Aika nollatason juttu, mutta laitetaan silti tänne.
IFK-nyförvärvets drömträff bakom nytt poäng: ”Svårt att beskriva den känslan”IFK Värnamo spelade lika mot Gais, det efter att laget tagit ledningen två gånger – bland annat genom ett drömmål av Otso Liimatta.
– Jag är besviken, säger han till VN efter matchen.
Den 26 juli presenterades en 21-årig finländsk offensiv mittfältare för IFK Värnamo på lån från den portugisiska högstaligan.
På sju dagar har han hunnit med att debutera i allsvenskan mot Hammarby och sedan hoppa in mot Gais. I hans andra match slog han till med ett drömmål i ställningen 1-1 med drygt femton minuter kvar.
– Jag är besviken. Vi hade en chans att vinna och ta tre poäng och sedan släppte vi in två ganska enkla mål, så jag är lite besviken, säger Otso Liimatta och fortsätter:
– De (Gais) spelade väldigt bra. De tvingade oss att försvara väldigt långt och under långa perioder. Då är det självklart svårt att starta ett anfall när man har försvarat under en lång period.
Då kanske man behöver göra något utöver det vanliga, som ditt mål – berätta om målet…
– Exakt. Jag vet inte, jag såg läget att sno bollen i mittfältet och att springa med bollen mot motståndarens mål och det är detta som jag är bäst på. När jag kan dribbla bollen mot försvararen. Jag är nöjd över målet.
– Jag tror det är väldigt svårt att beskriva den känslan. Det är såklart en fantastiskt känsla och jag vill känna det varje match, säger han om känslan när bollen gick in.
Liimatta berättar att han hoppas kunna fortsätta bidra med sina offensiva kvaliteter och skapa lägen framåt för laget.
Tränaren Arne Sandstö hyllar nyförvärvets inhopp:
– Han är liten, låg tyngdpunkt som är svår att spela mot. Han är bra en mot en offensivt och har ett bra avslut. Han gjorde ett väldigt bra inhopp, säger Sandstö.
https://www.vn.se/2025-08-02/ifk-nyforvarvets-dromtraff-bakom-nytt-poang-svart-att-beskriva-den-kanslan/