FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
13.01.2026 klo 13:14:37 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: FF2 perinteinen joulupatakeräys avattu: Joulupata 2025!

Yhteys ylläpitoon: [email protected]

Sivuja: 1 ... 9 [10] 11 ... 23

Kirjoittaja Aihe: IFK Mariehamn 2021 - Nya tag på målrakan - Kom igen Grönvitt  (Luettu 113471 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
ifkerik

Poissa Poissa

Vastaus #225 : 17.04.2021 klo 16:54:28

Det ska nog till en rejäl uppryckning för att inte denna resa till Åbo kan klassas som onödig, och man instället skulle kunna njutit ute i fina nästan-sommarvädret i Mariehamn.

Mäenpää - Mattsson har vi sett några gånger på mitten nu. Det fungerar icke!

OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn

Vastaus #226 : 17.04.2021 klo 17:05:03

Mäenpää - Mattsson har vi sett några gånger på mitten nu. Det fungerar icke!

Precis. Inter är ju bättre på alla sätt, men klart största skillnaden är på mittfält. Med dessa spelare skulle man hellre se Tendeng och Joel byta plats, men synd att inte Abubakari ännu heller är med.

Henrique hade man också gärna sätt. Buwalda&Svensson är båda så svaga på hörnor att man får vara rädd varje gång, det var riktigt nära ett till mål på hörna också. Henrique lär väl ska kunna hjälpa här.

Lite synd om Hambo som bara får kämpa om långbollar med Ketting&Hoskonen då Ifk inte får några riktiga anfall. Hoppas på bättre andra halvlek.
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #227 : 18.04.2021 klo 15:03:41

Andra halvlek var ju klart IFKs då. Visst led Inters spel av bytena men IFK hade positiva inhopp av Tamminen, Tehe, Wiklöf som hjälpte i anfallsspelet samtidigt som spelsystemet fungerade bättre då bla Mastokangas fick större ytor att röra sig på och stöda speluppbyggandet. Kennedy kunde gärna ha lagt in sitt friläge, så mycket annat visade han inte ännu, men några glimtar av att nog kan vara vass bara han får lite bättre fördelning än igår.

Hoppas Abubakari bara är otränad och inte har skadeproblem. I mitten ser det nog tunnt ut då Baliso/Kone absolut inte kan spela där. Wiklöf har visat bästa takter som alternativ till Mäenpää/Abubakari, men han vore fel att anta att han ännu kan bära större ansvar.

Tamminen har som helhet spelat en bra försäsong, tycker han förtjänar en plats i öppningselvan. Nissinen kom riktigt bra in och kommer nog att få mycket ansvar.

Utgångsläget var förstås svårt efter karantän så får väl se det positivt att IFK kunde föra spelet i andra halvlek och inte heller i första hade någon stor panik även om anfallsspelet saknades då.
ifkerik

Poissa Poissa

Vastaus #228 : 23.04.2021 klo 08:07:40

Man kan ju konstatera att Ruutus inför säsongen program med Pekka Lagerblom och Marko Rajamäki höll riktigt låg nivå när det gäller IFK. De hade så dålig koll så man lika bra kunde lämna IFK-genomgången därhän.

Pratade en hel del om Mohammed A, men verkar inte alls ha koll på att en av Allsvenskan största målskyttar under 2000-talet kommit med. Ännu mer anmärkningsvärt var att de hade gamla provspelande cyprioten Angeli som startspelare av någon helt otroligt märklig anledning.
IFKnisse

Poissa Poissa

Vastaus #229 : 23.04.2021 klo 09:48:09

Håller med! 5:e bästa målskytt under 2010-talet. Kolla gärna länken nedan:
https://fotbolldirekt.se/2019/12/21/allsvenska-skyttekungar

« Viimeksi muokattu: 23.04.2021 klo 10:08:13 kirjoittanut IFKnisse »
laitakoira

Poissa Poissa

Vastaus #230 : 23.04.2021 klo 10:21:17

Håller med! 5:e bästa målskytt under 2010-talet. Kolla gärna länken nedan:
https://fotbolldirekt.se/2019/12/21/allsvenska-skyttekungar

1 start och 3 inhopp förra säsongen i ett relativt dåligt Sirius. 12 gånger satt han i byte hela matchen. 0 Mål. Finns nog många frågetecken runt honom. Återstår att se hur han lyckas. Men konstigt om han inte togs upp i diskussionen.
ifkerik

