FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
20.08.2025 klo 12:58:57 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!

Yhteys ylläpitoon: [email protected]

Foorumilla päivitys 27.5.25 klo 23-24. Lisäämme GA4:n sivustolle

Sivuja: 1 2 [3]

Kirjoittaja Aihe: Täällä Narttu ja Nutmeg miekkailevat pippeleillä  (Luettu 12293 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Narttu

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Newcastle & TPS

Vastaus #50 : 19.07.2025 klo 00:44:56

Aloitetaan vaikka sillä, että on täysin käsittämätöntä, että väität ettei sinulla ole Newcastle laseja päässä ja pystyt katsomaan kaikkia Newcastlea koskevia asioita objektiivisesti. Veikkaan ettei tällä foorumilla ole yhtään kirjoittajaa, joka on kanssasi samaa mieltä.

Onko noin? Ottaen huomioon että Newcastlen kannattamiseni on vähän sellaista toissijaista katselua, niin enpä tiedä. Pystyn olemaan, ja olenkin hyvin kriittinen Newcastlea kohtaan. Sinulta taas ei tunnu tulevan poikittaista sanaa Liverpoolin tekemisestä, vaan kaikki on aina namimani. Aito fanipoika, YNWA ja sillai. True Scouser!

Tänään oli muuten erittäin viihdyttävä TPS-SalPa, ja sääkin lelli. Suosittelen ehdottomasti menemään katsomaan, jos siellä missä asut (oliko Pori?) on vain paikallisia joukkueita.

Minua ei tässä iässä englantilainen jalkapallo kiinnosta enää niin paljoa, että täytyisi nähdä oman seuran tekemiset aina vain positiivisessa valossa ja voittaa jotain nettivääntöjä. Paskapuhetta, jota sinulta tulee jatkuvasti, vastustan toki henkeen ja vereen ja siitä tämä väittelykin johtuu. Voit ihan vapaasti haukkua Newcastlea, aika monet kriitikit menee kyllä ihan maaliin. Samoin toki Poolin kohdallakin.

Olen kannattanut yhtä joukkuetta 30 vuotta joka on ollut aika monta aikaa siitä divarissa, ja Newcastle ei ollut voittanut ennen viime vuotta mitään 70 vuoteen. Miten tässä pystyisi olemaan sellainen ettei näe joukkueessa mitään huonoa :D Oletko nyt jumalauta ihan tosissasi?

Asia ei minua niin paljoa kiinnosta, joten oletan, että sinulla on parempaa tietoa. Onko antaa esimerkkejä saudien urheiluprojekteista, joissa on noustu ykköseksi?

Kannattaa ottaa selvää, on huomattavasti järkevämpää seurata maailman menoa ihan vaikka tämän foorumin tai jalkapallomaailman ulkopuolellakin, kuin vain lukea RAWKista Poolin siirtohuhuja. Tekisi mieli sanoa, että voisi sivistää sinuakin, mutta ei sentään kannattane liikaa vaatia. Aloita vaikka golfista. Ja ylipäätään kyse ei ole VAIN PIF:stä, mutta et nyt tainnut ymmärtää että öljyraha koskee myös PSG:tä ja Cityä? Onko niillä mennyt huonosti? Kai ymmärrät että saudit on näiden kilpailijoita?

En tarkoittanut pelaajien palkkoja vaan sen janarin, joka lähti ManUun paremman palkan perässä. Jos Newcastlen projekti on numero uno, niin miksi he eivät maksa urheilujohtajille kilpailukykyisiä palkkoja?

Ja sinä nyt luulet että PSR ei vaikuta näihin palkkoihin? Oletko nyt oikeasti näin tyhmä vai esitätkö vaan? ManUhan tarjosi paljon isompaa roolia Ashworthille, aivan erilaista kuin Newcastlessa.

PSR on toistaiseksi toiminut hienosti ja siitä propsit Newcastlelle etteivät vielä ole huijanneet Cityn tapaan. Sen takia matka huipulle tulee kestämään pitkään jos se matka edes ikinä sinne asti päätyy. Seuran tulot eivät vain ole isojen jättien tasolla ja sinne on lähes mahdotonta päästä.

