No niin. Nyt sitten voitaneen sanoa ikkunan olevan ohi, joten katsotaas.
CavaniMielenkiintoinen hankinta sinänsä, että aika low risk, high reward homma kyseessä. Vaikka ei omista rahoistani lähde, niin 1+1 sopimus ja maltillinen palkka kuulostaa ihan fiksulta diililtä Unitedilta. Ighalo on lähdössä muutaman kuukauden päästä viimeistään ja tässä on astetta kovempi nimi ottamaan tuo rooli. Mieleen tulee mm. Larsson vastaavana hankintana ja ihan hyvinhän se meni, mutta katsotaan nyt miten tällä kertaa. Tuo leveyttä ja kokemusta vähintään, mutta voi parhaimmillaan olla jopa avauksen kaveri.
Donny van de BeekErittäin mielenkiintoinen hankinta, moneltakin kannalta. Oli Ajaxissa isossa roolissa, kun joukkue yllätti monet UCL:ssa ja oli jo esisopimuksen tehnyt siirrosta Real Madridin kanssa. Sitten tuli covid ja lopulta tie kuitenkin vei Unitediin. On hankinta keskikentän keskustaan, mutta ei ilmeisesti missään nimessä muualle kuin ylimpiin rooleihin. Tuo vähintään leveyttä, mutta voi hyvinkin nopeasti olla, että joko Pogba tai Bruno antaa nuorelle hollantilaiselle tilaa avauksessa. Potentiaalia olla avainpelaaja myös Unitedissa ja hinta oli hyvinkin kohtuullinen. Hyvä hankinta, vaikka ei olekaan ankkuri/pohjapelaaja.
TellesPortossa vahvasti tehoillut brassi tulee seuraan nykypäivänä ilahduttavan alhaisella siirtosummalla, joten tässä kohtaa Unitedissa osattiin haistella pelaajaa sopivassa sopimustilanteessa. Tämä 27-vuotias pelaaja on parhaassa iässään juuri nyt, joten voisi kuvitella miehen ainakin itse näkevän olevansa avauksen pelaaja Unitedissa. Ja uskon että onkin, varsinkin jos pelataan kolmen linjalla. Samalla tarkoitus on tuoda lisää tulivoimaa tuolta puolustuksen laidalta, joten tuo lisää valikoimaa valmennusjohdolle tehdä erilaisia painotuksia pelaajavalintoihin. Ja tottakai jatkossa antaa Williamsin pelata oikealla laidalla, joka varmasti sopii paremmin nuoren britin kehitykselle. Paperilla ihan hyvä hankinta tämäkin, toivottavasti onnistuu tehoilemaan myös Unitedissa. Sitä tarvitaan.
Amad DialloMolempijalkaiseksi kuvailtu Diallo (haluaa siis Traoren sijaan kutsuttavan Dialloksi) on itselleni luonnollisesti mysteerimies. Ikä on sellainen, että voi jo hyvinkin nopeasti olla tässä nuoressa Unitedissa ihan ykkösjoukkueen pelaaja ja toisaalta hinta ei ollut ihan pähkinöitä (vaikka ilmeisesti toki klausuulit lisäävät leijonanosan kokonaispotista). Laidalla viihtyvää nuorta miestä on kuitenkin kehuttu paljon, joten ihan mielenkiintoista nähdä sitten parin kuukauden päästä, että miten lähtee Old Traffordilla. Toivottavasti saa vähän peliaikaa vielä Atalantassakin. "Italian La Masian" tuote Diallo voi hyvinkin olla iso yllätys ja uskon olevan hankinta ykkösjoukkueeseen.
Facundo PellistriToinen nuori laituri, joka ilmeisesti Espanjan passilaisena saa pelata heti Unitedissa. Tästä kaverista ei varmasti ole monikaan kuullut ennen kuin huhut Unitediin alkoivat. United on ilmeisesti kuitenkin ollut jo pidempään nuoren lupauksen perässä ja pisti nyt sitten rahaa likoon vajaan 10 miljoonaa tähän arpaan. Saa nähdä miten lähtee. Yhdessä Diallon kanssa taitavat kuitenkin olla "Sanchon korvaajat" ja näin sitten parempi toisen ainakin onnistua jo melko lyhyellä aikavälillä ottamaan roolia Unitedin oikealla laidalla.
KokonaisuusNo tämähän toki riippuu ihan siitä, että miten erityisesti laidalle tehdyt hankinnat onnistuvat ottamaan roolia - ja millä aikataululla. Cavani, Donny van de Beek ja Telles on kaikki ihan hyviä hankintoja, mutta jotenkin keskuspuolustuksen, oikean laidan ja keskikentän pohjaroolin olisi kuvitellut olevan päällimmäisinä kohteina. Mutta niin, itsehän olen syystä foorumisti ja joku muu vastaa siirroista (ja kohteista), joten uskotaan tämän viisikon tuovan kehitystä seuraan jo tällä kaudella.
