kustaa vaasa
Poissa
|
 |
Vastaus #1275 : 12.02.2017 klo 15:55:16 |
|
HIFK:n "saaga" on jatkunut jo 120 vuotta ja tulee varmasti jatkumaan horisontin taakse.  En nyt tiedä mihin kommentillasi tarkkaan viittasit, tai mihin ovat ne muutkaan "viimeisestä kaudesta" puhuneet viitanneet, mutta HIFK:n futis tulee jatkumaan aivan varmasti myös kauden 2017 jälkeen. Ehkä ilmaisin itseäni hiukan väärin. Sori. Tarkoitin saagan loppumisella sitä, että luulen tulevan kauden olevan viimeinen kausi IFK:lle pääsarjatasolla muutamaan vuoteen. Sitä en epäile etteikö HIFK nimellä pelattaisi jatkossakin futista jollakin asteella divarissa.
|
|
|
|
|
atletico1
Poissa
|
 |
Vastaus #1276 : 12.02.2017 klo 16:00:03 |
|
Muurisellahan oli myös iso vaikutus siihen että Väyrynen ylipäätään suostui tulemaan HIFKiin. Eli sekin voidaan laskea Mursun eduksi. HIFK 2016 oli klassinen esimerkki siitä että valmentajan vaihto kannattaa tehdä silloin kun joukkue on ajautunut takalukkoon. Honsu on loistava nouseva valmentaja mutta siinä tilanteessa eväät oli yksinkertaisesti syöty. Tarvittiin uusi mies kääntämään kelkka.
Näillä tuloksilla ei ole mitään merkitystä tällä hetkellä. Muurinen on ollut kohta 30 vuotta näissä ympyröissä ja tietää että keväällä aletaan pelaamaan pisteistä. Silloin nähdään missä mennään.
|
|
|
|
|
Wanha futaaja
Poissa
Suosikkijoukkue: Jag ser rött...
|
 |
Vastaus #1277 : 12.02.2017 klo 16:00:44 |
|
Ehkä ilmaisin itseäni hiukan väärin. Sori. Tarkoitin saagan loppumisella sitä, että luulen tulevan kauden olevan viimeinen kausi IFK:lle pääsarjatasolla muutamaan vuoteen.
Sitä en epäile etteikö HIFK nimellä pelattaisi jatkossakin futista jollakin asteella divarissa.
OK. Kiitos selvennyksestä.  Katsotaan miten liiga lähtee käyntiin.
|
|
|
|
|
Puolueeton Tarkkailija
Poissa
|
 |
Vastaus #1278 : 12.02.2017 klo 16:02:04 |
|
Me gamlat seuraamme molempia lajeja, kuten aikanaan harrastimmekin.
Se oli urheilukulttuuria ei lajikulttuuria, jonka perään nyt vingutaan. Itse en jääkiekkoa pelannut, mutta useaa lajia tuli harrastettua samanaikaisesti fudiksen lisäksi: yleisurheilua (pitkät juoksumatkat), koris ja judo. Viimeksi mainittu lopulta jäi päälajiksi, ehkä siksi, että siihen aikaan se tarjosi noista vaihtoehdoista ainoana myös päänsisäistä lihashuoltoa. HIFK-ketjuun tämä liittyy siten, että lajien keskinäinen purnaaminen vain syö yleisöä eikä sitä kasvata. Jossain sveduissa (joka on urheilukansa, vaikka muuten ihan paskaväkeä) kellotetaan pillerimatseissa tonnilukemia ja nyt on kyse lajista joka on ihan hobbytasoa kaikkialla missä sitä pelataan.
|
|
|
|
|
Perunapää
Poissa
Suosikkijoukkue: HIFK
|
 |
Vastaus #1279 : 12.02.2017 klo 16:53:08 |
|
Hyvää huussilukemista tämä topic  Hellyyttävää toki maalaisten huolenpito ennen kun koko kausi on edes alkanut.
|
|
|
|
|
Erval
Poissa
|
 |
Vastaus #1280 : 12.02.2017 klo 19:04:14 |
|
Itselläni varhaisimmat kokemukset nordikselta ja stadikalta ovat jostain 70-luvun alkupuolelta, joten tässä on vähän miehet ja pojat asetelma heti alkuunsa, mutta sitoudun edelleen siihen väitteeseeni, että kendo-HIFK:n asema, taloudellisesti ei urheilullisesti, perustui suurelta osin anti-jokerilaisuuteen ja myöhemmin myös anti-harkimolaisuuteen. Tässä valossa ei HIFK Soccer hyödy mitään kendo-isoveljensä brändistä. HIFK vs. Jokerit vastakkainasettelussa oli toki muitakin tekijöitä. HIFK oli paremman väen jengi ja Jokerit työväestön, HIFK:n vaikutusalue oli kantakaupungissa ja Jokerien lähiössä jne. Näilläkään ei ole minkään valtakunnan merkitystä HIFK Soccerin brändiin.
