Klubimatsin tekstiteeveestä seuranneena pitää sanoa pariin kohtaan eri. Siis lähinnä kommentoin menneitä, kun ei ole tunnekuohuja tämän päivän ilmeisen valtavasta perseilystä. Reagoinnista tämänpäiväiseen olen pitkälti samaa mieltä, jos tilanne meni niinkuin lukemani perusteella meni. Kakkosdivarikeikka voi neljän skipatun pelin jälkeen tosin olla jo pelituntumankin takia pakko tehdä.
Nämä kaksi Duarten pelikiellon aikaista matsia olivat myös Hongan kaksi kauden parasta, mutta en nyt näkisi että siinä oli kyse pelkästään keskikenttäpelaajista, vaan osittain myös siitä että Hongan keskikentällä on nykyään kolme pelaajaa eikä kaksi kuten keväällä ja ehkä myös Puustinen-Otaru-Savage kolmikosta, jotka ovat päässeet oikeille pelipaikoilleen. Myös tuossa Haka-matsissa (joka taisi olla ensimmäinen 451-matsi) Tammilehto oli kentälle tultuaan vahvistus punakorttiinsa asti. Aiemmissa peleissä Dunkku on ollut hyvä. Niin kauan kun hän hankki vain yhden keltaisen per matsi ei se ollut mikään syy penkitykseen, kun moni muu pelasi huonommin. Nyt kun muut keskustan pelaajat ovat parantaneet peliään huomattavasti voi Tammilehdon hyvin pitää poissa avauksesta, vaikka tuon tämänpäiväisen perseilyn unohtaisikin.
Eiköhän tästä eteenpäin ongelmana tule olemaan myös se että kun tuomarit tuntevat Duarten niin keltalappuja alkaa tulla herkemmin kuin mitä niitä on tähän asti tullut. Onhan noita about keltaisen arvoisia rikkeitä ollut melkein joka matsissa enemmän kuin yksi, mutta useimmiten se ensimmäinen/toinen/kolmas/neljäs tilanne on jätetty kortittamatta (syistä että tuomarit eivät joko näe, taikka uskalla antaa ekaa heti korttia pelin alussa tai toista samalle pelaajalle ilman punaisen arvoista rikettä). Nyt kun "pahan pojan" maine on hankittu näin ei välttämättä tule kovinkaan usein käymään. Vähän sama kuin Savagella joka sai viimeistään toisella liigakaudellaan kaatuilijan maineen, jonka jälkeen häntä on voinut rikkoa varsin vapaasti.
Täsmennetään nyt vähän kun keskustelua syntyi. Nähtyjen pelienhän kautta useimmat meistä täällä kommentoivat. Minulta on siis vielä tältä kaudelta näkemättä peli, jossa Hongan keskikenttä toimisi hyvin tai Honka voittaisi. Tammilehto sen sijaan on näkynyt joka pelissä. Aiempina kausina hyvin toimivan keskikentän tai kolmen pisteen pelin näkemistä ei yleensä ole tarvinnut toukokuuta kauemmas odottaa. Kahden miehen keskustalla on pelattu käytännössä aina aiempina vuosina. Vaikka Perovuo olikin viimeisinä vuosina isossa roolissa niin kohtuu hyvin nuo meidän nykyisin lähinnä penkkiä lämmittäneet muutkin vaihtoehdot pärjäsivät. Toki olen huomannut että Hongalle on voittoja tullut tänäkin vuonna ja kuulopuheiden ja foorumihuhujen mukaan Hongan keskikenttäkin on toiminut hyvin Duartenkin kanssa mutta tämä siis on vielä minulta näkemättä. Mikäli noilla muilla vaihtoehdoilla (lähinnä Simpanen&Lepola) ei ole taso tai motivaatio huippujalkapalloon pahasti tippunut niin aiempien kausien perusteella ainakin minulla on ihan hyvä syy olettaa että voisivat edelleen olla osa pelejä voittavan Hongan keskikenttää. Herroja on kentällä näkynyt tosi vähän enkä heitä tunne niin en osaa kommentoida olisiko tässä osasyy tuohon Duarten ylipeluuttamiseen.
Tuo on siis ihan totta että kolmen pelaajan keskusta on paljon helpompi saada toimimaan ja näyttämään hyvältä kuin kahden. Tästä huolimatta aiempina vuosina Honka vaikutti saavan pelin pyörimään kahden hengen keskustallakin aika mallikkaasti mutta tänä vuonna ei ole enää minun näkemissäni peleissä näin ollut. Mahdollisesti jopa Duarten omat ominaisuudet, mikäli siis oppii joskus pysymään kentällä, sopisivat paremmin kolmen hengen keskustaan.
Minun on vaikea olla samaa mieltä siitä että Duarte olisi aiemmissa peleissä ollut hyvä kun meidän keskikenttäämme on kuitenkin enimmäkseen viety Duarten ollessa kentällä. Se on toki totta että Duarte on itse yksilönä näyttänyt taisteluasenteensa ja kovan tilanteisiin menemisensä ansiosta yksilönä välillä varsin mainiolta mutta osana hyvin toimivaa kokonaisuutta en ole häntä kertaakaan nähnyt. Tämän takia jopa kentällä pysyvä Duarte olisi minun papereissani ehkä Hongan nelos- tai vitospelaaja keskikentän keskustaan. Avaukseen olisi siis aika jonkin verran matkaa vaikkei ottaisi kortin korttia.
Minulla ei ole sinänsä mitään noita kovalla tilanteeseen menemisellä hankittuja kortteja vastaan. Kun pelaa kovaa niin välillä niitä tulee ja pelaajan naama ja maine vaikuttavat aika paljonkin siihen kuinka usein tällainen kortti tulee. Näistä Duarten kahteen edelliseen ulosjoon johtaneesta neljästä kortista ainoastaan HJK-pelin ensimmäinen kortti oli sellainen. Loput olivat pelaajan omaa tyhmyyttä, tuomarille mussuttamista ja Weckstömin maahanrepiminen tilanteen ulkopuolella.