Henski
Poissa
|
 |
Vastaus #925 : 27.09.2019 klo 20:02:46 |
|
Mitkäs merkit tarkalleen tähän viittaavat? Vielä viime kuussa BBC:n Simon Stone kertoili Unitedin technical director etsinnän jatkuvan. En itse ole ainakaan tuon jälkeen mitään huhuja lukenut. Ja Stonea on perinteisesti pidetty aika pätevänä lähteenä. Vai onko nyt kyseessä joku nyanssi ero DoF vs Technical Director? Lähde: https://www.bbc.com/sport/football/49282584No, päästään varmaan helpommalla kun todetaan että kyse on nyansseista. Kuten olen aiemmin jo myöntänyt, minä en ole mikään paras asiantuntija näissä DOF-hypeilyissä ja rakenteissa eri seuroissa, mutta noin yleisellä tasolla minulle tämä titteli merkitsee isompaa roolia kuin yksittäinen lisäpalanen (tekninen johtaja) siinä pöydässä, jossa Unitedissa ilmeisesti nyt on ainakin Woodward, Solskjaer ja Butt. Tähän asti artikkeleista on minulle jäänyt kuva, että tällaista rekrytointia nyt harkitaan, ei mitään pääjohtajaa. Pelaajat ovat juuri nyt alavireessä, saikulla, raakileita tai taso ei ole koskaan oikein vakuuttanut, joten varmasti kokonaisuus on yksilötason yhteissummaakin heikompi.
Noin yleisellä tasolla tästä kulmasta katsoen on syytä pitää nimenomaan erossa eri syyt. Nytkin loukkaantuneina ovat pääosin juuri ne ilmeiset lasinilkat. Se ei ole mikään suhdanneilmiö vaan perustavaa laatua oleva tilanne Unitedin rosterissa. Yllämainittujen lisäksi on sitten vielä joitain "menneitä osaajia" (sittenkin melko rajallisia sellaisia), joiden nimi painaa enemmän kuin nykyiset näytöt. Siltikään en kyllä ihan kaikkia henskimäiseen henkeen dumaisi. Avainpelaajaksi ei vaan voi ihan tuosta vaan nousta, vaan siihen menee hieman pidempään. Ja vaikka huonosti on mennyt, niin ei se aina ihan niin synkkää ole ollut. Mielestäni puolustus on jo ihan ok kantimissa ja jos seuraavaksi sama tehdään keskikentälle, niin eihän tämä muki ole lopulta ihan pohjiin nuoltu, vaan ehkä sittenkin puoliksi täynnä?
Edellä todistit kommenttien ollen realistisia ja sitten jotenkin dumataan ihan kaikki(?) En oikein käsitä, mutta eipä sillä ole väliä. Viimeisimmässä vaan heitin ilmoille huomion, että realismia kyllä tuntuu löytyvän, mutta sitten 90+ minuutin jälkeen se onkin herkästi kateissa. United ei ole todellakaan kärkijoukkue tällä hetkellä. Tätä kun jatkuu nyt se 8 kuukautta, niin saa nähdä ketkä sitten ovat vielä kärryillä mukana siinä vaiheessa. Ja siis positiivisiakin seikkoja on tässä kauden alussa ollut. Ilman muuta näin. Ennen muuta ulkoistukset ja muutamat peluutusratkaisut.
|
|
|
|
|
Optimus Prime
Paikalla
|
 |
Vastaus #926 : 27.09.2019 klo 20:31:13 |
|
Patrice Evrahan taitaa olla U18-valmentaja Unitedissa, jos en nyt väärin ole ymmärtänyt jotain. Erinomainen lisäys varmasti sinne suljettujen ovien taakse. Firman mies, henkeen ja vereen, jolla on varmasti annettavaa nuorille pelaajille.
Taitaa olla koulutukseen liittyvässä työharjoittelussa, Wikipedia kertoo näin: In September 2019, Evra returned to Manchester United as a trainee coach while completing his professional coaching badges. He will spend time with the club's Academy coaching staff for a period.
|
|
|
|
|
Optimus Prime
Paikalla
|
 |
Vastaus #927 : 27.09.2019 klo 20:32:23 |
|
Pogban nilkka oli OGS:n mukaan pahasti turvonnut Rochdale-matsin jälkeen ja loppua kohden kipeäkin. Aika epävarma maanantain ARSEnal-matsiin.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 27.09.2019 klo 20:35:32 kirjoittanut Optimus Prime »
|
|
|
|
|
Pariisin Perhonen
Poissa
|
 |
Vastaus #928 : 27.09.2019 klo 21:02:45 |
|
Woodward, joka ei missään nimessä ole likimainkaan tehtäviensä tasalla.
Woodwardhan on erinomaisesti tehtäviensä tasalla. Glazereille ropisee rahaa niin, että heikompaa hirvittää. Taitaa vaan menestys kentällä olla vähemmän tärkeää herralle.
|
|
|
|
|
candidate
Poissa
|
 |
Vastaus #929 : 27.09.2019 klo 22:16:38 |
|
Kuten olen aiemmin jo myöntänyt, minä en ole mikään paras asiantuntija näissä DOF-hypeilyissä ja rakenteissa eri seuroissa, mutta noin yleisellä tasolla minulle tämä titteli merkitsee isompaa roolia kuin yksittäinen lisäpalanen (tekninen johtaja) siinä pöydässä, jossa Unitedissa ilmeisesti nyt on ainakin Woodward, Solskjaer ja Butt. Tähän asti artikkeleista on minulle jäänyt kuva, että tällaista rekrytointia nyt harkitaan, ei mitään pääjohtajaa. En nyt tiedä, että minkälaista pääjohtajaa tarkoitat, mutta se mitä United tarvitsee on sellainen urheilujohtamisen henkilö, jolta onnistuu urheilulliseen menestykseen tähtäävän strategian luominen, sen edistäminen ja ylläpitäminen. Ja tähän kaikki liitännäinen, rekryt ja niin edelleen. Onko nimike Director of Football vai Technical Director, niin ihan sama. Johtoryhmän ja päävalmentajan välinen ylemmän johdon henkilö on kuitenkin kyseessä. Tämä on kuitenkin hyvinkin operatiivinen rooli siis. Koska olet niin varma, ettei tätä rekryä tehdä - vai edes tarvita, niin suosittelen tutustumaan Googlen avulla näihin, saatat vielä yllättyä ja kääntää kelkan  Edellä todistit kommenttien ollen realistisia ja sitten jotenkin dumataan ihan kaikki(?) En oikein käsitä, mutta eipä sillä ole väliä.
Yritin vain pehmittää sitä sanomaa. En siis missään nimessä ole samaa mieltä siitä, ettei joukkueessa ole mitään hyvää. Näinhän sinä oikeasti kirjoitit. Ainoastaan Greenwood sai kehuja, mikä ihan aidosti yllätti allekirjoittaneen. Ei siis se, ettei kukaan muu saanut, vaan se, että edes joku sai. Mutta voihan tuota kyynistä näkymää pitää ihan realistisena katsauksena nykyiseen tilanteeseen. Eihän juuri nyt hyvältä näytä. (Ja jos nyt joskus menisi hetken paremmin tällä kaudella, niin eiköhän tuttuun tapaan Keisari odottelisi sivurajalla, kunnes se todennäköinen uusi suvanto osuisi kohdilleen  ) Mutta itse ainakin olen tämän kauden osalta menettänyt menestystoiveet (menestys = pokaali) kokonaan jo ennen kauden alkua ja oma katseeni on horisontissa. Ja kuten itsekin kirjoitit, tämä ulospäin siirtyneiden painolastien liikkeelle pistäminen oli mielestäni ensimmäinen askel siihen suuntaan, että horisontissa pilkottaa myös aurinko - vaikka se ei ehkä juuri nyt tässä hetkessä siltä tunnu, kun Arsenalia vastaan avaukseen menee kärkeen Greenwood. Tai ehkä tavallaan, juuri sen takia, horisontissa on valoa, että Greenwood sinne kärkeen menee. Jos menee. Voi sinne mennä myös Lingard valeysiksi. Ja se horisontti pimenee.
|
|
|
|
|
Eiccu
Poissa
|
 |
Vastaus #930 : 27.09.2019 klo 22:40:15 |
|
Kyllähän tuon Unitedin nykyjoukkueen hyvänä pitämiseen saa optimisti olla, sillä kokeneemmista pelaajista ainoastaan De Gea, Maguire ja Pogba ovat vaadittavaa tasoa, eikä viimeiseksi mainittukaan tasaisesti. Wan-Bissaka, James ja Shaw ovat myös lähellä, mutta kaikkien pitää pelata vähän pitempään hyvällä tasolla. Martialin ja Rashfordin pitää ottaa vielä pieniä kehitysaskeleita etenkin tasaisuuden suhteen, samoin Lindelöfin. McTominaylta vaaditaan sitten vähän isompia kehitysaskeleita ja muilta nuorilta valtavia. Selvää lienee, että kaikki eivät tule vaaditulle tasolle kehittymään, mutta toivottavasti osa.
