Hegetsu
Poissa
|
 |
Vastaus #9675 : 18.12.2025 klo 07:28:45 |
|
Valmennukseen liittyen, meillä valmennuspäällikkö (joka oli yhden kauden kundin jengin vastuuvalmentaja) sanoi aina että: "hänen pitää osata treenauttaa pojat (kilparyhmä), niin että sinä hegetsu saat vedettyä tarvittaessa pelin onnistuneesti samantasoista vastustajaa vastaan". Hän ei itseasiassa itse kovin usein peluuttanutkaan kilparyhmää vaan useammin oli haasteryhmän ja paremman harrasteryhmän pelejä vetämässä tai jeesaamassa apuvalmentajia. Tosin meillä oli hyvä kakkosvalmentaja sarjapeleissä ja turneissa sitten vaihtelevammin vetäjiä.
Tietty totuuden siemen tässä ainakin oli, koska motivoituneen kilparyhmän pelien vetäminen onnistui sitten meillä ihan ok vaikka olisi menty joskus isävetoisesti mutta kun välillä kävi yhden toisen isän kanssa vetämässä harrasteryhmän (kummankaan oma lapsi ei ollut ryhmässä) pelejä niin se olikin ihan eri juttu ja joskus ongelmat alkoi jo siitä kun piti päättää kuka pelaa milläkin paikalla avauksessa.
Kuten viisaammat jo kirjoittaneet useasti täällä, harjoitukset on se missä perusta luodaan ja pelitilanne on sitten vain jatkumoa harjoitukselle eikä oikeasti yhtään sen merkityksellisempi pelaajan kehityksen kannalta. Pelitilanne tuo tietenkin tietyn paineen pelaajalle, minkä käsittelyä pitää sitten harjoitella jos joku vaikka jännittää kovasti pelien alkua yms.
|
|
|
|
|
Valonheitin
Poissa
|
 |
Vastaus #9676 : 18.12.2025 klo 08:43:53 |
|
Olen suorittanut aika pitkän listan eri Palloliiton koulutuksia, joista osa on verkkokursseja, joita voi suorittaa ihan omaan tahtiin. Esimerkkinä huoltajan peruskurssi, jonka tein ihan mielenkiinnosta. Mielestäni liitto voisi ihan hyvin tehdä varsinaisten valmentajakoulutusten tueksi vastaavia jatkuvasti avoinna olevia kursseja esim. harjoitusten suunnttelusta ja hyvän harjoituksen rakenteesta.
Eihän tämäkään nyt perusongelmaa välttämättä raktaisisi, mutta jotain tukea tästä voisi saada varsinkin pienempien seurojen arkeen.
|
|
|
|
|
bupa dukta
Poissa
Suosikkijoukkue: Hiki on jätkän deodorantti.
|
 |
Vastaus #9677 : 18.12.2025 klo 08:48:15 |
|
Kyllä. Nyt tilanne on se, että pitäisi käydä ikävaihe- kurssi jotta saa jotain työkaluja palloliiton suunnasta otteluiden johtamiseen ja harjoitusten suunnitteluun ja vetämiseen. Ihan hyvin voisi nuo ikävaiheen materiaalit olla saatavilla kaikille niistä kiinnostuneille. Siinä on jo jonkulainen peruspaketti, jossa paljon hyvääkin tavaraa.
Siihen kylkeen sitten strukturoitu harjoitepankki.
|
|
|
|
|
ginikettu
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK (BJK)
|
 |
Vastaus #9678 : 18.12.2025 klo 09:47:50 |
|
Valmennukseen liittyen, meillä valmennuspäällikkö (joka oli yhden kauden kundin jengin vastuuvalmentaja) sanoi aina että: "hänen pitää osata treenauttaa pojat (kilparyhmä), niin että sinä hegetsu saat vedettyä tarvittaessa pelin onnistuneesti samantasoista vastustajaa vastaan".