"Mahdotonta päästä". Tämä nyt oli taas sellainen "täysin päätön väite", mikä ei kestä mitään tarkastelua. Tottakai sinne pääsee, mutta se vie hieman aikaa. Citykin pääsi sinne ja lähtökohta oli paljon surkeampi kuin Newcastlella. Uusi stadion sinne lienee tulossa, uusi harjoituskeskus, ja kannattaa nyt muistaa että lähtökohdat on aika huonot. Enemmän resursseja kuin Cityllä, jolla kesti huipulle nousu sen 5 vuotta? Sanotaan että sääntöjen kanssa kestäneet kymmenen.

Newcastle ei tule ikinä nousemaan huipulle jos muut seurat vievät järjestäen pelaajat nenän edestä tarjoamalla isompia tilipusseja.

Myös Liverpoolin edestä on järjestäen viety pelaajia isompia tilipusseja tarjoamalla jne. Sinun jalkapallokatsantosi on niin kovin kapea ja ilmeisesti katsot kaikkea 1-2 vuoden haarukalla.

Chris Wood, Joe Willock, Matt Targett? Itse oletin, että tämä on se kesä kun Newcastle laittaa haisemaan ja ottaa sen seuraavan stepin mutta tähän mennessä meno on ollut aikamoista muniin puhaltelua. Pakkeja toisensa perään. Isak todennäköisesti lähtee viimeistään ensi kesänä ja toiseksi paras pelaaja Guimaraes täyttää kohta 28 vuotta. Paras menestysikkuna on menossa tuota pikaa umpeen. Castle kyykkäsi pahasti liigassa edellisen UCL-kauden aikana eikä tilanne tällä hetkellä näytä paremmalta. Sanoisin, että iso osa Newcastle faneista jakaa meikäläisen näkemyksen ja heidän tapauksessa huolen. Ilmeisesti pitkään hinkattu Traffordkin on nyt lopulta valumassa ohi sormien.

Vastasinkin tähän osittain jo. Lisään vielä sen, että Woodista taidettiin saada käytännössä omat takaisin.
Kommentoin sen verran, että Chris Wood oli pelastamassa Newcastlen sarjapaikkaa, samoin Matt Targett, molemmat erittäin tärkeässä roolissa.

Voitko samalla kertoa mitä tekemistä Joe Willockin hankkimisella on Eddie Howen kanssa? Jos koittaa olla fiksu, niin koita nyt edes saada helvetti perusasiat oikein.

Nyt ollaan heinäkuun puolivälissä :D oletko sinä oikeasti 12-vuotias, vai miten sinun keskittymiskykysi on noin lyhyt. Newcastle ehtii hankkimaan vielä monta pelaajaa, ja jos oikeita ei löydy niin sitten ei löydy. Toki ihan numeraalisestikin tarvitaan pelaajia, joten jos ketään eivät hanki, niin sitten on epäonnistuttu. Hankinnat on toimineet oikein hyvin, paljon paremmin mitä Liverpoolin muutama kallis pummi viime vuosilta. Tätähän sinä fanipoikana et tietenkään voi myöntää, koska Liverpool ei tee mitään väärin.

Olen seurannut Poolia vuodesta 2007 asti, joten Hodgsonin vuodet ovat hyvin muistissa. Ja kaikki vaiheet sen jälkeen. Siitä syystä minulla on erittäin hyvä kuva Poolin tasosta muihin Valjujengeihin verrattuna. Liverpool on tällä hetkellä vahvimmassa asemassa muihin joukkueisiin verrattuna sitten 80-luvun.

Niin, Liverpoolilla on nyt vahva runko, mutta niinhän niillä oli Benitezin aikanakin, ja sen jälkeen sukelsivat ynnä muut sijoille moneksi vuodeksi. Sinä taas katsot tätä jonkun 12-vuotiaan näkökulmasta. Tilanteet muuttuu. Ei HJK:kaan Suomessa jatkuvasti mestaruuksia voita, vaikka asema on vahva.

Newcastlen neljä edellistä kautta Valjussa: 5, 7, 4, 11. Tuota "käyrää" kun katselee niin sanoisin, että on todennäköisempää, että sijoitus on ensi kaudella luokkaa 6-8 kuin 2-4.

