Kossi Agassa
Poissa
|
 |
Vastaus #675 : 02.05.2025 klo 09:22:23 |
|
Kuuntelin eilen Progressaon jakson, jossa pohdittiin, jos Suomessa pitäisi olla liiton ohjaama yhteinen pelitapa. Se ei kyllä ole kovin realistinen (eikä ehkä edes tarpeellinen) ajatus, kun yksittäisten seurojenkin on vaikea luoda yhtenäisiä malleja toiminnalleen ja useissa seuroissa joukkueet ovat lähes itsenäisiä yksiköitä.
Mielestäni ongelma ei ole se, että näitä yhtenäisiä malleja toiminnalle ei noudatettaisi, vaan se että monessa seurassa niitä malleja ei yksinkertaisesti ole. Eli jos liitosta tulisi yhtenäisiä malleja toiminnalle, niin seurojenkin olisi niitä helpompi toteuttaa.
|
|
|
|
|
Gullit88
Poissa
|
 |
Vastaus #676 : 02.05.2025 klo 09:37:59 |
|
Mielestäni ongelma ei ole se, että näitä yhtenäisiä malleja toiminnalle ei noudatettaisi, vaan se että monessa seurassa niitä malleja ei yksinkertaisesti ole.
Eli jos liitosta tulisi yhtenäisiä malleja toiminnalle, niin seurojenkin olisi niitä helpompi toteuttaa.
Minun kokemuksen mukaan tosiaan joukkueiden toimintaan hakeutuu ihmisiä jopa täysin ilman asiantuntemusta tai lajikokemusta, jotka tietävät paremmin, kuin esim. Palloliitto tai seura tai huippuseurat. Tietysti, jos seuralla ei ole malleja, niin niitä on mahdoton toteuttaa.
|
|
|
|
|
Jääpoiju
Poissa
Suosikkijoukkue: I L V E S
|
 |
Vastaus #677 : 02.05.2025 klo 09:41:34 |
|
Voisiko tuon otsikom muuten vaihtaa futisvanhemmaksi isien asemesta? Vaikka isejä kait täällö on, niin ehkä helpommin eksyy muitakin. Tällainen pieni havainto vaan.
|
|
|
|
|
mulpp
Poissa
|
 |
Vastaus #678 : 02.05.2025 klo 11:26:59 |
|
Jos jotain hyvää pk-seudulla on, niin lähellä olevia seuroja on useita. Vanhemmat ovat nykyään yleensä sen verran valveutuneita ja vaativia, että jos kovin suurta p*rseilyä lasten harrastuksissa näkyy, vaihto naapuriseuraan tapahtuu aika äkkiä. Tämä pakottaa seurat pitämään toiminnan tason kohtalaisen hyvänä. Tietysti joukkueiden välillä on jonkin verran eroa vapaaehtoisista toimihenkilöistä johtuen.
Ehkä käynyt vain hyvä tuuri, mutta omien tai lähipiirin lasten kautta ei ole tullut törmättyä mihinkään kovin suuriin ongelmiin. Nämä siis kokemukset useista seuroista Espoo - läntinen Hki -akselilla.
|
|
|
|
|
erno
Poissa
Suosikkijoukkue: RMA, Dortmund, City, United, Chelski, Bayern, Arsu
|
 |
Vastaus #679 : 02.05.2025 klo 11:38:56 |
|
Gullitin edustamassa seurassa on siis noissa seuran rakenteissa kaksi sellaista isoa stiplua, jotka yhdistelmänä tai kerrannaisvaikutuksineen luo jänniä tilanteita. Toinen on se, että jojot toimii laillisesti ainakin ison osan valmentajista esihenkilöinä ja toinen on se, että pääsääntöisesti oto-valmentajista muodostuvat valmennukset on itse vastuussa ikäluokkakohtaisten ohjelmien tekemisestä. Voitte kuvitella minkälaisiin setteihin päästään parhaimmillaan ku Nillon faija alottaa valmennuksen lokakuussa ja on marraskuusta eteenpäin valmentamisen lisäksi vastuussa kolmen tasoryhmän ohjelmien tekemisestä. Ja Niilon faijan esihenkilönä toimii Nicon mutsi, jolla on kokemusta futiksesta neljän viikon verran 20v takaa. Ja siis huomionarvoista tässä on se, että Niilon faija tai Nicon mutsi ei tee tilanteessa mitään väärin ja heitä ei tule asiasta myöskään syyttää mistään. Seuran vastuulliset (jotka löytyy erikseen 5v5, 8v8 ja 11v11 vaiheisiin) tukevat toki Niilon faijaa, mutta Niilon faija joka tapauksessa ne ohjelmat luo melkolailla tyhjästä. Niilon faija ja Nicon mutsi luonnollisesti tekevät myös kaikki tasoryhmät, nostot ja muut.
