Yourworstnightmare
Poissa
Suosikkijoukkue: Ilves, Suomi, West Ham
|
|
Vastaus #25 : 27.01.2010 klo 08:08:45 |
|
Lortolta hyvä treeni. Mikä kuva tuo toiseksi alin on? Siis missä "miehet" tolpilla? Liittyykö se johonkin tekstiin?
|
|
|
|
Ricardo Leite
Poissa
Suosikkijoukkue: Ylimieliset
|
|
Vastaus #26 : 27.01.2010 klo 08:23:31 |
|
Sinällään ihan jees harjoite, mutta itselleni on joskus junnuissa vähän samantyylistä treeniä vedetty, mutta ainakaan itselleni ei silloin kolahtanut. Muutamia huomioita...
Jep. Puskas ja Lortto löysivät harjoitteesta oikeastaan juuri samat ongelmat, mitkä itsekin löysin. |maali|
x x x x keskittäjä1 keskittäjä2 x x x x
Keskellä 4v4, 5v5 jne
x x x x keskittäjä3 keskittäjä4 x x x x |maali|
Keskityspeliä olen itse vetänyt yhdellä neutraalikeskittäjällä per laita. Ovatko tässä kaikki keskittäjät neutraaleja? Osallistuvatko keskittäjät peliin muuten kuin keskittämällä? Keskittääkö "keskittäjä4" myös "ylempään maaliin"?
|
|
|
|
Yourworstnightmare
Poissa
Suosikkijoukkue: Ilves, Suomi, West Ham
|
|
Vastaus #27 : 27.01.2010 klo 09:03:19 |
|
Itsekin tykkään käyttää tuota keskityspeliä, välillä noin ja välillä sit näin:
|maali|
x x keskittäjä1 x x
X X X O O O Valmentaja
x x keskittäjä2 x x |maali|
Eli tuossa Valmentajalla pallot. Keskellä pelaajat ryhmittyvät keskelle, valmentaja antaa jommalle kummalle keskittäjälle pallon eteen ja tämä keskittää. Tilanne pelataan loppuun saakka. Kun tilanne on ohi, pelaajat palaavat keskelle ja valmentaja antaa seuraavan pallon. Pelaajien ei tarvitse välttämättä ehtiä keskelle kun jo uusi pallo on annettu keskittäjille. Valmentaja voi täten rytmittää pelin tempoa ja pitää pelaajilla hyvän liikkeen päällä. Lyhyitä teräviä pätkiä, hieman tempopelin malliin...
|
|
|
|
Lortto
Poissa
|
|
Vastaus #28 : 27.01.2010 klo 16:08:21 |
|
Lortolta hyvä treeni. Mikä kuva tuo toiseksi alin on? Siis missä "miehet" tolpilla? Liittyykö se johonkin tekstiin?
Siinä on kuvattu vain lähtötilanne. Eli kun alussa (ensimmäinen kuva eli 1v1 tilanne eli laukaus ahdistettuna) pelaajat lähtevät vain toiselta maalin tolpalta, niin seuraavassa vaiheessa (2v1(2) tai 3v2(3)-tilanne) pelaajat lähtevät liikkeelle molemmilta tolpilta. Keskityspeliä olen itse vetänyt yhdellä neutraalikeskittäjällä per laita. Ovatko tässä kaikki keskittäjät neutraaleja? Osallistuvatko keskittäjät peliin muuten kuin keskittämällä? Keskittääkö "keskittäjä4" myös "ylempään maaliin"?
Se on ihan miten valmentaja haluaa. Tuo oli vain yksi esimerkki pelaajien sijoittelusta. Peliähän voi pelata, että kaikki keskittäjät ovat neutraaleja tai keskittäjät 1 ja 2 keskittävät ainoastaan ylempään maaliin ja keskittäjät 3 ja 4 alempaan tai kaikki keskittäjät pallolisen puolella mutta puolustusmaalia lähellä olevat keskittäjät saavat antaa ainoastaan seinäsyöttöjä yhdellä kosketuksella kun taas hyökkäyspään maalin puolella olevat keskittäjät saavat käyttää useampia kosketuksia jne.. Tuohonhan voi ottaa myös syvyyden käytön harjoitteen sijoittamalla seinäpelaajia myös maalin sivuille. Tyyliin: xseinä1x |maali| xseinä2x x x x x seinä3 seinä4 x x x x keskellä 3v3, 4v4, 5v5 jne x x x x seinä5 seinä6 x x x x xseinä7x |maali| xseinä8x Tällöin pelivariaatioita löytyy taas useampia. Esim seinät 1-4 ovat toisen värin puolella ja 5-8 toisen. Tai kaikki pelaajat neutraaleita. Tai kaikki seinäpelaajat neutraaleita ja keskipelaajat saavat syöttää vain seinäpelaajille, mutta eivät ns. "pelialueella" oleville pelikavereilleen (paitsi jokerille jollaista suositan käytettävän tässä harjoitteessa). Tällöin ainoa keino maalintekoon on joko harhauttaa keskialueella kaveri tai pelata itsensä tai kanssapelaaja vapaaksi käyttämällä seinäpelaajaa tai jokeria. Variaatioitahan löytyy ties kuinka paljon.
|
|
|
|
mauritzio
Poissa
|
|
Vastaus #29 : 27.01.2010 klo 17:01:43 |
|
Kuinka paljon aikaa tuolla suunnitteluun menee? Itsellä tuntuu, että nopein tapa on selkeästi kynä+paperi, jolloin myös hahmottelu helpointa päässä. Tuon opetteluun menee varmaan hetki, mutta kenties se palkitsee...?
