Junatunneli
Poissa
|
 |
: 14.06.2016 klo 11:30:42 |
|
Onko kendovastaisuus futispiireissä yleisempikin ilmiö vai onko se vain pienen porukan sisäpiiriläppää? En ole huomannut samanlaista vastakkainasettelua muilla urheilufoorumeilla. Jatkoajassakin futis huomioidaan sekä erikseen omilla topikeilla (Jalkapallo - liveseuranta) että omilla aihealueilla arvokisojen aikaan. Jonkin verran pelkään, ettei tällainen sisäpiiriläisyys ole omiaan edistämään futiksen asemaa Suomessa. Paljon parempi on tuo Jatkoajan malli, jossa lajeja ei aseteta kilpailemaan toisiaan vastaan. http://keskustelu.jatkoaika.com/forums/jalkapallon-em-kisat-2016-ranska.213/
|
|
|
|
Beth
Poissa
Suosikkijoukkue: Huuhkajat
|
 |
Vastaus #1 : 14.06.2016 klo 11:40:54 |
|
Helppoa se on Jatkoajalla, kun yanarit saavat EM-kisojen ajan huorata Belgiaa ja muita kiimaisia maita. Kendolla on niin väkevä jalansija tässä maassa, ettei FF2 & hokikeskustelu vs. Jatkoaika & futiskeskustelu ole suoraa verrattavissa.
Mielestäni maan johtava jalkapallofoorumi on hyvä pitää suhteellisen kendovapaana, ainakin niin ettei liveseuranta kaada sivustoa. Myös sille peukkua, että Jatkoajalla on (ilmeisesti) kattava tarjonta futiskeskusteluille, jotta hokijanarit eivät tee vain kisojen ajaksi nikkejä tänne.
|
|
|
|
Mulattimunkki
Poissa
|
 |
Vastaus #2 : 14.06.2016 klo 11:58:35 |
|
Yleensä kai kaikenlainen "vastaisuus" on vain nettijargonia ja sisäpiirihassuttelua. Se, että on paljon ihmisiä joita jääkiekko ei vain yksinkertaisesti kiinnosta, voi olla joillekin yllättävän hankalaa ymmärtää.
Tavalliselta jatkoaikalaiselta tai ehkä muilta vastaavilta "jalkapallon ystäviltä" voi myös esim. kysyä, mitä mieltä he ovat kotimaisesta jalkapallosta. Vastauksen kuultuaan voi pohtia, mikä sitten on sisäpiiriläisyyttä ja mikä ei. Ei nettikeskusteluita liian tosissaan voi ottaa.
|
|
|
|
Zazar
Poissa
Suosikkijoukkue: Dreams can't be buy
|
 |
Vastaus #3 : 14.06.2016 klo 12:30:51 |
|
En ole huomannut samanlaista vastakkainasettelua muilla urheilufoorumeilla.
Jaa. Nyt esimerkiksi koripallojanarien keskuudessa taitaa samanlainen "vastakkainasettelu" jääkiekon kanssa olla ihan yhtä yleistä. Vastaavasti muualla Euroopassa on asetelma toisinpäin: pikkulajien parissa on paljon väkeä, jotka eivät tykkää futiksesta. Jaksaa muutenkin hämmentää tää kiekkojanarien tarve koko ajan tulla kiukuttelemaan futisforumin tekemistä linjauksista. Ei mullekaan tulisi mieleen mennä jollekin brömbröm- tai fillariforumille avautumaan, jos siellä olisi esim. futiksen arvokisojen aikaan tehty linjaus, että kun futista tulee muutenkin joka tuutista, niin ei keskustella siitä siellä.
|
|
|
|
törömömmö
Paikalla
Suosikkijoukkue: Aina laadukkaan keskustelun puolella.
