Tarjosin 100 000 € HJK:n pelipaidasta!
22.8.2011 kello 12:59
Olin todistamassa HJK:n upeaa 2-0 voittoa Schalkesta torstaina. Heti seuraavana aamuna tarjosimme HJK:lle 100 000 € neljän ulkomaan ottelun pelipaitamainoksesta. Schalke-pelin osuus oli tarjouksessamme 25 000 € ja jatkoonpääsybonus 75 000€. Tarjous ei mennyt läpi.
Mikä tästä tekee ihmeellisen?
1. HJK oli jostain käsittämättömästä syystä pelannut tähän asti ilman paitamainosta.
2. Tarjoamamme summa on ainulaatuisen suuri suomalaisessa urheilussa, siis neljästä ulkomaan pelistä. Suomessa kun emme voi näin näkyvästi mainostaa, johtuen suhmuraisesta arpajaislaista, toistaiseksi.
3. HJK:n toimitusjohtajan tieto ja reagointi. Jouduin itse korjaamaan HJK:n toimitusjohtajaa puhelimessa, hänen antaessa minulle täysin virheellistä tietoa mahdollisen lohkovaiheen otteluiden määrästä.
Hän pyysi minua varmistamaan pelimäärän vielä UEFA:n sivuilta, ehkä se olisi kuitenkin ollut hänen tehtävänsä. Vastaus tarjoukseemme tuli kaiken kukkuraksi sähköpostilla ja yhdellä lauseella, kun olin ensin itse soittanut perään. Suhteellisen huonosti hoidettu. Moni muu seurajohtaja olisi lentänyt helikopterilla paikan päälle selvittämään yhteistyömahdollisuuksia, vaikka tämä yksittäinen keissi ei natsaisi.
Suomalaisten päättäjien ymmärrys ja uskallus näissä asioissa on liian usein mustekalan tasolla ja toimintaa ohjaa monopolin asettama pallinpuristin. Kehittävän, rohkean ja uuden sijasta tyydymme nykyiseen, jotta kukaan ei suutu ja kaikki menee kuten ennenkin, tasaisesti alaspäin. No, tasaisesti ainakin.
Tietojeni mukaan HJK on saanut pelipaitansa myytyä muille, ja hyvä näin. Nyt on helpompi mennä pullakahveille viereiseen Veikkausliigan toimistoon. Kalakaverit taputtelevat selkään ja edustusreissuja pukkaa. Tosin ei enää Nokian suunnasta. Kumarrat toiseen suuntaan, pyllistät toiseen. Toivottavasti HJK:lla on lupa julkaista sopimuksen suuruus. Kaiken järjen mukaan kyse on todella merkittävästä rahasta ja sen yleiseen tietoon saattaminen olisi pitkässä juoksussa koko suomalaisen joukkueurheilun etu.
Suomalaisella palloilulla menee muutenkin todella lujaa.
Lentopallomiehet ovat olleet huipulla jo useamman vuoden, HJK pelaa Eurooppa Liigan paikasta ja koripallomaajoukkue eteni EM-kisoihin 16-vuoden tauon jälkeen. Huikean kovia saavutuksia maailman pelatuimmissa peleissä. Samaan aikaan kotimaamme median ykkösuutisina pyörii kärpäsen paskan kokoinen keihäänheitto ja metsässä lamppu otsalla seikkailevat suunnistajat. Kaikki kunnia silti näidenkin lajien urheilijoille, heidän saavutuksiaan lajien väliset erot eivät himmennä.
Tätä menoa suomalaisia urheiluseuroja tulee menemään konkurssiin liukuhihnalta tulevien vuosien aikana, koska suurin mahdollinen yksittäinen rahahana on suljettu. Ajat ovat muuttuneet ja pääsylipputulojen lisäksi suurin yksittäinen sponsorointiraha makaa urheilun ympärilleen synnyttämiltä vedonlyöntiyhtiöiden tileillä, suomalaisten ulottumattomissa.
Suomessa Veikkaus lypsää rahaa huippu-urheilun kustannuksella ja samaan aikaan huippu-urheiluseurat ovat taloudellisesti täysin kusessa.
Kysyn tätä vielä kerran: Onko Veikkaus olemassa suomalaisen urheilun takia, vai suomalainen urheilu Veikkauksen takia? Tilanne on jokseenkin sama, jos Valiolta vietäisiin pois oikeus käyttää tuotteissaan maitoa.
Se seura, joka uskaltaa ensimmäisenä ottaa vedonlyöntiyhtiön mainoksen paitaansa, tekee suuren palveluksen koko suomalaiselle urheilulle ja poistuu tilanteesta suurena voittajana. Nykyinen arpajaislaki kun on jo EU-säännöstenkin mukaan täysin kestämätön.
Toivotaan, että HJK painaa läpi lohkovaiheeseen ja räjäyttää pankin.
- Aleksi
http://www.seiska.fi/julkkisblogit/aleksivalavuori/1314007190001/1314007190001/tarjosin+100+000++hjkn+pelipaidasta/