FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
01.09.2025 klo 08:02:20 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!

Yhteys ylläpitoon: [email protected]

Foorumilla päivitys 27.5.25 klo 23-24. Lisäämme GA4:n sivustolle

Sivuja: 1 2 [3]

Kirjoittaja Aihe: Mikä riittää Em-kisoissa?  (Luettu 2886 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
julio gonzales

Poissa Poissa

Vastaus #50 : 09.04.2007 klo 13:46:22

Ensimmäiseksi kisoihin. Sitten odotellaan jo mestaruutta. Ylos Nälkä kasvaa syödessä.
No todellisuudessa riittää jos pelataan kolme hyvää peliä tuloksesta riippumatta. Tietysti jonku huippumaan kaataminen tois hieman kunnioitusta muilta mailta.
Loordi

Poissa Poissa

Vastaus #51 : 10.04.2007 klo 10:06:14

Teoriassa riittäisi voitto lippuarvonnassa (Follow My Team, tietenkin, rastittu kaavakkeeseen.)

Käytännössä sitten kun sinne asti lähdetään, niin olisihan yksi merkityksellinen maali jo jotain, eli vähintään 1-2 kavennus ja peliaikaa jäljellä.

« Viimeksi muokattu: 10.04.2007 klo 10:07:32 kirjoittanut Loordi »
Laura

Poissa Poissa

Vastaus #52 : 10.04.2007 klo 11:11:43

Peleillä ei niin väliä, kunhan ei nolostuta, hienointa olisi että ANTERO MERTARANTA selostaisi sinivalkoisten otteita. Ajatelkaas... Mertsi hehkuttamassa Suomen hyökkäyksistä ja läheltä piti -tilanteista ja sadattelemassa tsekkiläisten hyvää onnea.
Aachi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Koirat haukkuu, mutta karavaani kulkee

Vastaus #53 : 10.04.2007 klo 12:38:12

Kyllähän minä olisin tyytyväinen jos lohkon 2 paikka irtoaisi 1 voitolla ja kahdella tasurilla.  Ylos
Viinioksa

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Fingland

Vastaus #54 : 10.04.2007 klo 13:34:00

Kylmästi materiaalia katsoen Suomi Alpeilla '2008 olisi heikoin eurooppalainen arvokisaryhmä sitten Latvian. Jo kisapaikka olisi Täyttymys. Kaikki posiitivinen siitä eteenpäin olisi vain bonusta, eikä mikään kisasuoritus olisi karastrofi.
« Viimeksi muokattu: 10.04.2007 klo 13:36:58 kirjoittanut Viinioksa »
Knight

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Reppana-modet

Vastaus #55 : 10.04.2007 klo 14:00:40

Kyllähän tätä ketjua lukiessa näkee miksi Suomi ei koskaan arvokisoissa ole ollut. "Me ollaan hävitty tää peli jo etukäteen" -asenne ei vie koskaan mihinkään. Kyllä tavoite pitää aina olla voitto, oli vastassa Azerbaidzhan tai Brasilia, kotona ja vieraissa. Muuten voidaan peli jättää pelaamatta. Onneksi on sentään muutama, joka hamuilee mestaruudesta.

Kaikki muut haluavat voittaa, miksei Suomi?
Knight

Poissa Poissa

Vastaus #56 : 10.04.2007 klo 14:02:16

Kylmästi materiaalia katsoen Suomi Alpeilla '2008 olisi heikoin eurooppalainen arvokisaryhmä sitten Latvian. Jo kisapaikka olisi Täyttymys. Kaikki posiitivinen siitä eteenpäin olisi vain bonusta, eikä mikään kisasuoritus olisi karastrofi.

Materiaaleilla ja paperijoukkueilla ei voiteta pelejä eikä kisoja. Pelaamalla oikealla tavalla se onnistuu.

t: Kreikan maajokkue vm. 2004
Rikkiviisas

Poissa Poissa

Vastaus #57 : 10.04.2007 klo 14:20:50

Kylmästi materiaalia katsoen Suomi Alpeilla '2008 olisi heikoin eurooppalainen arvokisaryhmä sitten Latvian.

Itävalta antaa kovan vastuksen.
Viinioksa

Poissa Poissa

Vastaus #58 : 10.04.2007 klo 14:57:53

Materiaaleilla ja paperijoukkueilla ei voiteta pelejä eikä kisoja. Pelaamalla oikealla tavalla se onnistuu.

t: Kreikan maajokkue vm. 2004

Kreikalla oli mahdollisuus lepuuttaa pelaajiaan lopettamalla sarja kuukautta normaalia aiemmin, koska käytännössä kaikki pelasivat omassa sarjassa. Se antoi ratkaisevan edun pitkän kauden puurtaneita tähtisikermiä vastaan. Muita esimerkkejä täysin puuntakaa tulleesta mestarista/suurmenestyjästä ei sitten lähivuosikymmeniltä olekaan. Tanskakin laskettiin aikanaan perustellusti Euroopan huippumaihin.
Viinioksa

Poissa Poissa

Vastaus #59 : 10.04.2007 klo 15:00:25

Itävalta antaa kovan vastuksen.

