Då hade EIF öppnat också vinstkontot. Efter en betryggande vinst över FC Espoo i Alberga (Esbo) igår med hela
1 - 5 (1 - 2). Och inte 1 - 4 som Bollförbundets "billiga" resultatservice säger. Igen kommer jag att återge matchen som
JAG kommer ihåg den. Hade dock lite annat för mig under matchen än att anteckna händelserna på plan.
Första halvlek
Matchen började rätt jämnt, lite lägen vid båda målen. EIF kom till lägen främst genom att bygga upp spelet och väggspela sig uppåt i banan. Dock om man tappade bollen någonstans i anfallszon, blev det oftast farligt i andra ändan. FC Espoo hade kvicka fötter uppåt och det blev ofta ett stort hål i EIF:s lag mellan försvar och mittfält. Och om jag inte missminner mig grovt nu så tror jag att första målet såg sitt ljus från en sådan situation. Hemmalaget kom upp på vänsterkant och vid 16 metern gick man in mot mitten och därifrån placerade
Valdrin Seferi bollen behärskat i bortre sidonätet. Detta skedde när det var 18' min spelat. Inget
Oscar Forsström kunde göra något åt, försvaret hade dock ganska stora luckor i sig.
Matchbilden hade varit rätt jämn hittills och så fortsatte den efter målet, med en aning av övertag åt EIF. Detta gav också rätt snabbt utdelning år bortalaget. EIF kontrade och bollen hamnade åt en löpande
Massimo Mirabelli innaför straffområdet. Han var på vänstra sidan och därmed hade bollen på sin favorit fot, men istället för det förväntade skottet från en 50/50 chans stannade han bollen just före kortlinjen. Därifrån spelade han fint bak till
Robin Sid, som från straffpunkten säkert bredsidade in bollen i högersidonät. När detta skedde stod matchuret på 21' min.
Hemmalaget miste mera och mera av spelet efterhand och baklinjen började agera osäkert. De började slå långbollar och sätta dem över sidolinjen. Trots det öppnade nästan alltid målvakten
Andreas Brink korta bollar till backarna. EIF:s mittfält hade förbättra sig betydligt och börjat dominera ganska långt allt som skedde i mitten av spelplan. Efter ett antal hörnor i olika varianter från bortalaget fick man en frispark 5 - 6 meter upp från högra hörnet, vid spelade 35' min. Både Mirabelli och
Garry Lewis stod bakom bollen för att ge frisparken. Det blev den förstnämnda som gav och den for just över muren och sjönk direkt efter. Vid främre 5-meters hörnet mötte
James "Jimbo" Pendrigh bollen med höger fot. en bra beröring var det också eftersom bollen gick direkt i mål.
Efter detta kommer jag inte ihåg att det skulle ha hänt så värst mycket. Dock nästan direkt efter målet, 38' min, så var EIF tvungna att göra ett byte. Ut kom
Sampsa Timoska pga. några känningar i ryggen såg det ut som. In på hans plats, mittback, kom unge
Dennis Lindroos. 1 - 2 höll sig halvleken ut.
Andra halvlek
Och nu har jag ingen korrekt fakta att tillgå, så kommer att skriva det i den ordning jag tror att det skett. Dvs. den andra halvleken fortsatte med en allt högre press från EIF. Hemmalaget fortsatte att ge bort bollen efter att EIF pressat klokt och det inte fanns några andra alternativ kvar. När EIF hade bollen, hade rätt så bra med bollinnehav i andra, löpte bollen fint mellan försvaret och mittfältet. Lewis och
Calle Forsström sökte bra i mitten av plan och jobbade på en stor radie. Sid höll sig lite mera ovanför nämnda duo och skötte om tunnlande. I första halvlek var det mest Sawchak som var den offensiva backen, men i andra tog även för dagen vänster backen
Timo Brotkin mera för sig.
Och var också från Brotkins stigning som följande mål såg dagens ljus. Han hade spelat sig ända upp till kortlinjen och lite utanför 16-metern. Detta var dock inte tillräckligt för Brotkin, som tog sig förbi sin försvarare. Efter det spelade han (tror jag) bollen till
Johan Estlander vars snabba skott räddades av målvakten. Brink kunde inte hålla i bollen efter sin räddning och först på bollen var Sawchak. Allt han behövde göra var att med vänstern förflytta bollen 2 meter framåt och det skötte han problemfritt. Nu hade det spelats 62' min.
Efter detta, kan vara att det skedde före, byttes Mirabelli ut och in istället kom nyförvärvet