Suunniteluhan on itsestä kiinni. Kun on kausi/kuukausi/viikkosuunnitelmat valmiina niin yksittäisen harjoituskerran tekemiseen menee n. 5 min. Harjoitteiden piirtäminen on hyvin helppoa. Toki jos joudut kauden jokaisen harjoitteen piirtämään niin toki aikaa aluksi menee. Ohjelman käytön oppii yhdessä illassa.
|
|
|
|
Tukeem Abdullah Jafer
Poissa
|
|
Vastaus #30 : 28.01.2010 klo 04:05:04 |
|
Tässä siis juuri kirjaimellisesti lyttäsin Ricardon treenin, mutta ainakin omasta mielestäni asiat on parempi pitää pelinläheisempinä sillä pelissä jokainen laukaus lauotaan käytännössä ahdistettuna ja tuossa harjoitteessa vaihtelee perustilanteet 2v1, 2v2, 3v2 jne ja myös fyysinen puoli. Keskitystreeninkin voi tehdä pelinomaisesti esim. ko tavalla. En väitä, että tämä olisi paras tapa, mutta ainakin itse pidän tällaisesta tavasta, missä homma tapahtuu pelinomaisesti koko ajan (toki välillä drillitki on ok). Omassa esimerkissäni harjoitteisiin kuluu aikaa reilusti ja homma pysyy tehokkaana samassa harjoitusorganisaatiossa eli toisin sanoen aikaa ei kulu hirveästi tötsien uudelleen järjestelyyn jne. Nimenomaan näin. Mitä kauemmas pelistä lähdetään, sitä vähemmän pelaamaan opitaan. Tietysti toistojakin on saatava riittävästi, mutta tämä hipoo jo sitten enemmän teknistä puolta, johon on parempi juuri toistojen takia joskus käyttää muitakin konsteja kuin peliharjoitteita. Pelilliset asiat tulisi kuitenkin aina, siis A-I-N-A, harjoitella pelissä. Nyt on tietysti vaikea sinällään lähteä arvioimaan, kun ei tunne Ricardo Leiten perimmäisiä syitä harjoitteille (jos siis laitatte jatkossa harjoitteita, pyrkikää ensisijaisesti kertomaan, mitkä ovat harjoituksen tavoitteet). Tietysti ”kun piti saada erilaisia hyökkäyspelin perustilanteita kerrattua pikaisesti” kertoo siitä, ettei kyseessä ollut tekniikkaan suoranaisesti keskittyvä harjoittelu, vaan oletettavasti hyökkäyspainotteisiin asioihin keskittyvää harjoitusottelua edeltävä tuntuman hakemiseen tarkoitettu treeni. Suomalaisen jalkapallon yksi suurimmista ongelmista – peliin heittäytyminen ja pelin sisällä eläminen – johtunee suurelta osin liian drillipainotteisista harjoituksista. Nyt kun ilmeinen tavoite oli saada toistoja laukaisuun, 1v1-tilanteisiin, 2v1-tilanteisiin, keskityksiin ja lopulta monipuolisiin ratkaisuihin 5v5-tilanteiden kautta, herää kysymys, eikö näitä voisi sisällyttää harjoitteisiin, joissa peli ei lopu hyökkäyksen jälkeen, vaan tilanne elää jatkuvasti ja näin jalkapallon luonnollinen kierto säilyisi harjoitteiden sisällä. Pienpelit pienillä joukkueilla (esimerkiksi 2v2, 3v3 ja samat neutraalilla pelaajilla) luovat varmasti vähintään yhtä paljon 1v1-, 2v1- ja laukaisutilanteita – mutta säilyttäen pelinomaisuuden. Vaikka kyse olisi vanhemmista junnuista, pelipaikkakohtaisesti kaikkien pelaajien ei ole niin tärkeää pelata täysikokoisiin maaleihin. Lisäksi esimerkiksi 2v2-pelihän on mitä ideaalisin opettaa 2v1-tilanteen luomista, jossa kuitenkin on pelinomainen pakko tehdä ylivoima nopeasti, ettei tilanne olisi taas 2v2. 2v1-tilanteen luominen on kuitenkin pelaajien kehitystä ajatellen huomattavasti oleellisempi kuin kyseisen tilanteen ratkaiseminen, joka perustuu paljon luonnollisempiin ja yksinkertaisempiin keinoihin. Keskityksiin ja hieman isomman pelin ratkaisuihin sopii mainiosti nimimerkki Lorton peli neutraaleilla laitapelaajilla. toinen vaihtoehto on pelata vain yhdellä neutraalilla pelaajalla, jonka liikkuminen on vapaata. Tässä tapauksessa kentän tulisi kuitenkin olla lyhyt mutta leveä, jotta pallollisen joukkueen ylivoima tulisi korostetusti esiin juuri laitasektoreilla. Tuohonhan voi ottaa myös syvyyden käytön harjoitteen sijoittamalla seinäpelaajia myös maalin sivuille. Nämä jättäisin kuitenkin toiseen kertaan. Alkuperäisessä harjoitteessakin tulee väistämättä esiin luonnollinen syvyyselementti, ilman että se sotkisi itse aihetta. Monesti törmää treeneihin, joissa harjoitetaan "tätä ja tuota - ehkä vielä sitä", mutta yleisesti ottaen on parempi pysyä yhden teeman sisällä. Valmentajalle useampi teema ei tuota hyvällä suunnittelulla ja valmistautumisella kovin suuria ongelmia, mutta pelaajien kohdalla tilanne on täysin toinen.