...ja tarkastelen tätä asiaa vain ja ainoastaan markkinoinnin näkökulmasta.
Kyllä sä nyt olet metsässä tuon analyysisi kanssa. Asiahan on juuri päinvastoin, eli Jokerit perustettiin Itä-Helsingin ulkopuolelta tulevia "Helsinkiläisiä" ja muita sellaisia varten, jotka eivät tunteneet ruotsinkielistä IFK:ta omakseen. Lue joskus mitä Aimo Mäkinen on asiasta lausunut. IFK ja Töölön Vesa pelasivat legendaarisen nousutaistelun yli 11000 katsojan edessä ennen kuin Jokereita oli olemassakaan. Samaan putkeen IFK otti ensimmäsien ja toisen mestaruutensa ja buumi oli tosiasia. Ei Jokereilla ollut tässä osaa eikä arpaa. Myöhemmin, joskus 90-luvulla, alkoi esiintyä tuota mainitsemaasi Harkimovastaisuutta ja sen jälkeen se on näytellyt isompaa osaa lätkän puolella. Mutta alkuun asetelma oli täysin päinvastainen. IFK poimi Jokereista parhaat pelaajat ja Jokereissa vihattiin iso ja pahaa IFK:ta. Klubin ja IFK:n välinen kädenvääntö oli kovimmillaan ennen lätkän nousua stadissa. Ei se vielä ole noussut samalle tasolle vaikka derbyt ovatkin hienoja tapatumia olleekin. IFK:lla on vielä pitkä matka edessään ennen kuin voidaan aidosti haastaa HJK myös sarjataulukossa, budjeteissa, palkoissa jne.
|
|
|
|
|
Åke Lindman
Poissa
|
 |
Vastaus #1281 : 12.02.2017 klo 19:32:08 |
|
Lupasin viime derbyn jälkeen että hymyilen leveästi koko talven ja kevään. Virne on paikallaan aina vaan...
Täällä käy kaiken maailman heinähatut kertomassa mitä Kauneimman pitäisi tehdä 120-vuotissynttäreidensä alla. Älkää pliis vaivautuko. Meidän tarinaamme mahtuu jo kaikki mahdolliset vaikeudet ja niistä selviämiset.
Ja heinähatut, älkää uskoko Pöllöstöliiton kurinpitovaliokuntaa, Suomen Cup ei ole se arvostetuin turnaus Suomessa. Mursu on omilla rahoillaan hankkimansa loman ansainnut.
Se että harkkapelit eivät ole sujuneet on ihan normikamaa. Ei mitään hätää.
Ainoa huolen aihe omalta osaltani on budjetin kasvuvauhti. Se kasvaa, ja itsekin rahankeruuta paljon tehneenä tiedän just kuinka vaikeaa se on. Mutta onko vauhti riittävä? Kun myyntitykiksi palkattiin uskontotieteiden maisteri (korjatkaa jos ymmärsin väärin), nousi oma huoleni. Varsinkin kun en Sonskilla kertaakaan bongannut elämää aitioissa kuin 4:ssä (poislukien Derbyt). Siinähän se nopein tie eteenpäin, mutta ei helpoin...
Suomen futishistoria on täynnä näitä satsataan-tarinoita, myös omassa seurassa. Jokaiselle aivot omistavalle lienee selvää että se reitti ei kanna. Itselleni riittää just se vauhti jonka se oikeasti vaatii.
Ja sitä odotellessa jatkan hymyilyä... En gång alltid...
|
|
|
|
|
coskenkorva
Poissa
|
 |
Vastaus #1282 : 12.02.2017 klo 22:33:23 |
|
Toivottavasti media laittaa tämän ruskenttuneen Michelin ukon tiukoille?
|
|
|
|
|
Iloinen kauppias
Poissa
Suosikkijoukkue: Massen lukkopaini ja Hiitelän jutiloituminen
|
 |
Vastaus #1283 : 12.02.2017 klo 22:48:01 |
|
Toivottavasti media laittaa tämän ruskenttuneen Michelin ukon tiukoille?