Sillä on kuitenkin kotietu ja materiaalikin lienee ainakin vähän Suomea leveämpää. Jos Suomi kisoihin menisi, niin kyllä se saisi kunnian kantaa selvästi skabojen korkeinta vedonlyöntikerrointa.
Callit

Poissa Poissa

Vastaus #60 : 10.04.2007 klo 15:55:19

Kyllähän tätä ketjua lukiessa näkee miksi Suomi ei koskaan arvokisoissa ole ollut. "Me ollaan hävitty tää peli jo etukäteen" -asenne ei vie koskaan mihinkään. Kyllä tavoite pitää aina olla voitto, oli vastassa Azerbaidzhan tai Brasilia, kotona ja vieraissa. Muuten voidaan peli jättää pelaamatta. Onneksi on sentään muutama, joka hamuilee mestaruudesta.

Kaikki muut haluavat voittaa, miksei Suomi?

Tästä on tullut taitettua peistä aiemminkin, mutta sanottakoon vielä kerran: Fanien realistisuus ei ole kuin korkeintaan etäisessä suhteessa pelaajien asenteeseen. Itse olen suhtautunut aina realistisesti Suomen mahdollisuuksiin (ja ollut joka kerta oikeassa), mutta toisaalta tehnyt katsomossa juuri sitä mitä fanin pitääkin tehdä eli ääntä. Sen tuen joukkue tarvitsee ja osaa myös aika ajoin hyödyntää.

En hetkeäkään usko, että joku Hyypiä, Teme, Litti tms. pelaa mitenkään eri tavoin, jos minä täällä kirjoitan, että "materiaali on kapea". Katsomossa ääntely porukalla sitä vastoin tuottaa ihan tutkitustikin ns. kotiedun. Ja jos tuota "yleisön uskoa" nyt haluaa arvioida muitten maitten valossa, niin esim. Englannin jo legendaariseksi käynyt "this time we can go all the way" osoittanee osaltaan, ettei suurten kuvittelusta ole paljoa hyötyä.
Knight

Poissa Poissa

Vastaus #61 : 10.04.2007 klo 16:37:36

Tästä on tullut taitettua peistä aiemminkin, mutta sanottakoon vielä kerran: Fanien realistisuus ei ole kuin korkeintaan etäisessä suhteessa pelaajien asenteeseen. Itse olen suhtautunut aina realistisesti Suomen mahdollisuuksiin (ja ollut joka kerta oikeassa), mutta toisaalta tehnyt katsomossa juuri sitä mitä fanin pitääkin tehdä eli ääntä. Sen tuen joukkue tarvitsee ja osaa myös aika ajoin hyödyntää.

En hetkeäkään usko, että joku Hyypiä, Teme, Litti tms. pelaa mitenkään eri tavoin, jos minä täällä kirjoitan, että "materiaali on kapea". Katsomossa ääntely porukalla sitä vastoin tuottaa ihan tutkitustikin ns. kotiedun. Ja jos tuota "yleisön uskoa" nyt haluaa arvioida muitten maitten valossa, niin esim. Englannin jo legendaariseksi käynyt "this time we can go all the way" osoittanee osaltaan, ettei suurten kuvittelusta ole paljoa hyötyä.

Voihan tuon nähdä noinkin. Kerronpa kuitenkin muutaman esimerkin suomalaisesta asenteesta huippu-urheilua kohtaan ja siinä menestymiseen.

1) Jääkiekon MM-kisat 1992. Suomi on hallinnut kisoja suvereenisti voittaen alkulohkon ja etenee aina finaaliin asti, jossa vastaan asettuu luonnollisesti Ruotsi (joka kaatui alkulohkossa 6-3). Tilanne on historiallinen, koska koskaan aikaisemmin ei Suomi ole saanut edes mitalia MM-kisoista. Välieräpelin jälkeen joukkueen kapteenia Timo Jutilaa haastatellaan Yleisradion toimesta. Jutin mielestä nyt voitettu hopea on loistava saavutus. Siis mitä? Eihän finaalia olla edes pelattu vielä! Pistepörssiä dominoi suomalaiset pelaajat ja joukkue on ollut suorastaan ylivoimainen turnauksessa. Asenne oli kuitenkin tuo, että jo riitti pelkkä finaalipaikka, vaikka kultakin olisi ollut otettavissa. Finaalissa Ruotsi meni menojaan jo ekassa erässä ja johti sen jälkeen 4-0 (peli päättyi 5-2). Missä vika?

2) Curt Lindström tuli kääkkämaajoukkueen päävalmentaksi vuonna 1994. Hänen pääasiallinen antinsa oli henkisellä puolella, jonka hän itsekin eräässä haastattelussa myönsi. Hänen mukaansa suomalaisilla on se ongelma, etteivät he itse usko pärjäävänsä ja tähän puuttuminen on ollut hänen suurin haasteensa. Se myös tuotti tulosta seuraavana vuonna.