|
|
« Viimeksi muokattu: 28.01.2010 klo 04:12:17 kirjoittanut Tukeem Abdullah Jafer »
|
|
|
|
|
Ricardo Leite
Poissa
Suosikkijoukkue: Ylimieliset
|
|
Vastaus #31 : 28.01.2010 klo 17:32:37 |
|
Nyt on tietysti vaikea sinällään lähteä arvioimaan, kun ei tunne Ricardo Leiten perimmäisiä syitä harjoitteille (jos siis laitatte jatkossa harjoitteita, pyrkikää ensisijaisesti kertomaan, mitkä ovat harjoituksen tavoitteet). Tietysti ”kun piti saada erilaisia hyökkäyspelin perustilanteita kerrattua pikaisesti” kertoo siitä, ettei kyseessä ollut tekniikkaan suoranaisesti keskittyvä harjoittelu, vaan oletettavasti hyökkäyspainotteisiin asioihin keskittyvää harjoitusottelua edeltävä tuntuman hakemiseen tarkoitettu treeni.
Käytännössä kyseessä oli talven ensimmäinen pallotreeni ja mukana oli useita uusia pelaajia. Tarkoitus oli nähdä hallitsevatko uudet pelaajat tiettyjen perustilanteiden "oikeanlaiset" ratkaisumallit ja mahdollisesti muistuttaa niistä, mikäli toteuttaminen ei onnistu. Ensimmäisen tavoitteen harjoite jollain tasolla täytti. Se osoitti muutamia puutteita yksinkertaisen tilanteen ratkaisemisessa. Useamman vaiheen sisältävänä harjoitteena tuo ei kuitenkaan soveltunut ratkaisumallien opettamiseen. Tarkoituksena ei varsinaisesti siis ollut tekniikkaan tai tuntuman hankkimiseen keskittyvä harjoite, mutta sellainen siitä käytännössä kuitenkin tuli. Pienpelit pienillä joukkueilla (esimerkiksi 2v2, 3v3 ja samat neutraalilla pelaajilla) luovat varmasti vähintään yhtä paljon 1v1-, 2v1- ja laukaisutilanteita – mutta säilyttäen pelinomaisuuden. Vaikka kyse olisi vanhemmista junnuista, pelipaikkakohtaisesti kaikkien pelaajien ei ole niin tärkeää pelata täysikokoisiin maaleihin. Lisäksi esimerkiksi 2v2-pelihän on mitä ideaalisin opettaa 2v1-tilanteen luomista, jossa kuitenkin on pelinomainen pakko tehdä ylivoima nopeasti, ettei tilanne olisi taas 2v2. 2v1-tilanteen luominen on kuitenkin pelaajien kehitystä ajatellen huomattavasti oleellisempi kuin kyseisen tilanteen ratkaiseminen, joka perustuu paljon luonnollisempiin ja yksinkertaisempiin keinoihin.
Ehdottomasti sama. Teoriassa. Käytännössä olosuhdevammaisena kaupunkina ja seurana meillä on käytössämme talvella vain yksi "lähes normaalikokoinen" maali, mikä tarkoittaa kahta käsipallomaalia vierekkäin. Yhteen pieneen käsipallomaaliin laukominen ei kuitenkaan vastaa todellista laukaisutilannetta, vaikka tilanteen muodostuminen olisikin normaalin kaltainen. Keskityksiin ja hieman isomman pelin ratkaisuihin sopii mainiosti nimimerkki Lorton peli neutraaleilla laitapelaajilla. toinen vaihtoehto on pelata vain yhdellä neutraalilla pelaajalla, jonka liikkuminen on vapaata. Tässä tapauksessa kentän tulisi kuitenkin olla lyhyt mutta leveä, jotta pallollisen joukkueen ylivoima tulisi korostetusti esiin juuri laitasektoreilla.