Miksi laittaisi?
|
|
|
|
|
Edinson
Poissa
|
 |
Vastaus #1284 : 13.02.2017 klo 00:24:44 |
|
ettei futis paljoakaan ole hyötynyt (Derbyjä lukuunottamatta) lätkäfaneista. Ainakaan toistaiseksi.
Tähän on pakko kommentoida, että ei kyllä voi pitä paikkaansa. Miten muuten olisi ollut mahdollista herättää hetkessä, parissa talven kuukaudessa, veikkausliigajengi tyhjästä. Ja kuin sormia napsauttamalla saada aikaan intomielisten kannattajien jengi - aiemmin näitä kävi futismatseissa joitain satoja. Aika harva - vaikka niitäkin on - oli kuitenkaan horroksessa olleita takavuosikymmenien pääsarjamatsien katsojia, jotka nyt aktivoituivat uudestaan. Ja minä esimerkiksi, minulla on vain yksi jalkapallojoukkue, ja se on IFK - ilman IFK:ta en katsoisi ensimmäistäkään futispeliä, en paikan päällä enkä televisiosta, mutta koska tunnen vastustamatonta kannustusviettiä IFK:ta kohtaan, joka on alkanut kolmannen polven lätkä-IFK:n kannattajana, olen jengiä sekä divarissa silloin tällöin että nyt veikkauliigassa erittäin paljon käynyt sekä paikan päällä että jopa tilaamani kanavan kautta televisiosta katsonut. Mulle maailman kiinnostavin futis pelataan Veikkausliigassa, ja olen ylpeä siitä. En ole ikinä paikalla käymätön Valioliigajengin fani, vaikka siellä pelattaisiinkin parempaa futista. Ja se mun lähtösysäys tähän on vain IFK. Jalkapallo on käsittämättömän tylsä, epäfyysinen, epämiellyttävä (mm. filmauskulttuuri) ja epätaktinen peli, enkä ole laji-ihminen, mutta IFK olen, ja sen kautta olen saanut yhteyden myös tähän lajiin, jota ehkä joskus voin alkaa arvostamaan myös lajina. Jos näin käy, ansio on pohjimmiltaan silloin lätkässä, joka antoi mulle syyn katsoa futista.
|
|
|
|
|
voseli
Poissa
Suosikkijoukkue: Valkeakosken Haka, Sakari Saarinen, viski
|
 |
Vastaus #1285 : 13.02.2017 klo 01:21:20 |
|
Jalkapallo on käsittämättömän tylsä, epäfyysinen, epämiellyttävä (mm. filmauskulttuuri) ja epätaktinen peli
Mitä helvettiä?  Näihin asiantuntija-arvioihin olisi kyllä kiinnostava kuulla perusteluja.
|
|
|
|
|
Edmundo
Poissa
|
 |
Vastaus #1286 : 13.02.2017 klo 01:28:41 |
|
"Epätaktinen" on varmaan paskin analyysi, mitä olen koskaan kuullut jalkapallosta.
|
|
|
|
|
koera
Poissa
|
 |
Vastaus #1287 : 13.02.2017 klo 02:25:31 |
|
"Epätaktinen" on varmaan paskin analyysi, mitä olen koskaan kuullut jalkapallosta.
Smaa. Heittämällä kaikista pallopeleistä taktisin, minkä rinnalla kendon taktisuus on melko suoralinjaista ja karkeaa. Moderni futis on niin monimuotoista, että nappulapuolella valmentajalta vaaditaan tyystin eri työkalupakki kuin edustusjoukkuen valmentajalta. Vähän myös ihmetytti miten seuraa on kannatettu puhtaan kendovetoisesti (?) useassa polvessa, kun tuolle ajalle mahtuu Åke Lindman, europelejä, yli 8000 yleisöjä pääsarjassa, jne. Mutta ihan positiivista, jos HIFK:n kautta futiksen löytäminen sivistää ihmisen sielua kuvatulla tavalla.
|
|
|
|
|
donggarit
Poissa
|
 |
Vastaus #1288 : 13.02.2017 klo 07:57:37 |
|
Tähän on pakko kommentoida, että ei kyllä voi pitä paikkaansa. Miten muuten olisi ollut mahdollista herättää hetkessä, parissa talven kuukaudessa, veikkausliigajengi tyhjästä. Ja kuin sormia napsauttamalla saada aikaan intomielisten kannattajien jengi - aiemmin näitä kävi futismatseissa joitain satoja. Aika harva - vaikka niitäkin on - oli kuitenkaan horroksessa olleita takavuosikymmenien pääsarjamatsien katsojia, jotka nyt aktivoituivat uudestaan.
