Veikkauksen "Ykkösen mestari" kerroinasettelussa KPV on sarjan kolmossuosikki. Liekö missään arvioissa joukkuetta asetettu noin korkealle? Jää pelaamatta kyllä tuolla kertoimella (5,5) mitä tällä hetkellä on tarjolla.
Joukkueen pelaajabudjetti on sarjan toisiksi suurin, kyllähän tuo siihen osittain pohjautuu. Mannström, Chvedukas, Malonga ja Yokochi vievät tuosta varmasti ison osan ja heidän kunnossa ollessaan KPV:lla on eri tason joukkue kuin tällä hetkellä. Siihen kun lisää Ykkösen tasolle laadukkaat pelimiehet kuten Chantzopoulos, Curinga sekä Zapata, niin alkaa olla rosteria. Kertoimissahan ei näy se, että osa edellä mainituista pelaajista on kauden alun poissa loukkaantumisten vuoksi.
Itsellä näkemys alkavasta kaudesta on hieman ristiriitainen. Tuolla määrällä ulkomaalaisia pitäisi ehdottomasti pelata sarjanoususta, ei mistään muusta. Fakta on kumminkin mielestäni se, että tasoerot joukkueen sisällä ovat kohtalaisen suuret, joukkue on hieman epätasapainossa materiaalin suhteen ja isoin osa vastuunkantajiksi lasketuista pelaajista on lasaretin puolella kauden alkaessa. Oma juttunsa on myös maalivahtisekoilu, saa nähdä millainen sirkus ensi heidän peluuttamisen suhteen nähdään.
Kalliokosken käyttämä kolmen topparin alakerta on ihan toimiva systeemi. Heinonen, Haris sekä Amuzie voittavat ison osan kaksinkamppailuista. Myös laitapelaaminen ok, ainakin itse olen yllättynyt esimerkiksi Zapatan hyvistä otteista wingbackin roolissa. Curingan tiesi jo etukäteen pärjäävän melkeinpä roolissa kuin roolissa, mutta on ehkä omimmillaan niin ikään laidalla pelatessaan. Keskikentän keskusta on sellainen alue, jolla KPV antaa ainakin toistaiseksi liikaa tasoitusta vastustajille. Adamin ja Harrin tekeminen ei vain yksinkertaisesti ole sitä tasoa, jota Ykkösen kärkipäässä vaaditaan. Adam hoitaa puolustamisen moitteitta, mutta eteenpäin on haastavaa. Harri taas pelaa liian flegmaattisesti. Tommi Saarinen rauhoittaa pelaamista mukavasti, mutta anti hyökätessä jää entiseltä topparilta vähän vajaaksi. Yläkolmikko taas on asteen parempi Rissasen tulon myötä ja se näkyy ennen kaikkea joukkueen tiiviimpänä pelaamisena toimivan prässipelaamisen kautta. Justus Lehto oli hyvä Rovaniemellä, mutta kyllähän tuo hänen pelaamattomuutensa huolettaa jossain määrin. Malonga on fiksu pelaaja, mutta kunto ei riitä kunnolla edes kokonaisen puoliajan vertaa.
Penkiltä ei tällä hetkellä ole tarjota Ykkösen tasoisia vaihtopelaajia. Ainakin itse näen, että omat Akatemian nuoret eivät pysty kuin pieniä hetkiä pelaamaan sarjan vaatimalla tasolla. Tasaisessa sarjassa laatua pitäisi olla myös penkin puolella jo senkin takia, että kilpailu pelipaikoista olisi kohtalaista. Nyt en usko niin olevan kuin maalivahtiosastolla.
Itse veikkaan KPV:n sijoittuvan lopullisessa sarjataulukossa viidenneksi, mikäli lisää pelaajia ei kauden aikana tule ja nyt loukkaantuneina olevat pelaajat saavat itsensä kuntoon ennen heinäkuun alkua. Pääsisipä jo katsomoon.