Muista kokeneemmista pelaajista Lingard ja Young menee rotaatiossa, mutta loput taitaisi kelvata vain varamiehiksi tai muihin maisemiin. Fred tosin on edelleen vähän kysymysmerkki vähäisen peliajan takia, mutta eipä se ole oikein missään vaiheessa vakuuttanut.
Aika ohut tuo Unitedin materiaali siis on, vaikka sitä kuinka optimistisesti katsoisi ja uskoisi, että nuoret kehittyvät vastuun myötä. Tämä on myös syy sille miksi managerin vaihto kesken kauden ei taatusti tule kyseeseen. Laatua ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi, eikä pelkkä orastava potentiaali riitä nykypäivän Valioliigassa, kun kokeneista pelaajista ei ole joukkueen rungoksi. Mielestäni alakerta on nyt riittävässä kunnossa ja jos keskikentän saa korjattua ensi kesänä, niin nousu kohti kärkeä voi alkaa. Mestaruustaisteluun ei toki ole asiaa vuoden päästäkään.
|
|
|
|
|
Henski
Poissa
|
 |
Vastaus #931 : 27.09.2019 klo 22:52:27 |
|
Yritin vain pehmittää sitä sanomaa. En siis missään nimessä ole samaa mieltä siitä, ettei joukkueessa ole mitään hyvää. Näinhän sinä oikeasti kirjoitit. Ainoastaan Greenwood sai kehuja, mikä ihan aidosti yllätti allekirjoittaneen. Ei siis se, ettei kukaan muu saanut, vaan se, että edes joku sai.
Miten niin? Sitä paitsi olihan siellä James myös mainittuna.  Ja ylipäätään, tunnut olevan liian varma mitä täällä mahdetaan ajatella. Väärin meni. Uskallan mm. luulla, että tästä topikista löytyy paljon kyynisempiä tms. tapauksia juuri tällä hetkellä. Mutta voihan tuota kyynistä näkymää pitää ihan realistisena katsauksena nykyiseen tilanteeseen. Eihän juuri nyt hyvältä näytä. (Ja jos nyt joskus menisi hetken paremmin tällä kaudella, niin eiköhän tuttuun tapaan Keisari odottelisi sivurajalla, kunnes se todennäköinen uusi suvanto osuisi kohdilleen  ) Haloo, väitän että realistinen linja täältä suunnalta pitää tuiskeessa ja tuiverrauksessa paljon tiukemmin mitä monien muiden näkemykset tämänkaltaisissa tilanteissa suuntaan tai toiseen. Mutta itse ainakin olen tämän kauden osalta menettänyt menestystoiveet (menestys = pokaali) kokonaan jo ennen kauden alkua ja oma katseeni on horisontissa.
Juuri näin. Otetaanko seuraava erä paluulla parin vuoden taakse? Silloin "kinattiin" siitä, että oliko EL-voittoon päättynyt sesonki onnistunut ja millä tasolla onnistunut. No, silloin minä kirjoitin suurin piirtein niin, että tulevaisuus vasta kertoo mitä siitä mestaruudesta oikein seuraa ja kautta voidaan arvioida sitten paremmin. Tietenkään kausaalimaisesti siitä ei ole seurannut nyt syntynyttä tilannetta, mutta mitään eom:ää ei kyllä isossa kuvassa seurannut. Eli tähänkin historiaan viitaten, eihän tämän kauden kysymys ole se voittaako Utd jonkun jämäpokaalin vai ei, vaan se, että pääsisivät eteenpäin pelillisesti ja henkilöstöpoliittisesti kautta linjan nykyisestä tilanteesta.
|
|
|
|
|
candidate
Poissa
|
 |
Vastaus #932 : 27.09.2019 klo 23:15:26 |
|
Juuri näin. Otetaanko seuraava erä paluulla parin vuoden taakse? Silloin "kinattiin" siitä, että oliko EL-voittoon päättynyt sesonki onnistunut ja millä tasolla onnistunut.
Pokaali se EL on ja ihan ok sellainen, jos kerran tuonne skabaan joutuu. Ja seuraavalla kaudella Manchester United oli toinen Valioliigassa. Kyllä nuo olivat ne post-Fergie aikakauden kaksi parasta kautta. Ei menestystä suhteessa Sir Alexin vuosiin, mutta enemmän menestys kuin mikään muu. Ja edelleen, menestys on pokaaleita. Siinä vaiheessa United on syvällä, kun se menestys on Unitedille jotain muuta kuin pokaalit. Mutta en nyt tiedä, että mihin se urheilujohtamiseen liittyvä keskustelu jäi, joten tämä kai tästä. Itse näen tässä asiassa kuitenkin sen isoimman aukon Unitedilla juuri nyt. Ja se toki heijastuu pelikentälle monella tapaa. Mutta työ tuon rosterin muovaamisen eteen on jo aloitettu nykyisen porukan toimesta, joten mielenkiinnolla seurataan miten homma jatkuu. Ja milloin jatkuvasti vahvoilla lähteillä pyörineitä huhuttuja vahvistuksia urheilujohtamisen puolella nähdään.
|
|
|
|
|
Beth
Poissa
Suosikkijoukkue: Huuhkajat
|
 |
Vastaus #933 : 28.09.2019 klo 00:20:07 |
|
Siinä vaiheessa United on syvällä, kun se menestys on Unitedille jotain muuta kuin pokaalit.
Samaa mieltä, mutta karu totuus taitaa olla se, että United on nyt niin syvällä. Ainakin meikäläiselle kelpaisi aivan helkkarin hyvin joku 80+ pistettä ja sija 3. Ottaisin sen paljon mielummin kuin 70 pisteen kauden + yhden pokaalin. Tämä ihan vain siksi ettei Unitedista pidä tulla mitään EL-pokaaleja voittavaa "menestyjää", vaan sen pitää ottaa määrätietoisia askelia kohti Euroopan kärkeä. On siinä eroa onko Englannin Sevilla vai Barcelona.
|
|
|
|
|
Emuli
Poissa
|
 |
Vastaus #934 : 28.09.2019 klo 01:18:10 |
|
Mou back!
|
|
|
|
|
Pläkä
Poissa
Suosikkijoukkue: Alan Shearerin ja Gary Maccan hiukset
|
 |
Vastaus #935 : 28.09.2019 klo 07:41:36 |
|
Samaa mieltä, mutta karu totuus taitaa olla se, että United on nyt niin syvällä. Ainakin meikäläiselle kelpaisi aivan helkkarin hyvin joku 80+ pistettä ja sija 3. Ottaisin sen paljon mielummin kuin 70 pisteen kauden + yhden pokaalin. Tämä ihan vain siksi ettei Unitedista pidä tulla mitään EL-pokaaleja voittavaa "menestyjää", vaan sen pitää ottaa määrätietoisia askelia kohti Euroopan kärkeä. On siinä eroa onko Englannin Sevilla vai Barcelona.