Ja mitään syytä tuonne seuraan jäämisessä ei pitäisi olla, kun 5-10min matkan päästä löytyy vaihtoehtojakin.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 02.05.2025 klo 12:34:52 kirjoittanut erno »
|
|
|
|
|
Gullit88
Poissa
|
 |
Vastaus #680 : 02.05.2025 klo 17:19:16 |
|
Gullitin edustamassa seurassa on siis noissa seuran rakenteissa kaksi sellaista isoa stiplua, jotka yhdistelmänä tai kerrannaisvaikutuksineen luo jänniä tilanteita. Toinen on se, että jojot toimii laillisesti ainakin ison osan valmentajista esihenkilöinä ja toinen on se, että pääsääntöisesti oto-valmentajista muodostuvat valmennukset on itse vastuussa ikäluokkakohtaisten ohjelmien tekemisestä. Voitte kuvitella minkälaisiin setteihin päästään parhaimmillaan ku Nillon faija alottaa valmennuksen lokakuussa ja on marraskuusta eteenpäin valmentamisen lisäksi vastuussa kolmen tasoryhmän ohjelmien tekemisestä. Ja Niilon faijan esihenkilönä toimii Nicon mutsi, jolla on kokemusta futiksesta neljän viikon verran 20v takaa. Ja siis huomionarvoista tässä on se, että Niilon faija tai Nicon mutsi ei tee tilanteessa mitään väärin ja heitä ei tule asiasta myöskään syyttää mistään. Seuran vastuulliset (jotka löytyy erikseen 5v5, 8v8 ja 11v11 vaiheisiin) tukevat toki Niilon faijaa, mutta Niilon faija joka tapauksessa ne ohjelmat luo melkolailla tyhjästä. Niilon faija ja Nicon mutsi luonnollisesti tekevät myös kaikki tasoryhmät, nostot ja muut.
Ja mitään syytä tuonne seuraan jäämisessä ei pitäisi olla, kun 5-10min matkan päästä löytyy vaihtoehtojakin.
Kyllä ja näin ollen koko grassroots-toimintaa pyörittää täysin kokemattomat henkilöt. Ja kuten joku sanoi, niin se on sitten tuurista kiinni, millaiset ihmiset sattuu noihin rooleihin. Parhaassa tapauksessa ok+ ja huonoimmassa sitten tulee nämä erilaiset lieveilmiöt, joihin itse ainakin olen saanut törmätä ihan tarpeeksi ja kuva suomalaisen futiksen perustekemisen tasosta on muodostunut aika heikoksi monellakin mittarilla.
|
|
|
|
|
ginikettu
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK (BJK)
|
 |
Vastaus #681 : 02.05.2025 klo 17:42:39 |
|
Kuuntelin eilen Progressaon jakson, jossa pohdittiin, jos Suomessa pitäisi olla liiton ohjaama yhteinen pelitapa. Se ei kyllä ole kovin realistinen (eikä ehkä edes tarpeellinen) ajatus, kun yksittäisten seurojenkin on vaikea luoda yhtenäisiä malleja toiminnalleen ja useissa seuroissa joukkueet ovat lähes itsenäisiä yksiköitä.
