FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
29.06.2017 klo 16:18:32 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
FF2-futisturnaus!, Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org
Sivuja: 1 ... 6 [7]
 
Kirjoittaja Aihe: Täällä lyttäämme muiden harjoitteet  (Luettu 51109 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
#6onFyysinenEiLäski

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tottenham


Vastaus #150 : 11.05.2015 klo 11:35:00

Kyselläänpä kanssa foorumistien ja kokeneempien valmentajien vinkkejä seuraavaan dilemmaan?

9 vuotiaat pojat joukkueena. Minkälaisia helppoja harjoitteita voisi alkaa ajaa sisään, että pelaajat oppisivat paremmin pelin leveyttä?

Näin nuorille ei ehkä se tärkein asia vielä, mutta pikkuhiljaa siihenkin voisi pureutua enemmän, kun peli tuppaa kasaantumaan keskelle kasaan.
ogi77

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: no onhan niitä


Vastaus #151 : 11.05.2015 klo 12:28:39

Perinteinen vastaushan näihin on ollut neljän maalin peli eri variaatioilla. Siis neljä tötsämaalia kentän leveydelle ja maali vaikka kuljettamalla. Voi pelata jokerilla tai tasavahvoilla jengeillä. Loppu on sitten koutsista kiinni: miten hyvin saat jätkät siltikään pitämään leveyden ja se että osaat selittää peliharjoitteen osaksi oikeaa peliä.
takakarvaus

Poissa Poissa


Vastaus #152 : 11.05.2015 klo 13:34:43

Tuo 4 maalin peli on varsinkin hyvä, ja jos haluaa korostaa syöttämistä niin rajoittaa ettei palloa saa kuljettaa eteenpäin.
-
Maalintekoharjoitteena toimii esim. kolmella pelaajalla: keskikenttä syötää poikittain laitaan josta diagonaalisesti pallo takaisin hyökkääjälle keskelle joka tiputtaa takaisin alaspäin keskikentälle josta pallo uudelleen laittaan diagonaalisesti ylöspäin nousevalle laiturille jonka jälkeen keskitys maalille hyökkääjälle ja maalinteko. Erinalaisia variaatioita voi tehdä ja yksinkertaistaa taitotason mukaan, tämä kuitenkin (yleensä) onnistuu jo F9-ikäluokan kilpapelaajilta yhdellä kosketuksellakin muutaman harjoituksen jälkeen kunhan syöttöetäisyydet sopivat potkuvoimaan ja kenttäkokoon. F9:lle riittää n. max. 10m syötöt, E11 voi jo tuplata etäisyyttä kun potkuissa on enemmän voimaa.
Haastavinta on saada haltuunottosuunnat kuntoon ja pelaajat liikeelle ettei yritetä tehdä tätä paikaltaan seisoen vaan liikkeestä joka vaatii myös oikeaa ajoitusta. 


rukkanen

Poissa Poissa


Vastaus #153 : 11.05.2015 klo 15:15:50

Tuo 4 maalin peli on varsinkin hyvä, ja jos haluaa korostaa syöttämistä niin rajoittaa ettei palloa saa kuljettaa eteenpäin.
-
Maalintekoharjoitteena toimii esim. kolmella pelaajalla: keskikenttä syötää poikittain laitaan josta diagonaalisesti pallo takaisin hyökkääjälle keskelle joka tiputtaa takaisin alaspäin keskikentälle josta pallo uudelleen laittaan diagonaalisesti ylöspäin nousevalle laiturille jonka jälkeen keskitys maalille hyökkääjälle ja maalinteko. Erinalaisia variaatioita voi tehdä ja yksinkertaistaa taitotason mukaan, tämä kuitenkin (yleensä) onnistuu jo F9-ikäluokan kilpapelaajilta yhdellä kosketuksellakin muutaman harjoituksen jälkeen kunhan syöttöetäisyydet sopivat potkuvoimaan ja kenttäkokoon. F9:lle riittää n. max. 10m syötöt, E11 voi jo tuplata etäisyyttä kun potkuissa on enemmän voimaa.
Haastavinta on saada haltuunottosuunnat kuntoon ja pelaajat liikeelle ettei yritetä tehdä tätä paikaltaan seisoen vaan liikkeestä joka vaatii myös oikeaa ajoitusta.