Nyt tuoreeltaan kuitenkin kääntäisin kokonaisuuden pettymykseksi, koska itse ainakin näen, ettei avausta ole aukottomasti vahvistettu paperilla, mutta kyllä tässä on potentiaalia kääntyä vielä hyväksi. Katsotaan talvella ja varsinkin ensi kesänä tarkemmin.
LähtijätUlospäin lähti pysyvästi Sanchez, onnea vaan hänelle - ja onneksi lähti. Siinä varmaan Unitedin isoin virhehankinta post-Fergie, vaikka toki Di Maria haastaa kovaa. Ei lähtenyt sitten ollenkaan. Toisena pysyvästi siirtyneenä ollenaisena pelaajan olisi sitten Smalldini ja häntä allekirjoittanut on aina jaksanut puolustaa, joten onneksi AS Romassa ja Serie A:ssa on päässyt näyttämään kyntensä. Olisin itse pitänyt seurassa, mutta valmennusjohto ei, joten tällä mennään. On parempia näyttöjä antanut keskuspuolustaja Unitedissa kuin kukaan muu kuin Maguire on, mutta nyt kävi näin.
Lainalle lähteneistä todennäköisesti Andreas Pereiran (Lazio) ura on taputeltu Unitedissa, mutta roomalaiset eivät uskaltaneet sitoutua heti siirtoon (vai oliko tässä joku pakko-osto pykälä?). Voi hyvinkin onnistua Serie A:ssa. Chong pääsi yllättävän kovaan seuraan, kun Werder Bremen otti lainalle. Itse olin varma, että päätyy Hollantiin tai Champpariin. Toivottavasti onnistuu, jotta ainakin siirtosumma tulisi, jos ei ihan jopa uutta näytönpaikkaa Unitedissa. Myös Dalot yllätti pääsemällä AC Milanin tasoiseen seuraan lainalle, mikä on hieno homma. Itse uskon lusitaanin olevan edelleen ihan potentiaalinen pelaaja, joten toivottavasti onnistuu isosti ja vielä tuolta palaa Unitediin. Viimeinen maininnan arvoinen lainalle lähtenyt on Garner, jonka ansiosta tullee varmaan Watfordiakin seurattua vähän. Isosti vaan minuutteja alle, niin nähdään tuleeko siitä mitään.
Lainat ihan fiksuja, mutta ainakin Pereirasta olisi voinut myös saada ihan rahaakin juuri nyt. Rojo, Romero ja Jones nyt ainakin jäivät vähän turhaan Old Traffordille, mutta katsotaan josko vielä joku näitä ottaisi lainalle/pysyvästi. Romerolle toki suo vaikka vapautuksen sopimuksesta ja siirron, jos itse sitä haluaa. Ihan liian kova nimi Unitedin kolmoseksi.
HFBoardsilta junnulupauksiin keskittyvältä ranskalaiskirjoittajalta:
Ei ole epäilystäkään etteikö Unitedin siirtostrategia ole jo junnumyllyn osalta siirtynyt talenttien skouttaamiseen ja siis jos tosiaan nämä arvat alkavat tuottaa hedelmää, niin ainakin allekirjoittanut on erittäin tyytyväinen valittuun kaavaan.
Ja mitä tulee Pellistriin ja Dialloon, niin tosiaan monet näitä pitävät hyvin potentiaalisina, joten kyllä nämä 18-vuotiaat voivat olla hyvinkin nopeasti ihan päteviä kavereita ykkösjoukkueenkin mukana. Mutta siis riskillä mennään mitä tulee lyhyen aikavälin menestykseen. Samalla kuitenkin Ole Gunnar näyttää, että hänelle se pitkävälin kehitys on kuitenkin tärkeätä myös. Kyllähän tätä voi arvostaa siis myös, vaikka itse olenkin ollut "avauksen vahvistuksen" kannalla.
Ei varmaankaan tarvitse tässä topicissa enempää tästä vääntää, kun talousluvuista keskustelu tuskin kiinnostaa juurikaan ketään tämän topicin lukijoita ja taidamme olla asioista melkolailla samaa mieltä.
Todella paljon turhempiakin (ja toistuvia) kädenvääntöjä täällä on nähty, joten mitä turhia. Jos asiantuntemusta riittää, niin ihan mielenkiintoistahan se on juuri Manchester Unitedin taloudellisesta tilanteesta lukea. Varsinkin juuri nyt, kun tilanteen uhrina United joutuu miettimään todella tarkasti talouttaan.