Herättiinkö toimistolla krapulassa sunnuntaina mietaina siitä, että nousujuhlat peruuntuivat?
Kai nyt herranen aika siellä jotain suunnitelmaa on ollut divarikauden varalle, että tässä heti pettymyksen pahimmalla hetkellä olisi jotain mitä lyödä pöytään, jotta homma ei näytä puuhastelulta?
Ja sitten mä heräsin.
Omistajatapaamisessa oli ymmärrettävissä, että tulevat lisärahoitukset ja yläpilvien haihattelut oli tehty liiga mielessä. Kun joku katsomon rontti kehtasi nostaa esille skenaarion, jossa nousu ei välttämättä toteudukaan, niin hallituksen puhenjohtajan toteamus oli tasoa "tiukkaa tulee olemaan, mutta toivottavasti nykyinen taso pystytään pitämään". Muu hallitus tietysti pauhasi suu vaahdossa miten liiga sitä ja liiga tätä, mutta kukaan ei ottanut suoraan kantaa divariin.
edit.
Strategia 2029 suhteessa kauteen 2021Missiona on tarjota elämyksiä ja olla sukupolvia yhdistävä puheenaihe. Elämys se on negatiivinenkin. Rovaniemi away oli itsessään jo
elämys. Tepsistä kyllä puhutaan, tosin paljon paskaa.
Seuran perinteikkyys konkretisoituu esimerkiksi siinä, että TPS:n miesten edustusjoukkueen pelaajaringissä on viime kausina nähty useampia pelaajia, joiden isoisät ovat aikanaan edustaneet TPS:aa.
Vilho Heikkinen taisi olla yksi tällainen strategianmukainen pelaaja, mutta hän ei päässyt pelaamaan edustukseen ja lopetti pelaamisen reservien pelaajana.
Kantava ajatus on, että vuonna 2029 TPS:n halutaan olevan suomalainen huippuseura, jonka talous on tasapainossa.
Suomen 15. menestynein jalkapallon seurajoukkue, jolta vietiin lahjakkain kasvatti räkäisellä naurulla höystettynä. Haluta saa, mutta ei olla huippuseura. Mielestäni nousua tavoittelevan
huippuseuran pitäisi voittaa Kakkosen tason jengejä.
Taloudellinen tulos ei saa olla tuolloin liian riippuvainen yksittäisen sarjakauden urheilumenestyksestä, vaikka seuran edustusjoukkueiden odotetaankin taistelevan mitalisijoituksista.
Pelaajabudjetissa pysyttiin melkein ja divarin pronssisija on todellakin mitalisijoitus
Resurssien moninkertaistaminen nykyisestä on mahdollista, mutta on ymmärrettävä sen vaativan sekä aikaa että pitkäjänteisyyttä. TPS:n henkilöstöresurssit ovat vielä erittäin rajalliset, joten kasvua ei saa hakea polttamalla ihmisiä loppuun.
Kausi 2022 alkaa ja kauteen 2029 mennessä resurssit pitäisi
moninkertaistaa. Huhheijjakkaa. Tiedän ainakin pari henkilöä toimistolta, jotka ovat palamassa loppuun.
Käytännössä TPS:n kasvun edellytyksiksi on tunnistettu sekä omistajapohjan vahvistaminen että jalkapallon ulkopuolisen liiketoiminnan kasvattaminen osakkuusyhtiöiden ja uusien liiketoimintojen kautta.
Tällä rintamalla ei tainnut tapahtua yhtään mitään? TPS ei pysty sijoittamaan perustettaviin firmoihin yhtään mitään, mutta tarjoaa
erittäin meritoituneiden henkilöiden osaamista, näkemystä ja verkostoja esimerkiksi hallitustyöskentelyn ja pääomasijoittajakontaktien muodossa. No, jos tällaisia erittäin meritoituneita henkilöitä on, niin koettakaa jumal' auta hankkia FC TPS Turku Oy:lle 300.000 euroa vuosittain lisää! "Lisäksi Turun alueen rajallisista kumppanuuksista käydään jo nyt kovaa kilpailua." Tuskin auttaa, että Pargas IF tulee apajille.
Käytännössä tämä tule konkretisoitumaan pelaajarekrytoinnin käytännöissä sekä mitattaessa kehitteillä olevan ”TPS-metodin” jalkautumista seuran vanhempiin juniori-ikäluokkiin, reservijoukkueeseen sekä edustusjoukkueisiin.
Omistajatapaamisessa urheilujohtaja paljasti, ettei mitään pelaajarekrytoinnin mallia ole olemassa ja siltä touhu on näyttänytkin. TPS-metodi lienee alisuorituminen annetuista tavoitteista, kun ressut ja edari jäi nousematta eikä junnuista noussut ketään edustuksen pelaavaan kokoonpanoon.
Vuodelle 2021 TPS:n urheilua koskeviksi tavoitteiksi on valittu seuraavat:
1. Urheilullinen menestys; miesten edustusjoukkueen paluu Veikkausliigaan & U23-joukkueen nousu kakkosdivisioonaan.
TPS:n kiinnostavuus suuren yleisön silmissä on kuitenkin laskenut sitten vuosituhannen ensimmäisten vuosien. Tämä on korjattavissa paremmalla urheilullisella menestyksellä, panostuksilla moderniin markkinointiin sekä yhteiskuntavastuullisilla toimenpiteillä.
Urheilullinen menestys heikkeni ja markkinointi oli aivan luokatonta, kunnes kannanoton ja useiden kitinöiden jälkeen TPS panosti moderniin Twitterviestintään.
Tässä yhteydessä haluamme nähdä perinteikkyyden yhtenä TPS:n suurimmista voimavaroista, ei niinkään toiminnan vanhakantaisuutena. Seuran historiasta löytyy valtavasti tarinoita, joita tulisi hyödyntää selvästi nykyistä enemmän esimerkiksi seuran arvomaailman konkretisoinnissa.
Tepsiläinen perinteikkyys: Vanhat pierut jatkaa taustalla vuodesta toiseen, samoja nimiä kierrätetään uudestaan ja TPS-legenda(t) haukutaan junnupiireissä ja heitä halveksutaan hallitustasolla.