Jälkimmäinenhän on puhtaasti drilli, jossa pelkästään toteutetaan mallia sen kummemmin ajattelematta? Jos maalintekoa halutaan tästä leveysnäkökulmasta harjoitella, olisi mielestäni parempi esim. pelata 3 v 1+2 -hyökkäyksiä (eli lähtötilanteessa kolmen hyökkääjän rintama, yksi puolustaja hyökkääjien ja maalin välissä sekä kaksi puolustajaa takamatkalla niin, että syntyy pelinomainen aikapaine hyökkäyksen nopealle päättämiselle). Hyökkäyksen aloitustapaa voi myös muokata (onko pallo alussa keskellä vai jommallakummalla laidalla vai toimitetaanko se jollekulle hyökkääjistä juoksuun yms.). Tällaisessa harjoitteessa myös painottoman puolen laidan kaventamisen hyötyä on helppo havainnollistaa.

Neljän maalin peli on hyvä, mutta myös sellainen peli toimii, jossa (kuljetus)maalina toimii päätyraja koko pelialueen leveydeltä. Tällöin voidaan tutkia myös tilanteita, joissa puolustava joukkue puolustaa laitoja mutta on jättänyt keskustan vapaaksi, eli pelaamalla pallo laitaan voidaan tehdä tilaa keskelle/toiseen laitaan tai vastaavasti pelaamalla keskelle saadaan laidalle tilaa seuraavaa syöttöä varten.
ogi77

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: no onhan niitä


Vastaus #154 : 12.05.2015 klo 08:50:36

Neljän maalin peli on hyvä, mutta myös sellainen peli toimii, jossa (kuljetus)maalina toimii päätyraja koko pelialueen leveydeltä. Tällöin voidaan tutkia myös tilanteita, joissa puolustava joukkue puolustaa laitoja mutta on jättänyt keskustan vapaaksi, eli pelaamalla pallo laitaan voidaan tehdä tilaa keskelle/toiseen laitaan tai vastaavasti pelaamalla keskelle saadaan laidalle tilaa seuraavaa syöttöä varten.

Meikäläinen on käyttänyt aika paljon mitä itse kutsun päätypeliksi, joka siis toimii juuri esittämälläsi tavalla. Ajattelin että jos pelin leveys ei ole tässä tapauksessa pojille vielä tuttu käsite, aloitetaan sen opettelu neljän maalin pelillä ja myöhemmin siirrytään tuohon päätypeliin joka ei ole niin rajoittava, vaan on käytettävissä koko kentän leveys maalintekoon.
nozick

Poissa Poissa


Vastaus #155 : 12.05.2015 klo 08:58:56

Meikäläinen on käyttänyt aika paljon mitä itse kutsun päätypeliksi, joka siis toimii juuri esittämälläsi tavalla. Ajattelin että jos pelin leveys ei ole tässä tapauksessa pojille vielä tuttu käsite, aloitetaan sen opettelu neljän maalin pelillä ja myöhemmin siirrytään tuohon päätypeliin joka ei ole niin rajoittava, vaan on käytettävissä koko kentän leveys maalintekoon.
Vielä yksi variantti on 'laitapeli', jossa pelataan normaaleihin maaleihin, mutta pallonriiston jälkeen pallo on ennen maalintekoyritystä käytettävä pelaajalla, joka on kentän ulkopuolella kentän sivulla. Tarvitaan siis kentän kummallekin sivulle yksi jokeripelaaja.
takakarvaus

