Kyllähän tuolle Supercell-rahalle on Artukaisissa ihan saatu vastinetta.
Okei, mestaruutta eivät ole voittaneet, mutta on tässä taas saatu muutama ikäluokka lapsia, joilla on muistoja SM-finaaleista, joissa TPS pelaa. Samaa aikaa kun sellaisia lapsia, jotka eivät olleet syntyneet kun TPS viimeksi säilyi Veikkausliigassa, lopettaa lauantaina kolmannen luokan.
Kiekkopuolella taisi olla tavoitteena tulla Euroopan parhaaksi junioriakatemiaksi. En muista mihin mennessä ja en tiedä onko toteutunut, mutta kyllä esim. 1998-2002 -syntyneiden katras Nurmi, Pajuniemi, Pyyhtiä, Pärssinen, Intonen, Viro, Liukas, Pulli, Rafkin, Munkki kertoo, että sieltä on viime vuosina noussut vähintään liigajyrä-kategorian pelaajia noin kaksi per ikäluokka. Ok, vertailu on hankalaa kun futiksessa lähdetään niin nuorina ja herkästi ties minne akatemioihin, mutta ei minulle tule Tepsissä sekä nuorten että aikuisten pelejä pelanneita, Ykköstä ylempänä pelaavia tuosta ikäluokasta mieleen kuin Juhani Pikkarainen. Ok, epäreilu vertailu, kun jalkapallon puolella 03-06 taisi olla lupaavampi ikäluokka kuin edellä mainittu, mutta tuoltakin onnistuttiin jonnekin kadottamaan Julius Perälää, Juho Montolaa, Kasperi Tuomea ynnä muita. Ja voihan se olla, että Hakanpäät, Pöysät, Karlssonit ja Pakkaset aikanaan nousevat tuohon liigajyrä-statukseen.
Sen lisäksi, että sieltä on taas vaihteeksi alkanut nousta noita kansainvälisen tason huippulupauksia, on panostettu yhteiskuntavastuulliseen puoleen, ja lajin harrastamista tehdään mahdolliseksi hiukan vähävaraisemmillekin. Tämän asian suhteen inter tekee asioita ylitöinä enemmän kuin Tepsi työaikana.
Naisten joukkue nousi pääsarjaan, niin siihenkin on pitänyt panostaa eri tavalla resursseja kuin aiemmin. Jääkiekossa kun nuo taitavat olla saman sateenvarjon alla? Vai onko futiksessakin nykyisin, en muista mitä kaikkea siihen liittyi, kun osakeyhtiön ja junnu-ry:n toimintoja tuotiin lähemmäs toisiaan.
Toimistolla on ihan helvetisti väkeä töissä, mutta kyllä siellä ihan asioita saadaan aikaan. Hoki-Tepsi näkyy kauden aika katukuvassa todella laajasti, ja mainospaikat ei ole ilmaisia. Samaten some- ja muu viestintäsisältö on runsasta ja verrattain laadukasta. Senkin tuottaa palkkaa saavat ihmiset. Tässä toki on futispuolikin skarpannut viime aikoina, vaikka Hessua ja Tumperoa ikävä onkin.
Myös hallia on laitettu uuteen uskoon ja ottelutapahtuma on ihan eri kuin kymmenen vuotta sitten. Pelkästään niihin alkushow'n valoihin taisi upota keskiverron Ykkösen jengin vuoden liikevaihto.
Samaten fanituotevalikoimaa on tuotu kohti tätä päivää, ja se näkyy myynnissä. Tarkkaan saa reittinsä valita, jos aikoo viettää Turussa päivän näkemättä kiekkopuolelta ostettua Tepsin fanituotetta jonkun yllä.
Tässäkin on yksi asia jossa on aika konkreettinen ero resursseissa. FC TPS:n verkkokaupassa (johon tulijaa on kohta vuoden päivät tervehditty tiedotteella toimitusvaikeuksista) on myynnissä 17 tuotetta. Näistä kolme on viime kauden pelipaitoja, nolla tämän kauden. Viittä tuotetta markkinoidaan pelaajalla, joka ei enää pelaa Tepsissä. Kolmea sellaisella, joka pelaa tällä kaudella Ykköstä muualla kuin Tepsissä. Kahdessa ei ainakaan etupuolella ole mainintaakaan TPS:stä.
Samaan aikaan HC TPS hakee täysipäivästä myymäläpäällikköä pyörittää fanituotemyyntiä. Omakohtaisessa esimerkissä minä tein ostoksia satasella, kun kiekkopuolen verkkokaupassa oli varaston tyhjennysalet (omaan käyttöön toki noin kolmella kympillä). En oikeasti tiedä mitä ostaisin, jos sain jalkapallon verkkokauppaan saman arvoisen lahjakortin. Tuskin ainakaan 20 euron kasvomaskia, eikö ne ole vähän poissa muodista jo? On toki selvää, ettei tuotemyynnissä jalkapallon puolella ole ihan samaa potentiaalia kuin kiekossa, mutta ei siellä kyllä tämänkään asian suhteen tehdä kuin korkeintaan vähin mahdollinen.
Aivan samaa mieltä ja tätä on tutkittu maailmalla. Sitouminen jalkapallojoukkuueseen tapahtuu keskimäärin siinä 9-11 vuoden iässä, usein itsekin pelaamalla, eikä edes samassa seurassa välttämättä. Moni lopettaa jo pian sen jälkeen, mutta kiinnostus suosikkijoukkuetta kohtaan voi jäädä pysyväksi tai palautua myöhemminkin. Tältä osin Suomi-futiksessa on tehty asiat aina huonosti. -- Kulttuuriin pitää kasvaa kiinni. Sieltä ne pysyvät kannattajat sitten tulevat aikanaan.
Kysyin tästä viime kauden päätteeksi pidetyssä kannattajailtamassa kutakuinkin sanamuodolla "mitä tehdään sen hyväksi, kun joka vuosi noin 100 TPS-junioria lopettaa, että näistä saataisiin tulevia kausikorttilaisia". Vastaus taisi olla konkretiaa tihkuva "pyritään huomioimaan paremmin". Sain muuten pari sivua sitten pinnalla olleen strategian julkaisun aikaan vanhana osakkeenomistajana saman lupauksen minäkin.