Matka tuonne 80 pisteeseen on vain tällä hetkellä karun kivinen ja vaatii rajua kehitystä pelissä. Itse asiassa 70 pisteen saavuttaminen tällä kaudella vaatii rajua kehitystä pelissä ja pokaalista voi vain haaveilla. On kuitenkin realismia vaatia kannattajana kumpaa tahansa ja olen Bethin kannalla siinä, että 80 pisteen kausi olisi nimenomaan se ensimmäinen iso askel kohti niitä kermakakkupöytiä. Se minkä United hävitti ja joka on pysynyt häviksissä SAF:n ajoista saakka, on auktoriteetti. Se on hävinnyt kentältä ja se on hävinnyt seuran taustoilta. Verrokkina toimii hienosti kaksi pahinta verivihollista City ja Pool, joissa molemmissa valmennus nauttii yleisön suurta suosiota ja on siinä ja siinä ovatko henkilöt jopa seuraa suurempia. Ainakin yhtä suuria kuin parhaat pelaajansa. Molemmat ovat myös joukkueensa absoluuttisia auktoriteetteja. Pelillisesti United on toki sekaisin, mutta rakennuspalikoiden riittämättömyydestä puhuminen on mielestäni rajua. Ykkösavauksesta kehityspaikkoja on käytännössä oikea laita ja vasen puolustaja. Toinen kova topparikaan ei haittaa tekisi, mutta palikoita on. Kyse tuntuu olevan ennemmin siitä a.) tietävätkö mitä heiltä odotetaan b.) kykenevätkö he auttamaan toinen toisiaan näissä suorituksissa? Tällä haavaa vastaisin molempiin negatiivisesti.
|
|
|
|
|
Henski
Poissa
|
 |
Vastaus #936 : 28.09.2019 klo 08:46:57 |
|
Mutta en nyt tiedä, että mihin se urheilujohtamiseen liittyvä keskustelu jäi, joten tämä kai tästä. Itse näen tässä asiassa kuitenkin sen isoimman aukon Unitedilla juuri nyt.
Ei se mihinkään jäänyt vaan tässä nyt on jonkinmoinen, sittenkin aika pieni ero, painotuksissa. Minä en mm. usko, että tämä olisi se isoin aukko vaan kyllä se aukko on ihan oikeasti siellä pelikentällä. Toisaalta sitten jos argumentoi niin, että se aukko ei voi täyttyä ilman johtoportaan muutoksia/lisäyksiä, niin sitten tietysti näin. Minä en aivan loppuun asti usko tähän (Utd. ei ole mikään hallintouudistus), mutta samalla toistettakoot nyt vielä kerran että sikäli mikäli johtamisessa on puutteita jne., niin siitä vaan rekrytoimaan. Pelillisesti United on toki sekaisin, mutta rakennuspalikoiden riittämättömyydestä puhuminen on mielestäni rajua. Ykkösavauksesta kehityspaikkoja on käytännössä oikea laita ja vasen puolustaja. Toinen kova topparikaan ei haittaa tekisi, mutta palikoita on.
Muotoilisin kyllä itse tämän hyvinkin toisin ja tästäkin tuntuu olevan jonkinmoisia eroja täällä kommentoinneissa (eli mikä se todellinen tilannekuva oikein on): Koko ykkösavaus on auki (pl. maalivahtiosasto, jos DDG löytää parhaan tasonsa jatkossakin). Joitain palikoita on teoreettisesti paperilla, mutta tässä vaiheessa näyttöjen perusteella vähemmän mitä annetaan ymmärtää. Edellä siis lasketaan esim., ja siis vain esimerkkinä, Rashfordin ja Martialin olevan sitä tasoa mitä olla pitää. Voi olla, että yllätyskäänteitä nähdään, mutta juuri nyt en olisi tästä saletissa. Suurimmat aukot ovat sitten vielä kk:lla eli paikattavaa todellakin riittää. Kyse tuntuu olevan ennemmin siitä a.) tietävätkö mitä heiltä odotetaan b.) kykenevätkö he auttamaan toinen toisiaan näissä suorituksissa? Tällä haavaa vastaisin molempiin negatiivisesti.
Jälkimmäiseen ehdottomasti sama. Liian paljon on Unitedissa tapauksia, että kyllä X osaisi jos muut osaisivat, kun tilanteen pitäisi olla juuri toisin päin. Sen sijaan (a)-kohta tuntuu aika käsittämättömältä ellei tällä sitten tarkoiteta jotain muuta mitä ymmärsin. Ts. jos tällä tarkoitettiin jotain taktiikkaan tai vaikka hyökkäyspeliin liittyvää kollektiivisuutta, niin sitten ymmärrän joo, mutta kai nyt sentään ammattilaiset tietävät mitä heidän tulee päivä-per-päivä tehdä?
|
|
|
|
|
Eiccu
Poissa
|
 |
Vastaus #937 : 28.09.2019 klo 09:17:45 |
|
Matka tuonne 80 pisteeseen on vain tällä hetkellä karun kivinen ja vaatii rajua kehitystä pelissä. Itse asiassa 70 pisteen saavuttaminen tällä kaudella vaatii rajua kehitystä pelissä ja pokaalista voi vain haaveilla. On kuitenkin realismia vaatia kannattajana kumpaa tahansa ja olen Bethin kannalla siinä, että 80 pisteen kausi olisi nimenomaan se ensimmäinen iso askel kohti niitä kermakakkupöytiä.
Se minkä United hävitti ja joka on pysynyt häviksissä SAF:n ajoista saakka, on auktoriteetti. Se on hävinnyt kentältä ja se on hävinnyt seuran taustoilta. Verrokkina toimii hienosti kaksi pahinta verivihollista City ja Pool, joissa molemmissa valmennus nauttii yleisön suurta suosiota ja on siinä ja siinä ovatko henkilöt jopa seuraa suurempia. Ainakin yhtä suuria kuin parhaat pelaajansa. Molemmat ovat myös joukkueensa absoluuttisia auktoriteetteja.
Pelillisesti United on toki sekaisin, mutta rakennuspalikoiden riittämättömyydestä puhuminen on mielestäni rajua. Ykkösavauksesta kehityspaikkoja on käytännössä oikea laita ja vasen puolustaja. Toinen kova topparikaan ei haittaa tekisi, mutta palikoita on. Kyse tuntuu olevan ennemmin siitä a.) tietävätkö mitä heiltä odotetaan b.) kykenevätkö he auttamaan toinen toisiaan näissä suorituksissa? Tällä haavaa vastaisin molempiin negatiivisesti.
United on ollut xG:llä mitattuna jokaisessa pelissä vastustajaa parempi, joten en pidä pelillistä puolta ihan niin isona ongelmana kuin tässä annetaan ymmärtää. Enkä todellakaan tarkoita, että Unitedin olisi pitänyt voittaa jokainen peli, tai että xG olisi mikään kovin hyvä mittari. Se kuitenkin kertoo kelvollisesti sen minkä verran laadukkaita maalipaikkoja on ollut. Selkeitä ongelmia toki on ollut pelilliselläkin puolella, mutta isoin yksittäinen ongelma on alkukaudesta ollut viimeistely. United on luonut sarjan neljänneksi eniten hyviä paikkoja ja vastustajalla niitä on ollut vähiten. Luonnollisesti yksi syy heikkoon viimeistelyyn on kokemattomuudesta johtuva kliinisyyden puute. Siitä olen samaa mieltä, että 80 pistettä vaatii parannusta nykyisestä, mutta ei siihen välttämättä valtavia harppauksia tarvitse. Kunhan nyt aloittaisi siitä, että rankkarit pistetään sisään.
