Pistetään nyt niillekin, joita varmasti Hetemaj kiinostaa mutta eivät osaa italiaa:
Perparim sai luvan minilomalle puolisonsa kanssa ja palasi eilen takaisin Chievoon. Ansaittu loma, sillä lauantaina numero 56 (omistettu poismenneelle isälle) teki uransa ensimmäisen maalin sinikeltaisissa, mitä hän edustaa vuodesta 2011 ja hän teki sen Juventusta vastaan. Tuo maali olisi voinut merkitä kolmea pistettä ja sarjajohtoa yhdessä Interin kanssa, kenet Chievo kohtaa sunnuntain aamupäivän ottelussa mutta Dybala särki tuon unelman. Unelmistaan Hetemaj on kuitenkin realisoinut paljon.
"Yksi ennen muita: tulla ammattijalkapalloilijaksi. Halusin sitä lapsuudesta asti. Minä ja veljeni Mehmet (joka on pelannut AlbinoLeffessä ja nyt suomalaisessa SJK:ssa) katselimme paljon jalkapalloa televisiosta, pelasimme aina keskenämme ja myös kavereiden kanssa kentällä. Jalkapalloharjoituksiin meidät vei äiti tai joku muu sukulainen. Olemme saavuttaneet unelmamme." Hetemaj'n elämä ei ole ollut helppoa ja matkalla on ollut paljon sudenkuoppia. Nyt pakolaisten, maahanmuuttajien ja vaikeuksien aikana Hetemaj'n tarina on enemmän kuin ajankohtainen. Syntynyt Kosovossa, joutui pakenemaan kuusivuotiaana veljen, kahden siskon ja vanhempien kanssa, jotka olivat asianajajia ja menettivät kumpikin työnsä.
"Lapsuus oli vaikea. Isä päätyi ensin Kroatiaan ja sen jälkeen matkustimme Suomeen. Sota kosketti meitä, mutta emme eläneet sodassa. Isä oli jo sairas eikä enää työskennellyt. Päädyimme Ouluun vastaanottokeskukseen, minkä jälkeen matka vei Helsinkiin, missä oli paremmat mahdollisuudet hoitaa isää joka kuitenkin menehtyi vuonna 2010, vain 54 vuotiaana."Millaista on elämä vastaanottokeskuksessa?- Se ei tietenkään ole helppoa mutta lapsi ei kärsi niin paljon, koska hän leikkii ja pelaa. Se on selvästi rankempaa vanhemmille ja muille aikuisille. Siellä on todella ahdasta, ei ole yksityisyyttä.
Oletko huolissasi tilanteesta, missä Eurooppa elää tänä päivänä?- Luen ja pysyn ajan tasalla, mutta en tykkää hirveästi puhua asiasta. Nyt minä ja perheeni voivat hyvin. Siskoni piti tulla tänne katsomaan derbyä mutta ottelu siirrettiin lauantaille, minkä takia jouduimme luopumaan ideasta.
Siskosi on aktiivinen politiikassa. Onko hän sitä vielä tänäkin päivänä?- Kyllä, kunnallispolitiikassa, mutta ei niin aktiivisesti. 147 äänellä häntä ei valittu kansanedustajaksi.
Tunnetko itsesi kosovolaiseksi vai suomalaiseksi?- Molemmiksi. Olen valinnut Suomen kansallisuuden koska Kosovon kansallisuutta ei ole enkä ole ikinä ollut Albanian kansalainen.
Pakenitte maasta koska Serbia oli raaka teitä kohtaan... Jos pelaat Serbiaa vastaan, saatko lisävoimia kuin Kippari-Kalle?- No en sentään. Pelaan niin kuin aina, taistellen viimeiseen asti.
Et säästele Chievossa: tunnetko itsesi enemmän Gattusoksi, pelaajaksi kehen sinua usein verrataan, vai Salihamidziciksi, nuoruuden idoliksesi?- 50/50. Siltä väliltä, olen box-to-box -pelaaja. Pelaan parhaiten oikealla, mutta mikä tahansa paikka kelpaa.
Oletko koskaan miettinyt siirtoa johonkin suurseuraan?- En. Kun olin pieni, fanitin Arsenalia. Ehkä yksi unelma voisi olla pelaaminen Valioliigassa. Olen pelannut Italiassa jo 6 vuotta. Sopimukseni Veronan kanssa on voimassa aina vuoteen 2018 ja viihdyn täällä hyvin.
Kenen kanssa asut?- Puolisoni kanssa.
Miksi Chievolla sujuu niin hyvin?- Koska pelaamme ja teemme töitä hyvin. Olemme rauhallisia emmekä yliarvioi itseämme. Sarjapaikan säilyttäminen on tälläkin kaudella kaikkein tärkeintä.
Oletko kehittynyt?- Kyllä, erityisesti italian kielessä.
Hauska vitsi. Kokeillaan, onnistuuko vielä toinenkin:
Mitä jäi käteen Juventus-maalista?- Oma pelipaita. En ruvennut vaihtelemaan lauantai-iltana vaan pidän sen itselläni. Olin todella onnellinen, mutta myöhemmin tuli tunne että olisi pitänyt saada parempi tulos.
Olet todistanut että jalkasi toimivat hyvin. Miksi et lauo useammin kauempaa?- Tein saman tyylisen maalin, mutta vapaapotkusta maaottelussa Pohjois-Irlantia vastaan, mutta yleisesti ottaen laukaukseni ei ole erikoinen.
Kuka sinut halusi Italiaan, Bresciaan, vuonna 2010?- Valmentaja Iachini, mutta olin jo kierrellyt ennen tuota siirtoa. Lähdin Suomesta 19-vuotiaana. Udinese halusi minut mutta valitsin AEK Ateenan koska he pelasivat Mestareiden liigaa. Kahdessa kuukaudessa valtasin paikan avauksesta ja pääsin pelaamaan Milania vastaan.
Melkoinen kiertolainen. Käytkö vielä Kosovossa?- Kyllä, joka vuosi. Minulla on sukulaisia siellä. Nyt Kosovossa on hyvät oltavat.
Jalkapallomaailmassa ystäväsi on Cyril Thereau. Miksi?- Olemme veljeksiä. Koska hän on ihminen joka pyrkii aina auttamaan. Suuri persoona. Minulla on kylläkin vähemmän tatuointeja kuin hänellä mutta pukeudun paremmin. Pyörittelin häntä harjoituksissa. Häntä on ikävä.
Hetemaj, sunnuntaina vastassa on Inter. Mitäs sanot?- Sanon että se on vahva joukkue, millä menee hyvin. He ovat yhtenäinen porukka ja Kondogbia, jota katselin Mestareiden liigassa, on hyvä pelaaja. Me pyrimme kuitenkin realisoimaan hyvän jaksomme.
Francesco Velluzzi