Pahoittelen, mikäli olen antanut sen vaikutelman, ettei kanssani pysty asioista keskustelemaan. Monesti netti tekee sen, että viestit tuntuvat töksähteleviltä. Ac Kajaanin tapauksessa en näe vielä tapahtuvan peruuttamatonta suomalaisen jalkapallon selkäänpuukotusta, jos seuran omistaja haluaa meidän kautta tuoda kolme pelaajaa joukkueeseensa. Ulkomaalaisten kokonaismäärä on omasta mielestänikin korkea. Kajaanin futiksen perisynti lienee kuitenkin seurojen kykenemättömyys yhteistyöhön, tästä kumpuava eripuraisuus sekä valmennuksen taso junioripuolella kuin myös edustustasolla. Näistä asioista en ota vastuuta, mutta sympatiani saavat kaikki kajaanilaiset futisfanit. Ei se ole helppoa Oulussakaan, jos yhtään lohduttaa.
En omasta mielestäni ole mitenkään sumussa suomalaisen jalkapallon kehittämisen suhteen. En näe asioita "perussuomalaisittain" kansallisten rajavyöhykkeiden sisään rajoittuen; en jalkapallossa, kuin en missään muussakaan liiketoiminnanalalla, missä olen mukana.
Luomani suhteet Aasiassa ovat omalta osaltaan auttamassa suomalaisen jalkapallon ja sen tietosuuden levittämisessä myös tuohon maailman suuntaan. Toni Kallion siirtyminen sinne vain yhtenä konkreettisena esimerkkinä. Muita seuraa varmasti perässä.
Olen yritykseni kautta mukana monen suomalaisen seuran junioripuolella luomassa suhteita kansainvälisiin junioriorganisaatioihin. Tulevina vuosina saamme nähdä suomalaisten junnujen kiipeävän näitä reittejä pitkin kansainvälisille kentille.
Eräs projektini on vielä alkuvaiheessa ja kesken. Tämä koskee Intiaa, mikä on nouseva valta myös futiksessa seuraavan kymmenen vuoden aikajänteellä. Suomalaisten pelaajien ja valmentajien saaminen Intian pääsarjaan on yksi tavoite, mutta myös intialaisen (tai useampien) saaminen tulevaisuudessa Suomen pääsarjaan on toiveissa. Intialaisen pelaajan tänne heilahtaessa, se takaa myös suomalaisille seuroille mielenkiintoisia taloudellisia mahdollisuuksia. Thaimaa on sama juttu, mutta se on paljon pidemmällä kuin Intia jalkapalloilullisessa kehityksessään.
Olen myös viemässä useampaa suomalaista valmentajaa maailmalle ja tuomassa kokeneita ulkomaalaisia valmentajia Suomeen. Suomifutiksen ongelma ja menestymättömyys kumpuaa valmennuksen tasosta, jota tällä tapaa haluan olla kohentamassa.
Tässä vain osa meneillään olevista projekteista. Pelaajavälitystoiminta on vain yksi juonne tässä, mutta se ja kaikki muut liittyvät tavalla tai toisella kansainvälistymiseen ja verkostoitumiseen, jossa itse tunnen olevani omimmillani.
Jos joku syyttää tekemiäni toimia suomalaisen jalkapalloilun vahingoittamiseksi, niin olen aina valmis perustelemaan tekemisiäni ja sanomisiani hyvässä hengessä. Koen pelkästään positiivisena sen, että tarinani FF2:lla on herättänyt mielenkiintoa ja kysymyksiä. Itsekin ennen tähän hommaan ryhtymistä koin futispiirit hyvin mystisinä. Olemalla avoin koetan saada tuota salamyhkäisyyden verhoa raotettua. Pelkän pelaaja-agenttitoiminnan näen ihan normaalina työnvälitystoimintana, johon koetan tuoda omat ideani matkaan.
Mutta näin henkilökohtaisesti kerrottakoon, että tämä on paras työ, joka minulla on koskaan ollut!

Kiitoksia vastauksesta

Intian noususta futisrintamalla voidaan olla montaa mieltä, mutta en epäile hetkeäkään ettetkö sinä olisi sen maan tapahtumien osalta parempi asiantuntija kuin vaikkapa minä. Maan suurin urheilulaji on kuitenkin kriketti eikä se asia ihan heti ole muuksi muuttumassa vaikka jalkapallo onkin paikoitellen nostanut päätään ja miljardikansasta riittää futiskatsomoihinkin jonkun verran yleisöä. Miten tämä auttaa suomalaisia - en tiedä. Intialaisten pelaajien rahtaaminen tänne voi vaikuttaa positiivisesti suomalaisseurojen talouteen lähinnä mahdollisten vedonlyöntifirmojen kiinnostuksen kautta, ja sellaisen toiminnan on Veikkaus torpannut tähän asti heti alkutekijöihinsä, kuten varmaan kaikki tietävät. Yrittäjiä on ollut, enkä missään nimessä surisi vaikka Veikkauksen monopoliasema purettaisiinkin.
Mutta, kuten jo taisin todeta, arvostan suomalaisten jalkapalloilijoiden eteen tehtyä työtä ja tuo kertomasi junioriseurojen kv-suhteiden luomisen avustaminen on juuri sitä. Valmentajien saaminen Intiaan ei vaikuta mihinkään. Oppia on parempi ottaa sieltä missä osataan jotain.
En minä sinua syytä. Sinä teet työtäsi ja hankit sillä elantoasi ja sillä selvä. Toiminnan, tai sen osan mielekkyyttä voi tietenkin aina arvostella.