Lisätietoja Mosan Afganistanin matkasta - ja muustakin. Ei taida omaa ketjua olla enää auki.
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000011228547.html (maksumuuri)
Matka isän haudalle
Paluu Afganistaniin pelotti Moshtagh Yaghoubia, mutta matka oli pakko tehdä.
Ari Virtanen HS
* Entinen Huuhkajien pelaaja Moshtagh Yaghoubi, 30, matkusti joulukuussa Afganistaniin käydäkseen isänsä haudalla.
* Yaghoubi pelasi kuukauden ajan Afganistanin liigassa Attack Energy FC -joukkueessa Heratissa.
* Matkan päätarkoitus oli vierailla isän haudalla ja tavata sukulaisia, erityisesti siskoa, joka asuu Afganistanissa.
* Yaghoubi kertoo matkan olleen sekä kaunis että surullinen kokemus, joka auttoi häntä käsittelemään lapsuuden traumoja.
Onko se Mosa nyt pelannut siellä Afganistanissa? Mistään ei oikein tahdo löytyä tuloksia ja muuta infoa koko sarjasta - edes Flashscore ja Soccerway eivät tunne koko sarjaa.
Pelasi.
Joukkueet kerääntyvät joka vuosi kuukaudeksi yhteen kaupunkiin, jossa jokainen pelaa yksitoista ottelua.
Tänä vuonna pelit pelattiin maan toiseksi suurimmassa kaupungissa Heratissa. Yaghoubin seura ei voittanut tällä kertaa mestaruutta vaan Abu Muslim FC.
”Otteluohjelma oli tiukka, mutta pelien laatu ei ollut kovin korkea. Kolme joukkuetta pystyy taistelemaan mestaruudesta, ja muut ovat heikompia. Se oli hyvä mahdollisuus, kun minun ei tarvinnut olla pitempään siellä.”
Ja koska ollaan forkalla.
”Yksi joukkuekaverini sanoi aikoinaan hyvin: Kehitys loppuu tyytyväisyyteen. Jollain tavalla tyydyin. Yritin tehdä mahdollisimman hyvää uraa. Jälkikäteen olen miettinyt, että olen sotalapsi, joka on lähtenyt pakolaiseksi. Huipputason urheilu vaatii huipputason mielentilan.”
”Olin aina fyysisesti terve, mutta en ollut henkisesti terve. Minulla oli paljon asioita, joita en ollut käsitellyt. Olisin halunnut olla normaali lapsi ja nuori. En päässyt ikinä yli lapsuuden tapahtumista. Aikuisena huomasin, että ne vaivaavat minua.”
Yaghoubi on miettinyt, tekikö hän kaikkensa uransa eteen, jotta hän tekisi itsensä, isänsä ja perheensä ylpeäksi. Hän treenasi paljon, mutta ei ollut henkisesti valmis.
”Sanon silti, että kaikesta huolimatta olen ylpeä itsestäni. Toteutin unelmani. Pelasin pitkään. Sen kaiken tein itse.”