|
 |
Vastaus #4 : 14.06.2016 klo 12:40:38 |
|
Uskon että liian monet ovat. Näkisin sen merkkinä hunosta itsetunnosta. Ensimmäinen askel kohti futiskulttuurin kasvua on uskoa omaan suuruuteensa niin paljon ettei asemaa tarvitse pönkittää muita dissaamalla.
|
|
|
|
Titanic
Poissa
|
 |
Vastaus #5 : 14.06.2016 klo 13:00:33 |
|
Taitaa ihan oikeassa elämässä nykyään vastakkainasettelu olla enemmänkin talvilajien koripallon ja jääkiekon välillä. Kasvamassa määrin toki vasta kun koripallo niin pientä vielä.
|
|
|
|
Junatunneli
Poissa
|
 |
Vastaus #6 : 14.06.2016 klo 13:09:51 |
|
Jaksaa muutenkin hämmentää tää kiekkojanarien tarve koko ajan tulla kiukuttelemaan futisforumin tekemistä linjauksista. En minä ainakaan ole kiekkojanari. Seuraan MM-kisojen ratkaisupelit ja lisäksi joitain Suomen pelejä. Jos minun pitäisi tietää kesken kauden Liigan tilanne, minulla ei olisi siitä aavistustakaan ehkä kärkijoukkueita lukuun ottamatta. NHL:ää en seuraa millään tavalla, KHL:stä tiedän sen, mitä teksti-tv etusivullaan Jokerien tilanteesta kertoo. Jatkoaika on minulle käytännössä Vapaa keskustelu. Sen laatu on hyvä. Kunhan ihmettelen näitä lajien välisiä jakoja. Jatkoajassakin on joitain kirjoittajia, jotka kieltäytyvät tulemasta futisfoorumille, mutta Jatkoajan ylläpidon suhtautuminen muihin lajeihin on suopeaa ja kannustavaa. Jos ajattelee futiksen suosion kasvattamista, niin eikö sen olisi sisäänpäin käpertymisen sijaan päinvastoin tärkeää kääntyä muiden lajien seuraajien puoleen? Jos lajia markkinoidaan kieltäytymällä vuorovaikutuksesta, saa siitä hyvin umpimielisen käsityksen. Jos et ole meidän puolellamme, olet meitä vastaan. Niinkö se menee?
|
|
|
|
Honnu
Poissa
Suosikkijoukkue: support Laatusetti
|
 |
Vastaus #7 : 14.06.2016 klo 13:11:49 |
|
Oikeat futiskannattajat käyvät talvisin katsomassa paikallista kendoakin, koska support your local.
Sitten on näitä jotka vetäytyvät kuoreensa ja vinkuvat jokaisesta kiekkoon liittyvästä asiasta syksy-kevät akselilla.
Onko vielä muunlaisiakin tyyppejä?
|
|
|
|
krevis
Poissa
Suosikkijoukkue: 1923
|
 |
Vastaus #8 : 14.06.2016 klo 13:13:52 |
|
Onko vielä muunlaisiakin tyyppejä? Joo, semmosia ketä ei kiinnosta jääpaini paskan vertaa, muttei myöskään kiinnosta tämä vuodesta toiseen jatkuva eestakainen vinkuminen otsakkeen mukaisesta aiheesta.
|
|
|
|
Kikkara
Poissa
Suosikkijoukkue: Meil ei oo mittään
|
 |
Vastaus #9 : 14.06.2016 klo 13:15:35 |
|
Oikeat futiskannattajat käyvät talvisin katsomassa paikallista kendoakin, koska support your local.
Mitä helvettiä? Ja oikeat jääkiekkokannattajat käyvät kesäisin katsomassa paikallista jalkapalloa? Oulussa on siis aika vähän oikeita jääkiekkokannattajia "  "
|
|
|
|
OzzMozz
Poissa
Suosikkijoukkue: Klubi
|
 |
Vastaus #10 : 14.06.2016 klo 13:24:41 |
|
Uskon että liian monet ovat. Näkisin sen merkkinä hunosta itsetunnosta. Ensimmäinen askel kohti futiskulttuurin kasvua on uskoa omaan suuruuteensa niin paljon ettei asemaa tarvitse pönkittää muita dissaamalla.
