Hodgson median kynsissä
28.05.2007 19:41
Roy Hodgson (Kuva: Stuart Franklin/Bongarts/Getty Images)
Suomen A-maajoukkueen päävalmentaja Roy Hodgson tuli median tentattavaksi maanantaina. MTV3:n verkkotoimitus oli paikalla ja raportoi tilaisuuden kokonaisuudessaan lukijoilleen.
Toimittajat: Kuulimme juuri, että otteluihin on myyty lähes 60000 lippua. Mitä tuo luku sinulle merkitsee? Olet ollut niin monessa maassa ja monet ovat sanoneet, ettei Suomessa ole kulttuuria.
Hodgson: Kulttuuri tuntuu olevan aika hyvä tällä hetkellä. Täytyy tietenkin olla tyytyväinen, että 60000 lippua on myyty jo ennakkoon ja täytyy rehellisesti sanoa, että olen pettynyt jos molemmat pelit eivät ole loppuunmyytyjä. Nyt näyttäisi siltä, että ne ovat hyvin lähellä ja se on hyvä juttu. Täytyy muistaa, että taistelemme yleisöstä keskellä kesää. Ja kuten tiedämme, kesät pohjoisessa ovat hyvin lyhyet. Oli aina hyvin vaikea houkutella Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa yleisöä kesä- ja heinäkuussa. Se on ajankohta jolloin ihmiset menevät pois ja kesämökeilleen. Pitivät he jalkapallosta kuinka paljon tahansa, niin ihmisillä on perheet ja vaimot jotka sanovat: ”Tiedän, että rakastat jalkapalloa, mutta tämä on meidän lomamme. Tämä on se aika, kun menemme kesämökille.” Mielestäni on uskomatonta, että lippuja on mennyt jo 60000 ja olen siitä onnellinen. Molempiin peleihin tulee varmasti erinomaiset yleisöt ja hieno tunnelma. Jos saamme vielä 5000 lisää, en ole ensimmäisenä valittamassa ja olen entistä iloisempi.
- Olen myös iloinen siitä aloitteesta jonka Palloliitto ja sponsorit ovat tehneet promotoidakseen peliä. Eikä vain promotoida Serbia- ja Belgia-otteluita, vaan jalkapalloa yleensä. Olen ollut UEFA:n ja FIFA:n kanssa isoissa turnauksissa ja on ollut mielenkiintoista havaita kuinka paljon he näkevät vaivaa jalkapallofaneihin ja niihin alueisiin joihin fanit voivat mennä ampumaan rankkareita, tavata toisiaan ja pelata 5 vastaan 5 –otteluita, tavata pelaajia ja entisiä pelaajia. Ne ovat olleet erittäin suosittuja. Erityisesti Saksassa. On kiehtovaa nähdä kuinka monta ihmistä tulee näille alueille. On hienoa kuulla, että myös täällä tehdään samoin. Se on myös yksi asia joka auttaa promotoimaan jalkapalloa. Kun työskentelee jalkapallon parissa Suomessa, niin se on aina positiivista kun jalkapalloa tuodaan esille.
- Jos itse peliä ajatellaan, niin minulla ei ole paljon lisättävää siihen mitä sanoin edellisellä kerralla. Olen tyytyväinen, että olemme palanneet harjoittelemaan. Olen innoissani, että meillä on niin jännittävät ajat edessämme Serbia- ja Belgia–otteluissa. Näin sen enemmän mahdollisuutena kuin ongelmana. Minulla on kaikki luottamus joukkueeseen, että he työskentelevät kovaa ja pelaavat hyvin hyvän yleisön tukemana. Ja tietenkin haaveilen hyvistä tuloksista tulevista otteluista. Se jää kuitenkin nähtäväksi. Aina voi puhua paljon, mutta kaikki on siitä kiinni mitä tapahtuu kun pelaajat ylittävät valkoisen linjan 19.00 ja keskiviikkona 20.00. Varmaa on, että pelit ovat hienoja tapahtumia. Minun mielestä se on nimenomaan tästä kyse. Olen edelleen jalkapallon parissa 31 vuoden jälkeen ja innostukseni peliä kohtaan on yhtä iso kuin toukokuussa 1976, kun johdatin Halmstadin peliin ensimmäisen kerran.