Keskityspeliin pätee sama olosuhdeongelma, jonka lisäksi käytössä oleva tila ei mahdollista pitkien keskitysten harjoittelua, vaan keskitys maalille oli tässä tapauksessa kova ja matala joko takaviistoon tai puolustajan ja maalivahdin väliin. 5 vs. 5 hyökkäämistä emme todellisuudessa edes yrittäneet harjoituksen jatkoksi tilanpuutteen vuoksi, vaikka sen aluksi harjoitteeseen paperille laitoinkin. --> Harjoite on siis lytätty ja kommentit noudattivat melko tarkalleen odottamaani linjaa. Odottelemme seuraavaa harjoitetta purettavaksi.
|
|
« Viimeksi muokattu: 28.01.2010 klo 17:42:03 kirjoittanut Ricardo Leite »
|
|
|
|
|
Ricardo Leite
Poissa
Suosikkijoukkue: Ylimieliset
|
|
Vastaus #32 : 29.01.2010 klo 20:47:51 |
|
Tuli vedettyä tänään niin paska ja vituilleen suunniteltu teemapeli, että itseänikin alkoi naurattamaan. Puoletkaan pelaajista ei tajunneet mistä on kyse ja itsekin huomasin heti alkuun, että tämähän on aivan hanurista. Yritän kirjoittaa harjoitteen auki jahka ehdin. Saa nähdä kykeneekö kukaan edes naurultaan lyttäämään sitä. Ehdottomasti jalkapallovalmentajien "Älä tee näin" top kymppiin. Kannattaa pojat aina suunnitella ne harjoitteet loppuun asti paperilla, vaikka tuntuisi siltä, että kyllä minä tämän siinä osaan sitten selittää .
|
|
|
|
Yourworstnightmare
Poissa
Suosikkijoukkue: Ilves, Suomi, West Ham
|
|
Vastaus #33 : 29.01.2010 klo 23:14:20 |
|
Tuli vedettyä tänään niin paska ja vituilleen suunniteltu teemapeli, että itseänikin alkoi naurattamaan. Puoletkaan pelaajista ei tajunneet mistä on kyse ja itsekin huomasin heti alkuun, että tämähän on aivan hanurista. Yritän kirjoittaa harjoitteen auki jahka ehdin. Saa nähdä kykeneekö kukaan edes naurultaan lyttäämään sitä. Ehdottomasti jalkapallovalmentajien "Älä tee näin" top kymppiin. Kannattaa pojat aina suunnitella ne harjoitteet loppuun asti paperilla, vaikka tuntuisi siltä, että kyllä minä tämän siinä osaan sitten selittää . Kuulostaa tutulta. "Paperilla mahtava ja hieno mutta toteutettuna ei vaan yksinkertaisesti toimi"-sarjaa.
|
|
|
|
ohimo
Poissa
|
|
Vastaus #34 : 29.01.2010 klo 23:53:59 |
|
Kuulostaa tutulta. "Paperilla mahtava ja hieno mutta toteutettuna ei vaan yksinkertaisesti toimi"-sarjaa. Itselläni käynyt muutaman kerran, että hyväksi koettu harjoitus lässähtää, kun kohdeyleisö a) taidoton b) innoton c) yhdistelmä edellisistä. Huomenna olisi tarkoitus sunnuntain harkkapeliä ennakoiden virkistellä vähän syöttöpeliä. Tyttöjä 9-10v. ikäisiä 1-4 vuotta pelanneita. Ajattelin treeniksi 4v4 tai 3v3 pienpeliä n. 10x20m alueella. Alue jaettu kahtia 10x10m. Jos saan maalit päihin niin lisätään maalivahdit ja maalit tehdään hyökkäysalueelta vapaasti, jos en niin kuljettamalla päädystä. Omalla puoliskolla 3v1 (2v1) tilanne. Ohjeena pitää pallo omalla joukkueella, kunnes pystytään kuljettamaan tai syöttämään hyökkäyspuoliskolle. Kaikki mukaan eli muodostuu 4v3 (3v2) josta yritetään maalia. Jos pallo menetetään, niin palataan heti 3 oman alueen rajalle puolustamaan 1 yrittää katkoa syöttöjä. Ajatus olisi, että pallollisilla aina ylivoima Lähtötilanne ( A. <- pallollinen) +------------+ A. A A B +------------+ B BA B +-------------+ Syötön tai kuljetuksen jälkeen +--------------+ B +---------------+ A. A B A B B A +---------------+ En ajatellut ohjeistaa puolustamista kummemmin, jos nyt ei mitään ihmeellistä tule mieleen. Kiitoksia jo etukäteen lyttäyksistä! e: pahimpia kiroitusvirheitä
|
|
« Viimeksi muokattu: 29.01.2010 klo 23:57:18 kirjoittanut ohimo »
|
|
|
|
|
Yourworstnightmare
Poissa
Suosikkijoukkue: Ilves, Suomi, West Ham
|
|
Vastaus #35 : 30.01.2010 klo 21:21:07 |
|
Oletkos testannu tota aiemmin? 9-10-vuotiaille tytöille voi olla....hmmm...haastava.
Toivotaan että ei mene pelkäks kuljetteluks vaan myös niitä syöttöjä tulee ylivoimatilanteissa.
|
|
|
|
ohimo
Poissa
|
|
Vastaus #36 : 30.01.2010 klo 22:42:33 |
|
Oletkos testannu tota aiemmin? 9-10-vuotiaille tytöille voi olla....hmmm...haastava.
Toivotaan että ei mene pelkäks kuljetteluks vaan myös niitä syöttöjä tulee ylivoimatilanteissa.