Oma kaveripiiri on täynnä ihmisiä joille jääkiekko on ykköslaji ja jalkapallo tulee hyvänä kakkosena, paitsi suomalainen jalkapallo joka potkupalloa ja säälittävää räpellystä oikean futiksen rinnalla. Ja kyseinen mielipide pitää tuoda aina esille kun tulee puhe jalkapallosta. Näin yleisesti jonkun urheilulajin pilkkaaminen on todella vammaista touhua. Antaa kaikkien katsoa sitä mistä pitää ja jos ei tykkää jostain niin pitää suunsa kiinni.
|
|
|
|
Honnu
Poissa
Suosikkijoukkue: support Laatusetti
|
 |
Vastaus #11 : 14.06.2016 klo 13:32:24 |
|
Mitä helvettiä? Ja oikeat jääkiekkokannattajat käyvät kesäisin katsomassa paikallista jalkapalloa? Oulussa on siis aika vähän oikeita jääkiekkokannattajia "  " Molempiin suuntiin kulkeva liikehdintä saamalla kannattajia katsomoon enemmän yhdistämällä, kuin vihaamalla, on EoM. Oulu nyt ei tule koskaan näkemään tän suuntaista, ikävä kyllä.
|
|
|
|
Vihuri
Poissa
Suosikkijoukkue: Academic Club Oulu
|
 |
Vastaus #12 : 14.06.2016 klo 14:58:43 |
|
Suomessa on yksi urheiluun liittyvä asia, jota saa haukkua ja pilkata niin paljon kuin haluaa ja se on suomalainen jalkapallo.
Ei kellään tule mielenkään heittää jotain "suomalainen lentopallo on paskaa, toista se on Italiassa" - settiä.
Tämä on aina hyvä pitää mielessä ennen kuin avaa tällaisia älyvapaita topikkeja.
Ps. kendo vittuun Suomesta.
|
|
|
|
Junatunneli
Poissa
|
 |
Vastaus #13 : 14.06.2016 klo 16:02:26 |
|
Suomessa on yksi urheiluun liittyvä asia, jota saa haukkua ja pilkata niin paljon kuin haluaa ja se on suomalainen jalkapallo.
Jalkapallo on kuitenkin toiseksi seuratuin palloilusarjoista. En ole huomannut, että sitä haukuttaisiin muita lajeja enempää. Pesäpalloilijat kyllä saavat kuulla sisäsiittoisuudestaan. Jalkapallosta todetaan usein vain neutraalisti tosiasia eli se, että suomalainen futis on kaukana maailman huipusta. Muistaakseni maajoukkueen TV-pelitkin keräävät ihan mukavasti katsojia, joten uhriutumiseen tuskin on syytä. http://www.kihu.fi/faktapankki/faktaalueet/tulostus.php?id=124&otsikko=Tapahtumat
|
|
|
|
kiitorata
Poissa
|
 |
Vastaus #14 : 14.06.2016 klo 19:13:52 |
|
Jalkapallo on kuitenkin toiseksi seuratuin palloilusarjoista. En ole huomannut, että sitä haukuttaisiin muita lajeja enempää. Pesäpalloilijat kyllä saavat kuulla sisäsiittoisuudestaan. Jalkapallosta todetaan usein vain neutraalisti tosiasia eli se, että suomalainen futis on kaukana maailman huipusta. Muistaakseni maajoukkueen TV-pelitkin keräävät ihan mukavasti katsojia, joten uhriutumiseen tuskin on syytä. http://www.kihu.fi/faktapankki/faktaalueet/tulostus.php?id=124&otsikko=TapahtumatKyllähän Veikkausliiga on kaukana maailman huipusta, mutta niin ovat muutkin Suomen pääsarjat. Kuitenkin Veikkausliigaa potkupallotellaan ja vähätellään jatkuvasti, kun taas muut lajit saavat olla rauhassa. Itse olen ainakin huomannut tämän mediassa, kommenttipalstoilla ja jutellessa ihmisten kanssa.
