Onko siis FC KooTeePeen pelaajat ja omistajat kaikki venäläisiä?
Eivät ole. Koitin esimerkillä havainnollistaa sitä onko millään muulla väliä kuin sillä missä joukkue on perustettu ja mikä todella on "kotkalainen joukkue".
Vain seuran nimi on eri, pelaajat pysyy samoina. Tätä logiikkaa on ulkopaikkakuntalaisena vaikea ymmärtää.
Kyse ei ole vain seuran nimestä vaan itse seurasta. Itse kannatan seuraa, en siinä pelaavia pelaajia. Jokainen voi kysyä itseltään kumman seuraavista vaihtoehdoista valitsisi:
1. KTP lopettaisi toimintansa kokonaan mutta Ykkösessä pelaisi esim. Kotka United.
2. KTP pelaisi Kakkosessa mutta Kotka Unitedia ei olisi edes olemassa.
Itse valitsisin hetkeäkään empimättä vaihtoehdon 2. Joku toinen varmasti valitsisi vaihtoehdon 1 koska kokisi että on tärkeintä että Kotkassa ylipäätään pelataan Ykkösessä. Nämä "kannattajat" ovat seuralle sikäli hyviä että heille ei ole väliä muulla kuin sarjatasolla, seura voi vaihtaa nimeään, logoaan, värejään mitä tahansa vaikka sponsoreiden mukaan. Toisaalta nämä kannattajat ovat myös ongelmallisia koska siinä vaiheessa kun seura tippuu ja toinen seura nousee niin luultavasti myös nämä kannattajat vaihtavat seuraa. Miksi eivät vaihtaisi koska lähtökohtaisesti heitä ei kiinnosta seura vaan ainoastaan se että se on kaupungin "ykkösseura" ja pelaa mahdollisimman korkealla sarjatasolla.
"Korkeamman seurakulttuurin" maissa kuten vaikka Ruotsissa joku AIK tai Hammarby voi tippua Superettaniin mutta silti se kerää 15.000 katsojaa peleihinsä samaan aikaan kun Brommapojkarna kerää Allsvenskanissa 3.000 per peli. Miksi eivät kannattajat vaihtaneet seuraa? Tähän väliin yleensä todetaan että Suomessa/Kotkassa meillä ei ole varaa tälläiseen ajatteluun koska blablabla. Totuus on että jääkiekossa jossa seurakulttuurin on jalkapalloa korkeammalla tasolla niin vastaava skenaario olisi todennäköinen. Jos esim. HIFK tippuisi Mestikseen mutta kabinettipäätöksellä SM-Liigaan saataisiin uusi joukkue Stadin Lätkäjätkät niin kumpi keräisi isompia yleisömääriä ja miksi?
Se että jalkapallossa koetaan että seuralla ei ole väliä voi olla syy tai seuraus olemattomasta seurakulttuurista. Eikä tämä muuta sillä että pakotetaan ihmisiä seurojen kannattajiksi, seurojen on tehtävä se työ. Sitä työtä ei auta ainakaan nimenvaihdokset jne.
Eli vastaus kysymykseesi, kotikylän poika Raaffael Pöksyläinen ja kaverinsa pelatkoon FC KooTeePee:ssä, Kotka Unitedissa tai missä tahansa. Itse olen aina kannattanut KTP:tä ja tulen kannattamaan, pelasi Raaffael seurassa tai ei. Eikä tämän ymmärtämistä pitäisi vaikeuttaa se onko ulkopaikkakuntalainen tai ei, sama tilanne luulisi löytyvän jokaisesta kaupungista. Monien mielestä tälläinen ajattelu on vanhanaikaista ja ei "kehitä kotkalaista jalkapalloa". Itse olen siitäkin täysin eri mieltä. Kun ihmiset kiinnostuvat seurasta on sivuseikka pelataanko Ykköstä tai Kakkosta. Ja kas kummaa, silloin menestyskin saattaa seurata siinä sivussa...
eidt: Eikä tässä ole tarkoitus väittää mikä on oikeaa tai väärää seuran kannattamista. Jokainen käyköön peleissä omista syistään.