Ja minä esimerkiksi, minulla on vain yksi jalkapallojoukkue, ja se on IFK - ilman IFK:ta en katsoisi ensimmäistäkään futispeliä, en paikan päällä enkä televisiosta, mutta koska tunnen vastustamatonta kannustusviettiä IFK:ta kohtaan, joka on alkanut kolmannen polven lätkä-IFK:n kannattajana, olen jengiä sekä divarissa silloin tällöin että nyt veikkauliigassa erittäin paljon käynyt sekä paikan päällä että jopa tilaamani kanavan kautta televisiosta katsonut. Mulle maailman kiinnostavin futis pelataan Veikkausliigassa, ja olen ylpeä siitä. En ole ikinä paikalla käymätön Valioliigajengin fani, vaikka siellä pelattaisiinkin parempaa futista. Ja se mun lähtösysäys tähän on vain IFK. Jalkapallo on käsittämättömän tylsä, epäfyysinen, epämiellyttävä (mm. filmauskulttuuri) ja epätaktinen peli, enkä ole laji-ihminen, mutta IFK olen, ja sen kautta olen saanut yhteyden myös tähän lajiin, jota ehkä joskus voin alkaa arvostamaan myös lajina. Jos näin käy, ansio on pohjimmiltaan silloin lätkässä, joka antoi mulle syyn katsoa futista.
Ikävä kyllä näitä Edinsoneja on fanikatsomo pullollaan joille itse peli on toisarvoinen seikka. Toki parempi sekin kuin tyhjä katsomo, mutta  Selkä kentälle päin ja seuraavaksi vaaditaan jo valmentajan vaihtoa. Kiekkomaailma saa kyllä olla ylpeä näistä.
|
|
|
|
|
Erval
Poissa
|
 |
Vastaus #1289 : 13.02.2017 klo 08:21:32 |
|
Jalkapallo on käsittämättömän tylsä, epäfyysinen, epämiellyttävä (mm. filmauskulttuuri) ja epätaktinen peli, enkä ole laji-ihminen, mutta IFK olen, ja sen kautta olen saanut yhteyden myös tähän lajiin, jota ehkä joskus voin alkaa arvostamaan myös lajina. Jos näin käy, ansio on pohjimmiltaan silloin lätkässä, joka antoi mulle syyn katsoa futista.
Hienoa että käyt otteluissa vaikka laji ei sinänsä olekaan mieluisin ja sinunkaltaisia lätkä IFK:laisia tarvitsismme paljon enemmän, jotta voisimme nousta seuraavalle tasolle futiksessakin. Toki voin ymmärtää että jonkun mielestä laji voi olla tylsä ja että filmaamiset ärsyttää ja samaan hengenvetoon on todettava ettei IFK harrasta tätä nimeksikään. Mutta että epätaktinen? Jalkapallo on taktisena lajina aivan eri tasolla kuin jääkiekko, tämän on todennut myös mm Petteri Sihvonen. Jalkapallossa on kehitetty erilaisia taktikoita jo yli sata vuotta ja pelkästään se että kentälle voidaan asettua lukuisiin erilaisiin formaatteihin tuo sellaisen taktisen elementin peliin, jota jääkiekko ei ole vieläkään keksinyt. Voi olla että lajin kaikki hienoudet eivät tule esille Veikkausliigassa, jossa pelaajat eivät ole maailman huippuja, mutta kyllä taktiikka on aina ollut avian oleellinen osa futista. Hyvän taktiikan avulla on moni taidollisesti heikompi joukkue kaatanut suurempiaan, arvokisafinaaleja myöten.
|
|
|
|
|
Wanha futaaja
Poissa
Suosikkijoukkue: Jag ser rött...
|
 |
Vastaus #1290 : 13.02.2017 klo 09:21:57 |
|
Tähän on pakko kommentoida, että ei kyllä voi pitä paikkaansa. Miten muuten olisi ollut mahdollista herättää hetkessä, parissa talven kuukaudessa, veikkausliigajengi tyhjästä. Ja kuin sormia napsauttamalla saada aikaan intomielisten kannattajien jengi - aiemmin näitä kävi futismatseissa joitain satoja. Aika harva - vaikka niitäkin on - oli kuitenkaan horroksessa olleita takavuosikymmenien pääsarjamatsien katsojia, jotka nyt aktivoituivat uudestaan.