Poissa Poissa


Vastaus #156 : 12.05.2015 klo 14:57:35

Jälkimmäinenhän on puhtaasti drilli, jossa pelkästään toteutetaan mallia sen kummemmin ajattelematta? Jos maalintekoa halutaan tästä leveysnäkökulmasta harjoitella, olisi mielestäni parempi esim. pelata 3 v 1+2 -hyökkäyksiä (eli lähtötilanteessa kolmen hyökkääjän rintama, yksi puolustaja hyökkääjien ja maalin välissä sekä kaksi puolustajaa takamatkalla niin, että syntyy pelinomainen aikapaine hyökkäyksen nopealle päättämiselle). Hyökkäyksen aloitustapaa voi myös muokata (onko pallo alussa keskellä vai jommallakummalla laidalla vai toimitetaanko se jollekulle hyökkääjistä juoksuun yms.). Tällaisessa harjoitteessa myös painottoman puolen laidan kaventamisen hyötyä on helppo havainnollistaa.

Neljän maalin peli on hyvä, mutta myös sellainen peli toimii, jossa (kuljetus)maalina toimii päätyraja koko pelialueen leveydeltä. Tällöin voidaan tutkia myös tilanteita, joissa puolustava joukkue puolustaa laitoja mutta on jättänyt keskustan vapaaksi, eli pelaamalla pallo laitaan voidaan tehdä tilaa keskelle/toiseen laitaan tai vastaavasti pelaamalla keskelle saadaan laidalle tilaa seuraavaa syöttöä varten.



Hmm, meillä on ehkä hieman erinlainen käsitys jalkapallosta, henkilökohtaisesti valmentajana en toteuta yhtään harjoitusta ilman ajatusta. Mutta selvennykseksi kysymys on tilankäytöstä syvyyteen ja leveyteen, liikkeestä, peliasennosta, ensimmäisestä kosketuksesta, ajoituksesta, syöttämisestä ja laukaisusta, ideanahan on seinä kolmannelle joka on jo yleensä hieman liian vaativa suoritus tavalliselle aikuispelaajalle. Jos tuo tuntuu olevan ilman ajatusta niin haluaisin että esittäisit jonkin muun harjoitteen joka vaatisi ajatusta... pelatahan voi vaikka kuinka paljon mutta jos halutaan peliin tuoda uusia elementtejä syvyyden ja leveyden käyttöön tulee sitä toki ensin harjoitella.
rukkanen

Poissa Poissa


Vastaus #157 : 12.05.2015 klo 16:20:57



Hmm, meillä on ehkä hieman erinlainen käsitys jalkapallosta, henkilökohtaisesti valmentajana en toteuta yhtään harjoitusta ilman ajatusta. Mutta selvennykseksi kysymys on tilankäytöstä syvyyteen ja leveyteen, liikkeestä, peliasennosta, ensimmäisestä kosketuksesta, ajoituksesta, syöttämisestä ja laukaisusta, ideanahan on seinä kolmannelle joka on jo yleensä hieman liian vaativa suoritus tavalliselle aikuispelaajalle. Jos tuo tuntuu olevan ilman ajatusta niin haluaisin että esittäisit jonkin muun harjoitteen joka vaatisi ajatusta... pelatahan voi vaikka kuinka paljon mutta jos halutaan peliin tuoda uusia elementtejä syvyyden ja leveyden käyttöön tulee sitä toki ensin harjoitella.

Juu, ei ollut tarkoituskaan kyseenalaistaa sitä, etteikö tuossa esittämässäsi harjoitteessa olisi ollut selkeää ajatusta. Mielestäni nämä kaikki mainitsemasi asiat vain voidaan harjoituttaa suoraan tilanteilla, joissa on myös vastustaja mukana. Itse käytän hyvin vähän näin suljettuja harjoitteita (lähinnä alkulämmittelyssä), ja näiden mainitsemiesi asioiden harjoitteluun (ei nyt toki 1:1, mutta ainakin osittain) soveltuu tuo aiemmin mainitsemani 3v1+2-harjoite vallan mainiosti. En myöskään halua antaa pelaajilla valmiita ratkaisumalleja, vaan haluan nähdä heidän itse kokeilemalla löytävän ne toimivat jutut. Toki tätä oppimista tuen sitten oikeaan suuntaan vihjailevilla kysymyksillä (mieluiten kuitenkin avoimilla, ei suljetuilla kysymyksillä), mutta perimmäisenä ajatuksena on se, että kun kaikkia mahdollisia pelissä eteen tulevia tilanteita ei voi kuitenkaan opetella "ulkoa", niin on sitten parempi opetella automaation tasolle se, miten noita tilanteita voi ratkoa ilman valmiita malleja.

