Ei se olekaan, mutta ei kai se estä yritystä ja keskustelua siitä, miten voidaan Futsal Liigaa kehittää, että se olisi huokuttelevampi, niin seuraajille, toimijoille kuin pelaajille.
Sinun asenteella ei päästä mihinkään; "tee vittu ite sit parempi".
Futsal Liiga on harrastesarja, ja sellaisena myös pysyy, jos tyydytään nykyiseen.
Tiedän sinun olevan hieno ja ahkera työmies, olethan minuakin useasti striimeissä pyyteettä auttanut. Haluan kuitenkin tässä asiassa tuoda näkemyksen Faaraon mielipidettä tukevan. En tiedä miten paljon TA ja Faarao laittavat omiaan kiinni futsal-striimeihin, eikä se edes kiinnosta. Arvostan heitä, sillä he tuotteistavat sen ilmaiseksi. Oli ihan kiva katsoa KylVe - TPK -ottelua täällä susien ja karhujen keskellä iPadin ruudulta. Mutta sen tiedän ettei striimien tekeminen ole ilmaista. Ja se ei ole se paikka, missä ne standardit tarvitsee ensimmäisenä luoda, sillä nykyisellään koosteet ovat ihan riittävän tasoisia. Toki kaikkea voidaan kehittää, ja se on suotavaa. Kerron nyt (ilman mitään taka-ajatuksia tai että kissa nostaa kissan hännän) veikkaukseni miksi Faarao otti niin kovin kantaa viestiisi.
Tämän kauden aikana halusin päivittää kalustoni lähettämään HD-lähetyksiä, kuten ennenkin, ilmaiseksi kaikelle kansalle. Olen Apple-uskovainen, joka tietysti näkyy hinnassa, mutta kalustoinvestoinnit tälle kaudelle, jotta sain SD:n muutettua HD:ksi alla.
Uusi tietokone 2700 euroa (vanha ei pyörittänyt HD-striimiä raudan puutteen vuoksi)
Uusi kaappari 400 euroa
Toinen kaappari 400 euroa, koska JeJe pommitti pallolla ekan paskaksi futsalykkösen livestriimissä
Mikseri 109 euroa
Toinen samanlainen mikseri 109 euroa, koska case-riemu
Kaapeleita mikeille ja kameroille n. 300 euroa
Kolme headsettia, jotta saa lähetyksiin myös kommentaattori/kommentaattoreita á 49 euroa kappale
Ajetut kilometrit, tuhansia
Käytetyt tunnit, satoja
Tässä ne mitkä tulee nopeasti mieliin. Minä teen tätä mielelläni, siitä ei ole kyse. Mutta sitten mua harmittaa, kun jollain on instant replay -ominaisuus lähetyksessä, ja mä en saa sitä omiini edes pienellä korvauksella. Saan sen muuttamalla lähetyskamani PC-maailmaan (jolloin PC olisi muutoin ylimääräinen, koska tarvitsen työssäni Macia) ja ostamalla PC:n sekä Vidblasterin. En osaa koodata, eikä minulla ole aikaa koodata, jotta saisin tehtyä upeat automaattigraffat mitkä Malolla on Rauman striimeissä.
Siksi on hassua, että standardit halutaan tuoda videointiin ja vielä ihmisen kautta, joka on vähän pihkassa aika moneen seuraan. Tai itseasiassa löydän jokaisesta futsal-liigaseurasta vähän jotain tykkäämisen arvoista. Ja olen täysin puhdas freelancer.
Olen kuitenkin halukas yhteistyöhön ja osallistumaan palavereihin. Tällä kaudella en tosin voi sitä enää tehdä ainakaan tuon Ylen TV-ottelun suhteen (joka pelataan Tampereella), koska olen vaimolleni luvannut futsal-kauden päättyneen Näköradion osalta jyväskyläläisseurojen pudottua pudotuspeleissä. Ehkä, jos Vento pelaa finaaleissa, suuntaan autoni nokan Ouluun ja otan perheelle kylpyläpaketin Edenistä.
Mutta älä ikinä Zlatanic unohda, että SINÄ olet yksi suuri syy, miksi Näköradio on sitä, mitä se tänäpäivänä on. Siksi otan aina hatun päästä sinulle ja pyyteettömyydellesi.
edit. Lisätään vielä isot kiitokset Sieville ja SoFolle, jotka kuskasivat minua kun kyytiä tarvitsin striimin tekoa varten sekä Tervareille, jotka pyytämättä tarjosivat sapuskat selostaessani matsia Tervarit - KaDy Oulussa. Nämä ovat minulle riittävän suuria palkkioita.