Jep, oli liian haastava. Muutin niin, että keskellä pelataan 4v4 ja maalin edessä linjan takana vapaana on target pelaaja, jolle yritettiin pelata. Target yrittää pelata kahdella kosketuksella joko maaliin tai nousevalle hyökkääjälle. Puolustus ei saanut seurata. Tämä lähinnä siksi, että targetille pelaaminen oli tällöin lähes varma maali. Tämä toimi jotenkuten, mutta ehkä olisi pitänyt pelata neljän maalin peliä. Yritetään ensi vuonna uudestaan.
|
|
« Viimeksi muokattu: 30.01.2010 klo 22:44:16 kirjoittanut ohimo »
|
|
|
|
|
yoshi
Poissa
Suosikkijoukkue: Pääty kii
|
|
Vastaus #37 : 04.02.2010 klo 23:21:47 |
|
Testailen tässä. Ymmärtäisittekö esimerkiksi seuraavanlaisen harjoitteen kulun ja toteutuksen. MAALINTEKOHARJOITUS 1http://www.fchakajuniorit.fi/joukkue303/213saa laittaa palautetta jos on jotain parannettavaa, en hae nyt siis mitään harjoituksen arvostelua vaan tuota että onko tuo tarpeeksi selvästi esitetty tuossa. edit. heitin tonne toisen vielä joka mentiin tänään.
|
|
« Viimeksi muokattu: 05.02.2010 klo 01:23:59 kirjoittanut yoshi »
|
|
|
|
|
Tukeem Abdullah Jafer
Poissa
|
|
Vastaus #38 : 05.02.2010 klo 00:29:48 |
|
Ihan selkeä piirros se kyllä on - samoin kuin ohjeistuskin. Ihmettelen vain, mikä merkitys noilla huomioilla on. Kun kyse on maalintekoharjoituksesta, mutta kaikki "huomiot" koskevat syöttämistä tai jostain syystä sekaan tungetun koordinaatio-osuuden suoritustapaa.
|
|
|
|
yoshi
Poissa
Suosikkijoukkue: Pääty kii
|
|
Vastaus #39 : 05.02.2010 klo 00:58:07 |
|
Ihan selkeä piirros se kyllä on - samoin kuin ohjeistuskin. Ihmettelen vain, mikä merkitys noilla huomioilla on. Kun kyse on maalintekoharjoituksesta, mutta kaikki "huomiot" koskevat syöttämistä tai jostain syystä sekaan tungetun koordinaatio-osuuden suoritustapaa.
Merkkaan yleensä aina jotain tommosia asioita joko sanoin tai sit tarkemmin. Hyvä pointti kyllä, en o ikinä ees kiinnittäny huomiota tohon. Ehkä koska oon niin paljon äänessä reeneissä niin noi on tukisanoja mulle vaan, niinkun onkin. Koordinaatio-osuuteen sen takia ohjeistusta koska tänään kun tota mentiin niin aluksi porukka meni selkä lähes suorana ja silleen, päin vittua Sitten kun ohjeistin sitä asentoa alemmas ja rennommaksi niin alkoi tapahtua. Teen tässä toisen reenin just valmiiksi.
|
|
« Viimeksi muokattu: 05.02.2010 klo 01:17:04 kirjoittanut koera »
|
|
|
|
|
Tukeem Abdullah Jafer
Poissa
|
|
Vastaus #40 : 05.02.2010 klo 01:39:01 |
|
Pidän hyvänä tuota tapaa, että jo etukäteen mietitään, mihin asioihin kiinnitetään huomiota ja mitä halutaan opettaa. Avainasioiden kirjaaminen valmistaa valmentajan harjoitustilanteeseen. Ensimmäinen asia, joka valmentajan tulee kirjata ylös on se, mitä halutaan opettaa - harjoitteen teema. Yleisohje harjoitteen suunnitteluun on se, että yksinkertainen on kaunista. Kannattaa siis pyrkiä minimoimaan ylimääräiset liikkuvat osat, jotka eivät kuulu harjoituksen teemaan. Tämä jo sen takia, että mitä useampi osa harjoitteessa on, sitä enemmän voi mennä vikaa jo ennen itse teemavaihetta. Jos siis puhutaan maalintekoharjoitteestasi, syöttötyöskentelyn ja koordinaatiovaiheen korjaaminen vievät aikaa itse maalinteon opettelulta. Mikäli harjoitteestasi karsittaisiin pois koordinaatio-osa ja turhat syötöt, jäisi jäljelle vain yksi syöttö ja maalinteko. Nyt pitää vetää raja vielä maalinteko- ja laukaisuharjoitteen välille. Kyse on laukaisuharjoitteesta, jos pelaaja ohjeistetaan laukomaan esimerkiksi viimeistään rangaistusalueen rajalta. Kyse on maalintekoharjoitteesta, jos pelaajalle annetaan vapaat kädet tehdä oma ratkaisunsa, joka voi siis tässä tapauksessa olla myös eteneminen syvälle boksiin ja laukaiseminen aivan maalivahdin edestä - tai vaikka maalivahdin harhautus.
