AIK:n sivulta
http://www.blackbeat.se/2014/02/02/tredje-forlusten-ett-fall-framat/Vad kan man ta med sig då? Spelmässigt är det väldigt svårt att bedöma annat än möjligtvis vissa spelares prestationer. Men även dessa är ju svårbedömda efter förutsättningarna. Jag tänker heller inte gå in och såga någon. Men jag vill lyfta den spelare som jag tycker varit lättast att bedöma eftersom att han är den som gett mig mest underlag. Det är nyförvärvet Eero Markkanen. Finländaren imponerar stort på mig. Kanske lyser han lite extra starkt på grund av att han gör det lite oväntat. Inte hade man kunnat tro att en ung okänd finländare värvad från finska ligan skulle vara såhär bra?
Dessutom är han betydligt bredare i sitt spel än vad man hade trott. Jag hade hört att det var en lång kille med god teknik. Men Eero är verkligen som han säger ”en fattigmans version av Zlatan”. Han vinner allt i luften, är effektiv framför mål, men är också väldigt snabb och har en funktionell teknik som han utnyttjar väl, både stillastående och än mer imponerande i rörelse.
Om jag var en dagslända och tränare för AIK hade jag garanterat startat med Eero om det var match i Allsvenskan imorgon. Men dagsländor är rätt begränsade som tränare eftersom att de saknar det längre perspektivet. Kennedy och Henok har ju en hel lång fin säsong i ryggen och Teteh har ju visat att han är en helt ok anfallare också. Men nog har Eero visat att han är en stark utmanare. Och säkert är de andra killarna lite stressade. Det är givetvis kanon. Som AIK:are är det ju underbart med konkurrens
Googlekääntäjällä sama "suomeksi":
Mitä ottaa niitä sitten ? Pelillisesti se on erittäin vaikea arvioida , muuta kuin ehkä jotkut pelaajat suorituskykyä . Mutta vaikka nämä ovat tietenkin vaikea arvioida edellytyksiä . En usko mennä ja leikata joku . Mutta haluan korostaapelaajia, jotka mielestäni ovat olleethelpoin tuomita , koska hän on se, joka antoi minulleeniten tukea . Se on hankittaessa Eero Markkanen . Finn on erittäin vaikuttava minulle . Ehkä hän toivoi ylimääräistä vahva, koska hän tekee senhieman odottamatonta . Ei yksi olisi ajatella, ettänuorena suomalaiset rekrytoidaanSuomen liiga olisi näin hyvä ?
Lisäksi hän on paljon laajempi peliään kuin he olivat ajatelleet . Olin kuullut , että siellä olipitkä kaveri hyvällä tekniikalla . Mutta Eeron todella se, kuka hän sanoo "köyhän miehen versio Zlatan . " Hän voittaa kaiken ilmassa , ovat tehokkaita edessä tavoite , mutta on myös erittäin nopea ja ontoiminnallinen tekniikka hän käyttää hyvin , sekä kiinteissä vieläkin vaikuttavampi liikkeessä .
Jos olisinmayfly ja valmentaja AIK olin taattu aloittanut Eero jos se oli ottelun Mestarien liigan huomenna. Mutta mayflies on melko rajallinen valmentajana koska heillä ei olepitkällä aikavälillä . Kennedy ja Henok've saikoko pitkä hieno kausi takana ja Teteh ovat osoittaneet, että hän onok hyökkääjä myös. Mutta tarpeeksi on Eero paljasti, että hän onvahva haastaja . Ja varmastimuut kaveritvähän stressaantunut . Se on tietenkin suuri . Koska AIK ovat se on ihana kilpailusääntöjen.