HJK:hon palannut Mac Kandji ei voinut kieltäytyä Saudi-Arabian isoista rahoistaSenegalilainen Macoumba Kandji ihastutti HJK:n kannattajia viime kaudella näppärillä harhautuksillaan ja taidollaan pitää palloa hallussa – joskus vähän liikaakin.
Nyt Kandji on takaisin Klubissa ja valmis kohtaamaan Liverpoolin ystävyysottelussa Olympiastadionilla. Väliin mahtui pieni piipahdus Saudi-Arabiassa ja sikäläiseen jalkapalloiluun uppoutuminen. Taisi tähän osua myös iloinen reissu pankkiin.
"Jalkapallo siellä oli täysin erilaista kuin täällä. Elämä oli erilaista, mutta olin vain kolme kuukautta kauden lopusta", Kandji sanoi Liverpool-ottelun aattona.
HJK:n viime kausi jatkui pitkälle syksyyn, jonka jälkeen Kandji lähti joulukuussa kohti Saudi-Arabiaa.
Kandji ei peittele yhtään, että raha houkutteli hänet sinne.
Kysymykseen, kuinka paljon siellä maksettiin, Kandji naurahtaa.
"En halua summista puhua, mutta kyllä se niin paljon oli, etten voinut kieltäytyä", Kandji vastasi.
"Epäilemättä sydämeni on täällä, mutta kun he tarjoavat sellaista summaa, on mentävä."
Helppo ymmärtää, että Kandji juoksi rahan perässä, kun hän täyttää sunnuntaina 30 vuotta eikä huippuvuosia ole enää kovin monta jäljellä.
Pitkänhuiskea Kandji oli iso palanen HJK:ta viime kaudella, kun joukkue eteni liigan mestariksi ja Eurooppa-liigan lohkovaiheeseen.
Rahastuskeikka Saudi-Arabiassa on mennyttä, ja nyt Kandji voi taas keskittyä pelaamiseen.
"Haluan olla siellä, missä minua halutaan. Täällä on fantastiset joukkuekaverit."
Kandji pääsee pelaamaan Veikkausliigaa vasta 6. elokuuta alkaen, kun siirtoaika alkaa Suomessa. Liverpoolia vastaan hän voi pelata, vaikka seura ei saakaan hän innostumaan.
"Olen aina ollut Arsenal-fani, enkä ole kovin paljon seurannut Liverpoolia", Kandji sanoi Olympiastadionilla. "Sen verran tiedän, että Liverpool on täynnä hyviä pelaajia."
Kandji on pelannut ennenkin Valioliigaseuroja vastaan. New York Red Bullsissa hän kohtasi Manchester Cityn ja Tottenhamin vajaat kymmenen vuotta sitten.
"Voitimme Cityn 2–1 ja hävisimme Tottenhamille 1–2. Tein silloin jopa maalin", Kandji sanoi.