Tällainen osui silmään PK-35:n (jota ei saa sanoa Helsingiksi)
otteluraportista:
Pallokerho-35 haluaa yhä muistuttaa, ettei Pallokerho-35 Helsinkiä tai PK-35 Helsinkiä ole olemassa. Pallokerho-35 (aik. ViPK) perustettiin Viipurissa syyskuussa 1935.
Mielestäni tuo on aika pikkusieluista, kun on itse sekoiltu aikanaan ja nykypäivänä niin, että pääsarjatasolla on nyt kaksi samalla logolla ja samanlaisilla pelipaidoilla pelaava joukkuetta Helsingin ja Vantaan rajan molemmin puolin.
On toki totta, että PK-35 on "
the seura", jolla on jopa naisten sarjoissa pidempi historia. Ongelma on vaan se, että juuri kukaan ei muista sitä seuran kunniakasta alasarjahistoriaa. Sen sijaan satunnaisemminkin naisten jalkapalloa seurannut on saattanut kuulla joskus 7 Suomen mestaruutta 2010-luvulla voittaneesta PK-35 Vantaasta. Niinpä monen silmissä OG-seura Helsingistä on tulokas ja vantaalaisversio on perinteinen ja menestynyt naisfutisseura. Ja kaikkien muidenkin silmissä on mahdollisuus joukkueiden sekoittamiselle keskenään edellä kerrotuista ilmiselvistä syistä.
Itse suosittelisin siis seuraa ihan nöyrästi ja pitkin hampain vaan suostuvan tuohon epäviralliseen Helsinki-lisäliitteeseen, kun se monissa yhteyksissä vähentää kahden eri joukkueen sekoittamista keskenään edes vähän. Ainakin tuota olisi pitänyt miettiä jo silloin 15 vuotta sitten, kun koko PK-35 Vantaa edes synnytettiin.
[siellä muutama vastausta eksyneet 2021-ketjuun]
Olen aika lailla samaa mieltä nm. harkkapillin kanssa.
Viestini Pallokerho-35:lle:Haluan yhä muistuttaa, että olen tiedossa asiasta, että seuran nimi on Pallokerho-35. Aion kuitenkin käyttää jatkossakin PK-35 Helsinki ainakin taulukkojen yhteydessä. Syitä on muutamaa, esim:
- Minusta on tärkeä näyttää taulukossa paikkakunnan - näin kiinnostunut katsoja pystyy hahmottamaan, pitääkö lähteä Helsinkiin vai Utsjoelle. Se oli minulle suuri apu tuttustua Veikkausliigaan, kun saksalaislehtini laittoi taulukoissa MyPa Anjalankoski eikä pelkkä MyPa. On vaikea hahmottaa seurasta mitään, jos taulukossa lukee vain ABC, XYZ tai KGS.
- PK-35:n tapauksessa se on hemmetin hämmentävä, että samassa sarjassa pelaavat kaksi saman nimistä ja saman logosta joukkuetta
Taulukoissa ei yleensä näytetä seuran oikeaa nimeä. Näin esim. Hannover 96 on oikeasti Hannoverscher Sportverein von 1896. Välillä löytyy myös seuroja, joille muutetaan sanajärjestystä. Välillä on pakko tehdä kompromisseja. Syyllistyn myös siihen, että joidenkin seurojen osalta käytän pienejä kirjaimmia, vaikka he kirjoittavat itsensä isoilla (esim. käytän "AC Barca Riistavesi", vaikka seura kirjoittaa itsensä AC BARCA).
En tykkä myöskään muodoista JJK Jyväskylä, VJS Vantaa tai ennen FC KooTeePee:sta, kun näiden nimeissä ei ole minun näkemyksestä mikään järkeä. Joidenkin osalta olen alkanut kirjoittamaan seuran tahdolla, vaikka silmiin sattuu.
Jos otetaan vielä oman seuran esimerkkinä:
"Jyväskylän Pallokerho" saattaa olla tietyissä taulukoissa liian pitkä. "JyPK" ei taas kerro paikkakunnasta. Käytän sitten mieluummin ruotsalais-/saksalaistyylin "Jyväskylän PK" - vaikka kukaan sitä näin sanoo - sen sijaan, että kirjoittaisin esim. JyPK Jyväskylä.
Jos Pallokerho-35 ry:lle se on näin tärkeä, että se ei ole PK-35 Helsinki, voimme neuvotella vaihtoehdoista, esim.:
- Viipurin Pallokerho-35
- Pihlajamäen Pallokerho-35
- Pallokerho-35 Uusimaa
tai vaikka:
- PK-35 the Original
[...]
Muutos on siis ollut Vantaa-lähtöinen, mutta kaikin puolin looginen. Seurojen viralliset nimet kuitenkin eroavat toisistaan varsin selvästi: Pallokerho-35 ja PK-35 Vantaa.
Tästä olen eri mieltä. Nimet eivät eroa toisistaan. PK tarkoittaa Pallokerho. Se on naurattava, jos väittää, ettei kirjaimet tarkoittaisi mitään.
Tune: AC Oulu