Albert Kuqi. Han borde vara den yngsta i Shefki Kuqis bördraskara, -92 född och 1 m 89 cm lång. Han verkade ivrig och sprang mycket i anfallet, både när motståndarna hade bollen och när EIF hade den. Vid 70' min spelat fick Kuqi bollen vid halva plan, kanske han var lite anfådd eller liknande, men iaf. så tog han bara några steg till innan han sparkade iväg bollen. Den for i och för sig i en perfekt båge över en chanslös Brink och studsade först när den hade passerat mållinjen. 1 - 4 var alltså ett faktum och Kuqi hade presenterat sig på bästa möjliga sätt.
Efter detta var dominansen ganska klar och EIF började rulla boll mer och mer. Hade inte bråttom uppåt, utan hade FC Espoo och springa sig slut när de försökte få tag på bollen vilket de allt mer sällan fick. Men fyrverkeriet var inte slut ännu, det hade Lewis bestämt. Kommer inte riktigt ihåg hur hans mål kom till, men tycker att det var ett skott från ca. 12 - 14 meter. Detta skedde i den 86' matchminuten.
Det som hände förrän matchen var slut var att hemmalagets
Lauri Tuohisto-Kokko drog på sig ett gult kort efter en ful eftersläng på Ville Sevón som redan hade tagit sig förbi två förvarare. Detta skedde nära gränsen till straffområdet, vid vänstra sidan och kortlinjen. Och lite innan Lewis mål hade en annan FC Espoo spelare,
Guri Qerimi, också blivit belönad med en varning för liknande uppförande.
Summering
En skön och komfortabel seger. Motståndet var kanske en aningen svagt, lite förvånande med tanke på att laget/föreningen ändå spelade div. I fotboll ifjol. Var roligt att se hur bra och effektivt EIF fått sitt spel att löpa. Jobbade bra som lag och det var ju hela 5 olika målskyttar.
Genomgång av spelare (skala 1 - 10):Målvakter- #01 Oscar Forsström: 7 : Hade rätt så lite att arbeta med, men fick en större roll att styra spelet när Timoska blev utbytt. Chanslös vid målet.
- #28 Christoffer Koschinski: - : Spelade inte.
Backar- #03 Sampsa Timoska: 7 : Spelade okej, blev utbytt vid 38' min så hann inte göra så mycket.
- #13 Zacharias Ekström: - : Spelade inte.
- #15 James Pendrigh: 8: Spelade säkert och enkelt. Jobbade bra defensivt och gjorde ju vinstmålet.
- #19 Dennis Lindroos: 7: Blev inbytt vid 38' min och gjorde bra ifrån sig. Spelade säkert och enkelt även han. Dock inte så mycket testad i försvarsväg.
- #38 Kevin Sawchak: 8: Fortsatt som han slutade förra seriematchen. Jobbade fint upp och ner längs högerkanten och gjorde mål.
Mittfältare- #06 Calle Forsström: 8: Spelade bättre än mot Pallohonka, verkar ha hittat sin roll bättre nu. Sökte bollar fint från förvaret.
- #08 Timo Brotkin: 7 : Kan spela varsomhelst och denna gång v.back. Gjorde det bra med några stigningar i andra halvlek. Tappade dock bollen några i anfallet och fick brått neråt.
- #11 Garry Lewis: 8: Som Calle har också Garry blivit varm i kläderna med den centrala mittfälts rollen. Deltog bra i båda riktningar.
- #17 Robin Sid: 8 : Var igen "joga" på planen med sina hastiga svängar och små, snabba beröringar. Kämpade mera än tidigare.
- #20 Robert Rehnström: - : Spelade inte.
- #25 Ville Sevón: 7: Lite mer osynlig i denna match än förra. Det han fick jobba med gjorde han dock bra.
- #27 Robert Lindqvist: - : Spelade inte.
Anfallare- #09 Johan Estlander: 6: Bättre än förra matchen, men verkar lite osäker på var han skall vara på plan. Borde ha gjort ett mål, passade istället. Blev bättre när Kuqi kom in.
- #10 Massimo Mirabelli: 6: Även han gjorde en bättre match än förra. Bra beslut vid passningen till första målet. Ger hörnor från höger, denna match lyckades hälften. Spelade ca. 60' min.
- #32 Albert Kuqi: 8: Kom in när det var ca. 60' min kvar och jobbade effektivt. Sökte aktivt löpningar. Ger lite storlek till anfallet med sina 189 cm. Hoppas på fortsättning.
------------------------
O. Forsström ----------------------
--
K. Sawchak --
J. Pendrigh ---
S. Timoska --
T. Brotkin --
------------------------
C. Forsström ----------------------
---
V. Sevón -----
G. Lewis ----
R. Sid -----
M. Mirabelli ---
-------------------------
J. Estlander ----------------------

Sid (21'), Pendrigh (35'), Sawchak (62'), Kuqi (70'), Lewis (86').
Bänken: C. Koschinski; Z. Ekström, D. Lindroos (

38' min/Timoska); R. Rehnström, R. Lindqvist; A. Kuqi (

~60' min/Mirabelli).
Publiksiffra: 252.
*Lite hastigt skrivet, så kan finnas fel.
Edit. Ändrade andra målet med hjälp av En Obeservatör, tackar.