En nyt ihan tätä kannata, mutta etenkin pienemmille seuroille liitto voisi ehkä antaa enemmän tukea sisältöön ja rakenteisiin. Mielestäni klubissa tehdään todella paljon hyvin ja tuollaiseen toimintamalliin liitto voisi tarjota tukea. Koska kaikkea mitä klubissa tehdään hyvin ei kovin helpolla kopioida, kun aletaan katsomaan resursseja. Gullitin tilanteesta en tiedä, mutta kai niitä seuroja voi vetää heikostikin aika helposti ja tuollaisen toiminnan organisointi vaan vaatii paljon työtä.
|
|
|
|
|
fingerström
Poissa
|
 |
Vastaus #682 : 02.05.2025 klo 18:01:23 |
|
Jos taas seuran organisaatio ei ole kunnossa, niin voi syntyä paljon monenlaista. Esimerkiksi jos organisaatiossa jojot ovat esimiesasemassa valmentajiin nähden, niin siitä voi...
Gullitin edustamassa seurassa on siis noissa seuran rakenteissa kaksi sellaista isoa stiplua, jotka yhdistelmänä tai kerrannaisvaikutuksineen luo jänniä tilanteita. Toinen on se, että jojot toimii laillisesti ainakin ison osan valmentajista esihenkilöinä ja toinen on se, että pääsääntöisesti oto-valmentajista muodostuvat valmennukset on itse vastuussa ikäluokkakohtaisten ohjelmien tekemisestä.
Niin siis ongelmahan tässäkin tuntuu olevan se sairas rakenne, jossa hommaa vedetään joukkuelähtöisesti. Oikeasti homman pitäisi (enkä näe mitään syytä, miksei näin tapahtuisi) siten, että - jojot ja muut joukkueen toimihenkilöt on valittu vanhempien kokouksessa - he toimivat linkkinä joukkueen ja seuran välillä - kaikkia joukkueita sitovat yleiset järjestelyt treenivuoroista, kausimaksuista, turnausmääristä ja sarjoihin osallistumisista, jotka ovat valmennuspäälliköiden kontolla - erityiset asiat sovitaan erityisesti - valmentajat ovat seuran palkkalistoilla- heidän toimintaansa ohjaavat valmennuspäälliköt - heidän työsuhde-esimiehensä on seuran näitä hommia hoitava henkilö (toiminnanjohtaja, puheenjohtaja, joku triumviraatti tms.) - näitä rooleja ei sekoiteta Ja mitään syytä tuonne seuraan jäämisessä ei pitäisi olla, kun 5-10min matkan päästä löytyy vaihtoehtojakin.
En mäkään. Pois vain. PS EDIT: Kuvailin yleisellä, mutta käytännöllisellä tasolla. Jos junnuja on sata, niin toki suhteita joutuu soveltaan verrattuna tuhanteen junnuun. Mutta käytännöllinen periaate pitäisi aina olla sama. PS EDIT 2: Jos seuran organisaatio on niin ohut, ettei pysty ottamaan kokonaisuudesta vastuuta?
Silloin sitä seuraa ei ole olemassa.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 02.05.2025 klo 18:07:21 kirjoittanut fingerström »
|
|
|
|
|
ginikettu
Poissa
|
 |
Vastaus #683 : 02.05.2025 klo 18:05:43 |
|
Niin siis ongelmahan tässäkin tuntuu olevan se sairas rakenne, jossa hommaa vedetään joukkuelähtöisesti. Oikeasti homman pitäisi (enkä näe mitään syytä, miksei näin tapahtuisi) siten, että
Jos seuran organisaatio on niin ohut, ettei pysty ottamaan kokonaisuudesta vastuuta?
|
|
|
|
|
Valonheitin
Poissa
|
 |
Vastaus #684 : 03.05.2025 klo 06:55:18 |
|
En nyt ihan tätä kannata, mutta etenkin pienemmille seuroille liitto voisi ehkä antaa enemmän tukea sisältöön ja rakenteisiin. Mielestäni klubissa tehdään todella paljon hyvin ja tuollaiseen toimintamalliin liitto voisi tarjota tukea. Koska kaikkea mitä klubissa tehdään hyvin ei kovin helpolla kopioida, kun aletaan katsomaan resursseja.
