Lyhyesti olennaiset asiat, niin tempo on paljon kovempi kuin mihin Tamminen on Suomessa tottunut ja kielen kanssa mennään Duolingolla.
Östers nye finländare har lärt sig tempot – men inte språketDen finske yttern Matias Tamminen har börjat lära sig det nya tempot i Östers IF. Nu är det bara språket kvar.
– Jag kör ju Duolingo-appen men jag fattar fortfarande inte, skrattar 23-åringen.
Onsdagsförmiddagens träning inne i Tipshallen har tagit slut. Det var hög intensitet från början till slut med flera olika spelövningar.
Matias Tamminen kommer gåendes och klämmer sig lite om låren samtidigt som han grimaserar:
– Och då var jag inte med på spelet i slutet, säger nyförvärvet från Finland som klev av tidigare med en känning i låret.
Den 23-årige yttern är väldigt nöjd över sin första tid i sin nya klubb och har acklimatiserat sig väl med lagkamraterna.
– Men direkt när jag kom märkte jag att tempot var så extremt mycket högre än vad jag upplevt i Finland. Men jag tycker att jag har börjat vänja mig mer och mer för varje dag, säger Tamminen.
Hur är det med språket då?
Tamminen ”erkänner” att han till och med läste svenska i skolan och hans finländska sambo som flyttat med honom till Växjö pratar flytande, men för Matias är språkkunskaperna minimala.
– Jag kör ju Duolingo-appen men jag fattar fortfarande inte. De pratar väldigt mycket i omklädningsrummet och jag försöker få pussla ihop orden och min flickvän övar med mig där hemma, säger han och skrattar.
– Om ett par månader kan jag svenska, det hoppas jag i alla fall, säger han.
Hittills har han för det mesta spelat som högerytter och haft Tatu Varmanen, som har finskt påbrå, bakom sig och högerbacken har fungerat utmärkt som tolk.
– Ja, han är faktiskt väldigt bra. Han är lätt att förstå, berömmer Tamminen.
Tamminen växte upp i de sydöstra delarna av Finland, i den mindre staden Kotka, en timmes bilresa från huvudstaden Helsingfors.
– Nu har jag inte sett så mycket av Växjö än men jag får intrycket att det påminner mycket om hur jag har vuxit upp. Det känns sympatiskt här.
23-åringen mäter 193 centimeter från topp till tå men trots sin längd är det snabbheten som är hans främsta egenskap.
– Jag gillar att löpa mycket i djupled men också att få bollen på fötterna så jag kan utmana min försvarare en mot en för att kunna hitta inspel till mina medspelare.
Ser man till Tamminens statistik de senaste åren i den finska högstaligan verkar han tala sanning.
Tre mål och tio målgivande passningar vittnar om en spelare som är mer av en framspelare än en avslutare.
– Det stämmer, och då var jag ändå central anfallare till för några år sedan när jag kom till FC Inter Turku, berättar han.
Hur kommer det sig att du bytte position?
– De ville testa mig där och det funkade bra, vilket jag är tacksam för idag. Det utvecklade mig väldigt mycket och jag får ut mycket mer av mitt spel från kanten.
På fredag kväll väntar debuten i Östertröjan när laget ställs mot Länslaget inne i Tipshallen.
– Det ska bli kul. Jag har lite ont i mitt lår just nu, dock. Men det ska vara lugnt till fredag. Det ska bli kul att få debutera inför supportrarna.
https://www.smp.se/2025-01-15/osters-nye-finlandare-har-lart-sig-tempot-men-inte-spraket/