Ja toki esim. tuon mainitsemani 3v1+2-harjoitteen tavoitteena on tuottaa lopulta pelaajille ratkaisumalleja (esim. kuljettaminen kohti vetopaikkaa, kunnes puolustaja saadaan "myymään" itsensä, ja tämän jälkeen syöttö jommankumman vapaana olevan hyökkääjän juoksulinjalle [no, tämäkin riippuu tilanteesta]), mutta en halua antaa niitä valmiiksi ylhäältä vaan osallistaa pelaajat ongelmanratkaisuun, mikä tehostaa oppimista kokonaisuudessaan.
takakarvaus

Poissa Poissa


Vastaus #158 : 18.05.2015 klo 13:48:30

Ilman vastustajaa tehtävien harjoitteiden selkeänä etuna on optimaalisten liikesuuntien ja asentojen harjaannuttaminen jotta palloa saadaan liikutettua mahdollisimman nopeasti haluttuihin suuntiin. Käytännössä missään yksilö-tai joukkuelajissa ei voida suoraan siirtyä harjoitteisiin jossa on vastustaja mukana ilman että haluttuja toimintamalleja ensi harjoitellaan. Otetaan vaikka esimerkkinä nyrkkeily jossa ensin harjoitellaan erinlaisia isku-ja väistösarjoja ilman vastustajaa ja sittten vasta voidaa samaa kokeilla vastustajan kanssa.
Vasta-argumentaationa voidaan sanoa että ilman vastutajaa ei voida opettaa tilanteiden havaitsemista ja ongelman ratkaisua. Kyllä sekin on totta, mutta ensi pitää luoda ratkaisuvaihtoehtoja joita voidaan sitten käytännössä toteuttaa harjoituksessa joissa on vastustaja mukana. Jotta pallottoman pelaajan liikkuminen kentällä olisi tarkoituksenmukaista ja riittävän nopeaa, tulee se ensin harjoitella drillimäisessä usean pelaajan harjoituksessa ja luoda siten pohja pelissä tapahtuville sovituille yhteistyökuvioille.
Toisaalta yli kolmen syötön tai kolmen pelaajan sisältävien kuvioiden suunnitteleminen ja/tai toteuttaminen ei oikein ole mielekästä koska muuttujia alkaa olemaan liian paljon ja parhainkaan tietämäni pelinrakentaja ei oikein pysty havannoimaan peliä kuin kaksi syöttöä eteenpäin, joka vaatii jo aika monen pelaajan (myös vastustaja) liikesuunnan yhtäaikaista havaitsemista. Drillimäisesti neljäskin syöttö voidaan toteuttaa mutta tavallaan siinä on silloin kahdesta peräkkäisestä 2 syötön syöttöketjusta kysymys. 
Kaihlamo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Jalkapallo