|
|
|
|
Yourworstnightmare
Poissa
Suosikkijoukkue: Ilves, Suomi, West Ham
|
|
Vastaus #41 : 05.02.2010 klo 07:49:31 |
|
Niin, olisko oikea nimi 1. harjoitukselle sitten (Seinä)syöttö + Maalintekoharjoitus? Kyseisessä harjoituksessa todellakin pitää keskittää ajatukset sekä syöttöjen ja laukausten laatuun. Mieluiten tuossakin saisi olla kaksi valmentajaa, joista toinen keskittyy syöttöjen laatuun(kovuus, suunta, ajoitus) sekä pallottoman liikkeeseen ja toinen valmentaja antaisi pelaajille palautteen sekä ohjeistaisi maalintekotilanteesta enemmän. Jättäisin kenties myös sen askelluksen pois ja tekisin sen ihan omana juttunaan ennen pallo-osuutta. Yksin vetäessä kannattaa tosiaan aina miettiä mihin kiinnittää huomiota ettei tule kauheeta "sekametelisoppaa" kun korjataan syöttöjä, askelluksia, liikettä, laukauksia jne... Mutta tätähän sä et halunnu kuulla. ...eli vastaus kysymykseesi on: Selkeä ja hyvin piirretty harjoitus ja ohjeistus myös hyvää ja selkeää. Onko piirretty ihan Paintilla? Harjoitus 2: Kuinka monella tytöllä tuo on toteutettu? Ajattelin että menikö kenties jonossa seisomiseks? Tuossa menee meinaan aikaa, kun pallo on syötetty V1:lle ja sitten kaikenmaailman hyppyjä, pujotteluja ja juoksukin vielä välissä(eli kohdat 3-6). Maalivahdilla ei kuitenkaan käsissä voi olla kuin yksi pallo kerrallaan, joten joutuu aina odottamaan että pelaaja tekee ketteryysjutut ja sitten vasta antamaan pallon käsillään tälle jolloin V1 voi vasta ampua seuraavan molarille. Jos vielä tuollakin pallo annetaan valmentajalle V2, niin treeni on enemmänkin ketteryysharjoitus, jossa pallon kanssa ehkä turhankin vähän? Mutta sehän tosiaan on siitä kiinni mitä harjoitukselta halutaan. Mielenkiinnolla kuulisin miten tuo toimi? Ja edelleenkään et halunnut harjoitteen lyttäämistä, mutta saitpahan ainakin palautteen.
|
|
« Viimeksi muokattu: 05.02.2010 klo 08:06:06 kirjoittanut Yourworstnightmare »
|
|
|
|
|
Ricardo Leite
Poissa
Suosikkijoukkue: Ylimieliset
|
|
Vastaus #42 : 05.02.2010 klo 09:26:08 |
|
Hiukan taitaa yoshi tosiaan kärsiä niin sanotusta pakkaamisen syndroomasta, jossa yhteen harjoitteeseen pakataan väkisin teemaan kuulumattomia rippeitä. Tavataan samalla vieroituskliniikalla.
|
|
|
|
yoshi
Poissa
Suosikkijoukkue: Pääty kii
|
|
Vastaus #43 : 05.02.2010 klo 09:43:05 |
|
Tukeemille :
Pidän itsekkin tuosta yksinkertainen on kaunista –ohjeesta, koska tottahan se on ja varsinkin kun tyttöjä valmentaa niin kyllä monesti menee sormi suuhun kun pitäisi tehdä parikin asiaa peräjälkeen. Mutta se paranee siitä nopeasti kun ensimmäiset on menneet. Tällä hetkellä itse ainakin uskallan jo suunnitella hiukan haastavampia harjoitteita koska tytöt tykkää ja omaksuu nopeasti. Tämä ratamuotoinen harjoitehan oli meillä heti tekniikkapohjaisen alkulämpimän jälkeen, tässä pyrin pääosin siihen että haetaan sitä vetoa kohdalleen ja liikkumista ilman palloa, koska sen jälkeen mentiin tuo maalintekoharjoite. Tässä oli maalivahdeille samalla tarkoitus antaa vähän vetoja ja ”lämmintä” koska toista valmentajaa ei ollut paikalla nyt joka sen olisi voinut hoitaa. Itse maalintekoharjoiteessa on tuo koordinaatio-osa sen takia, että pelaaja joutuu nopeasti korjaamaan asentonsa hyväksi vetoa varten, tämä oli eka kerta kun mentiin tämä harjoite mutta valehtelematta sanon että noin hyviä vetoja en ole hetkeen meidän pelaajilta nähnyt. Tai sitten vaan sattui hyviä päiviä kohdalle, mutta ei yleensä vedellä 16-18 metristä meillä juuri maaleja tai montaa metriä vielä maalin ylikin.
Sun pahin painajaises :
Pidän tärkeenä sitä että harjoituksissa joutuu keskittyyn siihen mitä tekee, varsinkin tytöillä, koska jos jätetään aivot ”kiinni” niin se suorituksen taso saattaa laskea hyvinkin paljon kun tehdään vaan vähän sinneppäin. Siitä yleensä annan heti välittömän palautteen. Aluksihan tämä harjoite mentiin niin että minä olin C ja toinen valmentaja oli B, sen jälkeen kun oli ruvennut menemään hyvin ja liikerata oli tuttu kaikille, jaoin kolmeen ryhmään ja nyt tytöt suorittivat joka osion itse ja me seurattiin taustalta. En korjaa aina kaikkea vaikka puhun jatkuvasti reeneissä, keskityn karkeimpiin virheisiin ja yleisohjeisiin. Välillä naurattaa itseäkin eläytyminen mutta pidän siitä, se tuo lisäväriä reeneihin. Harjoite on piirretty täysin paintilla, yritän edelleen keksiä jotain hyvää tapaa merkata noita nopeesti ja selkeesti.
