Expressen tehnyt jutun Honkavaarasta "oven aukaisijana". Jutun innoittajana on Suomifutiksen Honsu-haastattelu ja tässä haastiksen tehneen kundin kommentteja myös mukana. Aika perushuttua, toki olisi voinut lisätä Hyypiän Leverkusen ja Zürich pestit ja myös mainita Mixusta jotain. Ruotsista olisi voinut tietysti tuoda esiin ainakin Jukka Ikäläisen, jolla vahva ura Ruotsissa pelaajana, valmentajana (Kiruna, Assi, Örgryte) mutta myös urheilutoimenjohtajana (Örgryte). Onneksi saimme kuitenkin juttuun Hasse Backen kommentit ja hienon kuvan.
Stora orden om dörröppnaren (?) Honkavaara: ”Något helt annat”
Jani Honkavaaras tränarsejour i Djurgården – en av de viktigaste i Finlands fotbollshistoria hittills?
Ja, det är ord som används i grannlandet.
– Jag tror nog banne mig att han har öppnat lite dörrar med den här säsongen, säger Hasse Backe, som själv varit verksam i Finland.
Han hade vunnit dubbeln med sitt Kups i Finland – inte någon smal sak att göra, med tanke på att giganterna HJK från Helsingfors nästan alltid vinner (tolv av de 15 senaste ligatitlarna innan dess, för att vara exakt). Det tog honom till nästa nivå.
Några dagar före jul i fjol presenterades Jani Honkavaara som Djurgårdens nya tränare av sportchefen Bosse Andersson.
En tränarexport från Finland – till en skandinavisk storklubb.
Sixten Boström må på ett sätt vara part i målet – han är kvar i Kups, där han jobbat nära Honkavaara, han har uppskattningsvis sett två tredjedelar av Djurgårdens matcher den här säsongen, och de två rings fortfarande någon gång i veckan.
Men han tillhör faktiskt samma kategori som Honkavaara, och nej: Den är inte så vanlig.
– Kanske diskuteras det lite i media då och då, om att det inte är lätt för en finsk tränare att ta sig utomlands. Vi är kanske inte det första landet i näringskedjan, säger Boström, som själv har sejourer i Örebro SK och MLS-klubben Columbus Crew (assisterande) bakom sig.
– Men jag tror att det håller på att ändras lite nu.
”Mer eller mindre invänta ett mirakel”
Den första säsongen i Djurgården tog bland annat Jani Honkavaara till sidlinjen på Stamford Bridge, där hans lag spelade semifinal i Conference League mot den engelska storklubben Chelsea. Den allsvenska säsongen blev desto svajigare, och slutade i en femteplats.
Efter säsongen gav 49-åringen en intervju till sajten SuomiFutis.
Där beskrivs hur Honkavaaras tid i Djurgården ”kan anses vara den mest betydelsefulla tränarsejouren i Finlands fotbollshistoria”.
Inga små ord, direkt.
Tuukka Ikkelajarvi, journalisten som ligger bakom texten – och därmed formuleringen, utvecklar. Det har varit väldigt svårt att få jobb utomlands för tränare från Finland, även om du varit framgångsrik i den inhemska ligan, menar han.
”Du måste göra det riktigt bra i europeiska tävlingar eller mer eller mindre invänta ett mirakel för att få jobbet som Honkavaara fick.”
Toni Koskela är ett bra exempel, tycker Ikkelajarvi. Trots att Koskela vann flera ligatitlar i Finland och nådde Europa League-gruppspel med tidigare nämnda HJK hamnade han ”bara” i superettan med Kalmar FF när det blev Sverige (nästa år kan alltså även han titulera sig allsvensk tränare).
”Honkavaaras sejour i Djurgården är något helt annat, eftersom vi snackar om en av de största klubbarna i Sverige och Norden”, skriver Tuukka Ikkelajarvi.
Andra namn: ”Svårt att jämföra”
Sixten Boström igen:
– Det är förstås alltid svårt att jämföra olika ligor med varandra.
Martti Kuusela blev ligamästare i Ungern på 1990-talet. Tränare från Finland har varit verksamma i Danmark. Markku Kanerva tog Finland till landets första mästerskap någonsin: EM 2021.
Boström själv har nästan fem allsvenska år med Örebro SK bakom sig.
Djurgården blev femma i år – du har ju din tredjeplats med ÖSK, så där har Jani att jobba på...
Boström skrockar.
– Exakt, exakt, och med lite andra resurser än vad vi kanske hade.
Samtidigt är det inte så att han går i polemik kring betydelsen av Honkavaaras sejour i Djurgården. Nog kan den anses som en av de största, säger Boström.
– Speciellt med det Europaäventyret. Det gör det stort. Det är ju stort även för Sverige och Djurgården.
”Jobbat sig fram från amatörligorna”
Tuukka Ikkelajarvi pekar i sin tur också på att en lyckad Jani Honkavaara i Djurgården förmodligen öppnar dörrar för andra tränare från Finland.
Det går att konstatera att det händer grejer redan den här vintern. Stevie Grieve (själv från Skottland, men senast i SJK från Seinäjoki) tar över tränaruppdraget i Helsingborg, medan Miika Takkula (Ilves) kliver på jobbet som rekryteringschef i AIK.
På annat håll har Erol Ates tränarjobbet i Gif Sundsvall.
Vad finns det för konkurrenter i övrigt då?
Någon kanske tänker på den gamle mittbacksjätten Sami Hyypiä, som efter spelarkarriären tränat Brighton, som på den tiden återfanns i den engelska andraligan.
Visst, det går att argumentera för honom, tycker Tuukka Ikkelajarvi, men samtidigt klassar han det som något av ett specialfall, med tanke på Hyypiäs spelarkarriär, som lade grunden för den chansen. Därtill var sejouren på den engelska sydkusten över på ett par månader.
”Medan Honkavaara utan någon anmärkningsvärd spelarkarriär har jobbat sig fram från de finländska amatörligorna till en av de största klubbarna i Sverige.”
”Jag tror nog banne mig att han har öppnat lite dörrar”
Hasse Backe, en svensk tränare som varit verksam i Finland – som förbundskapten under 2016 – är beredd att instämma.
– Det behöver nog fan inte vara överdrivet stora ord, vad gäller enskilda tränare. Jag tror nog banne mig att han (Honkavaara) har öppnat lite dörrar med den här säsongen.
Det är inte heller bara Suomi Futis som skrivit på ämnet. Det har även Yle gjort – och där uttalar sig Honkavaara själv om saken, med vad som beskrivs som ett tydligt budskap:
– Sverige kan och borde definitivt titta mot Finland när klubbar letar efter ny tränare, säger tränaren och utvecklar senare:
– Det finns tränare i finländska ligan just nu som utan tvekan skulle klara sig bra i Sverige. Men det är ett faktum att havet som skiljer Finland och Sverige delar oss markant kulturellt. Nu har några svenska klubbar så att säga vågat ta risken och satsat på en finländsk tränare. Jag gissar att alla de klubbarna är nöjda med sin risktagning.
https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/stora-orden-om-dorroppnaren--honkavaara-nagot-helt-annat/