Gullitin tilanteesta en tiedä, mutta kai niitä seuroja voi vetää heikostikin aika helposti ja tuollaisen toiminnan organisointi vaan vaatii paljon työtä.
Itse ole tätä paljon miettinyt ja isot seurat pystyvät ja myös haluavat itse luoda omat linjaukset. Liiton tuki ja ohjaus tulee sitten laatujärjestelmien ja auditointien kautta. Mutta liitto voisi aivan hyvin tehdä pienille seuroille valmennusmanuaalin, missä olisi avainharjoitteet ja painopisteet eri ikävaiheisiin, vuosikelloja yms.
|
|
|
|
|
Mattinen
Poissa
|
 |
Vastaus #685 : 03.05.2025 klo 07:22:07 |
|
Jos seuran organisaatio on niin ohut, ettei pysty ottamaan kokonaisuudesta vastuuta?
Itse toimin ainakin juuri tämmöisessä seurassa. Eli "seura" käytännössä jakaa kenttävuorot ja loput jää joukkueiden vastuulle. Ainahan sitä voi vaatia, että "joku" kehittäisi seuran toimintaa, mutta sitten sitä huomaa itse olevansa se joku. Koen kuitenkin että meilläkin on oma paikkamme tässä pyramidissa tarjoamassa edullista ja kotia lähellä olevaa toimintaa yli 400lle lisenssipelaajalle. Gullitin mainitsemat ongelmakohdat ovat varmasti ihan mahdollisia, mutta uskoisin että valtaosassa tämmöisistä "ei seuroistakin" ne vapaaehtoiset ihan oikeasti tekee parhaansa oman osaamisensa rajoissa. Meillä ainakin joukkue ottaa kyllä vastaan kaiken avun. On sitten maajoukkuetaustaa tai ei
|
|
|
|
|
Gullit88
Poissa
|
 |
Vastaus #686 : 03.05.2025 klo 14:14:22 |
|
Itse ole tätä paljon miettinyt ja isot seurat pystyvät ja myös haluavat itse luoda omat linjaukset. Liiton tuki ja ohjaus tulee sitten laatujärjestelmien ja auditointien kautta. Mutta liitto voisi aivan hyvin tehdä pienille seuroille valmennusmanuaalin, missä olisi avainharjoitteet ja painopisteet eri ikävaiheisiin, vuosikelloja yms.
Palloliitto kerää rahaa koulutuksilla, joten ilmaiseksi ei haluttane materiaalia jakaa. Muutenhan tällaisia materiaaleja olisi julkaistu jo aikoja sitten.
|
|
|
|
|
ginikettu
Poissa
|
 |
Vastaus #687 : 03.05.2025 klo 14:27:35 |
|
Itse toimin ainakin juuri tämmöisessä seurassa. Eli "seura" käytännössä jakaa kenttävuorot ja loput jää joukkueiden vastuulle. Ainahan sitä voi vaatia, että "joku" kehittäisi seuran toimintaa, mutta sitten sitä huomaa itse olevansa se joku. Koen kuitenkin että meilläkin on oma paikkamme tässä pyramidissa tarjoamassa edullista ja kotia lähellä olevaa toimintaa yli 400lle lisenssipelaajalle.
Eli sen verran pieni, että "ison" seuran valmennuskoulutusten, -koordinaation, toimarikoulutusten, kaikenmaailman ohjeistusten ja toimintamallien luominen, ja pyörittäminen saati sitten joidenkin syrjinnän/kiusaamisen esto prosessien ja työkalujen pyörittäminen tekisi toiminnasta kohtuuttoman kallista. Itse ymmärrän hyvin miksi näille ohuemmillekin organisaatioille on paikkansa, mutta näitä ehkä liitto voisi tukea paremmin. Koska tosiaan tuollainen klubin kaltainen organisaatio vaatii rahaa melkoisia määriä pyöriäkseen ja kun on riittävästi jäseniä, niin sen edut alkavat näkyä kustannustehokkuutenakin parhaimmillaan.