|
|
|
|
Musta Aurinko
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK
|
 |
Vastaus #15 : 14.06.2016 klo 21:02:07 |
|
Kyllähän Veikkausliiga on kaukana maailman huipusta, mutta niin ovat muutkin Suomen pääsarjat. Kuitenkin Veikkausliigaa potkupallotellaan ja vähätellään jatkuvasti, kun taas muut lajit saavat olla rauhassa. Itse olen ainakin huomannut tämän mediassa, kommenttipalstoilla ja jutellessa ihmisten kanssa.
Itse olen huomannut tämän vähentyneen.
|
|
|
|
pikkupelle
|
 |
pikkupelle
Vastaus #16 : 14.06.2016 klo 21:24:37 |
|
Ps. kendo vittuun Suomesta.
Mitä muuta kuin myötähäpeää tällä huutelulla saadaan aikaan? Yleisesti ottaen foorumilla futisfaneja tunnutaan pitävän jääkiekkofaneja sivistyneempinä. Mielestäni ensimmäinen teko tämän uskomuksen toteuttamiseksi olisi se, että tuo lapsellinen huutelu lopetettaisiin ja kun jääkiekko ei kiinnosta, niin se yksinkertaisesti vain sivuutetaan. Aina jaksetaan muistuttaa siitä, miten kaikki haukkuvat suomalaista futista, mutta sitten meiltä on ihan ok ja jopa ihailtavaa käytöstä olla haukkumassa muita lajeja ja niiden seuraajia. Mullakin on useita lajeja, jotka eivät kiinnosta (jääkiekko ei näihin lukeudu), mutta ei mulla oo mitään tarvetta olla koko ajan puhumassa negatiivisesti näistä lajeista ja niiden seuraajista, vaan ne on helppo sivuuttaa.
|
|
|
|
Davo
Poissa
Suosikkijoukkue: Inter
|
 |
Vastaus #17 : 14.06.2016 klo 23:59:31 |
|
Kendo vittuun Suomesta.
|
|
|
|
Maduduwinini
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK Helsinki
|
 |
Vastaus #18 : 15.06.2016 klo 00:12:57 |
|
Itse olen huomannut tämän vähentyneen.
Stadin derbyt ovat tätä onneksi vähentänyt jonkun verran, mutta kyllä tätä huomaa vielä todella paljon. Onneksi minä olen valinnut kaveripiirini niin, että sieltä ei kovin montaa suomalaisen jalkapallon haukkujaa löydy. P.s: Kävin viime talvena yhdessä kendo matsissa.
|
|
|
|
President Kekkonen
Poissa
Suosikkijoukkue: Mustat Kuhnurit
|
 |
Vastaus #19 : 15.06.2016 klo 11:56:53 |
|
Itse olen lapsuudessa ollut aktiivinen jääkiekon seuraaja seurajoukkuetasolla. Aikanaan kuitenkin huomasin jostain syystä jalkapallon itselleni mielenkiintoisemmaksi jääkiekosta poikkeavilta muodoiltaan (ulkolaji, TVssä nähdyt stadionit, soihdut, kannattajalaulut, myöhemmin kentän tuoksut jne.). Uskoakseni mielenkiintoni alkusysäys saattoi tulla taipumuksestani vaihtoehtokulttuureista kiinnostumiselle.