|
|
|
|
|
Pläkä
Poissa
|
 |
Vastaus #938 : 28.09.2019 klo 09:32:26 |
|
Muotoilisin kyllä itse tämän hyvinkin toisin ja tästäkin tuntuu olevan jonkinmoisia eroja täällä kommentoinneissa (eli mikä se todellinen tilannekuva oikein on): Koko ykkösavaus on auki (pl. maalivahtiosasto, jos DDG löytää parhaan tasonsa jatkossakin). Joitain palikoita on teoreettisesti paperilla, mutta tässä vaiheessa näyttöjen perusteella vähemmän mitä annetaan ymmärtää. Edellä siis lasketaan esim., ja siis vain esimerkkinä, Rashfordin ja Martialin olevan sitä tasoa mitä olla pitää. Voi olla, että yllätyskäänteitä nähdään, mutta juuri nyt en olisi tästä saletissa. Suurimmat aukot ovat sitten vielä kk:lla eli paikattavaa todellakin riittää. Muotoilisin asian näin: pelaajien atribuutit riittävät pelaamaan huipputasolla monen pelipaikan osalta. Mainitsemasi pelaajat ovat myös osoittaneet kykenevänsä pelaamaan huipputasolla. Valtaosa Unitedin pelaajistosta on urallaan kyennyt vähintään huippusuorituksiin, joskaan eivät pysymään tällä tasolla. Uskoisin että tästä saivartelusta voimme olla samaa mieltä valtaosan pelaajistosta kanssa? Jälkimmäiseen ehdottomasti sama. Liian paljon on Unitedissa tapauksia, että kyllä X osaisi jos muut osaisivat, kun tilanteen pitäisi olla juuri toisin päin. Sen sijaan (a)-kohta tuntuu aika käsittämättömältä ellei tällä sitten tarkoiteta jotain muuta mitä ymmärsin. Ts. jos tällä tarkoitettiin jotain taktiikkaan tai vaikka hyökkäyspeliin liittyvää kollektiivisuutta, niin sitten ymmärrän joo, mutta kai nyt sentään ammattilaiset tietävät mitä heidän tulee päivä-per-päivä tehdä?
Sekä ensimmäisen että toisen osan voisi summata jotakuinkin seuraavasti: jalkapalloilijan taidot voidaan luokitella omiin yksilösuorituksiin jotka tuottavat suoraa hyötyä joukkueelle maalien, syöttöjen tai peliin liittyvien kontaktien muodossa ja suorituksiin jotka auttavat rinnalla pelaavaa kaveria. Näitä suorituksia voivat olla esimerkiksi tilan peitto, prässin tuki, pääpallon varmistus tai avaava juoksu. Ensimmäinen osa on se, johon viittaat päivä-per-päivä periaatteella, eikä ammattilaistasoa Valioliigassa saavuteta ilman tätä osaamista. Itse viittaan jälkimmäiseen. Pelaajan tehtävä on tuottaa joukkueelleen suurempi hyöty, kuin hänen oma henkilökohtainen yksilösuorituksensa on. Tämä tarkoittaa oikenalaista työntekoa, pelinlukua ja pelin ymmärtämistä laaja-alaisesti. Tässä valmennuksen ja taktiikan tehtävä tulee nimenomaisesti esiin. Mikäli tämä osa on suoriettu oikein, saa pelaaja enemmän ja laadukkaampia mahdollisuuksia yksilösuorituksiinsa. Sanoisin, että ilman selkeää valmennuksellista työtä siten, että pelaaja ymmärtää ja sisäistää mitä häneltä odotetaan, ei voida rakentaa keskitason joukkuetta parempaa suoritusta. Aivan mutulla, joskin runsaasti Unitedia seuranneena, tuntuu siltä, että joukkue toimii nimenomaisesti yksilösuoritustensa summana, ei pisaraakaan yli koska yksilöt eivät saa toisistaan tukea. Tämä tarkoittaa sitä, että joko pelaajat eivät tiedä mitä valmennus toivoo heidän tekevän kentällä tai eivät halua tätä suoritusta tehdä. e. United on ollut xG:llä mitattuna jokaisessa pelissä vastustajaa parempi, joten en pidä pelillistä puolta ihan niin isona ongelmana kuin tässä annetaan ymmärtää. Enkä todellakaan tarkoita, että Unitedin olisi pitänyt voittaa jokainen peli, tai että xG olisi mikään kovin hyvä mittari. Se kuitenkin kertoo kelvollisesti sen minkä verran laadukkaita maalipaikkoja on ollut. Selkeitä ongelmia toki on ollut pelilliselläkin puolella, mutta isoin yksittäinen ongelma on alkukaudesta ollut viimeistely. United on luonut sarjan neljänneksi eniten hyviä paikkoja ja vastustajalla niitä on ollut vähiten.
Korjaa jos olen väärässä, mutta puhut otteluiden xG summasta? Mikä on ollut ottelukohtainen xG/laukaukset? Toisin sanoen, tuottaako United paljon laukauksia, vai paljon hyviä maalipaikkoja?
|
|
|
|
|
candidate
Poissa
|
 |
Vastaus #939 : 28.09.2019 klo 09:59:31 |
|
Ei asiat aina ole mustavalkoisia. Mutta ainakin toivottavasti kaikkien mielestä edes 80 pistettä ei ole Englannin Barcelona, joten tämä analogia on älyllisesti melkoista paperia. Se mitä itse tarkoitan menestyksellä on ihan objektiivinen totuus. Voittaminen on menestystä, sitä ei voi kiistää. Eikä Manchester Unitedin pitäisi mitata menestystä muussa kuin pokaaleissa. Ei pitäisi. Mutta suhteellinen menestys olisi tällä kaudella esimerkiksi se top4. Se Sevillan menestys. Ja siinähän nyt tosiaan ollaan. Mourinhon kakkossija on kaukainen muisto vaan, kun joukkue ei siinä "menestysprojektissa" lopulta noussut viimeistä askelta huipulle, vaan liukui takaisin Moyesin aikakauteen. Mutta juuri nyt ottaisin hyvinkin mielelläni onnistuneen pidempiaikaista menestymistä tavoittelevan rosterin päivitysprojektin, joka päättyy 2021 mestaruuteen Valioliigassa kuin pikavoitot jälleen kerran uuden päävalmentajan kanssa - jonka rekryn hoitaa ne samat nimet, jotka tähänkin asti ovat siinä epäonnistuneet. Tätä olen tässä yrittänyt ilmeisesti epäselvästi painottaa. Se tuleeko sieltä 70 vai 80 pistettä, niin ihan sama. Varsinkin junnuille kuitenkin EL-pokaali olisi kova juttu. Ja se tärkeä UCL-paikka tulisi myös. Minä en mm. usko, että tämä olisi se isoin aukko vaan kyllä se aukko on ihan oikeasti siellä pelikentällä. Toisaalta sitten jos argumentoi niin, että se aukko ei voi täyttyä ilman johtoportaan muutoksia/lisäyksiä, niin sitten tietysti näin. Ei ole varmaan mikään uskomaton juttu ymmärtää, että ne aukot syntyy rekrytointistrategian tuloksena ja tähän juurikin se urheilujohtaminen vaikuttaa. Minä en aivan loppuun asti usko tähän (Utd. ei ole mikään hallintouudistus), mutta samalla toistettakoot nyt vielä kerran että sikäli mikäli johtamisessa on puutteita jne., niin siitä vaan rekrytoimaan.
Niin, kuten huhut BBC:n tasolla kertovat, rekrytointi on päällä. Nämä rekryt ei vaan ole mitään ihan "kuka vaan käy" tason juttuja, vaikka sinä et urheilujohtamista näkisi tärkeänä ykkösjoukkueen valmennusjohdon ulkopuolella. Toivottavasti kuitenkin pystymme pääsemään yhteisymmärrykseen siitä, että vuonna 2019 vahvasti manageri vetoinen seuran kehittäminen huippufutiksessa on ohi muualla kuin Old Traffordilla. Ja ainakin Mourinhon sanojen mukaan, myös Old Traffordilla. Kysynpä vielä kerran. Kuka tällä hetkellä määrää, että kuka palkataan päävalmentajaksi?
|
|
|
|
|
Henski
Poissa
|
 |
Vastaus #940 : 28.09.2019 klo 10:52:28 |
|
Muotoilisin asian näin: pelaajien atribuutit riittävät pelaamaan huipputasolla monen pelipaikan osalta. Mainitsemasi pelaajat ovat myös osoittaneet kykenevänsä pelaamaan huipputasolla. Valtaosa Unitedin pelaajistosta on urallaan kyennyt vähintään huippusuorituksiin, joskaan eivät pysymään tällä tasolla. Uskoisin että tästä saivartelusta voimme olla samaa mieltä valtaosan pelaajistosta kanssa?