- Odotan innolla tulevia otteluita, toivon että te odotatte innolla otteluita ja toivon, että kirjoitatte pelistä innostuneeseen sävyyn ja sitä kautta ihmiset innostuvat pelistä. Meidän tehtävänämme on esiintyä, sillä olemme esiintyjiä. Se jää meidän tehtäväksi. Teemme kaikkemme, että pelaajat pelaavat hyvin. Siinä mitä minulla on sanottavaa. Jos teillä on kysymyksiä, vastaan niihin mielelläni. Tai ehkä vastaan mielelläni tai sitten en, mutta vastaan niihin joka tapauksessa.
Mikä on joukkueen tilanne? Ovatko kaikki pelaajat jo saapuneet paikalle?
- Odotamme joidenkin pelaajien saapuvan vielä, sillä keräämme pelaajat maailman eri kolkista. Kaksi kolmasosaa joukkueesta oli tänään lounaalla kanssamme, 10-15% saapuu vielä ennen harjoituksiamme ja sitten viisi pelaajaa tulee aikaisintaan huomenna. He pelaavat vielä tänään. Toni Kuivasto ja Magnus Bahne pelaavat vielä tänään, Hannu Tihinen on matkalla Zürichistä ja hän saapuu huomenna, Alexei Eremenko saapuu keskiviikkona, sillä kuten tiedätte hän on pelikiellossa ensimmäisestä ottelusta ja olemme sopineet, että hän tulee keskiviikkona ja se sopi molemmille osapuolille.
- Jari Litmanen tulee myöhemmin illalla, sillä hän harjoitteli vielä tänään Malmö FF:n kanssa. Olen jutellut Malmön valmentajan, seurajohtajan ja presidentin kanssa varmistaakseni, että he ovat tyytyväisiä eivätkä liian kielteisiä sen kanssa, että hän tulee tänne harjoittelemaan kanssamme ja pelaamaan vaikka on menettänyt niin ison osan kaudesta heidän kanssaan. Se kaikki on selvitetty ja hän tulee Malmön siunauksella. Meidän täytyy realistisesti hyväksyä se, että hän ei ole pelannut ja harjoitellut lähinnä yksikseen, että hänen osallistumisensa peleihin tuntuu kaukaiselta, mutta Litmasen kaltaisen pelaajan kohdalla se riski kannattaa ottaa. Näemme mitä tapahtuu tiistain ja lauantain välillä ja sunnuntain ja keskiviikon välillä, ja sen mukaan teemme sitten päätöksiä.
Onko Serbia–ottelu tärkein ottelu?
- Se on selvää, että tämä on tärkeä peli, mutta kaikki pelit ovat tärkeitä. Seuraava ottelu on kuitenkin aina se tärkein ottelu. Kaikki pisteet Serbiaa, Puolaa ja Belgiaa vastaan ovat tärkeitä ja se tulee olemaan hankalaa. En osaa sanoa vielä mitään, sillä en tiedä. Ihmiset sanovat, että toinen peli on merkityksellisempi kuin joku toinen. Vanhan kliseen mukaan seuraava peli on aina merkityksellisin. Seuraava peli on aina tärkeämpi kuin edellinen peli. Minulla täytyy olla selvää ketkä pelaavat lauantaina ja on tärkeää, että pelaajat antavat kaikkensa ja tekevät kaikkensa.
Serbialta puuttuu heidän pelikiellossa oleva tähtihyökkääjä Nikola Zigic. Miten luulet, että se vaikuttaa heidän peliinsä?