Herätin lähipiirissäni paheksuntaa katsomalla paikallisen ykkösdivariseuran futispeliä telkkarista samalla kun jääkiekossa oli meneillään semifinaalipeli. Tämä koettu paheksunta sitten alkoi minua ihmetyttämään ja sen kautta ärsyttämään, enkä tosiaankaan keksinyt hyviä syitä sille, ettei paikallisen jalkapalloseuran otteluja voi laittaa huvitteluasioiden arvoasteikossaan kansainvälisen jääkiekkopelin edelle, pelejä joista en koskaan innostunut samalla mittakaavalla kuin paikallisen kiekkoseuran peleistä, olkoonkin että kyseessä oli tässä em. tapauksessa Suomen peli. Aloin tehdä siis tuon tapauksen vuoksi "työtä" ns. suomifutiksen muuttamiseen siihen suuntaan, jossa voisin saada tässä minua kiehtovassa lajissa samanlaisen elämyksen kuin paikallisen (sm-liiga)seuran kiekkopelissä.
Suomen maajoukkueen toistuvan hienot esitykset 2000-luvun taitteessa, sekä Haka-HJK -ottelu syksyllä 1999 olivat sen tason elämyksiä minulle, etten pystynyt käsittämään vähättelevää ja jopa vihamielistä yleistä suhtautumista kotimaista jalkapalloa kohtaan. Kun kasvoin, tahdoin muuttaa tapakulttuuria ja murtaa ennakkoluuloja, jotta jalkapalloa kohtaava jarruttava asenneilmasto joskus muuttuisi. Olen yhä tuolla tiellä, vaikka alan tuntemaan itseni niin vanhaksi, etten ehkä määrättömän kauan jaksa olla aktiivinen. Seuraan itse asiassa (kohuwau, hui) lähinnä yksinomaan kotimaista jalkapalloa. Olen siitä kiinnostunut ja sitä seuraan, enkä oikeastaan hetkahda enää vähättelystä, vaan puhun niin kuin se olisi maailman (lue: Suomen) luonnollisin asia, että kerron kuinka "liigakierroksella tapahtui sitä tai tätä". Vuosien varrella kotimainen jääkiekko on muuttunut jalkapallon kotimaista ilmenemismuotoa rahakeskeisemmäksi, tuotteistetummaksi, hajuttomammaksi, mauttomammaksi jne. En edelleenkään innostu sanottavammin Leijonien peleistä. Oman sm-liigaseurani seuraaminen on vähentynyt myös lähes nollille, kun en saa siitä irti elämyksiä.
Tänä päivänä, tähän aihepiiriin kirjoittaessani, pitää sanoa, että minusta on tullut "kendovastainen". En ole sitä missään tapauksessa omissa oloissani, mutta kun kulttuuriympäristössämme esiintyy jalkapallovähättelyä - käännän sen reilusti niihin tosiasioihin, jotka vähättelyä aiheuttavat. Näitä ovat mm. Suomen median yksipuolinen jääkiekkosuosinta, väärinkäsitykset urheiluun liittyvistä kulttuureista, väärinkäsitykset saavutusten mittakaavoista, vanhan kansan viisaista hokemista (Suomi jää aina viimeisten joukkoon euroviisuissa) jne. Kuitenkin kyseessä on vain ilmiö, joka jarruttaa Suomen jalkapallon kehittymistä ja ruokkii huonoja itsetuntoja. Jääkiekkoon ilmiön siis yhdistää käsitykset menestyksestä, median luomat kuvat, aiemmin myös sm-jääkiekkoon verrattavat stadionolosuhteet ja kulttuurin/tunnelman ohuus (joka minun elinaikanani on kohentunut)... vertailukohtana ja lähtökohtanahan minullakin oli heti alkujaan "supersuosittu" jääkiekko - halusin kokea samanlaista tunnelmaa paikallisissa jalkapallopeleissä, halusin kehittyneemmän infrastruktuurin jne. Jääkiekon infra on esim. saanut yhteiskunnassa etuaseman käytännössä kaikkiin muihin lajeihin nähden - näen sen vääryytenä myös puukatsomoissaan värjötteleviä jalkapallon ystäviä kohtaan.
