AIK:s succéfinne blir kvar: ”Tills vidare”Efter två mål i testmatchen: ”Känns faktiskt som något spännande det här”
AIK:s provspelande anfallare Eero Markkanen gjorde två mål i lagets träningsmatch mot Sirius under måndagen. Nu blir han kvar hos de svartgula framöver.
– Ja, tills vidare i alla fall, säger sportchefen Björn Wesström.
Under måndagskvällen spelade AIK en träningsmatch mot Sirius på Skytteholms IP. Drabbningen slutade 3-3. Den finske provspelaren Eero Markkanen, 22, gjorde två mål för AIK.
– Han är jobbig att spela mot. Det är en stark spelare med en bra vänsterfot. I dag (läs i går) visade han att det finns kvaliteter hos honom och han är en lite annorlunda typ än de anfallarna vi har i truppen, säger AIK:s assisterande tränare Nebojsa Novakovic till FotbollDirekt.se.
Markkanen mäter 197 centimeter och väger omkring 100 kilo.
– Vi får se vad som händer nu. Vi måste snacka mer om honom, men det känns faktiskt som att det är något spännande det här, fortsätter Novakovic.
Sportchefen Björn Wesström:
– Han är här hos oss och vi gör någon slags värdering av alla intryck som vi får av han som person och som spelare i träning och match. Nu har vi sett honom i match också, så vi får samla ihop allt och fatta något slags beslut.
Ska han vara kvar i träning framöver?
– Ja, tills vidare i alla fall.
Vad tycker du om hans insats mot Sirius?
– Det är en bedrövlig plan som spelarna halkar på mycket under den första halvleken, på grund av att det är is under den. Så det är inte lätt att göra sig rättvis. Jag har sett honom i match förut så för mig är det ingen stor överraskning vad han erbjuder oss för något, men han erbjuder ju en annorlunda fysik jämfört med vad vi har i laget och det är därför som han är här.
Men jag antar att det är intressant för er att han visar att han kan göra bra ifrån sig i er miljö också?
– Ja, det är klart att det är. Det är ju bra för honom, avslutar Wesström.
http://www.fotbolldirekt.se/2013/11/12/aiks-succefinne-blir-kvar-tills-vidare/