Matchhjälten mellan stolparna13 juli 2025 19:34
IFK Värnamo höll nollan och vann mot Djurgården.
Målvakten Hugo Keto stod för flertalet matchavgörande räddningar.
– Jag tror att det var den bästa räddningen jag gjort i min karriär, säger den finländska målvakten med ett stort leende efter matchen.
Under söndagen var det stort jubel på Finnvedsvallen när IFK Värnamo vann säsongens första match. Mohammad Alsalkhadi gjorde matchens enda mål och blev matchhjälte för IFK. Men Hugo Ketos räddningar gjorde att laget var kvar i matchen.
– Jag tror som alla andra grabbarna så mår jag väldigt bra just nu. Jag tycker att det var en bra prestation från laget överlag, vi försvarade bra och anföll bra. Och äntligen är turen på vår sida den här gången, säger Keto efter matchen till VN.
Hur var känslorna när bollen gick in där på slutet?
– Det kändes riktigt bra. Simon (Thern, som precis gick förbi) är för tuff för att fira. Jag brukar inte fira mål heller, men den här firade jag, säger Keto med ett stort leende.
– Jag föll ner på mina knän och knöt näven.
Efter matchen hyllade huvudtränaren, Arne Sandstö, den finske målvakten.
– Han gör två matchavgörande räddningar för oss.
Thern: ”Så jävla trött på målvakter”
Mest uppmärksammat var en trippelräddning Keto stod för i första halvleken.
– Jag tror att det var den bästa räddningen jag gjort i min karriär. I en så stor match också, det var skönt, säger målvakten.
– Att han kommer upp och tar den andra är nog den största prestationen. Det är det vi behöver. Vi prövar att sätta lite förläningar och krav. Tidigare har det varit lite för trevligt att vara i Värnamo, ”allt är okej”, men allt är inte okej. Vi måste förvänta mer av varandra och idag räddar han det han ska rädda och tar kanske en som han inte borde gjort som gör att vi vinner matchen idag. Den är lika viktig som målet, säger Sandstö.
Keto har sedan omgång tre vaktat målet i IFK Värnamo.
– Inledningen av säsongen var lite mer tuff. För resten av laget också. Men de senaste fem matcherna har jag kommit in i en bra rytm och känner mig självsäker, jag känner att vi kan uppnå ännu mer i laget.
Kan du beskriva stämningen i omklädningsrummet efter matchen?
– Jag tror inte att jag ens behöver förklara. Vi har inte vunnit på länge och det är första gången som jag fick höra vinstlåten. Det var riktigt skönt.
Men alla var inte lika imponerade av målvaktens prestation.
– Så jävla trött på målvakter. Så fort de gör en räddning ska det vara hyllningskör. Jag förväntar mig att han ska göra några räddningar, det är klart den första var bra, men jag vet inte gjorde han några fler? Nej, men han var duktig, säger Simon Thern.
https://www.vn.se/2025-07-13/matchhjalten-mellan-stolparna/