Peluuttaminen on sinällään helppoa, mutta siinäkin on tiettyjä asioita mitä on hyvä huomioida, ja vastuuvalkulta on hyvä saada inputtia ennakkoon, jos/kun kaikki pelaajat ei ole aina niin hyvin tuttuja. Isoa eroa peluuttamisessa etenkin haaste/harraste, mutta myös kilpa, tasoilla tekee se, että miten saa motivoitua jengiä ja valettua itseluottamusta - tuo on asia missä jotkut valkut vaan ovat todella hyviä.
|
|
|
|
|
Fillarikommari
Poissa
|
 |
Vastaus #9679 : 18.12.2025 klo 10:40:14 |
|
Kehitettävää on varmasti. Olen käynyt katsomassa pk-seudulla kahdessa 8v8-ikäluokassa aika monen parhaimpien joukkoon kuuluvien ryhmien harjoitukset viimeisen parin vuoden aikana. Suurimmassa osassa oli järkevät ryhmäkoot, hyvä organisointi ja hyvä tempo. Suurin ongelma on se, että pelaajat yksinkertaisesti ovat aika kehnoja liikkujia ja ovat pelanneet jalkapalloa pienenä aika vähän. Takamatka jo 10-vuotiaana Euroopan parhaimpiin lapsiin on aivan mahdoton. Ylipäätään on hiukan myytti, että kv-akatemioissa tehtäisiin lapsuusvaiheessa jotain todella erikoisen hyvää. Ihan perushyvää toimintaa, jossa organisointi, tempo, taitoharjoittelun periodisointi ja opetus on kohdillaan, mutta niin on Suomessakin monessa ykköstason ryhmässä (pk-seudulla nimittäin, missään muualla ei sitten oikein olekaan).
|
|
|
|
|
Baggio4eva
Poissa
Suosikkijoukkue: Juventus
|
 |
Vastaus #9680 : 18.12.2025 klo 11:31:15 |
|
Itsekkin aika monia liiton koulutuksia ja mentorointeja käyneenä sanoisin et koulutuksien isoin ongelma (ainakin 7-10v sitten) oli se että työkaluja ei annettu siihen perus arkeen. Kuolutuksissa vedettiin ja suunniteltiin harjoituksia optimiolosuhteissa ja ryhmät aina mukavan pieniä ja tilat isosa jne jne mutta käytäntöhän on vaikka lapsuusvaiheessa jotain ihan muuta. Apua tarvittais isossa kuvassa siihen et mitkä on parhaita organisoitumistapoja harjoituksille jossa lapsia se 40-60 paikalla, mitä sillon on järkevää priorisoida (esim. aktiivinen liike vs opetus) jne jne kaikki erilaiset olosuhteet mukaan lukien.
Nämä asiat kun on kunnossa ja parhaassa tapauksessa toimintaa vetämässä innostavat aikuiset / nuoret niin ei siinä ekan 2-4 vuoden aikana kauheen pahasti voi mennä vikaan.
|
|
|
|
|
Valonheitin
Poissa
|
 |
Vastaus #9681 : 18.12.2025 klo 11:57:20 |
|
Olen käynyt normi C:n ja MV C:n ja noin yleisesti noissa käydään aika vähän sitä itse treenien vetämistä käytönnössä. Näytöistä tietenkin tulee palautetta, mutta enemmänkin voisi olla neuvoja ja vinkkejä varsinkin vähemmän optimaalliseen arkeen.
|
|
|
|
|
Kossi Agassa
Poissa
|
 |
Vastaus #9682 : 18.12.2025 klo 13:36:48 |
|
Itsekkin aika monia liiton koulutuksia ja mentorointeja käyneenä sanoisin et koulutuksien isoin ongelma (ainakin 7-10v sitten) oli se että työkaluja ei annettu siihen perus arkeen. Kuolutuksissa vedettiin ja suunniteltiin harjoituksia optimiolosuhteissa ja ryhmät aina mukavan pieniä ja tilat isosa jne jne mutta käytäntöhän on vaikka lapsuusvaiheessa jotain ihan muuta. Apua tarvittais isossa kuvassa siihen et mitkä on parhaita organisoitumistapoja harjoituksille jossa lapsia se 40-60 paikalla, mitä sillon on järkevää priorisoida (esim. aktiivinen liike vs opetus) jne jne kaikki erilaiset olosuhteet mukaan lukien.