- En usko, että se vaikuttaa kovinkaan paljon heidän pelityyliinsä. Kun olen nähnyt heidän muutaman ottelunsa, hän on pelannut yksinäisenä kärkenä ja Pantelic on pelannut hänen allaan. Edellisessä pelissä Pantelic pelasi kärjessä yksin. Vai Kavicko hänen nimensä oli? Olen erittäin huono jugoslavialaisten nimien kanssa. Tiedän pelaajat ja jopa tunnistankin heidät, mutta en osaa lausua tai muista heidän nimiään. Heidän pelityylinsä oli kuitenkin samanlainen. Zigicillä on se etu, että hän kaksi metriä pitkä. Se tekee hänestä vaikean pelaajan erityisesti ilmapelissä kokonsa ja voimansa takia. Olen varma, että Javier Clemente sanoisi, että hän on tärkeä ratas meidän pyörässä ja kaipaamme häntä. Kun pelaat 14 karsintaottelua, sinulta puuttuu monesta pelistä sellainen pelaaja jonka haluaisit pelaavan.
- Meillä on Teemu Tainio jota pidetään yhtenä meidän parhaista pelaajista. Hän pelaa Valioliigassa isossa seurassa, mutta hän on pelannut kahdessa ottelussa kuudesta. Meillä on Jari Litmanen joka on loukkaantunut. Hän on maailmankuulu pelaaja. Mielestäni nämä asiat tasaavat tilanteen. Rehellisesti sanottuna, minusta sillä ei ole merkitystä pelaisiko Zigic tai ei. Meidän täytyy pelata omaa peliämme ja meidän täytyy olla organisoituja jotta estämme heidän pelaamisensa. Jos sanotte minulle, että olemme onnekkaita koska Zigic on parempi kuin Pantelic tai Pantelic on huonompi kuin X tai Y, niin ehkä se on niin mutta en välitä siitä. Ainoa mistä välitän, on se mitä me teemme. Se kuka pelaa Zigicin tilalla tai kuinka iso menetys hän on Serbialle, niin jätän sen Clementen huolenaiheeksi.
Suomella on paljon pelaajia jotka eivät saaneet paljon peliaikaa viime kaudella. Huolestuttaako se sinua?
- En ole siitä huolissani vaikkei se ideaalitilanne olekaan. Jos kysytte minulta, että olisinko toivonut erilaista tilannetta, niin totta kai olisin. Tilanteen kanssa täytyy kuitenkin tulla toimeen. Se mitä tiedän tai luulen tietäväni, että olisin erittäin pettynyt jos ne pelaajat jotka ovat täällä mukana, eivät olisi innoissaan tulevasta pelistä riippumatta siitä ovatko he pelanneet joka ottelun, pelanneet silloin tällöin tai istuneet penkillä. Uskon, että kun he pukevat Suomen valkoisen pelipaidan päälleen, he ovat erittäin innokkaita puolustamaan sitä. Realistisesti kuitenkin voitte sanoa minulle pelin jälkeen, että X ei pelannut niin hyvin kuin viime vuonna vielä kun hän pelasi joka ottelussa tai kun hän pelasi jossain toisessa joukkueessa. Ehkä olen samaa mieltä, mutta asialle ei voi tehdä mitään. Se mille voimme tehdä jotain, on varmistaa että asenne peliin on oikea, halu pelata on oikea ja että pelaajat ovat niin hyvässä fyysisessä kunnossa kuin mahdollista ja taktisesti tietoisia miten pelata pelissä. Toisaalta voimme olla siinä tilanteessa kuin olimme Azerbaidzhan pelin jälkeen valittamassa, että muutamat pelaajat eivät olleet pelanneet paljon. Se on elämää. Älä selitä tai valita.
Entäs Forssellin tilanne? Hän haluaisi pelata enemmän. Annatko hänelle mahdollisuuden?