Vastaus #159 : 18.05.2015 klo 13:58:07

Ilman vastustajaa tehtävien harjoitteiden selkeänä etuna on optimaalisten liikesuuntien ja asentojen harjaannuttaminen jotta palloa saadaan liikutettua mahdollisimman nopeasti haluttuihin suuntiin. Käytännössä missään yksilö-tai joukkuelajissa ei voida suoraan siirtyä harjoitteisiin jossa on vastustaja mukana ilman että haluttuja toimintamalleja ensi harjoitellaan. Otetaan vaikka esimerkkinä nyrkkeily jossa ensin harjoitellaan erinlaisia isku-ja väistösarjoja ilman vastustajaa ja sittten vasta voidaa samaa kokeilla vastustajan kanssa.
Vasta-argumentaationa voidaan sanoa että ilman vastutajaa ei voida opettaa tilanteiden havaitsemista ja ongelman ratkaisua. Kyllä sekin on totta, mutta ensi pitää luoda ratkaisuvaihtoehtoja joita voidaan sitten käytännössä toteuttaa harjoituksessa joissa on vastustaja mukana. Jotta pallottoman pelaajan liikkuminen kentällä olisi tarkoituksenmukaista ja riittävän nopeaa, tulee se ensin harjoitella drillimäisessä usean pelaajan harjoituksessa ja luoda siten pohja pelissä tapahtuville sovituille yhteistyökuvioille.
Toisaalta yli kolmen syötön tai kolmen pelaajan sisältävien kuvioiden suunnitteleminen ja/tai toteuttaminen ei oikein ole mielekästä koska muuttujia alkaa olemaan liian paljon ja parhainkaan tietämäni pelinrakentaja ei oikein pysty havannoimaan peliä kuin kaksi syöttöä eteenpäin, joka vaatii jo aika monen pelaajan (myös vastustaja) liikesuunnan yhtäaikaista havaitsemista. Drillimäisesti neljäskin syöttö voidaan toteuttaa mutta tavallaan siinä on silloin kahdesta peräkkäisestä 2 syötön syöttöketjusta kysymys.  

En tiennytkään, että brasialalaisessa favelassakin kaikki alkaa tötsältä tötsälle juoksemisesta. Kaikkea sitä oppii täälläkin.
pirakaia

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PoPa, Inter Turku, MuSa & Huuhkajat


Vastaus #160 : 15.12.2015 klo 13:36:59

Kysytäänpäs vaikka tässä ketjussa vinkkiä:

P03 joukkue, joka on taidollisesti ihan kohtuullisen hyvällä tasolla. Mikä olisi sopiva harjoite, jolla voisi parantaa pelin rythmittämistä? Nyt on vähän niin, että jokainen ottelu (yritetään) pelataan joko hitaasti junnaten ja palloa halliten ("Barca") tai sitten nopeilla hyökkäyksillä. Se kumpaa on tulossa taitaa riippua lähinnä siitä, mitä on juuri sillä viikolla harjoiteltu tai mitä valmentaja on antanut ko. peliin ohjeeksi.

Haluttaisiin siis nostaa tasoa niin, että pelaajat osaisivat itse päättää milloin lähdetään nopeasti ja milloin rakennetaan hitaasti.

Tämä saattaa olla aika vaikea asia yksittäisellä harjoitteella opettaa?

Nyt kun töissä on rauhallista niin vastataan tähän. Olen valmentajana saman ikäluokan joukkueessa, ja meillä on käytössä seuraava peliharjoitus.

Pelialue on n. 25x40 metriä, maalit ja maalivahdit käytössä. Kenttäpelaajat 4 vs 4 + 1 jokeri. Puolen kentän raja käytössä. Kumpaakin sivurajaa reunustaa parin metrin levyinen alue (laitapelaajan kaista).

Pelin lähtöasetelma: pallollinen joukkue + jokeri pitävät palloa omalla kenttäpuoliskolla, puolustava joukkue yrittää riistoa 3 pelaajalla, yksi puolustaja on omalla puoliskolla. Pallollinen joukkue saa edetä hyökkäyspuoliskolle vain, jos saavat syöttettyä pallon maata pitkin hyökkäyspuoliskolle jommallekummalle laitapelaajan kaistalle laiturille juoksuun. Jos syöttö onnistuu, niin laiturin lisäksi kaksi hyökkääjää ja yksi puolustaja saavat mennä alueelle, jolloin syntyy 3vs2 -ylivoimahyökkäys.