Harjoitus 2:
Eilen harjoituksissa oli 9 tyttöä ja 2 maalivahtia. Kehotin tekeen esim. tuon pienen juoksuosuuden kovaa koska harvoin sitä pelissäkään lönköttelee ja saa pallon rauhassa ottaa mukaansa, pelinomaisuutta. Jonossa ei seisoskeltu paljon, en nyt ottanut aikaa todellakaan mutta mitähän tähän heittäsin, 20-30sek maksimi. Tossa se harjote näyttää varmaan erilaiselta kun kentällä oli, pitäis aina ottaa vaikka valokuva näistä niin tulis realistisempi. Noi pujottelut ja välit oli lyhyitä joten siihen osuuteen ei mene kauaa, totta toi molarin odottelu mutta kyllä tää ihan kiitettävästi mun mielestä toimi, en itsekkään uskonu että tää olis menny näin hyvin. Tuntuu siltä että ylistän joka reeniä mutta suhtaudun kyllä aluksi ite aina kaikkiin skeptisesti, paperilla voi näyttää tosi hienolta mutta toimiiko oikeesti on eri asia, tämä ainakin toimi. V2 tullessa mukaan joo muuttaa vielä oleellisesti muotoaan mutta eilisen perusteella sanoisin että hyvä valmistava harjoite tai ehkä jopa alkulämmin jos niin haluaa.
|
|
« Viimeksi muokattu: 05.02.2010 klo 10:08:44 kirjoittanut yoshi »
|
|
|
|
|
yoshi
Poissa
Suosikkijoukkue: Pääty kii
|
|
Vastaus #44 : 05.02.2010 klo 09:54:24 |
|
Hiukan taitaa yoshi tosiaan kärsiä niin sanotusta pakkaamisen syndroomasta, jossa yhteen harjoitteeseen pakataan väkisin teemaan kuulumattomia rippeitä. Tavataan samalla vieroituskliniikalla.
Totta, on ollu paha tapa aina.
|
|
|
|
Yourworstnightmare
Poissa
Suosikkijoukkue: Ilves, Suomi, West Ham
|
|
Vastaus #45 : 05.02.2010 klo 11:27:34 |
|
Hyvä jos toimi. Ja tuollaiselle pelaajamäärälle se onkin juuri hyvä...sanoisin että yli kymmenelle pelaajalle ei oikein enää aja asiaa ainakaan alkulämpimänä. Muutenkin saattaa mennä liikaa odotteluks. Tuotahan voi toki muokata sit aina hieman lyhyemmäks ja sitä kautta nopeammaks kierroltaan jättämällä jonkun kohdan pois.
|
|
|
|
yoshi
Poissa
Suosikkijoukkue: Pääty kii
|
|
Vastaus #46 : 05.02.2010 klo 11:51:27 |
|
Hyvä jos toimi. Ja tuollaiselle pelaajamäärälle se onkin juuri hyvä...sanoisin että yli kymmenelle pelaajalle ei oikein enää aja asiaa ainakaan alkulämpimänä. Muutenkin saattaa mennä liikaa odotteluks. Tuotahan voi toki muokata sit aina hieman lyhyemmäks ja sitä kautta nopeammaks kierroltaan jättämällä jonkun kohdan pois.
Joo, jos olisi ollut enemmän, vaikka niin että oisin saannut molempiin ryhmiin 8 henkeä niin olisin toteuttanu ton erilailla. Tehnyt kaksi samanlaista rataa ja poistanut tosta keskeltä maalivahdin ja syöttänyt sen syötön itse jne.
|
|
|
|
Hippoheikki
Poissa
|
|
Vastaus #47 : 05.02.2010 klo 16:54:14 |
|
Huomenna olisi tarkoitus sunnuntain harkkapeliä ennakoiden virkistellä vähän syöttöpeliä. Tyttöjä 9-10v. ikäisiä 1-4 vuotta pelanneita.
Ajattelin treeniksi 4v4 tai 3v3 pienpeliä n. 10x20m alueella. Alue jaettu kahtia 10x10m. Jos saan maalit päihin niin lisätään maalivahdit ja maalit tehdään hyökkäysalueelta vapaasti, jos en niin kuljettamalla päädystä.
Omalla puoliskolla 3v1 (2v1) tilanne. Ohjeena pitää pallo omalla joukkueella, kunnes pystytään kuljettamaan tai syöttämään hyökkäyspuoliskolle. Kaikki mukaan eli muodostuu 4v3 (3v2) josta yritetään maalia. Jos pallo menetetään, niin palataan heti 3 oman alueen rajalle puolustamaan 1 yrittää katkoa syöttöjä.