- Se on varmaa, että hän on pääehdokkaita. En ole kuitenkaan vielä päättänyt enkä ole valmis sanomaan maanantain lehdistötilaisuudessa pelaako joku tietty pelaaja vai ei. Hän on ilman muuta yksi ehdokkaista paikasta joukkueessa. Jos hän vakuuttaa minulle olevansa kunnossa, niin kuin hän varmasti on ja että hän on hyvässä vireessä ja valmis pelaamaan, niin sitten täytyy tehdä isoja päätöksiä. En varmasti tule jättämään häntä pois joukkueesta sen vuoksi ettei hän pelannut kovinkaan paljon Birminghamin riveissä. Muuten en olisi peluuttanut Litmasta Azerbaidzhania vastaan. Hän ei ollut ennen sitä ottelua pelannut viiteen kuukauteen. En aio käyttää sitä tekosyynä. Jos valitsen hänet, niin valitsen hänet koska hän on yksi parhaista pelaajista joita minulla on käytössä ja uskon, että hän voi auttaa meitä voittamaan ottelun. Jos en valitse häntä, se johtuu siitä, etten usko, että hän on valmis.
Kuinka monta varmaa pelaajaa on avauskokoonpanossa?
- En tiedä osaanko vastata kysymykseen ja jos vastaan, niin minun täytyy miettiä asiaa. Joukkueeseen ei tule suuria muutoksia. Olemme pelanneet aika samalla kokoonpanolla näissä kuudessa ottelussa enkä aio yhtäkkiä tehdä mitään kovinkaan vallankumouksellista. En aio heittää kuudessa edellisessä ottelussa pelanneita pelaajia pois ja vaihtaa kaikki uudet miehet tilalle. Kuitenkin jotain muutoksia tarvitsee tehdä joka tapauksessa. Minun täytyy ehkä tehdä vaihtoja siitä syystä, että pelaamme kaksi ottelua tai sitten jos vaihdamme vähän tapaa miten olemme tähän asti tehneet. Ainoa oikea vastaus jonka voin antaa on se, että en aio tehdä mitään suuria muutoksia, mutta olisi väärin antaa jotain lukua kuinka monta vaihdosta aion tehdä. Se olisi väärin ja pyrin välttämään vääriä tekoja.
- En tiedä oletteko huomanneet, mutta puhutte seuraavaksi Sami Hyypiän kanssa. Olen sanonut aiemminkin, että minun mielestäni hän ansaitsisi samanlaisen kohtelun kuin johtajat aiemmin, että kun hän kävelee kadulla, niin jokaisen suomalaisen pitäisi heittäytyä polvilleen joka kerta, kun hän kävelee ohi. Ehkä te suomalaiset ette vain tee niin. En tiedä huomasitteko mielenkiintoisen pienen pointin, että Englannissa kirjoitettiin paljon ennen Mestarien liigan finaalia, että Samin pitäisi ehkä pelata tässä ottelussa. Valmentaja päätti toisin ja valitsi Carragerin ja Aggerin ja jätti Hyypiän penkille. Pelin jälkeen hän oli kuitenkin yksi niistä harvoista Liverpoolin vaihtopelaajista joka välittömästi pelin jälkeen meni lohduttamaan joukkuekavereitaan. Se on mahtava piirre. Jos ette anna hänelle kunniaa mistään muusta, niin siitä hän ansaitsee kunniaa. Se teki minuun suuren vaikutuksen. Täytyy olla pettymyksellistä olla penkillä, täytyy olla pettymyksellistä hävitä Mestarien liigan finaali. Tiedän miltä tuntuu hävitä finaali. En tosin Mestarien liigan, mutta UEFA cupin. Se ei ole kovin mukava kokemus. Vaatii paljon luonnetta mennä pelin jälkeen kentälle piristämään pelaajia ja ojentaa auttavaa kättä. Sen Hyypiä teki. Juuri sen kaltainen käyttäytyminen antaa meille mahdollisuuden, sillä meillä on hyviä luonteenpiirteitä omaavia pelaajia. Hyvät ihmiset auttavat pelatessa.
(MTV3)
http://www.mtv3.fi/urheilu/futis/uutiset.shtml/arkistot/futis/2007/05/531038