Se, miten tämä harjoitus kehittää pelin rytmittämistä, liittyy puolustavan joukkueen toimintaan. Mikäli 3 pelaajaa saavat riiston hyökkäysalueella, he saavat heti yrittää maalia vastahyökkäyksestä. Tällöin yksi puolustaja ei kuitenkaan saa nousta mukaan eikä jokeri vaihda puolta, eli tilanne on edelleen 5vs3. Toinen vaihtoehto on kierrättää pallo omalle puoliskolle odottavalle pelaajalle, jolloin omat pelaajat laskevat alas, jokeri vaihtaa puolta ja kolme vastustajaa aloittaa prässin. Eli peli alkaa lähtötilanteesta mutta joukkueet ovat vaihtuneet.

Ideana on se, että vastahyökkäys kannattaa ainoastaan jos riisto on tapahtunut sellaisella alueella että hyökkääjillä on riittävästi tilaa edetä. Jos pallon menettäneellä joukkueella on hyvä kenttätasapaino, kannattaa rauhoittaa tilanne ja hakea pidempää hyökkäystä oman puoliskon kautta.

Toivottavasti harjoituksen idea aukesi selityksestäni. Pidän erittäin paljon tästä harjoituksesta sen monipuolisuuden takia. Riippuen kulloisenkin harjoitusjakson teemasta, tällä harjoitteella voidaan kehittää mm. pelin rytmittämistä, kierrättämistä, peliasentoa, murtautumista, prässiä ja syöttölinjojen peittämistä.
papadopoulos

Poissa Poissa


Vastaus #161 : 15.06.2017 klo 11:06:28

Lainaus
Ilman vastustajaa tehtävien harjoitteiden selkeänä etuna on optimaalisten liikesuuntien ja asentojen harjaannuttaminen jotta palloa saadaan liikutettua mahdollisimman nopeasti haluttuihin suuntiin. Käytännössä missään yksilö-tai joukkuelajissa ei voida suoraan siirtyä harjoitteisiin jossa on vastustaja mukana ilman että haluttuja toimintamalleja ensi harjoitellaan. Otetaan vaikka esimerkkinä nyrkkeily jossa ensin harjoitellaan erinlaisia isku-ja väistösarjoja ilman vastustajaa ja sittten vasta voidaa samaa kokeilla vastustajan kanssa.
Vasta-argumentaationa voidaan sanoa että ilman vastutajaa ei voida opettaa tilanteiden havaitsemista ja ongelman ratkaisua. Kyllä sekin on totta, mutta ensi pitää luoda ratkaisuvaihtoehtoja joita voidaan sitten käytännössä toteuttaa harjoituksessa joissa on vastustaja mukana. Jotta pallottoman pelaajan liikkuminen kentällä olisi tarkoituksenmukaista ja riittävän nopeaa, tulee se ensin harjoitella drillimäisessä usean pelaajan harjoituksessa ja luoda siten pohja pelissä tapahtuville sovituille yhteistyökuvioille.

Ajatteleeko joku muu vielä näin? Eli, että ensin pitää opetella ratkaisumalli ennen kuin sitä voi alkaa soveltamaan käytännössä.

Olen soittanut kitaristien ja rumpalien kanssa, jotka ovat opetelleet soittamaan pääasiassa yksin ilman muuta bändiä.  Yleensä nämä soittajat ovat teknisesti aivan älyttömän hyviä, sillä heitä motivoiva tekijä on ollut nimenomaan sen oman soiton kehittäminen, ei kavereiden kanssa kämpällä hengailu ja jamittelu. Jokaisen kanssa tulee sama ongelma kun alamme soittamaan yhdessä, sillä heidän soittonsa kuulostaa ns. päälle liimatulta vaikka periaatteessa siinä ei ole mitään vikaa. Soitto on tarkaa ja teknisesti oikeaa, mutta orkesteri kuulostaa huonolta.

Tunnetteko jonkun maajoukkueen, joka saattaa kärsiä samasta ongelmasta?

Ajatus siitä, että asiat on parempi oppia ensin ilman vastustajaa tai esim. musiikissa ilman bändiä on mielestäni vahingollinen pelaajien kehitykselle.
 
Sivuja: 1 ... 6 [7]
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines