Så var den sista kolumnen öppnad för EIF:s del i tabellen, den mindre smickrande
förlust-kolumnen. Och tyvärr med besked. Klubi04 var bättre med hela
6 - 0 (1 - 0) idag på Sonera stadion i Helsingfors. Kunde denna gången koncentrera mig på att endast följa med matchen, blev dock lite för mycket mål för man skall komma ihåg alla.
Första halvlek
Början av matchen var helt okej för EIF:s del. Klubi04 hade 1½ chans inom de första 10' minuterna men annars inte mycket att komma med. Första var ett inlägg från vänster som gick över alla försvarare i EIF och en hemmaspelare nickade mot mål.
Oscar Forsström räddade dock men returen gick direkt till en annan hemmaspelare, han valde att gå på kraft och bollen gick säkert över mål. Skottet var ca. 5 - 6 meter från mål. Efter det kom de ännu en gång, denna gång med en stickare som orsakade problem för EIF försvaret. Tror det var
Dennis Lindroos som tvekade lite vad han skulle göra på löpbollen ner mot eget mål. Efter lite fummel tillsammans med O. Forsström och en motståndar-anfallare fick O. Forsström iväg bollen med en spark.
Förutom dessa incidenter verkade det som EIF skulle ha varit det piggare laget. Vänsterkanten var väldigt effektiv, där huserade för det mesta
Ville Sevón,
Robin Sid och
Timo Brotkin. Skickliga killar alla och deras arbete underlättades av en väldigt svag back i Klubi04, #3
Kaarlo Kervinen. Konstant sen och agerade mest som en kon på plan. Ja förutom när han kapade någon EIF spelare eller försökte åka snålskjuts.
I den 30' minuten gjorde dock Klubi04 ett byte, ut kom
Nnaemeka Anyamele och in
Matias Pyysalo. Verkade som om man bytte om från 4-5-1 till 4-4-2, eller något i den stilen. Och matchen började svänga alltmer till hemmalagets favör. EIF hann dock få en frispark efter att Kervinen för tredje gången gjort ett fel, som han fick ett gult kort för. Denna gång hade han kapat Sevón som var påväg in i boxen. Frisparken skulle skjutas lite till vänster och strax utanför 16-metern. Bakom bollen placerade sig
Calle Forsström. Hans frispark gick via muren och orsakade lite rådd i hemmaförsvaret innan man fick rensat.
Detta var något som man helt tydligt övat på inom Klubi04, dvs. att kontra/ställa om kvickt från försvar till anfall. Medan de flesta av EIF-spelarna stod och drömde lite ännu var hemmalaget påväg med full fart uppåt. Bollen tror jag gick till
Nikolai Alho på vänster kant.
Simon Eklund steg emot med fart, men märkte att han inte kommer att hinna i tid för att nå bollen och tror han försökte ställa sig ivägen istället. Detta räckte dock inte till utan Alho fortsatte. Vid 30 meter från mål och fortfarande ganska långt till vänster hann Sid fast honom och gjorde det enda som fanns att göra vid det skede, kapade Alho från sidan. Försökte säkert nå bollen också men Alho hade rätt bra fart på och därför blev han träffad och sjönk till marken efter Sid's tackling. Sid fick gult kort och Klubi04 frispark. Frisparken slog
Aleksi Pahkasalo. Bollen gick inåtskruvad mot mål och började dyka vid 5-metern och där mötte
Felipe Aspegren bollen med huvudet. Matchens första mål var ett faktum. Frisparken var väldigt bra slagen, dock var markeringen av Aspegren inte tillräcklig och han fick nicka ganska fritt. Ingen av Klubi04 verkade vara speciellt långa, så borde ha gått att markera bättre.
Andra halvlek
Andra halvlek var ett helvete från början till slut. Det nykomponerade mittlåset Eklund - Lindroos lyckades inte riktigt och samspelet var inte det bästa. Avstånden var för stora och så kvicka som Klubi04 spelarna var så kunde de utnyttja dessa luckor med god procent. Mål fyrverkeriet började vid 50' minuten. Pahkasalo kom upp längs mitten på en kontring, efter att ha tagit sig förbi några spelade han Pyysalo fri som relativt behärskat kunde placera bollen i mål.
Redan fem minuter senare, 55' min, så kunde
Emerik Grönroos utöka ledningen till 3 - 0. Denna gång återigen en kontring och som igen anfördes av Pahkasalo. Bollen lämnade han ifrån sig från höger kant och inne i straffområdet placerade en fri Grönroos bollen i mål.