Ja minä esimerkiksi, minulla on vain yksi jalkapallojoukkue, ja se on IFK - ilman IFK:ta en katsoisi ensimmäistäkään futispeliä, en paikan päällä enkä televisiosta, mutta koska tunnen vastustamatonta kannustusviettiä IFK:ta kohtaan, joka on alkanut kolmannen polven lätkä-IFK:n kannattajana, olen jengiä sekä divarissa silloin tällöin että nyt veikkauliigassa erittäin paljon käynyt sekä paikan päällä että jopa tilaamani kanavan kautta televisiosta katsonut. Mulle maailman kiinnostavin futis pelataan Veikkausliigassa, ja olen ylpeä siitä. En ole ikinä paikalla käymätön Valioliigajengin fani, vaikka siellä pelattaisiinkin parempaa futista. Ja se mun lähtösysäys tähän on vain IFK. Jalkapallo on käsittämättömän tylsä, epäfyysinen, epämiellyttävä (mm. filmauskulttuuri) ja epätaktinen peli, enkä ole laji-ihminen, mutta IFK olen, ja sen kautta olen saanut yhteyden myös tähän lajiin, jota ehkä joskus voin alkaa arvostamaan myös lajina. Jos näin käy, ansio on pohjimmiltaan silloin lätkässä, joka antoi mulle syyn katsoa futista.
Hienoa, että käyt matseissa.  Mutta, kuten sanoin, tunnen helposti kymmeniä HIFK:n vannoutuneita lätkäfaneja, jotka saan ehkä kerran tai kaksi kaudessa houkuteltua kaverikausarillani katsomoon. He kannattavat kyllä seuraa sinällään, mutta eivät vain ole futisihmisiä. Tuskin sellaisiksi muuttuvatkaan. Toki upeata, jos Nordiksen porukkaa saataisiin enemmänkin aktivoitua kesäisin Sonskille. Kiekkomies voi tietysti olla futiksesta lajina mitä mieltä tahansa, mutta ehkä se mielipidekin voi ajan kanssa muuttua. 
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 13.02.2017 klo 09:28:24 kirjoittanut Wanha futaaja »
|
|
|
|
|
Vasen laitapaitsio
Poissa
Suosikkijoukkue: 1907
|
 |
Vastaus #1291 : 13.02.2017 klo 09:41:26 |
|
Mitä helvettiä?  Näihin asiantuntija-arvioihin olisi kyllä kiinnostava kuulla perusteluja. Kyllä mä ton kommentin tavallaan voin ymmärtää, vaikken samaa mieltä olekaan. Mä kun en ymmärrä shakista mitään, näyttää se musta tosi tylsälle. Mä en myöskään ymmärrä mitään renessanssin ajan taiteesta, mutta ei mulla kyllä ole mitään intressejä lähteä sitä silloin arvostelemaankaan. Sen sijaan jalkapallosta mä ymmärrän ja oon sitä pelannu melkein siitä lähtien ku opin kävelee. Mä osaan nähdä siinä niitä pieniä asiota ja yhdistää ne taktiikkaan, mitä kendoihminen ei välttämättä osaa.
|
|
|
|
|
Edinson
Poissa
|
 |
Vastaus #1292 : 13.02.2017 klo 10:23:02 |
|
Kun nyt kerran kiinnostaa, niin tarkennuksia yhteen sivulauseeseen tekstissä.
Sillä lailla oli illalla harhaanjohtavasti kirjoitettu, että en verrannut lajia jääkiekkoon, vaan kerroin vaan sen mitä kautta olen futiskatsomoon löytänyt. Ei jääkiekkokaan ole mulle lajina tärkeä (en esimerkiksi katso juuri maaotteluita, tärkeimpiä lukuunottamatta, enkä varsinkaan muiden jengien pelejä, joitain satunnaisia änärimatseja lukuunottamatta) - ne lajit jotka ovat omia ja jotka kiinnostavat ovat käsipallo ja jalkapallo (amerikkalainen).
Käsipallo on fyysinen ja rehti, ei filmata (ja joo, siitä olen iloinen että IFK ei filmaa erityisesti), nopea ja täynnä adrenaliinia - jefussa puolestaan innostaa näiden samojen ominaisuuksien (pl. nopea) lisäksi juuri se ääretön taktiikka, jollaista en ole kyllä eurofutiksesta löytänyt (sen sijaan paljon ihan normaaalia urheilun yhteispeliin kuuluvaa kylläkin.).