Noissa Palloliiton koulutuksissahan on tavoitteena suunnitella hyvä jalkapalloharjoitus (80% liikettä, paljon pallokosketuksia jne.). joten ryhmäkoot ovat myös sellaisia, jollaisia niiden pitää olla hyvässä harjoituskokonaisuudessa. Eli jos valmentajilla on liikaa pelaajia ja liian pienet tilat, niin silloin hänellä on kyllä lähtökohtaisesti heikot työkalut toteuttaa hyvää jalkapalloharjoittelua. Ryhmäkokohan pitäisi olla suurinpiirtein sama riippumatta siitä onko lapsia treeneissä 10 tai 60.
|
|
|
|
|
ginikettu
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK (BJK)
|
 |
Vastaus #9683 : 18.12.2025 klo 13:49:34 |
|
Toki jos on 60-70 lasta, niin vastuuvalkuilla kestää joku 5min jakaa ryhmiin. Tosin siinäkin hyvät osaa aika hyvin ennakoida ettei odottamista paria minuuttia enempää tule.
|
|
|
|
|
Manselainen
Poissa
Suosikkijoukkue: Tampere United
|
 |
Vastaus #9684 : 18.12.2025 klo 13:54:16 |
|
Toki jos on 60-70 lasta, niin vastuuvalkuilla kestää joku 5min jakaa ryhmiin. Tosin siinäkin hyvät osaa aika hyvin ennakoida ettei odottamista paria minuuttia enempää tule.
Itse ainakin jaan liivit/ryhmät jo ennen harjoitusvuoron alkua tai sitten ekan 15 minuutin lämmittely/tekniikkaharjoittelun aikana. Ei tule odottelua. Yleensä mulla kyllä "vain" 30 pelaajaa reeneissä, mutta ihan samalla tavalla se onnistuisi tuplamäärällekin.
|
|
|
|
|
ginikettu
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK (BJK)
|
 |
Vastaus #9685 : 18.12.2025 klo 14:03:50 |
|
Itse ainakin jaan liivit/ryhmät jo ennen harjoitusvuoron alkua tai sitten ekan 15 minuutin lämmittely/tekniikkaharjoittelun aikana. Ei tule odottelua.
Yleensä mulla kyllä "vain" 30 pelaajaa reeneissä, mutta ihan samalla tavalla se onnistuisi tuplamäärällekin.
No siis noissa isoimmissa harkoissa oli 3 kaistaa ja 3 rastia per kaista. Kaistat oli enemmän tasoryhmittäin joihin jako tuli alkulämpöjen aikana osin ja alkulämpöjen jälkeen sitten tarkempi jako kullakin kaistalla ryhmiin ja liivillisiin/liivittömiin. Mutta kyllä siinä varmaan pari minuuttia meni alkulämpöjen jälkeen, että kaikki olivat lähteneet rasteilleen. Vaatii vastuuvalkuilta apuvalkkujen ennalta ohjeistamista, kentän valmistelua ja apuvalkkujen vastuutusta. Tuo on parhaimmillaan hyvin tehokasta ja vanhemmista saa hyvin apuja, koska ei riittävää määrää palkattuja valkkuja ole varmaan juuri missään. Tärkeintä saada ryhmäkoko kuitenkin riittävän pieneksi.
|
|
|
|
|
mulpp
Poissa
|
 |
Vastaus #9686 : 18.12.2025 klo 16:44:01 |
|
Vaikka ei noissa liiton koulutuksissa sinällään mitään vikaa ole, huomattavasti hyödyllisimmäksi olen todennut seurata jotakin oikeasti hyvää junnuvalmentajaa. Osalla on lähes maaginen kyky saada lapset keskittymään ja oppimaan, tasosta riippumatta. Tämä siis lapsiurheiluvaiheessa. Valitettavasti tällaisia valmentajia ei ole ihan joka seurassa.
|
|
|
|
|
Baggio4eva
Poissa
Suosikkijoukkue: Juventus
|
 |
Vastaus #9687 : 18.12.2025 klo 21:02:59 |
|
Noissa Palloliiton koulutuksissahan on tavoitteena suunnitella hyvä jalkapalloharjoitus (80% liikettä, paljon pallokosketuksia jne.). joten ryhmäkoot ovat myös sellaisia, jollaisia niiden pitää olla hyvässä harjoituskokonaisuudessa.