EIF gjorde ett byte vid den 61' min. Ut kom Sevón och in
Massimo Mirabelli. Vet inte om det ändrade något speciellt, skulle själv kanske bytt ut
Johan Estlander som verkade ha tröga fötter för dagen. Mirabelli tillförde nog inget, verkade inte heller riktigt så aktiv som man skulle tänka sig att en bänkad spelare skulle borda vara när han får chansen.
Efter detta var det lite paus innan nästa omgång. Men vid 70' min, 73' min och 76' min rasslade det till i EIF målet. Målgörare var
Robin Lod, Grönroos och Aspegren. Om jag inte minns helt fel var det på kontringar som dessa mål kom till. Som jag nämnde tidigare var Klubi04 oerhört skickliga på att vända spelet. Passade sig hastigt ut och många hade rätt så kvicka fötter.
Summering
EIF började starkt, pressade högt och gick hårt in i närkamperna vilket orsakade problem för de tekniska killarna i Klubi04 som ibland ville hålla bollen för länge. Hemmalaget ändrade dock taktik efter 30' min spelade och till det hade EIF inget svar på. Tog orken slut eller om det var omställningen som gjorde att Klubi04 var överlägsna i andra vet jag inte. Ibland, främst i början av matchen, kom man bra upp i banan men avsluten lyste med sin frånvaro. Försvaret måste bli bättre, C. Forsström borde få spela högre upp i banan och
Sampsa Timoska borde spela som defensiv mittfältare. Speciellt denna match var att efter bytet Sevón/Mirabelli fanns det endast defensiva spelare på bänken;
Christoffer Koschinski målvakt,
Jonas Sjöblom back,
Joel Lahtivuori back,
James Pendrigh mittback, Sampsa Timoska mittback/def. mittfältare och
Robert Rehnström def. mittfältare.
Genomgång av spelare (skala 1 - 10):Målvakter- #01 Oscar Forsström: 6 : Fick rätt så lite hjälp av försvaret. Ofta ensam mot anfallarna, gjorde några bra räddningar. Lite för fäst vid mållinjen.
- #28 Christoffer Koschinski: - : Spelade inte.
Backar- #05 Joel Lahtivuori: - : Spelade inte.
- #07 Jonas Sjöblom: - : Spelade inte.
- #08 Timo Brotkin: 7 : Spelade helt okej, fortfarande inte hans position. Hade inte alltför mycket att göra, var bra offensivt. Kämpade ända till slut.
- #15 James Pendrigh: - : Spelade inte.
- #16 Simon Eklund: 6 : Helt klart inte hans position, mittback. Försökte dock sitt bästa, och spelade om möjligt upp bollen istället för långa bollar.
- #19 Dennis Lindroos: 5 : Fungerade inte alls ihop med Eklund. Verkade mera borta än vanligt. Hade problem med de kvicka anfallarna.
- #38 Kevin Sawchak: 5 : Var okej i början, då han ännu slapp att delta i anfallandet. Spelade bort sig några gånger i andra halvleken.
Mittfältare- #06 Calle Forsström: 5 : Som många andra började han bra, jobbade bra för att få tillbaka bollen. Delade passningarna fint, hann dock inte med i andra halvlek.
- #11 Garry Lewis: 5 : Jobbade bra i de första 30' min, främst defensivt. I andra var han liksom C. Forsström utspelad på mitten.
- #17 Robin Sid: 6 : Lite mera sig själv igen, jobbade mera neråt än vanligt. Misslyckades dock mera än vanligt med sina finter, kanske beror på motståndet var liknande spelare.
- #20 Robert Rehnström: - : Spelade inte.
- #25 Ville Sevón: 6 : Spelade 61' min. Gjorde helt bra match, mycket handlade om honom uppåt de första 30' min. Lite mera osynlig i andra halvlek.
Anfallare- #09 Johan Estlander: 5 : Inte ännu heller vill det lossna för honom. Slapp sällan loss och touchen var inte den bästa denna gång.
- #10 Massimo Mirabelli: 5 : Spelade 29' min. Verkade väldigt seg, spelade lite enklare än vanligt vilket bådar dock gott.
- #32 Albert Kuqi: 5 : Fungerade bra som target och fick ner bolalrna. Hade dock liten chans när han försökte utmana Klubi04 i löpdueller.
------------------------
O. Forsström ----------------------
--
K. Sawchak ---
S. Eklund ---
D. Lindroos ---
T. Brotkin --
------------------------
C. Forsström ----------------------
---
J. Estlander ----
G. Lewis ------
R. Sid ----
V. Sevón ---
---------------------------
A. Kuqi -------------------------

34' Sid.

61' Sevón/Mirabelli.
Bänken: C. Koschinski; J. Sjöblom, J. Lahtivuori, S. Timoska, J. Pendrigh; R. Lindqvist; M. Mirabelli.
Publiksiffra: ~75