Haittavaikutukset jatkuvat varmasti pitkään, se on selvä asia, ja naisten liigaseurojen lantit ovat tiukilla ensi kaudellakin. Samaan aikaan haluan tosin huomauttaa, että kyllä siellä Ruotsissakin tehdään konkurssiennätyksiä esimerkiksi majoitus- ja ravintola-alalla ilman mitään rajoituksiakin.
Talousseurauksia eivät olleet minun päällimäinen ajatus. Tosin Ruotsissakaan tuskin kuplassa elätään eli ihmispelko sielläkin osansa tekee.
Vain omien neljän seinän sisällä on "turvallista". Vain digitaaliset sosiaaliset kontaktit ovat "turvallisia".
En jatkaa tätä, koska sitten taas poistan koko viestiä, kun foorumissa on erilaisia aiheita niihin kysymyksiin.
Tuohon alkupereisen "Mitä, jos..." kysymykseen pitää tosin tietää, mikä yhteiskunnamme/halituksemme hakee niistä rajoituksista. Haemmeko laumaimmuniteettiä? Silloin joukkue- tai sarjakaranteeni ei ole kannattava. Haemmeko viruksen kokonaisen poistumista? Kumpaankaan suuntaan emme olleet missään vaiheessä menossa. Rokotteen odottaminen ilman sosiaalista elämää oli/on pelkkä naiivi.
Sen sijaan toimenpiteet ovat aina olleet sitä, mikä mediassa (ensin somessa sitten tavallisessa) on huudettu.
Onko tässä nyt järkevä, että koko sarja/joukkue karanteeniin, jos yksi pelaaja saa tartunnan? Sitten pitäisi myös sulkea koko kaupungin, kun löytyy yhden tartunnan karanteenin ulkopuolelta!
Toisaalta taas on Liigassa pelaajia, jotka ovat myös töissä riskiryhmien kanssa. Onko se taas tarpeeksi vastuullista, jatka hänen pelaamista, jos lähipiirissä eli joukkueessa on tartunta?
Vaikka on niitä tapauksia, jossa urheilija on ilmeisesti joutunut komaan, olen varma, että riski psykkiseen sairaukseen ilman harrastusta/työtä (miksi tätä nyt kutsutaankin) on urheilijalle korkeampi kuin viruksen vaara itse.
Ikäihmisten puolesta (jotka löytyy todennäköisesti ainakin jonkin määrän pelaajien läheisyydestä) en ole taas varma. Itse en haluaisi 80 vuotiaisena elää eristyksessä - tuskin edes elää olenkaan 2060/70-luvulla, kun huomaan mihin kuinka vieras ihmiskunta on minulle jo nyt. Mutta nyt ollaan taas OT.