Oletko oikeasti noin vitun tyhmä vai esitätkö vaan? Jos sinun kykysi argumentoida on oikeasti näin olematon, niin miksi tähän minun kannattaisi tuhlata aikaa:

11. Sija: Harakat olivat saudien ostaessa seuran sijalla 19. kolmessa pisteessä lokakuun lopussa. Siis jumalauta koita nyt edes perusasiat taas tarkistaa.
4. Sija:  Howen ensimmäinen kokonainen kausi, osittain aivan paskoilla pelaajilla ja UCL-paikka suuren ja mahtavan Liverpoolin nenän edestä + Cup-finaali ensimmäistä kertaa n. 25 vuoteen.
7. sija: Loukkaantumiset ja pelikiellot, aivan tyytyväinen saa olla kauteen. Normaalisti olisi tullut europaikka tuolla sijoituksella.
5. sija: Ensimmäinen pytty 70 vuoteen ja UCL-paikka.

Joo, hirveän huonolta näyttää. Siis viddu nyt ihan oikeasti, yritä edes jos koitat provota niin olla nokkela. Nyt tämä aiheuttaa lähinnä myötähäpeää.

On äärimmäisen huvittavaa, että kaikki asiat millä minua kuvailet osuvat täsmälleen teikäläiseen. Sinä olet klassinen fanipoika, joka ei näe Newcastlen tekemisessä mitään väärää. Avaa vaikka Newcastle henkinen some ja tarkista yleinen mielipide siitä, onko kesän siirtoikkuna ja Howen tuurauspesti sujunut hienosti. Osaan suhtautua erittäin realistisesti Liverpooliin, paremmin kuin kuvitteletkaan. Tänä kesänä kritisoin esimerkiksi sitä, että Wirtzin kanssa tehtiin vain viiden vuoden sopimus. Ja olin esimerkiksi oikeassa siinä, että Liverpool on tosissaan Isakin perässä.

HUH! Kritisoit oikein Wirtzin sopimuksen pituutta! No nyt oli rajua!

Ei, minä en tietääkseni lennä kenenkään muun seuran topikista vittuun ja bänniin sen takia että käyt mulkvistina vittuilemassa jokaisessa mahdollisessa paikassa. Sinä käyt jakamassa jotain vittuilumeemejä kuin 12-vuotias, jonka tasolla ilmeisesti oletkin, ja sitten kitiset että miksi sinut käsketään topikeista pois.

Ekaan boldattuun: ihan mielenkiinnosta, mikä on tällainen "Newcastle-henkinen some" josta puhut? Koska kuvittelen tässä yli 20 vuoden kokemuksella jonkun verran olevani aiheesta perillä, mutta ehkä sinulla on paljastaa minulle "Newcastle-henkinen some" jossa tällaista Howen haukkumista on? Sen lisäksi, jankkaat edelleen "Howen tuurauspestistä" joka on täysin itse keksimäsi juttu, joka ei perustu yhtään mihinkään faktaan. Howe ei vastaa nyt hankinnoista.

Tokaan boldattuun: "Oli tosissaan Isakin perässä" oli siis yksi puhelinsoitto Newcastlen toimistolle, jossa kerrottiin ettei ole myynnissä :D Okei, sovitaan että olit oikeassa niin saat tästä varmaan jonkun somen väittelyvoittajan uskottavuuspisteen.

Jos minä väitän, että Newcastle ei ole Liverpoolin suora kilpailija niin se ei ole ylimielistä suhtautumista vaikka olisitkin asiasta eri mieltä. Sun gaslightaus on suoraan kuin jostain oppikirjasta. Täytyy toivoa, ettet käytä samoja keinoja läheisiin ihmisiin jos sinulla sellaisia on.

Minäkin toivon tosiaan ettet käytä näitä forumilla näkyviä keinojasi läheisiin, jos sinulla niitä on. Lyhyellä otannalla niihin kuuluu muille vittuilu, vähättely, näsäviisastelu, vääristely, uhriutuminen ja valehtelu. En tiedä, onko nämä jotkut psykopaatin tuntomerkit?

Newcastle kilpailee tänä vuonna UCL:ssä Liverpoolin kanssa, ja saattaa hyvinkin, tätähän emme tiedä, pelata vaikka sarjassa samoista sijoista. Kuten sanoin, Cityn piti olla varma mestari viime kaudella, mutta niinpä taistelikin Forestin (!!!) ja Newcastlen kanssa lopulta UCL-paikasta. Jalkapallo on siitä hauska laji että joskus tapahtuu yllätyksiä, tottakai todennäköisesti Liverpool on mestaruustaistelussa ja Newcastle muualla, mutta älä nyt kuitenkaan tuserra itkua Stiivi G -lakanoissa jos niin käy että ovatkin about samoilla sijoilla.