Eli jos valmentajilla on liikaa pelaajia ja liian pienet tilat, niin silloin hänellä on kyllä lähtökohtaisesti heikot työkalut toteuttaa hyvää jalkapalloharjoittelua. Ryhmäkokohan pitäisi olla suurinpiirtein sama riippumatta siitä onko lapsia treeneissä 10 tai 60.
Ehdottomasti näin, mut usein kuitenkin arki lapsuusvaiheen päävalmentajalle / valmentajalle on saada isolle massalle (40-60 pelaajaa) tommonen hyvä 80% liikettä, paljon kosketuksia, innostavaa ja ikävaiheen huomioivaa kehittävää sisältöä jne niin kyl mä ainakin huomaan kentän laidalla et aika moni valmentaja tarvii siihen itse organisointiin enemmän apua kun mitä koulutukset on tarjonnut (voi toki olla muuttunut). Itse muistelen vedelleeni ainaki malliharjoituksia 8 pelaajan ryhmälle jossain puolikkaalla Pallomyllyllä ja saanut aina palautteen pelkästään siitä ja tosi elämässä tolla samalla tilalla (tai pienemmällä) on 40-50 7-9 vuotiasta lasta joka tuo monenlaisia haasteita tapahtuman organisointiin. Eikä nyt varmaan kukaan enää 2025 ajattele et tollasta massaa pidetään yhdessä ryhmässä, tottakai sitä jaetaan pieniin ryhmiin, mut sillon tulee erilaiset "haasteet" vastaan esim et mikä on hyvä harjoituksen rakenne, mennäänkö "rastisapluunalla", miten hyödynnetään olosuhteita monipuolisesti, vetääkö yks valmentaja vain osaa porukasta jne jne. Ja siis tottakai näitä jokainen päävalmentaja sit ratkoo parhaalla näkemällään tavalla mut välillä olis ollut kiva nähdä miten esim. liiton kouluttaja hoitaisi tollasen massatapahtuman itse.
|
|
|
|
|
Laeski
Poissa
|
 |
Vastaus #9688 : 19.12.2025 klo 00:13:49 |
|
Itse muistelen vedelleeni ainaki malliharjoituksia 8 pelaajan ryhmälle jossain puolikkaalla Pallomyllyllä ja saanut aina palautteen pelkästään siitä
Ja sit noi malliryhmät on aina jotain motivoituneita puolesta sanasta ymmärtäviä, pitäisi oikeasti iskeä joku kunnolla härväävä harraste tiskiin niin alettaisiin saamaan jo sävyeroja valmennukseen. UEFA C:ssä meillä kävi niin että viime hetkellä tuli muutos ja malliryhmäksi tuli 5vs5 haastetason tytöt jotka oli juuri siirtymässä 8vs8 vaiheeseen ja siinä alkoi näkymään eroja valmentajien välillä. Kouluttaja päästi meidät liian helpolla, olisi mun mielestä pitänyt haastaa enemmän että miksi malliharjoitus ei toiminut jne.
|
|
|
|
|
ginikettu
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK (BJK)
|
 |
Vastaus #9689 : 19.12.2025 klo 00:55:44 |
|
Ja sit noi malliryhmät on aina jotain motivoituneita puolesta sanasta ymmärtäviä, pitäisi oikeasti iskeä joku kunnolla härväävä harraste tiskiin niin alettaisiin saamaan jo sävyeroja valmennukseen. UEFA C:ssä meillä kävi niin että viime hetkellä tuli muutos ja malliryhmäksi tuli 5vs5 haastetason tytöt jotka oli juuri siirtymässä 8vs8 vaiheeseen ja siinä alkoi näkymään eroja valmentajien välillä. Kouluttaja päästi meidät liian helpolla, olisi mun mielestä pitänyt haastaa enemmän että miksi malliharjoitus ei toiminut jne.
