Antti Kaarto
KOTKA. Teemu Turunen vastaa puhelimeen vapaapäivänään.
- Ihan rauhallisesti olen kotosalla. Yleensäkään en jaksa iltaisin kuin lepäillä kotona. Jonkin verran olen pyörinyt kylällä, mutta se tulee tutuksi kahdessa päivässä, Turunen naurahtaa.
Hän siirtyi tammikuussa KooTeePeestä Norjan 1. divisioonassa pelaavaan Sogndaliin. Kotiseutuna on nyt muutaman tuhannen asukkaan kunta komeissa vuonomaisemissa.
Turusella on tänä vuonna ollut vähän liikaakin aikaa nauttia postikorttimaisesta ympäristöstä. Hän joutui painajaismaiseen tilanteeseen heti pestinsä alussa: uusi pelaaja uudessa seurassa - ja kaksi kuukautta sivussa.
- Liityin joukkueharjoituksiin vasta La Mangan harjoitusleirillä maaliskuun alussa. Polvessani on ollut ongelmia noin vuoden ajan. Se on tutkittu, eikä mikään ole rikki, mutta jostain se kipu tulee, Turunen kertoo.
Tammi-helmikuun ajan Turunen vahvisti polveaan kuntoutusharjoituksilla. Nyt hän on jo pystynyt pelaamaan, ja esiintyi Sogndalin kahdessa edellisessä harjoitusottelussa.
- Onneksi polvi alkaa olla kunnossa. Mutta varmaankin menee parista viikosta kuukauteen, ennen kuin olen täydessä kunnossa. Meillä on vielä kaksi harjoitusottelua ennen kauden alkua, se on minulle hyvä juttu, Turunen sanoo.
Turunen on päässyt kahdessa ottelussaan pelaamaan juuri siinä roolissa, mikä hänelle luvattiin. Ja mistä hän eniten nauttii: kymppipaikalla kärjen takana.
- Valmentaja odottaa minulta hyviä syöttöjä ja juoksuja puolustuslinjan taakse. Rooli on todella hyökkäävä, siirryn tarvittaessa kärkimieheksi, Turunen kertoo.
Norjan divarikausi alkaa 5. huhtikuuta. Sogndal tosin aloittaa vasta kaksi päivää myöhemmin, sillä ottelu Sogndal-Hönefoss on kauden ensimmäinen tv-peli.
Itse asiassa Sogndal esiintyy kahdessa kolmesta ensimmäisestä televisioitavasta ottelusta. Onko se merkki siitä, että seura on vahva ehdokas liiganousijaksi?
- No, yhdeksästä harjoitusottelusta emme ole hävinneet yhtäkään. Lisäksi meillä on aika laaja pelaajarinki, joten tilanne on hyvä verrattuna sarjan muihin joukkueisiin, Turunen kertoo.
Oman sarjansa joukkueita vastaan Sogndal on harjoitusotteluissa pelannut kolme kertaa voitokkaasti ja kahdesti tasan. Norjan liigajoukkueista Sogndal on kohdannut Molden ja Startin. Kumpikin ottelu päättyi tasan.
Viime kaudella Sogndal sijoittui divisioonan (Adeccoligaen) neljänneksi ja ylsi nousukarsintaan, mutta liigan putoajaehdokas Aalesund tarjoili vielä liian kovaa kyytiä.
Sogndalin sarjatasolta kolme parasta joukkuetta nousee suoraan Norjan liigaan.
- Olisi tärkeää saada kausi hyvin käyntiin. Hönefoss on kova joukkue, ja kolmas pelimme on (liigasta pudonnutta) HamKamia vastaan. Helpottaisi jatkoa, jos saisimme kolmesta ensimmäisestä pelistä 7-9 pistettä. Pelkkä hyvä talvikausi ei auta mitään, Turunen sanoo.
Siviilielämä Turusella on sujunut mukavissa merkeissä.
- Tämä on rauhallinen paikka asua, olen viihtynyt hyvin. Jos haluaa isompaan kaupunkiin, niin Bergen ei ole kovin kaukana.
- Joukkueessa on tosi hyviä jätkiä, sinne on ollut helppo sopeutua.
Kolme kuukautta Norjassa ei vielä ole tehnyt Turusesta norjan kielen sujuvaa taitajaa. Eikä Sogndalissa oikeastaan ole kyse norjan vaan sognamålin puhumisesta.
- Se on aika erikoinen murre. Ymmärrän kyllä kieltä ja pystyn päivittäiset asiat hoitamaan. Mutta treeneissä puhutaan lähinnä norjaa, ja parempi kielitaito helpottaisi siellä.
- Tulee liikaa käytettyä englantia. Nyt pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja ryhtyä puhumaan enemmän norjaa, Turunen lupaa.