Kyllä, vaikka ei tässä minusta ole kyse "saivartelusta". Suoritustason ylläpitäminen, konsistenttius, ja sen puute on yksi ilmeinen ongelma, joka on vaivannut jo useita vuosia. Mistä tämä sitten johtuu, niin tulkinnat tuntuvat vaihtelevan jonkin verran. On toisaalta aika ongelmallista, jos pelaajiston tasoa arvioidaan heidän yksittäisten huippusuoritusten tai melko lyhyiden periodien perusteella. Aivan mutulla, joskin runsaasti Unitedia seuranneena, tuntuu siltä, että joukkue toimii nimenomaisesti yksilösuoritustensa summana, ei pisaraakaan yli koska yksilöt eivät saa toisistaan tukea. Tämä tarkoittaa sitä, että joko pelaajat eivät tiedä mitä valmennus toivoo heidän tekevän kentällä tai eivät halua tätä suoritusta tehdä.
Tai sitten eivät ole ollenkaan riittävän tasoisia suoriutumaan riittävällä tasolla. Esim. joku Matic, voi kuulostaa suureltakin tekijämieheltä, mutta varsin nopeasti alkoi jo käymään selväksi, että hän ei kyllä ole ollut sopiva palanen mihinkään realistiseen Unitedin ryhmitelmään. Ym. Toisin sanoen, tuottaako United paljon laukauksia, vai paljon hyviä maalipaikkoja?
Aivan. Minä en ala xG:stä sen enempää vääntämään, mutta toteanpa vaan, että jo useilla menneillä kausilla on ongelmaksi nostettu Unitedin viimeistely. Tilastot voinee vääntää muotoon, että tältä näyttää, mutta selityksen realistisuutta jokainen voi pohdiskella vapaasti. Nämä rekryt ei vaan ole mitään ihan "kuka vaan käy" tason juttuja, vaikka sinä et urheilujohtamista näkisi tärkeänä ykkösjoukkueen valmennusjohdon ulkopuolella. Toivottavasti kuitenkin pystymme pääsemään yhteisymmärrykseen siitä, että vuonna 2019 vahvasti manageri vetoinen seuran kehittäminen huippufutiksessa on ohi muualla kuin Old Traffordilla. Ja ainakin Mourinhon sanojen mukaan, myös Old Traffordilla.
Eipäs nyt todisteta väärin. Urheilujohtaminen on varmasti tärkeässä roolissa, tätä en ole kiistänyt missään vaiheessa. Jos managerista siirrytään päävalmentajaan ja hänen yläpuolelleen nostetaan "dof", niin se on tietenkin yksi linjaratkaisu minkä voivat tehdä. Mutta nämä ovat näitä hallintokuvioita ja niiden merkityksestä & vaikutuksesta kontra nykyinen asetelma ei voida olla niin varmoja mitä annetaan/annat ymmärtää. Mourinho on yksi, mutta hyvin puolueellinen todistaja. Oli itse aiheuttamassa viimeisimmän sotkun ja sitä rataa. Kysynpä vielä kerran. Kuka tällä hetkellä määrää, että kuka palkataan päävalmentajaksi?
Ei kukaan, koska Unitedissa toimii manageri. Mitä sitten tulee aiempiin nimityksiin, niin tarkemmin en tietenkään tiedä. Jos tämä on se vastaus jonka halusit kuulla, niin siitä sitten vaan tekemään ilmeiset johtopäätökset, jotka varmastikin teet agendaan sopivasti, mutta samalla toistan että minusta Moyes, LvG, Mourinho ja viimeisenä OGS ovat olleet kaikki aivan perusteltuja valintoja siinä ajassa kun ne on tehty. Erinäisistä syistä ja epäonnistumisista johtuen asiat eivät vaan ole menneet kolmen ensimmäisen kanssa putkeen ja nyt onkin sitten melkoinen pesän siivous menossa.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 28.09.2019 klo 10:55:04 kirjoittanut Henski »
|
|
|
|
|
Eiccu
Poissa
|
 |
Vastaus #941 : 28.09.2019 klo 10:59:14 |
|
e.Korjaa jos olen väärässä, mutta puhut otteluiden xG summasta? Mikä on ollut ottelukohtainen xG/laukaukset? Toisin sanoen, tuottaako United paljon laukauksia, vai paljon hyviä maalipaikkoja?
Kyse on tosiaan summasta. Toisinaan se on paljon laukauksia, toisinaan hyviä maalipaikkoja. Ei United hyviä maalipaikkoja paljon tuota, mutta siellä on seassa kohtuullisen paljon missattuja huippupaikkoja, kuten rankkareita ja avopaikkoja. Eikä xG:ssä sinänsä ole väliä mistä se koostuu, kun tilastollisesti yhdeksästä paikasta, jossa xG on 0.1 tulee pitkässä juoksussa keskimäärin saman verran maaleja kuin yhdestä paikasta, jossa xG on 0.9. Tuossa Unitedin Valioliigepeleistä tulos, laukaukset ja xG. United - Chelsea Che 4-0 11-18 2.37-1.10 Wolverhampton - United 1-1 6-9 0.31- 1.14 (epäonnistunut rankkari) United - Crystal Palace 1-2 22-5 2.24-0.68 (epäonnistunut rankkari) Southampton - United 1-1 10-21 0.77-1.90 United - Leicester 1-0 10-9 1.10-0.46 West Ham - United 2-0 8-9 0.51-1.28Kuten sanottu, xG ei ole todellakaan mikään absoluuttinen totuus, mutta tuo kyllä tukee myös omia havaintojani tässä kohtaa. United ei ole onnistunut luomaan suurta määrää hyviä paikkoja, mutta jokaisessa pelissä vastustajaa enemmän. Chelsea oli ensimmäisen puoliajan niskan päällä, mutta peli repesi toisella puoliajalla Unitedin johtomaalin ja vahvojen vastaiskujen ansiosta. Palace-peli oli aika selkeästi Unitedin, mutta maalit ratkaisee ja Palace kävi vielä lisäajalla varastamassa täyden pistepotin. West Ham onnistui mielestäni parhaiten riisumaan Unitedin aseista, mutta ei sekään maalipaikkoja juuri onnistunut luomaan ja hyvät viimeistelyt käänsivät pelin kotijoukkueelle sinänsä ihan ansaitusti.
|
|
|
|
|
Pläkä
Poissa
|
 |
Vastaus #942 : 28.09.2019 klo 11:53:41 |
|
Kyse on tosiaan summasta. Toisinaan se on paljon laukauksia, toisinaan hyviä maalipaikkoja. Ei United hyviä maalipaikkoja paljon tuota, mutta siellä on seassa kohtuullisen paljon missattuja huippupaikkoja, kuten rankkareita ja avopaikkoja.
Eikä xG:ssä sinänsä ole väliä mistä se koostuu, kun tilastollisesti yhdeksästä paikasta, jossa xG on 0.1 tulee pitkässä juoksussa keskimäärin saman verran maaleja kuin yhdestä paikasta, jossa xG on 0.9.
Tuossa Unitedin Valioliigepeleistä tulos, laukaukset ja xG.
United - Chelsea Che 4-0 11-18 2.37-1.10 Wolverhampton - United 1-1 6-9 0.31- 1.14 (epäonnistunut rankkari) United - Crystal Palace 1-2 22-5 2.24-0.68 (epäonnistunut rankkari) Southampton - United 1-1 10-21 0.77-1.90 United - Leicester 1-0 10-9 1.10-0.46 West Ham - United 2-0 8-9 0.51-1.28
Kuten sanottu, xG ei ole todellakaan mikään absoluuttinen totuus, mutta tuo kyllä tukee myös omia havaintojani tässä kohtaa. United ei ole onnistunut luomaan suurta määrää hyviä paikkoja, mutta jokaisessa pelissä vastustajaa enemmän. Palace-peli oli aika selkeästi Unitedin, mutta maalit ratkaisee ja Palace kävi vielä lisäajalla varastamassa täyden pistepotin. West Ham onnistui mielestäni parhaiten riisumaan Unitedin aseista, mutta ei sekään maalipaikkoja juuri onnistunut luomaan ja hyvät viimeistelyt käänsivät pelin kotijoukkueelle sinänsä ihan ansaitusti.
