"Pelinrakentaja (engl. quarterback tai QB) on amerikkalaisessa jalkapallossa hyökkäyksen eräs pelipaikka.
Englanninkielisen termin quarterback etymologia liittyy skotlantilaisen rugbyn termistöön. Skotlantilaisessa rugbyssä takakentän pelipaikkojen nimet määräytyivät lähinnä sen mukaan, kuinka kaukana aloitusmuodostelmaan ryhmittynyt pelaaja oli aloituslinjasta. Full back oli takimmainen pelaaja aloituslinjasta katsoen, joten half back asettui noin full backin ja aloituslinjan puoliväliin. Quarter back oli siis noin neljäsosamatkan päässä aloituslinjasta verrattuna full backin etäisyyteen.
Kun englantilais-irlantilainen rugby-terminologia otettiin laajamittaiseen käyttöön (half back, three-quarters back ja fullback), termi quarter back jäi ainoastaan amerikkalaisen jalkapallon sanastoon"
Lähde: Wikipedia
Eikä ole yhtään tarkoitus vittuilla. Pelinrakentaja vaan särähti korvaan niin pahasti, että piti itse varmistua. Noiden half back ja full back -termien alkuperää olen joskus mietiskellyt ja helpostihan se wikipediasta selvisi. Toista se tosiaan on Skotlannissa.

Niin ja itse kysymykseen: Chatto määrää!!11!!