Poissa Poissa

Vastaus #231 : 23.04.2021 klo 12:33:20

Visst var förra året en stor besvikelse för Kennedy, men vi snackar om en spelare som är 32 år (vilket inte är många år efter prime för en anfallare) som har gjort över 60 mål i Allsvenskan och MLS. Har det ens hänt tidigare att en klubb i ligan värvat en spelare (förutom ett fåtal inhemska stjärnor som Litmanen, Forssell, Johansson) som gjort så många mål på den nivån? Men som sagt, det troligaste är att de helt enkelt inte visste om att han fanns i truppen för de verkar ha extremt dålig koll.
Strongbow

Poissa Poissa

Vastaus #232 : 23.04.2021 klo 13:04:42

"Experter" med noll koll...Pinsamt, Ruutu och Veikkausliiga.
Dalamaria

Poissa Poissa

Vastaus #233 : 23.04.2021 klo 13:49:24

Kanske avsnitt är filmat tidigare, innan Kennedys ankomst...
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #234 : 23.04.2021 klo 15:16:04

Samma koncern ger ut urheilulehtis Kausiennakko. Där tycker jag Oivios analys on IFK ändå var helt bra, dock lyfte han fram Svensson mer än han kanske förtjänar och att Moussa Kone skulle ha övertygat är väl att ta i. Men mångra bra poänger också. Enighet tycks ändå finnas i att det mesta nu hänger på Lukas, materialet har han fått och nu gäller det att prestera.
Dalamaria

Poissa Poissa

Vastaus #235 : 23.04.2021 klo 18:21:58

Tamminen ny skadad också, hoppas att han inte missar mycket tid...
tamme auto

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: nurmileijonat,terijoen hallitus

Vastaus #236 : 24.04.2021 klo 10:52:02

Forsmanilla kausari avaukseen näköjään. Ruotsin vahvistukset penkillä. Nissinen noussut heti avaukseen. Ylos

https://twitter.com/IFKMariehamn/status/1385854915180965888/photo/1 Ilvestä vastaan alkaa peli 12.00
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #237 : 24.04.2021 klo 10:52:25

Synd om Tamminen, han har varit bra och ändå den i IFK som gjort flest mål i veikkausliiga i sin karriär.

Lite oroväckande att de tre tänkta nyckelspelarna Henrique, Abubakari och Igboananike börjar på bänken idag, dvs alla går till säsongen med väldigt få minuter under försäsongen. Hoppas Lukas vet vad han gör.
tamme auto

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: nurmileijonat,terijoen hallitus

Vastaus #238 : 24.04.2021 klo 12:55:37

2-0 Ilvekselle liiga avaus Hongan vieraana 3.5 sitten.
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #239 : 24.04.2021 klo 13:01:40

Wiss vei kyllä Lukasta tänään todella selvästi. Edellisestä Ilves-IFK pelistä Ilveksen peli on kehittynyt, IFK:n ei. Nyt kun IFK ei päässyt oikeastaan ollenkaan Ilveksen prässin ohi muuta kuin pitkillä palloilla niin ei hyökkäyspelistä tullut mitään. Heikkoa peliä loppuun asti ja olisi Ilves ansainnut ainakin yhden maalin lopun pilkuista.
Dalamaria

Poissa Poissa

Vastaus #240 : 24.04.2021 klo 13:09:00

Forsman räddade två straffar också, dock spelet var redan avgjort före...men 4-0 skulle ha varit ännu mer rättvis. Lukas har svårt att imponera, Veikkausliiga-kausiopas tyckte inte om honom...och jag har sagt ett år redan att han kan inte ändra strategin snabbt/vid behov. Jag sååå önskar att jag har det fel, och när serien startar Mifk är ok, och ingen rädsla för nedgång igen
ifkerik

Poissa Poissa

Vastaus #241 : 24.04.2021 klo 13:48:10

Oväntat dåligt genrep faktiskt, tråkigt, man trodde laget var lite stabilare. Dock ska man ju komma ihåg att det inte är allvar ännu, kanske man inte gick in riktigt 100.

Problemet som jag känner det just nu är att man inte lyckas föra och skapa något i sitt anfallsspel. Det finns så bra spelare, så man borde kunna hota mer.
Wanha futaaja

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Jag ser rött...