Unitedilla on siis yhteensä xG:tä se 10,03 maalia ja tehtyjä 8 kappaletta. Tuota ei tarvitse kahden rangaistuspotkun missauksen jäljiltä liiemmin mielestäni kummastella? Vastukset puolestaan ovat päätyneet xG arvoon 3,83 tuon taulukon perusteella ja United on päästänyt 6 maalia. Tuossa on kevyttä ylisuoritusta vastustajien toimesta, kuten West Hamin osalta huomautatkin. Ajattelua tähän tarinaan voisi mielestäni antaa se, onko tosiaan niin että 9 kappaletta 0,1 laukauksia esimerkiksi jaettuna kolmeen eri peliin todella tuottaa tuon 0,9 maalia? Mielestäni xG:n summana käyttäminen on ongelmallista, mutta ei mennä siihen sen enempää. Kyllä, vaikka ei tässä minusta ole kyse "saivartelusta". Suoritustason ylläpitäminen, konsistenttius, ja sen puute on yksi ilmeinen ongelma, joka on vaivannut jo useita vuosia. Mistä tämä sitten johtuu, niin tulkinnat tuntuvat vaihtelevan jonkin verran. On toisaalta aika ongelmallista, jos pelaajiston tasoa arvioidaan heidän yksittäisten huippusuoritusten tai melko lyhyiden periodien perusteella. Sepä se, onko pelaaja kyennyt yksittäiseen huippusuoritukseen tai periodiin sattuman kaupalla vai hyvien olosuhteiden ja harjoittelun kautta? Onko pelaajan hyvä periodi johtunut hetkellisestä suonenvedosta vai jostakin muusta joukkueen tai valmentajan tekemästä asiasta? Miksi Mourinho sai Maticista enemmän irti kuin muut? Miksi Martial oli van Gaalin alaisuudessa huippuiskussa? Mielestäni pelaajistoa pitää kyetä arvioimaan seuran suunnalta heidän kykyjensä mukaan ja kannattaja saa arvioida heitä vallitsevan tasonsa mukaan. Unitedin viimeisiä vuosia on kuvannut se seikka, että pelaajien pitäisi kyetä parempaan kuin mihin he ovat kyenneet. Tai sitten eivät ole ollenkaan riittävän tasoisia suoriutumaan riittävällä tasolla. Esim. joku Matic, voi kuulostaa suureltakin tekijämieheltä, mutta varsin nopeasti alkoi jo käymään selväksi, että hän ei kyllä ole ollut sopiva palanen mihinkään realistiseen Unitedin ryhmitelmään. Tämä on muna-kana keskustelua. Ei Maticilla ole mitään hätää kun vieressä on riittävä tuki ja joukkue on rakennettu siten että Matic voi tehdä niitä asioita joissa on parhaimmillaan. Maajoukkueessa Gudelj, Maksimovic ja jopa Milivojevic ovat olleet ihan hyviä pareja Maticille. Samoin Chelseassa Kante. Unitedilta puuttuu pari, joka täydentäisi Maticia. Se ei ole Maticin, vaan seuran vika. Minä en ala xG:stä sen enempää vääntämään, mutta toteanpa vaan, että jo useilla menneillä kausilla on ongelmaksi nostettu Unitedin viimeistely. Tilastot voinee vääntää muotoon, että tältä näyttää, mutta selityksen realistisuutta jokainen voi pohdiskella vapaasti. Itse kyllä melkein toteaisin kuten Eiccullekin että Unitedin ongelma on heikko viimeistely vaikeista maalipaikoista. Mitä sitten tulee aiempiin nimityksiin, niin tarkemmin en tietenkään tiedä. Jos tämä on se vastaus jonka halusit kuulla, niin siitä sitten vaan tekemään ilmeiset johtopäätökset, jotka varmastikin teet agendaan sopivasti, mutta samalla toistan että minusta Moyes, LvG, Mourinho ja viimeisenä OGS ovat olleet kaikki aivan perusteltuja valintoja siinä ajassa kun ne on tehty. Erinäisistä syistä ja epäonnistumisista johtuen asiat eivät vaan ole menneet kolmen ensimmäisen kanssa putkeen ja nyt onkin sitten melkoinen pesän siivous menossa.
Eivät ole. Mourinho on noista mielestäni ainut sellainen valinta, joka oli ns. "pakko" tehdä. Moyes, LvG ja OGS ovat kaikki virhearviointeja Unitedilta etenkin SAF:n jälkeisen seurajohtamisen kulttuurin aikana. Moyes oli sudenruokaa jo alkujaan, LvG tylsä vittupää ja OGS nyt on viisivuotias rekkakuski joka polkimille yltääkseen ei näe enää ulos ja päinvastoin. United tarvitsee oman Pochettinon, Kloppon tai Simeonen jostakin, mutta OGS se ei ole.
|
|
|
|
|
candidate
Poissa
|
 |
Vastaus #943 : 28.09.2019 klo 11:57:48 |
|
Suoritustason ylläpitäminen, konsistenttius, ja sen puute on yksi ilmeinen ongelma, joka on vaivannut jo useita vuosia.
Juuri näin. Myös punaisen langan hahmottaminen esimerkiksi siirtostrategiassa on ollut hiukan hakusessa, niin pelaajien kuin valmennusjohdonkin osalta. Vähän kaikkea on kokeiltu, melko heikoin tuloksin. Mutta vain pelaajat ja valmennusjohto on vaihtunut. Aivan. Minä en ala xG:stä sen enempää vääntämään, mutta toteanpa vaan, että jo useilla menneillä kausilla on ongelmaksi nostettu Unitedin viimeistely. Tilastot voinee vääntää muotoon, että tältä näyttää, mutta selityksen realistisuutta jokainen voi pohdiskella vapaasti.
Jep. Ja kun viimeistely oli pari kautta vähän paremmin kohdillaan, niin silloin tämä xG ei todistanut sitä joidenkin mielestä. Mutta nämä nyt on näitä, tilastoja tulkitaan subjektiivisesti. Viimeistely on kuitenkin ehdottomasti heikkoa, siitä myös OGS on puhunut. Ja näkee sen toki ihan pelejä katsomalla. Eipäs nyt todisteta väärin. Urheilujohtaminen on varmasti tärkeässä roolissa, tätä en ole kiistänyt missään vaiheessa. Onhan se. Ja tässä kontekstissa vastuu on olennainen sana. Kuka muu on vastuussa heikosta suoriutumisesta post-Fergie kuin pelaajat ja valmennusjohto? Kukaan muu ei ole ainakaan kenkää saanut. Jos managerista siirrytään päävalmentajaan ja hänen yläpuolelleen nostetaan "dof", niin se on tietenkin yksi linjaratkaisu minkä voivat tehdä. Mutta nämä ovat näitä hallintokuvioita ja niiden merkityksestä & vaikutuksesta kontra nykyinen asetelma ei voida olla niin varmoja mitä annetaan/annat ymmärtää. Eli mitäs kaikkea Ole Gunnar nyt mielestäsi tekee? Miksi muualla ei ole enää "manageria" kuin Unitedissa? Vai onko jossain? Tätä kysyin aikaisemmin, mutta silloin et vastannut. Jos manageri on viisasten kivi, niin miksei tämä yhtälö ole toiminut Moyesin, LvG:n, Mourinhon ja Olen kanssa? Mourinho on yksi, mutta hyvin puolueellinen todistaja. Oli itse aiheuttamassa viimeisimmän sotkun ja sitä rataa. Eli Mourinho oli täydessä vastuussa hankinnoista, mutta ei antanut lupaa itselleen tehdä hankintoja? Ei kukaan, koska Unitedissa toimii manageri. Mitä sitten tulee aiempiin nimityksiin, niin tarkemmin en tietenkään tiedä. Jos tämä on se vastaus jonka halusit kuulla, niin siitä sitten vaan tekemään ilmeiset johtopäätökset, jotka varmastikin teet agendaan sopivasti, mutta samalla toistan että minusta Moyes, LvG, Mourinho ja viimeisenä OGS ovat olleet kaikki aivan perusteltuja valintoja siinä ajassa kun ne on tehty. Sanoisin, ettei tuossa nelikossa ole mitään vahvaa punaista lankaa kuitenkaan. Eikä näiden aikakautena tehdyt hankinnat ihan täydellisesti sopineet mihinkään jatkumoon. Jokainen on aloittanut oman "filosofiansa/projektinsa", mikä ei seurana ole mikään järin toimiva ratkaisu ollut. Mielestäni tämä on aika päivänselvää, mutta kyseessä on toki vain mielipide. Erinäisistä syistä ja epäonnistumisista johtuen asiat eivät vaan ole menneet kolmen ensimmäisen kanssa putkeen ja nyt onkin sitten melkoinen pesän siivous menossa.