Ajatus olisi, että pallollisilla aina ylivoima
Lähtötilanne ( A. <- pallollinen) +------------+ A. A A B +------------+ B BA B
+-------------+
Syötön tai kuljetuksen jälkeen
+--------------+
B +---------------+ A. A B A B B A +---------------+
Harjoite mielestäni hyvä, mutta kokeile tehdä tätä isommalla alueella. 10x10/alue on tuon ikäisille turhan haastava. Oman pään 3vs1 saattaa vielä sujua, mutta hyökkäyspään 4vs3-tilanteesta syntyy tuskin muuta kuin armoton sumppu. Puolet isompi kenttä, niin voisi toimia ihan hyvin olettaen, että tilankäyttö on tytöillä jollain lailla hanskassa.
|
|
|
|
Ricardo Leite
Poissa
Suosikkijoukkue: Ylimieliset
|
|
Vastaus #48 : 08.02.2010 klo 13:56:49 |
|
Palataanpa pienen tauon jälkeen asiaan. Vedin treeniryhmälle ensimmäistä kertaa klassista harjoitetta, minkä itse tunnen "Ajax-myllynä", mutta mille joku varmaan tietää pätevämmänkin nimen. Paint-taidoista otan toki kritiikkiä vastaan, mutta en opikseni. Harjoiteltava: Pelattavaksi hakeutuminen, liikkuminen syötön jälkeen. Lisäksi kehittää toki kaksinkamppailupelaamista ja harjoittaa syöttöjä ynnä muuta, mutta niihin ei ohjeistuksessa ja opastuksessa erikseen puututa. Organisaatio ja speksit: - Alue tällä kertaa noin 8 x 8 metriä - Pelaajat 1 vs. 1, neljä neutraalia seinää alueen laidoilla. Yhteensä kuusi harjoittelijaa. - Kaksi pelaajaa pelaa 1 vs. 1 -peliä 30-45 sekuntia. Vaihdetaan seiniksi, ja seiniä kentälle. - Kilpailutilanne saadaan antamalla piste jokaisesta onnistuneesta seinästä. Ei kahta pistettä peräkkäin samalta seinältä. Seinillä käytössä toki vain yksi kosketus. - Pidä huolta, että palloja on tarpeeksi. Neljästä viiteen palloa jokaista myllyä kohti. - Ei taaskaan aivan nuorimmille. En tiedä minkä ikäiset tätä pystyisivät toteuttamaan. Noin 12-vuotiaista lähtien? Kuva 1.Pelataan 1 vs. 1. Seinäsyöttö haetaan yhdeltä seinistä. Seinät eivät saa syöttää toisilleen, vaan pallon on käytävä aina ns. keskipelaajan kautta. Huomioita:- Helppo opettaa ensimmäisellä harjoituskerralla. - Tiukkaa vääntöä, paljon kaksinkamppailua. - Menee helposti siihen, että seinä haetaan pelaajalta jalasta jalkaan pitämällä vastustaja takana - ei haeta seinää tyhjään tilaan liikkumalla sinne. Kuva 2.Pelataan 1 vs. 1. Seinät saavat syöttää yhden syötön toisilleen. Seinien välinen syöttö ei kuitenkaan pakollinen. Huomioita:- Vaatii hiukan enemmän vaikeissa liikuntasaliolosuhteissa. - Saavuttaa paremmin harjoitteen tavoitteen. Seinien välillä sallittu syöttö antaa pelaajalle aikaa hakeutua tyhjään tilaan. "Seinä kolmannelle tyhjään tilaan". Muuta:- Vaatii ehdottomasti yhden valmentajan jokaista kuuden miehen peliä kohden. - Seinät ovat aluksi passiivisia, eivätkä liiku pelattavaksi neliön sivuilla. Vaatii herättelyä. - Vältä liian pienellä alueella suorittamista. - Laajennettavissa helposti muokkaamalla 2 vs. 2 -peliksi neljällä neutraalipelaajalla. Pelille saa halutessaan myös suunnan laittamalla neliöiden vastakkaisille sivuille puolueelliset pelaajat. Siitä kenties seuraavassa lytättävässä. Aikuisikäiset pelaajat tuntuivat pitävän harjoitteesta. Hyvää, totista vääntöä, kova tempo. Kaksinkamppailutilanteet aiheuttavat sopivan jännitteen ja irroittavat hyvää huumoria. Lopuksi huumoriarvoa toki lisättävä lupaamalla piste myös länkien viemisestä. Lyttäys sallittu, kuten myös kehitysehdotukset.
|
|
« Viimeksi muokattu: 08.02.2010 klo 14:27:07 kirjoittanut Ricardo Leite »
|
|
|
|
|
Yourworstnightmare
Poissa
Suosikkijoukkue: Ilves, Suomi, West Ham
|
|
Vastaus #49 : 08.02.2010 klo 20:31:38 |
|
Tuo on tosiaankin toimivaksi havaittu harjoitus, myös D- ja C-junnuissa. Laajennettavissa myös vielä 4v4 peliksi neljällä seinällä. Täten saadaan hyvä ja tehokas pienpeliharjoitus, jossa paljon haastamista, kaksinkamppailuja ja syöttöjä.
Seinämiehille ehdottomasti kosketusrajoitus, yksi kosketus - kaksi saa ottaa jos on "pakko". Opettaa pitämään katseen ylhäällä ja miettimään seuraavaa siirtoa jo ennen pallon saamista. Keskelläkin voi rajoittaa kosketuksia siinä vaiheessa kun pelaajien määrä lisääntyy.
|
|
« Viimeksi muokattu: 08.02.2010 klo 20:36:45 kirjoittanut Yourworstnightmare »
|
|
|
|
|
|
|