Ei se olisi ehkä kovin hyvä idea. Pitäisi olla useammat treenit. Nimittäin eräs klubissa nykyään akatemiajoukkueissa vaikuttava valkku on jäänyt mieleen nimenomaan sillä, että se osasi saada haastavammatkin lapset tekemään ja yrittämään parhaansa. Sitä ei yksissä treeneissä onnistu, mutta kolmet treenit muistaakseni se otti ennenkuin homma lähti rullaamaan..jos kaikki olisi lähellekään yhtä innostavia ja osaavia, niin suomifudiksella ei olisi mitään hätää.
|
|
|
|
|
Jääpoiju
Poissa
Suosikkijoukkue: I L V E S
|
 |
Vastaus #9690 : 19.12.2025 klo 08:57:51 |
|
Ja sit noi malliryhmät on aina jotain motivoituneita puolesta sanasta ymmärtäviä, pitäisi oikeasti iskeä joku kunnolla härväävä harraste tiskiin niin alettaisiin saamaan jo sävyeroja valmennukseen. UEFA C:ssä meillä kävi niin että viime hetkellä tuli muutos ja malliryhmäksi tuli 5vs5 haastetason tytöt jotka oli juuri siirtymässä 8vs8 vaiheeseen ja siinä alkoi näkymään eroja valmentajien välillä. Kouluttaja päästi meidät liian helpolla, olisi mun mielestä pitänyt haastaa enemmän että miksi malliharjoitus ei toiminut jne.
Pari ADHD:ta roikkumaan maaliverkoissa ja vetelemään pallolla valkkua ja muita pelaajia päin, pallo osuu jotain silmään, itku, tappelu... jotain jokerikortteja noissa selvästi voisi olla. Vähän siis tällä teemalla: no plan survives first contact with the enemy. Tai kuten menee pidemmin: Kein Operationsplan reicht mit einiger Sicherheit über das erste Zusammentreffen mit der feindlichen Hauptmacht hinaus.
|
|
|
|
|
ginikettu
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK (BJK)
|
 |
Vastaus #9691 : 19.12.2025 klo 09:06:45 |
|
Jatketaan vielä, että yksi osuus hyvällä valmentajalla on se, että miten se huomioi lapset ja laajemmin ja sitä kautta saa innostettua lapsia mukaan ja rakennettua auktoriteettiä. Esim pikkulasten kanssa keskustelutaidot (saa lapsen kokemaan merkityksellisyyttä jne), peliryhmän kanssa esim leikkipuistossa/nurmella pelien välillä olevien taukojen aikana leikkiminen/toimiminen.
Koska noilla valmentamisen "ulkopuolisilla" taidoilla nimenomaan näytti olevan valtava merkitys miten saada ne haastavammatkin osallistumaan ja yrittämään. Alakoulujen opettajissakin on isoja eroja näissä taidoissa ja ehkä noihinkin valmennuskoulutuksella voitaisiin vastata paremmin. Sinällään en usko, että nuo taidot on sidottu pelaajien ikään tai tasoon, vaan samat keinot toimivat oikeastaan kaikessa johtamisessa ja miten motivoida toisia.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 19.12.2025 klo 09:08:58 kirjoittanut ginikettu »
|
|
|
|
|
Jortsukka
Poissa
|
 |
Vastaus #9692 : 19.12.2025 klo 11:27:12 |
|
En tiedä onko kukaan muu huomannut aika yleistä toistuvaa teemaa keskustelussa varsinkin harraste/haaste-puolelta. Eli kokoajan yhteinen teema on ollut "liian isot ryhmäkoot". Esim. puhuttu 40-60 pelaajien ryhmistä. Ulkomaillahan homma on taklattu sillä, että joukkueet/ryhmät ovat järkevän kokoisia pääosin. Otetaan vaikka Euroopan suurin seura Bromma. Siellä Esim. U10(2016 syntyneet) on pojissa 18 joukkuetta + akatemiaryhmät sekä Tytöissä 6 + akatemiaryhmä. Näistä vain kärki on siis tasoissa ja muut on ihan sekaisin tason suhteen. Siellä tuo malli toiminut käsittääkseni aika hyvin ja ollut käytössä ties kuinka monta vuotta. Ryhmät ovat kooltaan siis yksi peliryhmä. Sillä harjoitellaan, sillä pelataan. Siihen otetaan vanhemmista tarvittavat toimihenkilöt, jne. Sama malli on Hammarby, Djurgården ja käsittääkseni nyt myös AIK taas palannut tuohon.
