Anna kaikkien kukkien kukkia kukkia vaan ja jokainen ihminen on laulun arvoinen... mitä niitä olikaan.
Juuri näin, kyllä tänne palstalle kirjoittajia mahtuu.
Pähkäilin tuossa sunnuntain pelin peruunnuttua hieman tätä KPV:n nykytilannetta. Kaikki tiedostavat sen, että talven aikana tehdyt hankinnat ovat menneet pahasti penkin alle. Loukkaantumisia tulee aina, sille ei voi mitään, mutta kyllähän tuossa on sähelletty ihan hirveän paljon sekä kentällä että toimistossa. Koitan jotenkin hahmottaa omia ajatuksia alle.
1) Tiedotus
Ihan alkutalvesta oli kova hype päällä, kun remmin otti vastuulleen seuran oma poika. Puhuttiin, että nyt korostetaan alueen omien pelaajien määrää joukkueessa ja mukaan hankitaan profiilitason pelaajia ulkomailta. Muistaakseni erikseen vielä mainittiin, että "luodaan yhtenäinen KPV", jonka ainakin itse tulkitsin niin että seura lisäisi yhteisöllisyyttä sekä nimenomaan paikallisuutta. Sytyin tuosta ja ajattelin, että nyt on oikea ääni kellossa. Ensimmäiset hankinnatkin lupasivat Amuzieta lukuun ottamatta, että joukkue tulee olemaan aiempaa nuorempi ja tietyllä tavalla nälkäisempi. Nyt, kun katsoo ketä KPV:lla on seilannut kentällä, niin herää kysymys, että missä vaiheessa linja muuttui täysin?
Joukkueesta ei uutisoida mitään muuta, kuin otteluennakot sekä raportit. Nyt oli tietty tämä Messin kosiskelu, joka ei ainakaan minulle auennut. Missä se yhteisöllisyys on? Kokkola on pieni kaupunki, kyllä täällä pitää ihmisten päästä lähelle joukkuetta.
2) Joukkueen rakentaminen
Pelaaminen on alusta asti ollut käytännössä sitä, että puolustetaan aika syvällä omassa päässä ja pyritään iskemään vastaan. Minkäänlaiseen pallonhallintaan ei ole ollut missään vaiheessa kautta viitteitä. Kuitenkin muistelisin, että jossain ennakossa KPV:n valmentaja halusi joukkueensa olevan nimenomaan pallonhallintaan pyrkivä joukkue. Aktiiveja taisivat olla myös nopea, taitava sekä hyökkäävä. Minä en ainakaan nykyistä KPV:a tunnista tuollaiseksi joukkueeksi. Ymmärtäisin esimerkiksi hyvin, jos syvällä omassa päässä puolustamalla haetaan vastaiskuja esim. nopeille ja röyhkeille vastaiskupelaajille. Nythän sellaisia ei ole. Toisaalta ymmärtäisin pitkät pallorallit ja hitaamman pelaamisen välillä alaspäinkin pelattaessa, mikäli siihen olisi pelaajia. Mutta kun ei mielestäni ole siihenkään. Joukkueen runko on todella pahasti epätasapainossa. Käytännössä Ykkösen tason laitapelaajia on vain kaksi, Zapata sekä Curinga. Se tukee ajatusta kolmella topparilla pelaamisesta, mutta kun hyökkääjiäkin on vain yksi. Oikeastaan koko tilannetta kuvaa parhaiten se, että hyökkäävien pelaajien puuttuessa pihalle laitetaan oikeutetusti Malonga ja testille otetaan KP:n mukaan toppari. Kuka näistä kantaa vastuun?
3) Pelitapa
Mikä se on? Olen katsonut yhtä ottelua lukuun ottamatta kaikki tämän vuoden aikana pelatut ottelut. Osa on kuvattu halleissa, joissa kuvaamiseen ei aina ole parasta mahdollista kulmaa, eli kuva ei aina kerro koko totuutta, mutta en ole vieläkään tajunnut, että mitä KPV hakee pelaamisellaan? Onko niin, että KPV:n ensisijainen tehtävä on eliminoida vastustajan vahvuudet pois? Kertooko tämä siitä, että ei ole olemassa minkäänlaista "omaa pelitapaa"? Kausi tulee olemaan todella pitkä jos tämä seikka ei parane. Joukkueesta huokuu sellainen ilmapiiri, että siellä enemmän halutaan välttää tappio, kuin pelata voitosta. Itse olen kritisoinut pelaajista esimerkiksi Eetu Rissasta. Fakta on kumminkin se, että Rissanen on tehnyt maaleja jokaisessa muussa joukkueessa, jossa hän on pelannut. Ykkösessä, Kakkosessa sekä Cupissa. Ja maajoukkueissa. Ja hän on 18-vuotias. Mitä muissa joukkueissa on tehty, että se on ollut mahdollista?
4) Tulevaisuus
Monikin on kysellyt täällä, että mikä on KPV:n tulevaisuus? Onko seuralla olemassa esimerkiksi lyhyen ja pidemmän aikavälin suunnitelmia? Joka vuosi ennen kauden alkua ilmoitetaan tavoitteeksi nousu, riippumatta siitä millainen joukkue on. Jos tavoite on oikeasti nousu, niin mitäs sitten jos se joku vuosi tapahtuukin? Edellinen visiitti Veikkausliigaan näytti sen, että millainen ero sarjatasoilla oikeasti on. Ei sinnekään voi mennä pelkällä hyvällä uskolla toivomaan parasta. Nyt täällä kasataan joukkue tammi-maaliskuun aikana ja yritetään uskottavasti puhua, että pelataan noususta. Kaikella kunnioituksella muitakin Ykkösen joukkueita kohtaan, mutta olen sitä mieltä, että divarista nousevilla joukkueilla ei tulevalla kaudella ole mitään palaa liigassa, tasoero on valtavan iso. Nyt testataan sekä valmennusta, pelaajia ja seurajohtoakin. Mitä KPV haluaa oikeasti olla ja mitä sen eteen ollaan valmiita tekemään?
Anteeksi pitkä tilitys, loman aikana on ikävä kyllä aikaa miettiä näitä juttuja ihan liikaa. Korostan, että nämä ovat minun näkemykseni ongelmakohdista. Meillä jokaisella on varmasti omat näkökulmamme asioihin.