Sinä suhtaudut ylimielisesti kaikkiin muihin seuroihin, varsinkin niihin jotka vähän pärjäävät. Siksi sinulla on pakottava tarve mennä vittuilemaan muiden topikeihin, ajaa erimieltä olevat pois Poolin topikista, ettei sinun kuplaasi ja rakasta Liverpooliasi kritisoitaisi. Sinä olet DDrogban ohella ainut kirjoittaja koko vitun forkan kv-puolella, joka huudetaan aina helvettiin muiden topikeista. Siis ainoa. Mieti sitä.

En ole missään väittänyt ettei Chelsea ole Liverpoolin suora kilpailija. Chelsean tavoitteet ensi kaudelle: https://x.com/CFCPys/status/1945770835970584598

No voi kristuksen vittu sinun logiikkaasi. Lue nyt herran jumala OMA VIESTISI!

- Newcastle on noussut kilpailemaan Spursin, ManUn ja Chelsean kanssa samoista sijoista
- Newcastle ei ole Liverpoolin suora kilpailija tällä hetkellä

Eli selitäpäs nyt vielä: Newcastle on noussut taistelemaan Chelsean kanssa samoista sijoista, mutta ei kuitenkaan Liverpoolin? Sen sijaan Chelsea kuitenkin on Liverpoolin suora kilpailija. Eli siis nyt onkin niin, että Chelsea on jo Liverpoolin haastaja ja tarpeeksi hyvä, että sitä voi verrata Liverpooliin, mutta kuitenkin sen verran huonompi että sitä voi verrata myös Newcastleen?

Sinä jumalauta puhut jo itsesi kanssa ristiin.

Newcastle ei tule taistelemaan ensi kaudella Tsämppärin voitosta. Kaikki muu on ihan täyttä fanipoikamaista haihattelua. En ole muuten missään väittänyt, että Newcastlen pitäisi myydä Isak Liverpooliin. Yleensä näissä vain pelaajalla on aika vahvat kortit ja ymmärrän Isakin kannalta mahdollisen siirron täysin. Ei häntä juurikaan kiinnosta mitä Newcastle saattaa tehdä viiden vuoden päästä. Myöskään kukaan ei pysty takaamaan, että se unelmasiirto on tarjolla myös ensi kesänä.

Ei Liverpoolkaan kenenkään mielestä taistellut UCL-voitosta 2005, eikä Porto tai Monaco sitä aiemmin. Tuskin Newcastle taistelee voitosta eikä kukaan sellaista uskokaan, mutta europeleissä ei pärjää myymällä parhaat pelaajat kilpailijalle.

Jotenkin myös hämmentävää että tiedät ja et tiedä mitä Isak ajattelee. Minulla ainakaan ei ole henkilökohtaista sidettä tähän pelaajaan, mutta ilmeisesti on sinun kaveripiirissä niin tiedät mitä funtsii?

Mutta ei minua haittaa se, eikä oikeastaan kiinnostakaan, että näetkö Newcastlen Liverpoolin kilpailijana. Ainoa taho jolla on merkitystä on saudit, ja minä vähän luulen että kunnianhimoa on. Tottakai Isakilla on hinta kuten kenellä tahansa muulla. Liverpoolistakin saa Salahin tai Allisonin rahalla pois, myös Wirtzin.

Siis hetkinen, kritisoit Poolia siitä, että seura ei ensin tehnyt van Dijkin ja Salahin kanssa jatkosopimuksia ja sitten myös siitä kun teki?  Kumpiko nyt sitten oli lopulta oikein vai väärin? Toteat myös, että Isak ei missään tapauksessa siirry Liverpooliin mutta kritisoit Poolia siitä etteivät saa siirtoa tehtyä? Trent ei muuten lähtenyt ilmaiseksi vaan siitä saatiin mestaruuspokaalin nostelun jälkeen vielä 10 miljoonaa. Vaikea tuostakaan on seuraa ja tämän hetken pamppuja syyttää? Yksikään pelaaja ei ole seuraa suurempi. Jos pelaaja haluaa Realiin niin tervemenoa. Pool tekee kuitenkin jotain oikein kun Real heidän pelaajia toistuvasti tavoittelee. Jatkossa tätä uutta urheilujohtoa voi isommalla kädellä kritisoida jos pelaajat edelleen juoksuttavat sopimuksia loppuun asti. Edellisiltä hessuilta valuneita paskoja on vaikeampi korjata.