3) Liian monella suomalaisella yksilöurheilijalla on (julkisena) tavoitteena  päästä "kymmenen joukkoon". Joillakin harvoilla se on sitten epämääräinen "mitali". Missä on ne urheilijat joiden tavoitteena on pelkästään voittaa? Ketä kiinnostaa oikeasti hopea tai pronssi puhumattakaan jostakin kahdeksannesta sijasta? Suomalaisia.

4) Richard Möller Nielsen sanoi myös suomalaisten jalkapalloilijoiden häviävän pelin pääkopassa. Hänkin yritti saada muutosta mentaalisella puolella. Lähellä oltiin silloin '97, mutta se yksi maali....

En väitä, että voitto on automaatio jos siihen uskoo, mutta todennäköisempi se kyllä on. Jos ei usko pystyvänsä voittamaan, voi jäädä kotiin, koska häviäminen nyt ei vaadi mitään ponnisteluja. Voiton peruslähtökohta on siihen uskominen, sen jälkeen pitää pyrkiä se myös toteuttamaan. Aina se ei voi onnistua, koska muutkin yrittävät samaa, mutta mahdollisuudet ovat paremmat kuin ilman uskoa.

Yksi perusongelma Suomessa on yleinen asenne voittajatyyppejä kohtaan. Suomessa ei ole totuttu siihen asenteeseen, että "minä olen paras ja pystyn mihin vaan", vaan sellaisia ääneen sanovia katsotaan leuhkoina ja halveksitaan tyyliin "kuka tuokin luulee olevansa?". Jos jotakin pitäisi oppia amerikkalaisilta, on se nimenomaan voittajan asenne niin urheilussa kuin muutenkin.
jwave

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: SUMU

Vastaus #62 : 10.04.2007 klo 18:16:19

Kreikalla oli mahdollisuus lepuuttaa pelaajiaan lopettamalla sarja kuukautta normaalia aiemmin, koska käytännössä kaikki pelasivat omassa sarjassa. Se antoi ratkaisevan edun pitkän kauden puurtaneita tähtisikermiä vastaan. Muita esimerkkejä täysin puuntakaa tulleesta mestarista/suurmenestyjästä ei sitten lähivuosikymmeniltä olekaan. Tanskakin laskettiin aikanaan perustellusti Euroopan huippumaihin.
Suomalaispelaajia puolestaan on pääosin lepuutettu Euroopan eri sarjoissa koko pitkä kausi, toinen samanlainen kausi perään niin mitä muuta voi enää perustellusti lähteä näin hyvin levänneillä pelaajilla hakemaan kuin Euroopan mestaruutta! ;)
Callit

Poissa Poissa

Vastaus #63 : 10.04.2007 klo 18:41:57

En väitä, että voitto on automaatio jos siihen uskoo, mutta todennäköisempi se kyllä on. Jos ei usko pystyvänsä voittamaan, voi jäädä kotiin, koska häviäminen nyt ei vaadi mitään ponnisteluja. Voiton peruslähtökohta on siihen uskominen, sen jälkeen pitää pyrkiä se myös toteuttamaan. Aina se ei voi onnistua, koska muutkin yrittävät samaa, mutta mahdollisuudet ovat paremmat kuin ilman uskoa.

Yksi perusongelma Suomessa on yleinen asenne voittajatyyppejä kohtaan. Suomessa ei ole totuttu siihen asenteeseen, että "minä olen paras ja pystyn mihin vaan", vaan sellaisia ääneen sanovia katsotaan leuhkoina ja halveksitaan tyyliin "kuka tuokin luulee olevansa?". Jos jotakin pitäisi oppia amerikkalaisilta, on se nimenomaan voittajan asenne niin urheilussa kuin muutenkin.

Olen tuosta kaikesta samaa mieltä, ja esimerkit "mitalien tavoittelijoista" ovat suorastaan liikuttavia. Itse vain en hyväksy syyksi menestymättömyydelle sitä, että oma realistinen käsitykseni jengimme rajallisista kyvyistä jotenkin näkyisi pelaajien otteissa.
Dopeman

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK ja Huuhkajat

Vastaus #64 : 11.04.2007 klo 13:01:03

Niinhän se on, että kun muut vihaavat häviämistä, suomalaiset PELKÄÄVÄT samaa asiaa. Ottelun lopussa johtoasemassa pelattaessa "Vittu mä en tätä matsia enää häviä, saatana!" on paljon parempi mentaliteetti kuin "Voi jummijammi jos nyt hävitään.. Voi hitsin vitsi ku toi tulee lujaa kohti.. Taasko tässä käy näin meille raukoille..?"

Todennäköisesti jälkimmäisellä tyylillä on lähes väistämätöntä, että lopussa se toinen joukkue päräyttää paskat meidän naamoille JÄLLEEN KERRAN. Ja sitten taas syytellään huonoa tuuria.

Sivuja: 1 2 [3]

Siirry: