"Pelaan jalkapalloa koska se on kivaa"
Saisiko nämä Kuninkaan sanat ikuistettua marmoriin!?
Litmanen: Pelaan jalkapalloa, koska se on kivaaJari Litmanen venytteli sunnuntaina muun maajoukkueen mukana Kyproksella.
LARNAKA. Jalkapallomaajoukkueen kapteeni Jari Litmanen valmistautuu Kyproksella Kreikka-maaotteluun, ja vähintään yhtä paljon Fulhamin kevääseen Englannin valioliigassa.
EM-karsinnan jälkeen Litmasen ura jalkapalloilijana oli avoin. Nyt hän on yhtä aikaa maajoukkuepelaaja ja kuuluu valioliigajoukkueeseen.
Käänteet ovat olleet nopeita, mutta kansainvälinen huippujalkapalloilu on nopeaa.
"Harjoitusta tarvitsen edelleen, että opin tuntemaan joukkueen ja he minut", Litmanen sanoi Kyproksella, kun kevyt tuuli puhalsi meri-ilmaa loistohotellin puutarhaan.
"Saan täällä taas muutaman hyvän harjoituksen lisää ja tämä tulee minulle erittäin hyvään aikaan", Litmanen jatkoi.
Kaksi viikkoa sitten sunnuntaina Fulhamin päävalmentaja Roy Hodgson otti Litmaseen yhteyttä. Sarjapaikastaan kamppaileva joukkue kaipasi keskikentälle pelintekijää, joka uskaltaa pitää palloa tiukoissakin paikoissa.
Litmanen liittyi Fulhamin harjoitusvahvuuteen nopeasti ja sopimus valmistui viime torstaina. Se kattaa tämän kevään.
"Rakennetaan kuntoa joitakin viikkoja ja mennään minun ehdoilla", Litmanen sanoi saarella, jota turistit eivät totisesti valloita tähän aikaan vuodesta.
Siitä Litmanen ei halua vielä puhua, mitä hän tekee kevään ja kesän jälkeen, kun MM-karsinta alkaa.
"Ei ole pakkoa pelata jalkapalloa, mutta olen pelannut, kun se on kivaa", Litmanen, 36, sanoi urastaan.
Litmanen pelasi Liverpoolissa 2000-luvun alussa, mutta se seikkailu valioliigassa otti heikosti tuulta alleen.
Urakka Fulhamissa on täysin erilainen. Seura ei pelaa pokaaleista, kuten Liverpoolin voittaessaan UEFA-cupin 2001, vaan yrittää pysyä englantilaisen jalkapallon kirkkaissa valoissa.
"Jokainen peli on meille kuin cupin finaali", Litmanen kuvasi Fulhamin kevättä.
Lue Jari Litmasen haastattelu kokonaisuudessaan aamun Helsingin Sanomista.
HS