En luule sinua minkään alueen äänitorveksi

Kovaa kritiikkiä vain järjestelmää kohtaan, mut sitten itse tekeminen liiga seuroissa on kaikkea muuta kuin SM sarja tason mukaista. Luulin, että olit viime vuonna vielä PoPan organisaatiossa ja nyt Turkulaisen Liiga jengin farmi joukkueen mukana? Väärässä siis. Anteeksi!
En minä ole pitänyt liigaseurojakaan missään tekstissä SM-sarjan "arvoisina", jos nyt tuota termiä tulee käyttää tässä asianyhteydessä. Kirjoitin siitä
blogikirjoituksenkin kauden alla. Mielestäni liigaseuroissa on hyviä tyyppejä, hienoja pelaajia, mutta organisaatioissa on parantamisen varaa. Kun vielä, futsaleläkeläistä kastematoa lainaa, jokainen organisaatio menee pari vuotta taaksepäin, minua harmittaa vietävästi. Minä kun mielelläni käyn katsomassa kovatasoisia pelejä. Joku näsäviisas sanoo että meen toimijakortilla ilmaiseksi, mutta en mene. Olen siitäkin kirjoittanut blogikirjoituksen, mutta se on aivan eri asia.
Minulle ei myöskään ole väliä missä päätökset tehdään, jos ne tehdään lajin ehdoilla. Omasta mielestäni Helsinki on Suomen hienoin kaupunki, ja muutan sinne takaisin, jahka lapset muuttavat pois kotoa. Minua raivostuttaa päätösten laatu. Voi olla, että niissä on joku suurempi tarkoitus, jota en ymmärrä vielä. Hienoa jos näin on. Mutta kun se ei näytä siltä. Jos samaan aikaan tehdään lajia rikkovia ratkaisuja, ja liigajoukkueista tulee enemmän ja enemmän pelaajavalmentajavetoisia organisaatioita ilman joukkueenjohtajia ja vastaavia, mennään väärään suuntaan. Siksi olen nyt kriittiinen. Jos joku edes jollain tasolla lähtisi haalarihommiin mukaan, huomatessaan epätoivon. En väitä olevani oikeassa, väitän mielipiteet omikseni. Olen myös valmis perusteltuja argumentteja vastaan muokkaamaan mielipiteitäni. Mutta Hunter, miksi sinä et esitä niitä argumenttejä? Miksi vain "lietsot", joskin aika miedosti keskustelua enemmän ja enemmän minun "pyhäksi sodaksi futsalia vastaan?" Minä en todellakaan halua futsalille mitään pahaa. Minut tuntevat ihmiset tietävät sen. Toki joskus intohimo sumentaa näkökenttäni. Tiedän maastamme löytyvän paljon menestyneempiä valmentajia, joukkueenjohtajia ja laji-ihmisiä mitä itse olen. Kaikki laji-ihmiset saavat arvostukseni, halusivat sitä tai ei. Kuitenkin uskon vakaasti yhteiskuntarakenteeseen, jossa kritiikki on mahdollisuus oppia ja kasvaa.
Futsalilla meni todella hyvin muutama vuosi sitten. Kallen aikana luotiin futsal.fi ja maajoukkueen menestyksen perustaa rakennettiin Pihlajan toimesta. Matin aikana futsal.fi kehittyi huomattavasti nopeatempoisemmaksi tiedotuskanavaksi. Samalla maajoukkue pelasi hienoja karsintoja ottaen kovia päänahkoja. Mitä sitten tapahtui? Matin sopimusta ei uusittu, ja maajoukkue jatkoi hyviä otteitaan. Pelaajat (osa, mutta aika tärkeät) kuitenkin vanhenivat, lopettivat seurajoukkueen kesätreenit ja lopulta romahtivat Virossa. Autio tosin sai ammattilaissopimuksen, mikä on omiaan lisäämään uskoa futsalin tulemisesta. Samaan aikaan nimeämättömässä Suomen kaupungissa aloitettiin urakalla sarjajärjestelmän muokkaaminen. GFT:n hoitaessa liivimiehellä kullat kotiin runkosarjan toka vikassa matsissa, seuraavaksi kaudeksi tuli playoffit. Gefti hoiti nekin himaan. Seuraavalla kaudella mentiin samalla tavalla. Sitten eräs pirkanmaalainen joukkue jäi kuudenneksi sarjataulukossa. Seuraavaksi kaudeksi sorvattiin kuuden joukkueen playoffit, siten että tieto oli joukkueilla muutama kuukausi ennen kauden alkua. Tämän jälkeen ei riittänyt, että liigasta löytyi joka vuosi joukkue joka hävisi pelinsä useammin kuin kerran 9 maalilla, joukkuemäärää kasvatettiin. Itse en näe mitään muuta hyvää, kuin nuo neljän jengin playoffit. Kaikki muut muutokset olivat liian hätäisiä kasvukipuja kärsivälle sarjalle. Eikä ne Sievin ja KaDyn pudotuspelit olleet niin hirveän laadukkaita, kun toinen pisti läskiksi.
Toki olet oikeassa, että olin Porissa ja tämän kauden TPK farmisopimuksesta. Porissa ekalla kaudellani jo kaupunki teki selväksi, ettei urheilutalolle pääse ennen syyskuuta. Ali tomerana miehenä järjesti salin Nakkilasta. Siellä sitten treenattiin sitoutuneimpien miesten (4) kanssa plus innokkailla loimaalaisilla b-junnuilla. Tokalla kaudella ei edes yritetty aloittaa ennen syyskuuta.
TPK:n ja ÅIFK:n farmisopimus on luonnoltaan pelaajien vaihtoa. Ei me mennä Tompan kanssa toistemme treeneihin sotkemaan. Varsinkin kun tilanne on nykyinen, TPK taktisesti kypsä joukkue, ÅIFK ekaa kautta futsalia pelaava joukkue. Ymmärtänet pointin? Kanarianlintulauma harjoittelee aivan eri asioita, mitä liigan menestyjä.
Olen edelleen samaa mieltä, mitä ehdotin silloisen futsalvaliokunnan ihmisille neljä ja puoli vuotta sitten futsalin kauden esiseminaarissa (vai mikä sen nimi nyt oli). Liigalisenssit sekä Palloliitosta ulkoistettu liiga, jonka nimi edes nimellisesti yritetään myydä jollekin taholle pienentämään kustannuksia. Ehkä minä joskus vielä näen Suomessa vastaavaa toimintaa. Toivottavasti, sillä silloin ainakin yksi maksanut katsoja on useammin paikalla. Tätä nykyä, anteeksi vaan, ei jaksa erikseen yrittää järjestää lapsenvahteja, jos liigakierroksen mielenkiintoisin peli on Loiske - TP-Kaarle. Eikä millään pahalla heitä kohtaan, he tekevät omalla sarallaan futsalin eteen hienoa työtä. Yrittävät mennä eteenpäin.