Melkoinen pesän siivous, jossa ei pyritä vaikuttamaan seuran organisaatioon muuten kuin valmennusjohdon osalta? Ja vielä tässä kerta toisensa jälkeen epäonnistuen. Ei, kyllä suuryritysten pesän siivoukset yleensä näin pitkän matalalennon jälkeen on hieman isommalla kauhalla tehtyjä. Toki, tulos ei ole vastannut urheilullisen puolen laskevaa käyrää. Ja ehkä juuri siksi ei olla nähty mitään isompaa remonttia johdossa. Kukaan kun ei ole vastuussa urheilullisesti.
|
|
|
|
|
candidate
Poissa
|
 |
Vastaus #944 : 28.09.2019 klo 12:04:54 |
|
Puhdasta asiaa.
Sanoisin, että Unitedin ongelma on sekä viimeistely että paikkojen rakentelu. Molemmissakin voi olla ongelmia. Ja onkin.
|
|
|
|
|
Beth
Poissa
Suosikkijoukkue: Huuhkajat
|
 |
Vastaus #945 : 28.09.2019 klo 12:46:32 |
|
Pelillisesti United on toki sekaisin, mutta rakennuspalikoiden riittämättömyydestä puhuminen on mielestäni rajua. Ykkösavauksesta kehityspaikkoja on käytännössä oikea laita ja vasen puolustaja. Toinen kova topparikaan ei haittaa tekisi, mutta palikoita on.
Hetkinen hetkinen. Mihin tästä jäi se kaikkein kriittisin ja tärkein alue, eli keskikenttä? Ilman toimivaa konehuonetta on jokseenkin turhaa alkaa päivittämään Luke Shaw'ta johonkin toiseen, kun sen kokonaisvaikutus on lopulta melko vähäistä. 2/3 keskikentän ruudusta menee Pereiralle, McTominaylle, Maticille, Fredille, Lingardille tai Matalle. Ilman Pogbaa Unitedilla olisi ihan sarjan keskitason keskikenttä. Täysin kestämätön tilanne, joka tulee korjata heti ensimmäisenä. Kyllä esimerkiksi City on pärjännyt ihan hyvin Delphit ja Zinchenkot vasempana pakkina, kun muut osa-alueet on kunnossa. Ei asiat aina ole mustavalkoisia. Mutta ainakin toivottavasti kaikkien mielestä edes 80 pistettä ei ole Englannin Barcelona, joten tämä analogia on älyllisesti melkoista paperia.
80+ pistettä on iso askel kohti Euroopan huippua, eli sitä Barcelonan tasoa. Jatkuva Eurooppa-liigan tahkominen (ja vaikka voittaminen) osastoa Sevilla. On varmasti kaikille selvää missä Unitedin kuuluisi olla tai edes olla matkalla sinne. Se tuleeko sieltä 70 vai 80 pistettä, niin ihan sama. Varsinkin junnuille kuitenkin EL-pokaali olisi kova juttu. Ja se tärkeä UCL-paikka tulisi myös.
Eihän se nyt voi ihan sama olla. Mitä järkeä sinne CL-peleihin on edes lähteä, jos taso on 70 pistettä? Johan tuossa se yksi (Pariisin ihmeestä huolimatta) nöyryyttävä euroseikkailu nähtiin. 38 ottelun sarja on ylivoimaisesti paras mittari osoittamaan joukkueen tason. 80+ pistettä on ihan hyvää tekemistä ja se nostaisi Unitedin jo ihan varteenotettavaksi joukkueeksi myös Mestarien liigassa. Ei sentään miksikään mestariehdokkaaksi.
|
|
|
|
|
Grohl
Poissa
Suosikkijoukkue: Kuopion Palloseura
|
 |
Vastaus #946 : 28.09.2019 klo 12:53:31 |
|
Kyllähän tuon Unitedin nykyjoukkueen hyvänä pitämiseen saa optimisti olla, sillä kokeneemmista pelaajista ainoastaan De Gea, Maguire ja Pogba ovat vaadittavaa tasoa, eikä viimeiseksi mainittukaan tasaisesti. Wan-Bissaka, James ja Shaw ovat myös lähellä, mutta kaikkien pitää pelata vähän pitempään hyvällä tasolla. Martialin ja Rashfordin pitää ottaa vielä pieniä kehitysaskeleita etenkin tasaisuuden suhteen, samoin Lindelöfin. McTominaylta vaaditaan sitten vähän isompia kehitysaskeleita ja muilta nuorilta valtavia. Selvää lienee, että kaikki eivät tule vaaditulle tasolle kehittymään, mutta toivottavasti osa.
Muista kokeneemmista pelaajista Lingard ja Young menee rotaatiossa, mutta loput taitaisi kelvata vain varamiehiksi tai muihin maisemiin. Fred tosin on edelleen vähän kysymysmerkki vähäisen peliajan takia, mutta eipä se ole oikein missään vaiheessa vakuuttanut.
Aika ohut tuo Unitedin materiaali siis on, vaikka sitä kuinka optimistisesti katsoisi ja uskoisi, että nuoret kehittyvät vastuun myötä. Tämä on myös syy sille miksi managerin vaihto kesken kauden ei taatusti tule kyseeseen. Laatua ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi, eikä pelkkä orastava potentiaali riitä nykypäivän Valioliigassa, kun kokeneista pelaajista ei ole joukkueen rungoksi. Mielestäni alakerta on nyt riittävässä kunnossa ja jos keskikentän saa korjattua ensi kesänä, niin nousu kohti kärkeä voi alkaa. Mestaruustaisteluun ei toki ole asiaa vuoden päästäkään.
Lähes kaiken pystyn allekirjoittamaan. Maguirelta vaaditaan hinnan vuoksi mielestäni vielä lisää näyttöjä. On hyvä, mutta potentiaali ja odotus pitää olla erinomainen. Shaw on mielestäni jo näyttänyt että on kunnossa ollessaan Top-4 liigassa pelipaikallaan.