Ja tätä eurofutikseen on kyllä junnupuolella tutustuttu ja käyty valmentajakoulutukset harrastusmielessä kohtuullisen korkealle tasolle ja debatoitu näistä taktiikoista ja palloliitonja eri seurojen strategoista niin pääsarjoissa kuin junnupuolella vuosikaudet öitä pitkin, joten vaikka en lajista sikäli innostukaan, olen ankara palloilumies ja voin yksittäisellä tasolla joistain suoritteista innostua ja pitää kovina - ja arvostaa laji-ihmisiä. Jokaisella lajilla on höynäytettynsä, jotka pitävät omaansa kaikkein kovimpana. Ja lajille, osaksi juuri sen yksinkertaisuuden vuoksi, on muodostunut valtava kannustus- ja harrastuskulttuuri, jota arvostan.
Sihvosta nyt en nostaisi näissä keskusteluissa varsinaiseksi asintauntijaksi mistään - sen debatointeja lukeneena, niin päällimäiseksi jää harrastajameininki, oli pelaajana hyvä harrastelija, valmentajana hyvä harrastelija ja nyt toimittajana kohtuullinen harrastelija. Ihan kiva että harrastelee ja joku vielä tykkääkin.
Ja vielä esi-isistäni, niin ei ole tietoa, kävikö fafa tsiigaamassa futista (on kuollut jo aikaa sitten). Faija ei käynyt, oli junnuna käsipallo- ja lätkämiehiä, mutta olen nyt vienyt sen muutamiin otteluihin, kun on samanlainen urheilunarkkari kuin minäkin, ja mikäs siinä, samalla lailla on ärsyyntynyt sekin (olen vienyt myös isoja junnufutisporukoita, urheiluaharrastajaporukoita ja duuniporukoita ja silloin olen pitänyt mölyt mahassa - pro IFK, ei pro-laji) - tämä lajien vastakkaisasettelu ei ole mulle oikeastaan koskaan tullut erityisesti mieleen, olen vaan enemmän seurannut jotain muuta (ja lajeja joita seuraan on kymmeniä), mutta täällä futisforumilla munkin ajatukset ovat muuttuneet futiksen suhteen, kun täällä tuntuu olevan niin loputtoman heikko itsetunto kaikkine kendotteluineen ja muine lutuurifiilistelyineen. Jos on kovin, niin on kovin - mitä "kaikkein kauneimman ja suurimman lajin futiksen" kannattajille pyllistää, mitä joku "maailman pienin laji" lätkä puuhailee?
Mutta kyllä kaiken pitäisi olla ennemmin tälläkin keskittyneitä siihen, että miten IFK saadaan kondikseen laji kerrallaan, ja nyt futiksessa. On siistiä, kun on oma seura, eikä siitä tule mitään, että menee sinnittelyksi. Kovin hyvin ei mene missään lajissa, mutta kuitenkin niin hyvin, että kuudessa pääsarjassa ollaan mukana. Siinä ei noi omia jengejään häpeilevät "Kim Suomisen ponnarit" ja jotkut "Kustaa Vaasat" paljoa vieressä värähtele.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 13.02.2017 klo 10:30:11 kirjoittanut Edinson »
|
|
|
|
|
Erval
Poissa
|
 |
Vastaus #1293 : 13.02.2017 klo 12:58:59 |
|
Sihvosta nyt en nostaisi näissä keskusteluissa varsinaiseksi asintauntijaksi mistään - sen debatointeja lukeneena, niin päällimäiseksi jää harrastajameininki, oli pelaajana hyvä harrastelija, valmentajana hyvä harrastelija ja nyt toimittajana kohtuullinen harrastelija. Ihan kiva että harrastelee ja joku vielä tykkääkin.
Mutta kyllä kaiken pitäisi olla ennemmin tälläkin keskittyneitä siihen, että miten IFK saadaan kondikseen laji kerrallaan, ja nyt futiksessa. On siistiä, kun on oma seura, eikä siitä tule mitään, että menee sinnittelyksi. Kovin hyvin ei mene missään lajissa, mutta kuitenkin niin hyvin, että kuudessa pääsarjassa ollaan mukana. Siinä ei noi omia jengejään häpeilevät "Kim Suomisen ponnarit" ja jotkut "Kustaa Vaasat" paljoa vieressä värähtele.