|
|
|
|
|
Kossi Agassa
Poissa
|
 |
Vastaus #688 : 03.05.2025 klo 18:07:58 |
|
Jep, itse olen tätä miettinyt myös eli liitosta voisi tulla valmiit matskut varsinkin pienimmille junnuille.
|
|
|
|
|
Valonheitin
Poissa
|
 |
Vastaus #689 : 03.05.2025 klo 19:36:23 |
|
Palloliitto kerää rahaa koulutuksilla, joten ilmaiseksi ei haluttane materiaalia jakaa. Muutenhan tällaisia materiaaleja olisi julkaistu jo aikoja sitten.
Mutta eihän pienempien seurojen ohjaaminen oikeiden harjoitteiden pariin poista koulutustarvetta. Vaikka olenkin rahankeruusta vähän samaa mieltä: katselin juuri mahdollisia MVB-kursseja, niin hinta ihanat 2500 euroa ja kolmen viikonlopun verran majoitusta hesoissa.
|
|
|
|
|
Nigel Kugelschfeir
Poissa
|
 |
Vastaus #690 : 03.05.2025 klo 19:46:11 |
|
No itse olen ainakin kokenut että alle 10-vuotiaiden treenit on monesti ihan liian monimutkaisia ja passiivisia. "Keep it simple, stupid"-olisi parempi lähestymistapa ja keskittyä ihan perusasioiden harjoittelua kuntoon. Nyt kun lapsi on pelannut ekoja 8vs8-pelejä niin puolilla pelaajista loppuu jalka ekan vartin jälkeen ja peliä vie ne jotka juosta sen jälkeen. Kun puhutaan tytöistä niin ringit alkaa olla aika pieniä niin ei ole penkiltäkään ketään laittaa tilalle. Toisen lajin treeneissä on pelkkää luistelua puolet treeniajasta niin kai futiksessakin pitäisi siihen juoksuun keskittyä paljon enemmän vaikka se tylsää olisikin.
|
|
|
|
|
Tino Asprilla
Poissa
|
 |
Vastaus #691 : 03.05.2025 klo 19:49:43 |
|
En halua lytätä ohjaamista oikeiden harjoitteiden pariin, mutta kun se vaatii myös osaavaa valmennusta. Osaava valmennus ei synny pelkästään koulutuksissa, vaan se kehittyy ajan saatossa. Siinä kehittyy pitkäjänteisyys, mielen maltti nähdä kehityskaari kauemmas, vuorovaikutus ja itse lajitaidon valmentaminen
Tarkoitan tällä siis sitä ettei esim pienten lasten valmennus ole helppoa. Niille muksuille ne oikeat harjoitteet pitää pystyä myymään innostamalla,kisailemalla ja sanoittamalla kehitys. Jos siellä on valmentajana osaamaton, uransa alkutaipaleella oleva koutsi, niin aika helposti se alkaa säätämään niitä treenejä sellaisiksi jotka lapsille juuri sinä päivänä kelpaa,koska ei ne lapset ymmärrä oikeiden harjoitteiden perään.
Itsekin 7v yhtä ikäluokkaa vetäneenä voisin sanoa että vasta nyt osaisin jokseenkin hyvin alkaa koutsaamaan tuollaisia 6- vuotiaita. Siihen matkalle on kuulunut koulutuksia, satoja ja satoja treenejä, lukemista, podcasteja, ja reflektointia.
Esimerkkinä heitän että kuuntelin Lehkosuon ajatuksia lasten valmentamisesta tuossa talvella. Mun mielestä se oli monessa asiassa vetämässä mutkia suoriksi ja muutenkin oli joissakin näkemyksissään aika kömpelö. Lasten koutsaaminen on ihan oma taitolajinsa ja se vaatii aika kovaa motivaatiota kehittyä, että siinä voisi olla hyvä.
