Saisitko jostain jonkun kirjoitukseni, jossa olen maininnut Muntarin, Birsan ja Robinhon saati sitten nämä defensiiviset pelaajat ihannekokoonpanossa, joka ei suinkaan ole oma keksimäni..Missä kohtaa olen sanonut arvostavani näitä? Tai vaihtoehtoisesti en arvostaisi Saponaraa ja Cristantea?
En saa koska en ole sellaista ikinä väittänytkään. Nämä hemmot löytyvät Allegrin ihannekokoonpanosta, ja Allegria tässä olen koko ajan kritisoinnut. En sinua. Ja tuo kommentti ettet arvostaisi Saponaraa ja Cristantea oli varustettu varta vasten tommosella silmää räpäyttävällä hymiöllä, joten tarkoitin sen enemmänkin puolihumoristisena heittona.
Asia, minkä perässä olen ollut on kokonaisvaltainen muutos ja siinä kontekstissa kuka pelaa, kuka ei on itselleni toissijaista. Siksi myös valmentajakysymys on tällä hetkellä sitä. Kyseinen muutos ei tule yksittäisillä henkilövaihdoksilla pidemmän aikavälin suhteen ja loppujen lopuksi juuri se on ainoa asia mikä merkitsee, varsinkin kun tämä kausi tullaan pelaamaan muista, kuin kärkisijoista. Ne ovat nimenomaan ne, joihin seuran tulee toiminnallaan tähdätä. Mutta...
Lihavoidusta osasta olen hieman eri mieltä. Allegri ne ukot kentälle valitsee ja päävalmentajan tehtäviin kuuluu luoda se joukkueen edustama pelitapa kentällä. Itse en ole tyytyväinen, en pelaajavalintoihin enkä joukkueen peliesityksiin. Syyllisiä etsiessä Allegri on siis varsin luonteva valinta. Ja sori vaan mutta minä tykkään taas puhua asioista niiden oikeilla nimillä.
Ja nyt kun loppukausi tullaan mitä luultavammin pelaamaan juurikin muista kuin kärkisijoista niin tässä kohtaa kun ei ole mitään hävittävää niin seuran kannattajille pitäisi tarjota joku muu vaihtoehto. Vaihtoehto joka uskaltaisi rohkeasti antaa oikeita näyttösaumoja junnuille, vaihtoehto joka alkaisi ajamaan "Uutta Milania" oikeasti eteenpäin, vaihtoehto jonka perusperiaatteena ei olisi riskien minimointi ja saunakaveriosaston peluuttaminen pelistä toiseen, saunakaveriosaston jonka johdolla Milan ei tule tulevina vuosinakaan etenemään mihinkään.
Kiinnostaisi myös tietää mitä tuo kokonaisvaltainen muutos käytännössä tarkoittaa? Ja miksi sen suhteen pitäisi odotella kesää? Prandelli? Johto uusiksi? Vai peräti ihan omistajanvaihto?
...en jaksa toistuvasti kirjoittaa asiasta, vaikkakin näette minun kiertävän kehää. On ero, mistä kontekstista, keskustelukulttuurista omat näkemykset kumpuavat. Toki vahvasti vaikuttaa myös oma toiminta ja tausta urheilun parissa, jolla ja jossa on suuri merkitys erottaa hetken tapahtumat prosesseista ja kauaskantoisuudesta. Kielitaidottomuudellenne en valitettavasti voi mitään..
Omat näkemykset perustuvatkin ihan vaan siihen millaista peliä näen Milanin esittävän viikonloppuisin striimin välityksellä, eikä mihinkään muuhun. Joten puhtaasti telkkarille huutajan heittoja nämä meikän toteamukset ovat. Myönnetään siis, että hieman eri stratosfääreissä taidetaan liikkua.
Tässä vielä ranskalaisin viivoin pieni tiivistelmä muutamasta omasta mielipiteestäni, joita olen viljellyt jo ihan kyllästymiseen saakka:
-Sukupolven vaihdokseen Milanissa herättiin ihan liian myöhään josta syystä toteutus tapahtui ihan liian nopeasti.
-Sukupolven vaihdoksen oli kuitenkin tapahduttava, vanhainkoti ja mammuttien hautausmaa vitseillä oli perää.
-Olin jopa kovasti innoissani näistä galjujen ja kumppanien hehkuttamasta "Uusi Milan"-sloganeista.
-Siitä taas en ole yhtään riemuissani mitä "Uusi Milan" on käytännössä tarkoittanut.
-Ehkä olen ymmärtänyt koko sloganin vaan ihan väärin, kenties tämä rypeminen tusinakavereilla on sitten sitä uutta Milania...