Tällöin on ns. pakko löytyä siitä ryhmästä sitten valmennus, jojot jne. että ryhmä toimii. Samalla se ohjaa siihen että pelaajia on järkevä määrä suhteessa valmennukseen, valmennuksen organisointi harjoitteissa on helpompaa ja valmennus tuntee kaikki pelaajat. Suomessa taas on menty tähän että meillä on esim. 30 pelaajaa kilparyhmä, 40 pelaajaa haasteryhmä ja 40 pelaajaa harrasteryhmä malliin, jossa sitten koko toiminnan itse organisointiin menee todella paljon aikaa/energiaa ja kaikki on vähemmän pelaajalähtöistä.
|
|
|
|
|
Nigel Kugelschfeir
Paikalla
|
 |
Vastaus #9693 : 19.12.2025 klo 11:31:41 |
|
Suomessa ei saa kilpailla niin silloin ei voi karsia pelaajiakaan. Toisaalta tytöissä on pakko yrittää pitää kaikki mukana että saa edes jotain ryhmiä. Seuralle se on se ja sama kaikki pelaajat on maksavia asiakkaita kuitenkin.
|
|
|
|
|
ginikettu
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK (BJK)
|
 |
Vastaus #9694 : 19.12.2025 klo 11:35:56 |
|
Niin siis sinällään en näe tuota ongelmaksi, että on vaikka 80 lasta yhdessä joukkueessa. Se vaan vaatii seuralta ja vastuuvalmentajilta valmistautumista (prosesseja, käytäntöjä, valmistautumista) miten harjoituksia organisoidaan ja apuvalmentajia hyödynnetään. Ei siinä kovin paljoa mene hukkaan lopulta aikaa, mutta mahdollistaa helpommin vaihtuvuutta peliryhmissä esim 2-3kk välein vaihtuvat. Isommin ongelmallisia on mielestäni nämä n. 20-26) pelaajan joukkueet (2 peliryhmää) missä 1-2 valkkua pyörittää toimintaa. Eli jos valmentajia on harjoituksissa 5-8 lasta kohden yksi, niin homma on sujuvaa oli joukkueessa 80 lasta tai 25 lasta.
|
|
|
|
|
Jortsukka
Poissa
|
 |
Vastaus #9695 : 19.12.2025 klo 11:48:51 |
|
Kyllähän siinä nyt esim. seuraavat asiat väkisinkin menee tuollaisella tosi isolla ryhmällä vituiksi kuin esim.
- Vastuuvalmentajan työ on enemmän organisointia kuin valmentamista - Harjoitussuunnitelma pitää tehdä sen mukaan että harjoitus pyörii eikä sen mukaan että mitä olisi fiksuin harjoitella - Valmentajan kohtaaminen pelaajaan helposti on paljon vähäisempää
Jne. En näe oikein mitään muuta etua kuin tuo "ryhmät vaihtuu kokoajan", mutta onko sekään itseisarvo. Mielestäni ei. Bromman mallissa on siis vain se kärki tasoissa ja loput sitten pelaavat sekaisin. Tämä mallihan on käytännössä kaikkialla muuallakin maailmassa. Eli on ne ns. eliittiryhmät vaikka Espanjassa on Barcelona, jonka alla Espanyol, jonka alla vielä useampi muu ns. akatemia-ryhmä, jonka alla sitten paikalliset seurat. Siellä se toimii, mutta Suomessa ilmeisesti sitten ei toimi mikä kaikkialla muualla toimii.
|
|
|
|
|
Siperia
Poissa
Suosikkijoukkue: Kunkkis
|
 |
Vastaus #9696 : 19.12.2025 klo 11:50:27 |
|
Niin siis sinällään en näe tuota ongelmaksi, että on vaikka 80 lasta yhdessä joukkueessa.