|
|
|
|
|
Jääpoiju
Poissa
|
 |
Vastaus #692 : 03.05.2025 klo 20:23:57 |
|
No itse olen ainakin kokenut että alle 10-vuotiaiden treenit on monesti ihan liian monimutkaisia ja passiivisia. "Keep it simple, stupid"-olisi parempi lähestymistapa ja keskittyä ihan perusasioiden harjoittelua kuntoon. Nyt kun lapsi on pelannut ekoja 8vs8-pelejä niin puolilla pelaajista loppuu jalka ekan vartin jälkeen ja peliä vie ne jotka juosta sen jälkeen. Kun puhutaan tytöistä niin ringit alkaa olla aika pieniä niin ei ole penkiltäkään ketään laittaa tilalle. Toisen lajin treeneissä on pelkkää luistelua puolet treeniajasta niin kai futiksessakin pitäisi siihen juoksuun keskittyä paljon enemmän vaikka se tylsää olisikin.
Olen osin samaa mieltä. Mutta nuo juoksut pitää tehdä treenien ulkopuolella. Jos u10 joukkueella on kolme tunnin slottia kenttää, siihen alkulämmittely lisäksi, niin menee puolen tunnin lenkeillä vielä aika pitkäksi. Kerta pari viikkoon vaikka kaverin kanssa lenkki valmennukselta ohjeeksi, ja etenkin selkeästi heikkokuntoisille vielä personoitua ohjetta. Huono ei olisi myöskään muutaman juoksuharjoitteen tarjoaminen vaikkapa seuran puolelta. Ei ole kyllä täällä näkynyt, mutta ehkä joskus. Ja tietty treeneissä saa ja pitää olla juoksua rastien mukana, spurtteja ja suunnanmuutoksia ja muita perusjuttuja.
|
|
|
|
|
Nigel Kugelschfeir
Poissa
|
 |
Vastaus #693 : 03.05.2025 klo 20:29:20 |
|
Me käytettiin lasta yleisurheilussa ihan siksi että saisi sitä juoksuaikaa, toisaalta tykkää muutenkin liikkua. Nyt se on alkanut kantaa hedelmää kun pärjää 8vs8-peleissä vuoden nuorempana. Jäkiksessä on myös aika nuorille pelkkiä fysiikkatreenejä, varmaan osaksi siksi että jääaikaa on aika rajallisesti saatavissa mutta silti.
Kyllä se olisi futiksessakin olisi mahdollista järjestää ylimääräisiä vuoroja juoksua varten esim yleisurheilukentillä mutta ongelma olisi varmaan se että siellä kävisi ne innokkaimmat vaan.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 03.05.2025 klo 20:39:40 kirjoittanut Nigel Kugelschfeir »
|
|
|
|
|
turkistarhaaja
Poissa
Suosikkijoukkue: Munsala IK
|
 |
Vastaus #694 : 03.05.2025 klo 20:38:03 |
|
Olen osin samaa mieltä. Mutta nuo juoksut pitää tehdä treenien ulkopuolella. Jos u10 joukkueella on kolme tunnin slottia kenttää, siihen alkulämmittely lisäksi, niin menee puolen tunnin lenkeillä vielä aika pitkäksi. Kerta pari viikkoon vaikka kaverin kanssa lenkki valmennukselta ohjeeksi, ja etenkin selkeästi heikkokuntoisille vielä personoitua ohjetta.
Huono ei olisi myöskään muutaman juoksuharjoitteen tarjoaminen vaikkapa seuran puolelta. Ei ole kyllä täällä näkynyt, mutta ehkä joskus.
Ja tietty treeneissä saa ja pitää olla juoksua rastien mukana, spurtteja ja suunnanmuutoksia ja muita perusjuttuja.
No eihän nyt mihinkään lenkille lähdetä vaan suunnittelee sellaiset treenit missä on mahdollisimman vähän jonottelua ja mahdollisimman paljon liikettä. Ja tähän päälle jotain liikuntakortteja tai muodikkaasti mobiiliappia joilla kisaillaan kuka saa eniten omatoimista liikuntaa kuukauden aikana tms. Liiton puolelta sitten rajoitetaan vaihtopelaajien määrää 5v5-peleissä vaikka kahteen ja 8v8-peleissä neljään niin saadaan peleissä pidempiä peliaikoja jne.
|
|
|
|
|
Jääpoiju
Poissa
|
 |
Vastaus #695 : 03.05.2025 klo 20:52:16 |
|
No eihän nyt mihinkään lenkille lähdetä vaan suunnittelee sellaiset treenit missä on mahdollisimman vähän jonottelua ja mahdollisimman paljon liikettä.