Mainitsin Sihvosen vain sen takia että kaverihan on yrittänyt tehdä jääkiekosta elämää suurempaa tiedettä, vaikka kyseessä on aika yksinkertainen laji. Ja silti hänkin myöntää että kiekko ei ole takitsiuudessaan lähelläkän futista. Handista olen itsekin skulannut mutta en pidä sit kovin taktisena lajina, fyysisenä ja vauhdikkaan kylläkin. Jefusta en paljoa ymmärrä, mutta vaikuttaa vaaralliselta lajilta. Mutta samaa mieltä että IFK.n nousu lajissa kuin lajissa on tärkeä. Harmittaa että käsipallo ja jääpallo ovat niin marginaalilajeja suomessa.
|
|
|
|
|
batong
Poissa
Suosikkijoukkue: KoiPS
|
 |
Vastaus #1294 : 13.02.2017 klo 13:08:56 |
|
Käsipallo on fyysinen ja rehti, ei filmata (ja joo, siitä olen iloinen että IFK ei filmaa erityisesti), nopea ja täynnä adrenaliinia - jefussa puolestaan innostaa näiden samojen ominaisuuksien (pl. nopea) lisäksi juuri se ääretön taktiikka, jollaista en ole kyllä eurofutiksesta löytänyt (sen sijaan paljon ihan normaaalia urheilun yhteispeliin kuuluvaa kylläkin.).
Ja tätä eurofutikseen on kyllä junnupuolella tutustuttu ja käyty valmentajakoulutukset harrastusmielessä kohtuullisen korkealle tasolle ja debatoitu näistä taktiikoista ja palloliitonja eri seurojen strategoista niin pääsarjoissa kuin junnupuolella vuosikaudet öitä pitkin, joten vaikka en lajista sikäli innostukaan, olen ankara palloilumies ja voin yksittäisellä tasolla joistain suoritteista innostua ja pitää kovina - ja arvostaa laji-ihmisiä. Jokaisella lajilla on höynäytettynsä, jotka pitävät omaansa kaikkein kovimpana. Ja lajille, osaksi juuri sen yksinkertaisuuden vuoksi, on muodostunut valtava kannustus- ja harrastuskulttuuri, jota arvostan.
Et kyllä hirveän hyvin ymmärrä jalkapalloa, jos pidät sitä jonain tavallisena urheilulajina, jossa on vähäiset taktiset mahdollisuudet. Vertaa futista mihin tahansa muuhun joukkuelajiin: kuinka monta tulee mieleen, jota olisi mahdollista pelata niin monella eri lähestymistavalla? Jalkapallon mahdollisuudet nimenomaan taktisessa mielessä ovat rajattomat ja täysin ylivertaiset verrattuna käsipalloon, koripalloon, kendoon tai mihin tahansa muuhun lajiin. Tummennettua lausetta en ymmärrä. Siinä on varmaan joku pointti, jota en saa poimittua.
|
|
|
|
|
Alte Fuchs
Poissa
Suosikkijoukkue: HIFK vuodesta 1960
|
 |
Vastaus #1295 : 13.02.2017 klo 13:15:27 |
|
Hyvää huussilukemista tämä topic  Hellyyttävää toki maalaisten huolenpito ennen kun koko kausi on edes alkanut. HIFK ei ole pelkkää futista ja lätkää.HIFK on myös pilleriä,yleisurhelua ja paljon muuta.HIFK on tunne, jonka saa kokea parhaimillaan sonera stadionilla,kun Kingit ja muut kannattajat pitävät ääntä.
|
|
|
|
|
punapaita ja tähti
Poissa
|
 |
Vastaus #1296 : 13.02.2017 klo 13:55:37 |
|
Jos nyt jälkiviisastella saa, niin ehkä ekan liigakauden jälkeen olisi pitänyt ottaa hieman suurempaa taloudellista riskiä joukkueen rakentamisessa. Nythän riski (onnistunut sellainen) otettiin sitten kesällä, ja nyt on todella paljon pelissä sen suhteen, että kallis koutsi ja ykköspelaaja onnistuvat jälleen. Mutta helppohan se on täältä huudella - eiköhän ne fyrkat aika tarkkaan laskettu silloin 2015-2016.
Ei futisseuran talouden suunnittelu kyllä helppoa tässä maassa ole. Klubi toki on viime vuosina saanut meiningin ammattimaiselle ja uskottavalle tolalle, mutta namusedän varassa sielläkin oltiin sitä ennen. Inter, KuPS, SJK samoin, vaikka jälkimmäinen onkin nousemassa ihan oikeaksi bisnekseksi (?).