Koitappa vastuuvalmentajana pitää henkilökohtaisia keskusteluja pelaajien kanssa, kun ryhmien koot ovat tuollaisia. Tai ylipäätään luoda henkilökohtainen suhde pelaajien kanssa. Jortsukan kanssa samaa mieltä tuosta, että ryhmäkoot pienemmiksi.
|
|
|
|
|
Jääpoiju
Poissa
Suosikkijoukkue: I L V E S
|
 |
Vastaus #9697 : 19.12.2025 klo 11:58:46 |
|
Ainakin Helsingissä loppuu sitten talviaikana harjoittelutilat kesken, jos ruvetaan treenejä vetämään 18 lapsen ryhmissä.
Ellei vastaavasti kavenneta vaikkapa puolikkaalta kentältä jollekin kuudeosa kentälle, mutta näkisin että siinä vaan siirretään ongelma toiseen kohtaan. Ilmapalloa painaa yhtäältä, niin se pullistuu toisaalta.
|
|
|
|
|
ginikettu
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK (BJK)
|
 |
Vastaus #9698 : 19.12.2025 klo 12:04:43 |
|
Ainakin Helsingissä loppuu sitten talviaikana harjoittelutilat kesken, jos ruvetaan treenejä vetämään 18 lapsen ryhmissä.
Ellei vastaavasti kavenneta vaikkapa puolikkaalta kentältä jollekin kuudeosa kentälle, mutta näkisin että siinä vaan siirretään ongelma toiseen kohtaan. Ilmapalloa painaa yhtäältä, niin se pullistuu toisaalta.
Niin se on yksi ongelma, ja toinen on valmennusresurssit ja kolmas on joukkueen toiminnan tehokkuus eli silloin seuralle olisi hyvä työntää enemmän joukkueen asioita (jo ihan siksikin, että joukkueiden välillä saataisiin vaihtuvuutta). Olen itse tätä aikoinaan jojona miettinut tietojärjestelmien kautta, eli vaikka olisi iso yksittäinen joukkue, niin peliryhmiä ja valmentajan panosta käyttäen voitaisiin hyvin "eriyttää" harjoitusryhmiä, jolloin päästäisiin nopeammin alkuun ja tiiviimpi suhde valmentajaan, säilyttäen tuon vaihtuvuuden. Myclub ei tähän oikein siististi taivu ja sen rajapinnat oli aika surkeita ja kysymys konvergoituu sitten avoimuus vs selkeys eli mitä painotetaan.
|
|
|
|
|
Hegetsu
Poissa
|
 |
Vastaus #9699 : 19.12.2025 klo 14:20:07 |
|
Itse näkisin, että ikäryhmän olisi hyvä olla aika suuri aloitusvaiheessa koska muuten yksinkertaisesti pelaajamassa loppuu kesken siinä P13/14 vaiheessa kun drop-out alkaa iskea tai sitten pitäisi olla joku keino pitää pelaajia paremmin mukana hieman pidempään.
Ison ikäryhmän kanssa vaan tulee helposti ongelmaksi se, että sen fiksuun käsittelyyn ei ole resurssia vaan aika aikaisin valitaan kilparyhmä jolle on sitten talentti/taito yms. koulua ja jotka ovatkin sitten muita parempia mutta ei osata tunnistaa kovin hyvin sitä johtuuko paremmuus lahjakkuudesta vai yksinkertaisesti siitä että saadaan enemmän ja hieman parempaa valmennusta säännöllisesti. Ainakin omassa seurassa ei ole aina onnistuttu siinä miten ison ikäryhmän kanssa tulisi oikeasti toimia niin että siitä saataisiin oikeasti pelillinenkin hyöty kun jos ikäryhmä 50 tai 90 7 vuotiasta niin Gaussin-käyränkin mukaan 80 ryhmässä pitäisi olla useampia vaikka ykkäsen pelaajia kuin 50 pelaajan ikäryhmässä. Käytännössä varmaan on kuitenkin käynyt helposti niin, että riippumatta ikäryhmän koosta kilparyhmä pelaa suunnilleen samalla tavalla 8v8 vaiheen lopulla kun runko molemmissa tapauksissa on se 6 tai 7-vuotiaana erotettu 8 pelaajaan ryhmä joka saanut hieman parempaa ja hieman enemmän valmennusta.
|
|
|
|
|
|
|
|