|
|
|
|
|
Vaclav
Poissa
|
 |
Vastaus #947 : 28.09.2019 klo 13:26:27 |
|
Niin, kuten huhut BBC:n tasolla kertovat, rekrytointi on päällä. Nämä rekryt ei vaan ole mitään ihan "kuka vaan käy" tason juttuja Pari vuotta sitä DOFia ollaan etsitty ja ketään ei ole löytynyt, mahtaa olla kovat kriteerit tähän rooliin. Eiköhän tässäkin käy niin, että Woodward menee sieltä mistä aita on matalin ja palkkaa jonkun vitun Nicky Buttin tai muun vanhan United-jyrän nollanäytöillä tähän(kin) rooliin. Samaan tapaan kuin Olenkin kanssa meneteltiin. Homman mennessä vituiksi voidaan vedota ManU-sydämeen ja toivotaan etteivät kannattajat kehtaa kivittää vanhoja seuralegendoja kovinkaan pahasti. Woodwardin kunnianhimo kentällä menestymisen suhteen on pyöreä nolla ja sen näkee erittäin hyvin näistä rekrytoinneista. Turvaudutaan helppoihin ratkaisuihin kun halua/osaamista parempaan ei ole. Palkataan vanhoja ManU-jyriä ja yritetään tällä kalastella kannattajien suosiota. Tästä kunnianhimottomuudesta kertovat myös jatkosopimukset rosterissa oleville turhakkeille. Tarraudutaan näihin rosterin keskitason jannuihin ja luovutaan mielummin niistä parhaimmista pelaajista. Woodward varmasti tietää itsekin ettei tajua jalkapallosta hevonhelvettiä, mutta suurempi mysteeri on se, ettei mies vieläkään ole ymmärtänyt palkata sellaista henkilöä vastaamaan jalkapallopuolesta joka taasen tajuaisi. Eikö yksinkertaisesti kiinnosta? ManU ei tule nousemaan mestaruustaistoon niin kauan kuin Ed häärää taustalla. Hetkinen hetkinen. Mihin tästä jäi se kaikkein kriittisin ja tärkein alue, eli keskikenttä? Ilman toimivaa konehuonetta on jokseenkin turhaa alkaa päivittämään Luke Shaw'ta johonkin toiseen, kun sen kokonaisvaikutus on lopulta melko vähäistä. 2/3 keskikentän ruudusta menee Pereiralle, McTominaylle, Maticille, Fredille, Lingardille tai Matalle. Ilman Pogbaa Unitedilla olisi ihan sarjan keskitason keskikenttä. Täysin kestämätön tilanne, joka tulee korjata heti ensimmäisenä. Kyllä esimerkiksi City on pärjännyt ihan hyvin Delphit ja Zinchenkot vasempana pakkina, kun muut osa-alueet on kunnossa.
Mielestäni ManUn keskikenttä ei ole edes sarjan keskitasoa Pogban ollessa poissa, ihan oikeasti. Tulee mieleen sellainenkin skenaario, että Ole vanhana hyökkääjänä ei ehkä ymmärrä keskikentän merkitystä nykyjalkapallossa? Ja ettei mene ihan täysin negailuksi, niin mv-osasto ja puolustus ovat tosiaan kunnossa tulevat vuodet. Ensi kesänä sitten varmaan laitetaan se keskikenttä kuntoon. Vielä kun näkisi, millaista pelitapaa Ole yrittää tuohon miehistöön istuttaa..
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 28.09.2019 klo 13:36:06 kirjoittanut Vaclav »
|
|
|
|
|
JohanL
Poissa
|
 |
Vastaus #948 : 28.09.2019 klo 13:53:46 |
|
Keskikentän osalta itse näkisin, että edellisten managerien touhuilut koituu pahiten OGS:n harmiksi. Niin hyvä kun Pogba onkin, on hänen heikkoutensa sellaiset jotka pitäisi pystyä selkeästi paikkaamaan. Parhaimmillaan siihen pystyttiin Mikkin ja Maticin ollessa kovimmassa formissa, mutta muuten homma on ontunut.
Jotta hommaan nyt vihdoin saataisiin pitkäjänteisyyttä, ei pelaajia voi ostaa ja myydä ihan silmitöntä tahtia. Edellisen viiden vuoden aikana keskikentälle on Pogban lisäksi hankittu: Schweinsteiger, Scheiderlin, Mata, Matic, Fellaini, Fred, Mikhitaryan. Lisäksi junnuissa on noussut Lingard, McT ja Pereira, lisäksi nousemassa on Garner ja Gomes. Näistä pelaajista suurin osa on jo poistunut, mutta lukumääräisesti keskikenttä on ns. täynnä. Valitettavasti se on täynnä sen takia, että kolmikko Matic, Mata, Fred ei anna joukkueelle juuri mitään, ja seuraavasta kolmikosta Mct, Pereira, Lingard ei ainakaan vielä ole ison kuvan vastuunkantajiksi.
Nykyrosterissa tuolle kolmelle pelipaikalle on siis käytännössä 7+2 nimeä, joka on aivan riittävästi. Harmillisesti vaan se hankintapolitiikka joka on ollut, on ajanut tilanteeseen jossa nämä nimet ovat suurin osa lähtökohtaisesti väärässä roolissa. Jos Mata, Fred ja Matic olisi niitä pelaajia joiksi heidät hankittiin niin tilannehan olisi suorastaan erinomainen. Olisi lisäksi 3 omaa nuorta lupausta, ja 2 omaa poikaa jotka om kyllin hyviä pelaajaa rotaatioon.
Tietyllä tapaa olisin toivonut, että kesällä palikoita olisi saatu enemmän maaliin. Uskon kuitenkin, että se oli myös tarkoitus. Huhuissa puhuttiin Unitedin ottaneen keskikentän osalta aikalisän kun Pogban tilanne aktivoitui epävarmaksi. Tämän aikalisän aikana juttujen mukaan meni ohi Ndombele ja Tielemans. Toisaalta taas ymmärrän senkin, että isoa kuvaa palvelee jonkin asteinen tilanteen rauhoittaminen ja se ettei yhden kesän aikana myyty 10 pelaajaa ja hankittu tarvittua 6 pelaajaa. Kyllähän tässä edellisen 5 vuoden aikana on hankittu jo ihan riittämiin pelaajia, myös niille laidoille.
Olen siis tyytyväinen nykyiseen strategiaan. Toisaalta nyt kun on hankalaa ollut, niin toivoisin pientä lisäriskiä siihen. Uskoisin, että tammikuussa on mahdollista tehdä merkittäviä parannuksia, mikäli ollaan valmiita maksamaan.
|
|
|
|
|
candidate
Poissa
|
 |
Vastaus #949 : 28.09.2019 klo 13:56:56 |
|
Eihän se nyt voi ihan sama olla. Mitä järkeä sinne CL-peleihin on edes lähteä, jos taso on 70 pistettä? Johan tuossa se yksi (Pariisin ihmeestä huolimatta) nöyryyttävä euroseikkailu nähtiin.
38 ottelun sarja on ylivoimaisesti paras mittari osoittamaan joukkueen tason. 80+ pistettä on ihan hyvää tekemistä ja se nostaisi Unitedin jo ihan varteenotettavaksi joukkueeksi myös Mestarien liigassa. Ei sentään miksikään mestariehdokkaaksi.
Olen ilmeisesti todella hankalasti ymmärrettävä. Mutta kysymys on nyt kuitenkin siitä, mikä tälle kaudelle olisi olennaista juuri nyt. Pitäiskö ottaa kehäraakkia sisään ja kohentaa lyhyen tähtäimen mahdollisuuksia olla edes se Sevilla - ja ottaa uusi etsikkoaika vuoden tai kahden päästä. Vai järjestellä asiat niin, että runko toimisi pidempäänkin, vieläpä niin, että urheilullinen puoli olisi viritelty niin, että sitä punaista lankaa löytyisi vihdoinkin myös pidemmän kaavan päälle. Ja minulle Unitedin tähtäin on UCL- ja Valioliiga pokaalit. Tie sinne missä nämä ovat realistisia voi olla muutakin kuin mustavalkoista jokotaita. Ja jos tuo 80+ pistettä tekisi itsessään autuaaksi, niin viime kauden olisi pitänyt olla jotain ihan muuta kuin se oli, koska edeltävä kausi oli 80+ kausi Valioliigan kakkosena. Mutta kun asiat eivät vaan ole niin mustavalkoista. Mitä tulee sarjaan mittarina, niin ehdottomasti noin. Tottakai sarja on paras mittari. Mielummin kuitenkin sitä voittaa jotain kuin osallistuu. Toki tässä on hyvä muistaa, ettei Unitedilla ole mitään jumalaista oikeutta olla huipulla. Jos tekeminen on post-Fergien aikaista päätöntä kohellusta jatkossakin, niin haastamisesta on ihan turha puhua.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 28.09.2019 klo 13:59:24 kirjoittanut candidate »
|
|
|
|
|
|
|