Onkohan Suomessa ollutkaan sellaista seuraa futiksessa, joka olisi saavuttanut pitkäaikaista menestystä ilman yksittäisen varakkaan henkilön tai firman panostusta? Tällä en tarkoita että Sarajärven taannoiseen tarjoukseen olisi pitänyt tarttua. Mies, joka uhkailee seuran siirtämisellä toiseen kaupunkiin jos kuntapoliitikot eivät ole myötämielisiä, sopiikin varmaan paremmin maakunnan fuusioseuran peräsimeen. Mutta jossain kohtaa IFK tullee tarvitsemaan ulkopuolista fyrkkaa, ja ihan hyvä on pitää mieli avoimena kaiken suhteen.
Huikea tarina nämä viimeiset vuodet ovat olleet, ja siitä suurin kiitos kuuluu kannattajille. Liigaan on noustu ja klubi lyöty derbyssä - onhan tää ollut uskomatonta. Markkina-arvo on monikymmenkertaistunut lyhyessä ajassa ja toisaalta potentiaalia kasvuun olisi vielä vaikka kuinka helvetisti. Jos hyvillä motiiveilla liikkeellä oleva varakas taho löytyisi, niin mikä ettei.
|
|
|
|
|
donggarit
Poissa
|
 |
Vastaus #1297 : 13.02.2017 klo 14:04:50 |
|
Kannattaako keskustella lajin hienouksista ja taktiikoista syvällisemmin fanin kanssa joka suurimman osan pelin kulusta on selkä kentälle päin? Tuskin hiffaa handiksesta tai kendostakaan sen enempää, mutta näitäkin tarvitaan jotta katsomot täyttyisivät ja marsseihin saadaan porukkaa.
|
|
|
|
|
husezky
Poissa
Suosikkijoukkue: Helsingin IFK
|
 |
Vastaus #1298 : 13.02.2017 klo 15:43:39 |
|
Kannattaako keskustella lajin hienouksista ja taktiikoista syvällisemmin fanin kanssa joka suurimman osan pelin kulusta on selkä kentälle päin? Tuskin hiffaa handiksesta tai kendostakaan sen enempää, mutta näitäkin tarvitaan jotta katsomot täyttyisivät ja marsseihin saadaan porukkaa.
Tämä. Ei meillä niin paljoa katsojia (lukuunottamatta Derbyjä) matseissa käy, että olis varaa valita ketä saa tulla kattomaan matseja, oli sitten vaikka "kendojanareita" jotka käyvät vain "Ei lajil välii, aina IFK" quoten perässä fudista kattomassa.
|
|
|
|
|
drone
Poissa
Suosikkijoukkue: SUOMEN maajoukkueet, SUOMALAISET kasvattajaseurat
|
 |
Vastaus #1299 : 14.02.2017 klo 10:17:57 |
|
Heitetään nyt omakin analyysi tästä Hifk:n nykytilanteesta.
HIFKiä ei vielä voi eikä pidä verrata (liikaa) HJK:hon. Ilves Tampereelta tai MIFK Maarianhaminasta olisi oivallisempi vertailukohde. Noissa kaupungeissa on selvästikin tehty jotakin oikein. Ensimmäiset harjoituspelit on vasta pelattu, mutta HIFK:n tilanne seurana huolestuttaa jo todella paljon. Muurisen Thaimaan-loma Suomen Cupin pelin aikana ei kyllä anna kovin hyvää kuvaa seuran ammattimaisuudesta ja sitoutumisesta. Muuten en olisi niin pettynyt, ellei tässä pelattaisi suomalaisen jalkapalloilun kannalta aivan järkyttävän isoilla panoksilla. Jokainen Stadin Derbyyn tuleva kannattaja on ansainnut sen, että HIFK tekee kaikkensa ja vielä enemmän kehittääkseen seuraa vahvemmaksi. Yltiöpäisiin satsauksiin ei tule ryhtyä (niitäkin merkkejä on jo vähän ollut ilmassa), vaan pitää muistaa nöyryys ja kova työnteko. HIFK:n brändi on jo nykyisellään sen verran vahva, että kun asia markkinoidaan oikein, sponsorit kiinnostuvat. Mielestäni tuossa markkinoinnissa voisi ja pitäisi lähteä liikkeelle ihan samoista argumenteista, joilla jalkapalloa ylipäätään markkinoidaan eli maailman seuratuin laji, valtava potentiaali Suomessa, valtava potentiaali Helsingissä. Sitä ei voi kukaan kiistää, kun on nähnyt buumin, jonka Stadin Derbyt ovat nostattaneet. Seuran johdolla ei todellakaan ole varaa sössiä tätä tilaisuutta.
|
|
|
|
|
|
|
|