Ja tähän päälle jotain liikuntakortteja tai muodikkaasti mobiiliappia joilla kisaillaan kuka saa eniten omatoimista liikuntaa kuukauden aikana tms.
Liiton puolelta sitten rajoitetaan vaihtopelaajien määrää 5v5-peleissä vaikka kahteen ja 8v8-peleissä neljään niin saadaan peleissä pidempiä peliaikoja jne.
Kyllä mä silti näkisin sellaisen peruslenkkijuoksun tuohon päälle hyväksi. Ja myös jotain juoksuvalmennuta edes vähän. Miettikää kun jääkiekossa junnuille annettaisiin vaan luistimet jalkaan ja alettaisiin keskittyä miten mailaa ja kiekkoa käsitellään ja aatellaa että kyllä ne sitten oppii luistelemaan siinä ohessa.
|
|
|
|
|
Nigel Kugelschfeir
Poissa
|
 |
Vastaus #696 : 03.05.2025 klo 20:54:34 |
|
No eihän nyt mihinkään lenkille lähdetä vaan suunnittelee sellaiset treenit missä on mahdollisimman vähän jonottelua ja mahdollisimman paljon liikettä.
Ja tähän päälle jotain liikuntakortteja tai muodikkaasti mobiiliappia joilla kisaillaan kuka saa eniten omatoimista liikuntaa kuukauden aikana tms.
Liiton puolelta sitten rajoitetaan vaihtopelaajien määrää 5v5-peleissä vaikka kahteen ja 8v8-peleissä neljään niin saadaan peleissä pidempiä peliaikoja jne.
Tuo on muuten ihan järjetöntä että jotkut tulee pelaamaan 5vs5-pelejä 10 pelaajalla. Etenkin nyt kun tuli se uudistus sarjoihin että pelataan aina kaksi lyhyempää peliä eikä yhtä pitkää niin kuin aiemmin.
|
|
|
|
|
turkistarhaaja
Poissa
Suosikkijoukkue: Munsala IK
|
 |
Vastaus #697 : 03.05.2025 klo 21:04:41 |
|
Kyllä mä silti näkisin sellaisen peruslenkkijuoksun tuohon päälle hyväksi. Ja myös jotain juoksuvalmennuta edes vähän. Miettikää kun jääkiekossa junnuille annettaisiin vaan luistimet jalkaan ja alettaisiin keskittyä miten mailaa ja kiekkoa käsitellään ja aatellaa että kyllä ne sitten oppii luistelemaan siinä ohessa.
No lenkkijuoksu nyt ei kehitä sitä nopean juoksun tekniikkaa ollenkaan. Ja joo juoksuvalmentaja olisi toki kiva kun katselee osan juoksemista mutta kun siinä yleensä sakkaa sen tekniikan lisäksi muu fysiikkakin niin voi olla tekemätön paikka. Ja toki sellainen futisvalmennuksen ihan ok tilanne eli yksi koutsi per 8-10 lasta (joista osalla erinäisiä diagnooseja) ei taida juoksutekniikan oppimisen kannalta olevan ihan optimi. Mutta siis juuriongelmahan on siinä, että liikettä on erityisesti vapaa-ajalla liian vähän, siihen päälle sitten kun tulee lisää pituutta ja painoa niin ei kropassa riitä enää jerkku pitämään asentoa hyvänä täysvauhtiseen juoksuun. Ja sikäli jos tuollaisis lenkkipäiviä, juoksutekniikkapäiviä, fysiikkapäiviä tai mitä vaan lisää kalenteriin palloharjoitusten oheen niin nehän skippaavat ne ekana jotka niitä eniten tarvitsevat. Lasten fysiologiasta on ihan ihmeellisiä käsityksiä osalla vanhemmista ja lepoa kuulemma pitäisi saada pelin tai auta armias turnauksen jälkeen luokkaa viikko. Autolla tietty kouluun ja takaisin ettei vaan rasitu.
