Jaahas, pitänee onnitella Herculesta noususta? Kakkosen pohjoislohko (vai mikä sen nimi onkaan sitten) on ensi vuonna varmasti kiveäkin kovempi jos se tänä vuonna oli "ainoastaan" kiven kova.
Herkku varmaan tekee joukkueesta scouttauksensa näyteikkunan, mutta varmasti entistä kovempia kotimaisiakin sinne Oulun talousalueelta löytyy.
Mikäli nousu tosiaan tulee, niin haluamme ennen kaikkea erottua tekemällä asioita toisin urheilujohtamisen, -markkinoinnin ja -sponsoroinnin puolella.
1. Suomessa urheilusponsorointi ymmärretään näkyvyyden nojalla suoritettuna hyväntekeväisyytenä.
2. Näkyvyyttä ei tarvi arvottaa, sillä sitä ei juuri ole laita- tai paitamainoksissa. Varsinkaan niissä tilkkutäkeissä, joita nykyään näkee. Sen sijaan on mietittävä miten urheiluseura, pienikin, voi luoda lisäarvoa sponsorin liiketoimintaan jollakin muulla tavoin.
3. Yhteiskuntavastuu yhdistettynä sponsorointiin ja sitä kautta urheilumarkkinointiin ja urheilun avulla tapahtuvaan markkinointiin on voimakas yhdistelmä, mitä harva Suomessa käyttää.
Mikäli itse osallistun jonkun asian tukemiseen sponsorin roolissa, niin haluaisin tavata uusia ihmisiä ja saada uusia bisneskontakteja. Toivoisin aktiivista verkostuttamista siltä taholta, jolle olen rahani antanut. Sitä kautta saan sijoittamalleni rahalle tuottoa uusien liidien, partneruuksien ja kauppojen muodossa. Toinen vaihtoehto on se, että antamani raha menee hyvään tarkoitukseen, joka rakentaa yhteiskuntaamme parempaan päin. Haluan nähdä, että urheiluseura on ankkuroitunut syvälle yhteisöön missä se toimii, eikä sen yläpuolelle odottaen, että yhteisö ympärillä kustantaa sen toiminnan.
Olisi hyvä, että koko alueen seuroja sponsoroivat yritykset joutuisivat miettimään tarkemmin mitä he oikeastaan rahoillaan saavat. Pelkät kausikortit ja logopainatukset eivät ole mielestämme tulevaisuudessa riittävä vastine kenellekään.