Kyllähän siinä nyt esim. seuraavat asiat väkisinkin menee tuollaisella tosi isolla ryhmällä vituiksi kuin esim.
- Vastuuvalmentajan työ on enemmän organisointia kuin valmentamista
- Harjoitussuunnitelma pitää tehdä sen mukaan että harjoitus pyörii eikä sen mukaan että mitä olisi fiksuin harjoitella
- Valmentajan kohtaaminen pelaajaan helposti on paljon vähäisempää
Jne. En näe oikein mitään muuta etua kuin tuo "ryhmät vaihtuu kokoajan", mutta onko sekään itseisarvo. Mielestäni ei. Bromman mallissa on siis vain se kärki tasoissa ja loput sitten pelaavat sekaisin. Tämä mallihan on käytännössä kaikkialla muuallakin maailmassa. Eli on ne ns. eliittiryhmät vaikka Espanjassa on Barcelona, jonka alla Espanyol, jonka alla vielä useampi muu ns. akatemia-ryhmä, jonka alla sitten paikalliset seurat. Siellä se toimii, mutta Suomessa ilmeisesti sitten ei toimi mikä kaikkialla muualla toimii.
Lisäisin vielä, että tuossa on lapselle myös todella paljon väliä, että onko siellä harjoituksissa 18 tuttua kaveria, vai valikoituuko sulle seuraksi jonkinlainen kombinaatio noista 80 lapsesta sitten rasteille. Lasten stressitasot nousevat, keskittyminen kärsii eikä muodostu kaverisuhteita. Oikeastaan koko se sosiaalinen puoli mikä on niin oleellista joukkueurheilussa jää kyllä aivan todella pieneen asemaan. On sitten helppo jäädä pois toiminnasta kun ei koskaan siihen kiinnittynytkään.
Lisäksi myös yhteistoiminta ja pelillisten kaavojen orgaaninen muodostuminen on helpompaa tiivissä ryhmässä. En halua olla ilkeä, mutta liian usein seuratoiminnassa ei mietitä sitä lapsen etua, vaan perustellaan jollain tietojärjestelmillä tai taloudella sen ohitse.