|
|
|
|
|
TexMex
Poissa
|
 |
Vastaus #698 : 04.05.2025 klo 06:21:44 |
|
Tuo on muuten ihan järjetöntä että jotkut tulee pelaamaan 5vs5-pelejä 10 pelaajalla. Etenkin nyt kun tuli se uudistus sarjoihin että pelataan aina kaksi lyhyempää peliä eikä yhtä pitkää niin kuin aiemmin.
Moi vaan. Ensin pitäisi ymmärtää ollaanko peleissä tekemässä liitolle jotain huippupelaajia vai tarjoamassa pelikokemuksia lapsille. Reilusti suurimmasta osasta etenkin kyläseurojen pelaajista ei tule koskaan mitään ammattilaisia, mutta aika moni lapsista haluaa silti pelata 5vs5 ja 8vs8 mielekkäällä tasolla, jossa pelikaverit on muutakin kuin tiellä. Ja kyllä, 10 pelaajaa on ihan perseestä, 9 vielä toimii ihan hyvin, mutta ei sitä tehdä minkään kunnon takia vaan sen takia, että tulevat 8vs8 ringin pelaajat tottuisivat säännönmukaisesti kovempaan pelitempoon. Luonnollisesti isommassa seurassa olisi haastetaso kilpa ja harrasteen välissä, mutta silloin kun koko toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen ja vanhempien ilmoittautumiset on luokkaa "sataa vettä, ei tulla", niin se tekee pelitapahtumista pelauttajille turhan stressaavia, jos pelitapahtumaan on nimetty se optimi 7 pelaajaa. Jostain syystä myös vanhempien mielenkiinto ilmoitella mitään tippuu aika paljon, kun kyse ei ole kilpajoukkueesta. Lisäksi ainaisena haasteena on saada vapaaehtoisia peluuttajia kilpa tason alle. Meilläkin taitaa olla joissain ikäluokissa pelaajia, jotka ovat harrastaneet lajia vuosia, mutta eivät ole koskaan pelanneet yhtään ottelua. Todellinen ongelmahan tällaisissa ikäluokissa on, että jos kilpatasolla on 6 pelaajaa ja haastetasolla 6 pelaajaa, niin tämän jälkeen harrastetason pelaajat pelaavat ihan eri peliä kuin kilpatason pelaajat, mutta haastetason pelaajat tarvitsevat vähän kovempia kuin harrasteotteluita, jotta saadaan se 12 pelaajan rinki mielekkääseen 8vs8 joukkueeseen.
|
|
|
|
|
mulpp
Poissa
|
 |
Vastaus #699 : 04.05.2025 klo 08:05:54 |
|
Lapset keskimäärin haluavat pelata eivätkä istua vaihtopenkillä. Tämä kaikilla tasoilla. Seisoskelua ja odottelua on muutenkin liian paljon. 5v5-vaiheessa vetäisin pelejä läpi mielummin jopa 5 kuin 10 pelaajalla. Jos peluuttajien puute on syy isoihin ryhmiin, jotain voisi miettiä joukkueessa toisin. Omana näkemyksenä 6-7 pelaajaa on optimi, ehkä kahden päivän turnauksessa voisi olla 8 pelaajaa.
Isoihin ryhmiin tuntuu yleensä olevan kaksi syytä: raha ja (varsinkin kilparyhmän) menestys. Jokainen ryhmä toki maksaa, mitä isommat ryhmät sitä pienemmät kulut per lapsi. Tuoreiden jalkojen vaihtaminen kentälle usein parantaa mahdollisuuksia voittoon, jos vastustajalla ei/vähemmän vaihtopelaajia, ja tämä korostuu erityisesti ykköstasolla. Jos asiaa katsoo yksittäisen pelaajan kehittymisen kannalta, kumpikaan näistä ei pitäisi olla kovin korkealla.
|
|
|
|
|
|
|
|