Vastaus #242 : 25.04.2021 klo 10:50:29

Oväntat dåligt genrep faktiskt, tråkigt, man trodde laget var lite stabilare. Dock ska man ju komma ihåg att det inte är allvar ännu, kanske man inte gick in riktigt 100.

Problemet som jag känner det just nu är att man inte lyckas föra och skapa något i sitt anfallsspel. Det finns så bra spelare, så man borde kunna hota mer.

Vad jag har förstått så har laget inte varit ihop i det nuvarande formatet allt för länge, så kanske pusselbitarna ännu faller rätt. Senast efter några matcher i årets liga.
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #243 : 25.04.2021 klo 14:28:18

Det positiva i år är att försvarsspelet varit mycket bättre än förra året, i de sista två matcherna har alla målen kommit på hörnor så de måste IFK förstås få koll på, men tror Henrique hjälper där.

Men igår förlorade IFK matchen på taktiska planet, Ilves pressade högt och IFK kom inte förbi det. Som Lukas sade, noll riktiga målchanser i matchen. Enda förklaringen jag kan se är att man förbereder sig för de första matcherna mot Honka och Kups och mot dem skall spela med en låg 4-backslinje och ville spela in det igår. Annars förstår jag inte varför man inte gick till 3-backslinje då Okoye och Henrique kom in vilket skulle ha gett nya möjligheter att spela uppåt.

Blir annars intressant att se om Buwalda kan hålla sin plats i öppningselvan i en 4-backslinje under säsongen. Känns som om Svensson kan gå förbi och hoppas på att Henrique blir IFK:s bästa back bara han kommer in i laget.
Dalamaria

Poissa Poissa

Vastaus #244 : 25.04.2021 klo 15:16:12

Bara som exempel, Inter vann Kups igår med 3-backslinjen...men har vi samma typ av spelare, att dom klarar sig mot Kups och Honkas anfall? Har vi optimala linjen med Buwalda, Svensson och Okoye, det tror jag inte (saknas snabbhet)...
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #245 : 25.04.2021 klo 16:05:55

Jag tror inte heller man kan gå med den 3-backslinjen mot Honka eller Kups utan måste ligga med en låg linje där kanske 4-4-2 är bättre försvarsmässigt. Annars rinner Darren Smith&Co igenom hur många gånger som helst. Kanske det var det man ville spela in igår. Men mot Ilves tror jag 3-4-1-2 hade varit bättre och gett mera möjligheter i anfallsväg.
Röytän Karhu

Poissa Poissa

Vastaus #246 : 25.04.2021 klo 20:38:22

Bara som exempel, Inter vann Kups igår med 3-backslinjen...men har vi samma typ av spelare, att dom klarar sig mot Kups och Honkas anfall? Har vi optimala linjen med Buwalda, Svensson och Okoye, det tror jag inte (saknas snabbhet)...

Inter spelade med fyrbackslinjen igår pga skador.
Dalamaria

Poissa Poissa

Vastaus #247 : 28.04.2021 klo 14:43:18

Idag 18:00 är det möjlighet för supportarna "fråga vad du vill" på http://www.alandstidningen.ax/ Vet ej om man måste prenumerera. Det är nån från tränarstabben och spelaren med. Och när sportsreportern från lokala tidningen är ledaren, den svåraste frågan dom ställer är "hur går det"...Så gärna nån som kan, gå och titta och fråga!
ifkerik

Poissa Poissa

Vastaus #248 : 29.04.2021 klo 10:27:02

Den digitala supporterträffen var faktiskt bättre än vad jag vågat hoppats på! Bra produktion, bra frågor! Bra jobbat av alla inblandade!
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #249 : 29.04.2021 klo 11:51:35

Jo fint att det ordnades så här virtuellt och tillgängligt för alla i efterhand. Bra stämning. De här "frågelådorna" som görs av spelarna tycker jag också varit bra, roligt att få en bild av spelarnas personligheter i ett avslappnat format.

Dock börjar jag blir frustrerad på den här "vårt mål är att bli bättre idag än igår" jargongen. Skulle gärna se lite mera självförtroende och att man skulle säga rakt ut att målsättningen tex är top6, även om det dock talades om att kriga om europaplatser är en generell långsiktigt målsättning för föreningen.

Sivuja: 1 ... 9 [10] 11 ... 23

Siirry: