Räikeä ot, mutta osaako joku italo-futisniilo kertoa miksi Sampdorian junnujen kotistadion on nimetty H. C. Andersen -nimiseksi? Nopea googlaus ei kertonut vastausta.
.. koska sijaitsee Genovan sijaan
Sestri Levantessa.
Vrt.
.. Sestrissä en ole itse asiassa vielä käynytkään, mutta olen ymmärtänyt, että kyseessä on enemmänkin nimenomaan genovalaisten kuin turistien suosima kylä, mitä voi pitää tietysti hyvänä merkkinä. Sijainti on ainakin oiva ja palveluja sekä kulttuurinähtävyyksiäkin näyttäisi pienestä kyläsestä löytyvän, kuten mm. San Nicolòn kirkko 1100-luvulta, kulttuurikeskukseksi muutettu Annunziatan luostari 1400-luvulta, Pyhän Maria nasaretilaisen tuomiokirkko 1600-luvulta sekä Rizzin taidegalleria. Jos Rapallossa sielunsa riekaleet yhteen liimasi Sibelius, niin Sestri Levantehan oli sitten H.C. Andersenin paratiisi ja kylässä järjestetäänkin vuosittain aina kesäkuussa kansainvälinen lastenkirjallisuutta ja -kulttuuria juhlistava Andersen-festivaali. Juuri tanskalaisen kunniaksihan on nimetty myös Sestrin Baia delle Favole, Satujenlahti.
Nämäkin ovat muuten aika kuvaavia esimerkkejä italialaisen elämänmenon kulttuuririkkaudesta, pikkuruiset kylät ympäri maata ovat täynnä - usein ihan kansainvälisen tason - kulttuuritapahtumia ja paikallisia erikoisuuksia sekä aluiden historiallista erityislaatuisuutta vaalitaan aktiivisesti. Toukokuussa Sestri Levante isännöi myös Johann Sebastian Bach -pianokilpailua.
ps. Aika hauska sattuma, että viimeksi tänään aamupäivällä tuli muuten
Golfo dei Poetilla eli Runoilijainlahdella (Lericissä ja San Terenzossa) itse asiassa vierailtua. Huono sääkään ei vienyt pois satumaisuutta, päinvastoin se ainoastaan korosti sitä. Osterit sitruunaliemellä vermentinon kera olivat nekin kiva yhdistelmä.