Minun nähdäkseni jääkiekon valta-asemaa ja siitä kumpuavia muita lajeja koskevaa vähättelyjä vastaan on vain mentävä ehdottomalla asenteella; Olet ehkä ajattelematon luupää, saat olla, mutta älä ihmeessä vähättele ainakaan läsnäollessani minulle rakasta asiaa. Jääkiekon asema on asennekulttuuria ruokkiva ongelma, joka on jarru Suomen jalkapallokulttuurin (joka ruokkii puolestaan kehittyvää pelikulttuuria) tasapainoiselle kehittymiselle. Suomessa on nyt vallassa yksilajikulttuuri, joka köyhdyttää oikean urheilukulttuurin. Siksi inhoan köyhdyttäjää.
|
|
« Viimeksi muokattu: 15.06.2016 klo 12:17:24 kirjoittanut President Kekkonen »
|
|
|
|
|
Queerinho
Poissa
|
 |
Vastaus #20 : 15.06.2016 klo 12:06:38 |
|
Suomessa joutuu valitettavasti koko ajan selittelemään syitä, jos jostain syystä ei satu arvostamaan hokia. Itse en koe että olisi mitään oikeaa velvollisuutta kiinnostua kiekosta tai muistakaan marginaalilajeista vain siksi että laji on omassa maassa niin suosittu. Jos kendo näyttää järjettömältä isojen miesten kohellukselta, on oltava oikeus sanoa se ääneen. Kiekko ei ole vähemmistö, jota kohtaan olisi sovellettava äärimmäistä korrektiutta.
|
|
|
|
Lacoste-Mies
Poissa
Suosikkijoukkue: Ei lajil välii, aina Boston ja Närpes Kraft
|
 |
Vastaus #21 : 15.06.2016 klo 12:16:05 |
|
15 vuotta sitten Makralla nämä kendovittuun suomesta jorinat
|
|
|
|
Pallopoika23
Poissa
Suosikkijoukkue: Suomi, Saksa, Manchester United
|
 |
Vastaus #22 : 15.06.2016 klo 14:58:53 |
|
Riippuu ihmisistä. Itse kiekosta kirjoittavana seuraan Hifk:n matseja ja suunnitelmissa on tänäkin kesänä käydä katsomassa väh, yksi futispeli paikanpäällä.
Ts. Futis ja lätkä ovat harmoniassa keskenään.
|
|
|
|
Musta Aurinko
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK
|
 |
Vastaus #23 : 15.06.2016 klo 18:06:34 |
|
Stadin derbyt ovat tätä onneksi vähentänyt jonkun verran, mutta kyllä tätä huomaa vielä todella paljon. Onneksi minä olen valinnut kaveripiirini niin, että sieltä ei kovin montaa suomalaisen jalkapallon haukkujaa löydy.
''Suomifudis on syöpää''-miehen vein stadin derbyyn, ei ole enää tälläisiä kommentteja kuullut, tekeehän derby hyvää jalkapallokulttuurille Suomessa, samoin muualla uudet stadionit varmasti tekevät hyvää myös
|
|
|
|
kaksi vasenta jalkaa
Poissa
Suosikkijoukkue: Alasarjat
|
 |
Vastaus #24 : 16.06.2016 klo 00:25:21 |
|
Itse seurasin junnuna jääkiekkoa ja siinä erityisesti majua. Izvestija-turnaukset yms. olivat loistavaa viihdettä. Nevö forgetin jälkeen into laimeni ja seuraaminen loppui Ehnrootin vierailuun kendomajun pukukoppiin.
Futisvähättelyä jauhavat Suomessa kaikki keppitappelun ystävät, joten futiksen ystävän velvollisuutena on vittuilla kendomiesten ylihypetykselle.
|
|
|
|
|
|