-Milanin kuuluisi taistella Scudettosta myös tällä kaudella, mutta loukkaantumisista ja avainpelaajien pelikielloista johtuen tämä on mahdotonta.
-Loukkaantumisista ja pelikielloista huolimatta joukkueen olisi pitänyt pystyä parempaan.
-Pistesaldojen ja sijoitusten sijaan meikää kiinnostaa enemmänkin millainen Milan kentällä nähdään. Kaipaan kentälle tunnetta ja räiskyvyyttä.
-En ole ollut tyytyväinen alkukauden Milaniin. Milan on ollut enemmänkin nurkkaan ahdistettu pelokas lammas joka on koittanut saalistaa mahdollisimman paljon mahdollisimman pienellä työmäärällä.
-Mielestäni tässä kohtaa voi alkaa syyttämään valmentajaa.
-En pidä Allegria kovinkaan taitavana valmentajana, ainakaan Milanin kaltaiseen suurseuraan. Oli käynyt sitten millaisia tutkintoja tahansa.
-Allegrin aikainen Scudetto oli Zlatanin ja pahimpien kilpakumppanien nollavuoden ansiota.
-Allegrin aikainen Milan ei ole juurikaan hurraa-huutoja kerännyt pelitapansa puolesta. Yksitoikkoista, helposti ennakoitavaa, äärimmäisen pitkäveteistä.
-En tajua miksi tätä maxipalloa pitäisi katella enää yhtään peliä pitemmälle.
-Pelaajista haukun esim. Matria tasaisin väliajoin peilaten pelaajasta maksettua siirtokorvausta ja sitä tosiasiaa, että hankinta oli hyvinkin allegrimainen (yhteinen historia).
-Ei Matri kuitenkaan ole ollut läheskään paskin punamusta. Veikkaan, että pelaajalla on jopa jotain annettavaa seuralle, mutta siirtokorvaukseen nähden kyseessä on armotta floppi.
-Milanin mokat siirtomarkkinoilla viime vuosina ovat olleet osittain pakon sanelemia (TS, Zlatan), mutta myös järkyttäviä omia virheitä (Pirlon antaminen ilmaiseksi pahimmalle vastustajalle).
-Näkisin, että jonkun muun valmentajan alaisuudessa Pirlo ei olisi ikikuuna päivänä siirtynyt Torinoon.
-Pirlo ei itseasiassa ollut enää loppuaikoina Milanissa mitenkään loistelias. Silti ei olisi missään nimessä pitänyt päästää juveen, täytenä lahjana.
-Milan on ollut niin pitkään kuin muistan yhtä suurta punamustaa perhettä, ja tästä ajatusmallista pidän kovasti. Itseasiassa tämä oli yksi pääsyistä valita punamustat omaksi tv-suosikikseni.
-Organisaatio muutoksissa toivottaisin heti miten tervetulleeksi Maldinin ja Pippon kaltaisia seuralegendoja ihan johtopaikoille, riskeistä huolimatta. Yhtä suurta punamustaa perhettä. Hahmoja joille Milan merkkaa enemmänkin kuin pelkkää työpaikkaa.
-En halua nähdä Milanin kohdalla omistajanvaihdosta, en varsinkaan jos seura siirtyisi sen myötä jonkun sieluttoman ulkomaalaisen miljardöörin käsiin.
-Galliani jatkakoot heilumistaan niin pitkään kuin vain haluaa. Tämän ei kuitenkaan pitäisi estää esim. Maldinin paluuta seuran tehtäviin.
-Serie A (tuon läpimädän valtion jalkapallosarja) on kaukana maailman tasokkaimmasta futis-sarjasta mutta katsojan näkökulmasta tämä liimalettien, välillä hyvinkin tragikoominen saippuaooppera (korruptiopallo) on ehdottomasti mielekkäintä ja herkullisinta seurattavaa kotisohvalta käsin kotosuomesta.
Joten ei nyt vedetä niitä herneitä nenään/aleta leikkimään mielensäpahoittajaa vaikka näkemykset "hieman" eroavaisivatkin.
Forza Milan!Ps. Rankan paskanjauhannan lupaan jatkuvan myös tulevaisuudessakin, tosin sillä erotuksella etten mitään virtuaalisten kaljapeukkujen keräilyä harrastakaan. Paskamaxin syötyjä eväitä olen mielestäni perustellut jo ihan tarpeeksi

Rauha maan päälle. Amen.
EDIT.
http://www.rossoneriblog.com/2013/11/18/time-for-milan-to-trust-their-youngsters-by-paul-ng/Tuossa artikkelissa on juurikin sellaista meikänkin peräänkuuluttamaa mentaliteettia.