Tottakai kritisoin, koska seura jätti niiden tekemisen niin myöhään, että pelaajat saivat jo vapaasti neuvotella muiden kanssa. Eihän tuota ongelmaa olisi tullut ollenkaan, jos jatkosopimus olisi tehty ajoissa. Mites sen Trentin kanssa kävi kun ei tehty jatkoja? No sai siitä kai jonkun pallokassin korvaukseksi...

Boldattuun röhönaurua. Tottakai on mahdotonta syyttää pamppuja ettei Liverpool saanut avainpelaajastaan kunnon korvausta. Sean Longstaff maksoi juuri Leedsille enemmän kuin Trentistä saatu höpöhöpökorvaus.

Huomaatko, taas sinä olet "vaikea kritisoida". Ei, ei ole ollenkaan vaikea kritisoida, ja siellä "Liverpool-henkisessä somessa" kyllä annetaan kritiikkiä että miksi sopimuksia ei ole uusittu ajoissa. Nytkin Konaten tilanteesta tulee kyllä aika paljon kritiikkiä, mutta ethän sinä tietenkään sitä anna...

Ja edelleen: Isak saattaa siirtyä Liverpooliin nyt, tai vuoden päästä, mutta korvaus lienee muikea. Tässäkin muuten ylimielisyytesi tulee taas esiin: kommentoit että Newcastle voi ostaa Ekitiken ja Calvert-Lewinin sitten Isakin rahoilla. Jolloin hyökkäys olisi heikompi kuin viime kaudella -> muut joukkueet heikentyvät ja saavat heikentyäkin, kunhan minun oma Liverpoolini saa minun haluamani pelaajat. Pelaajat suorastaan jonottavat pelaamaan Anfieldille, ja kaikki muut joukkueet saavat olla ylpeitä että heidän pelaajansa pääsevät edustamaan kuuluisaa Liverpoolia.

Tämä vähättelevä asenne muita seuroja kohtaan on oikeasti todellisen imbesillin merkki. Mutta ei se mitään, jos forkka on vielä ensi vuosikymmenellä olemassa, niin minä muistan kyllä tämän asenteen.

City ei olisi pystynyt ostamaan niitä pelaajia kilpailijoilta jos eivät olisi kusettaneet. Newcastle ei ole vielä samaan sortunut ja toivottavasti ei niin teekään.

City osti paljon pelaajia ihan laillisestikin, eikä tainnut aluksi mitään sääntöjä rikkoa. Tai eihän niitä kaikkia sääntöjä ole ollut edes olemassa, ja nythän osa todettiin jo laittomiksi, jotenka niiden kohtalo ratkennee raastuvassa.

Liverpool oli viime kaudella sarjan paras joukkue ja on vielä kesän aikana merkittävästi vahvistunut. Cityyn ja Chelseaan nähden merkittävä lepoetu. Toki Jotan traaginen menetys voi vaikuttaa monella eri tapaa mutta suurin osa jalkapalloväestä pitää Liverpoolia suosikkina ensi kauden mestariksi. En tiedä miksen saisi sitä ääneen sanoa ilman, että sinulla menee puurot ja vellit sekaisin? Olen ainoastaan sanonut, että Liverpool taistelee ensi kaudella mestaruudesta ja Newcastle yrittää vakiinnuttaa paikkansa UCL-seurana.

Jos Newcastle voittaa mestaruuden ensi kaudella niin tottakai ovat samalla tasolla. Tuo ei kuitenkaan tule tapahtumaan eikä minun näkemykseni mukaan vielä moneen vuoteen.

Varmaan Liverpool voi olla suosikki mestariksi. Niin Citykin oli selkeä suosikki ennen viime kautta. Kyllä vedonlyöjien kertoimet jotain kertoo. Liverpool on vahvistunut, mutta toki kaksi avainpelaajaa on taas vuoden vanhempia, yksi on pitkään poissa AFCONin takia, yksi haluaa lähteä Bayerniin, yksi meni kuolemaan, yksi on niin paska että Liverpool ei halua peluuttaa ettei joudu maksamaan Benficalle lisää, yksi toppari lähti ja kolme on rosterissa. Ja ennen kuin sanot että "kyllä ainakin yksi toppari tulee", niin okei, mutta miksi sitten Newcastlen hankintoja arvostelet jo nyt? Taas kahdet rattaat: Liverpool hyvä, muut huonoja. Klassista Nutmegia.

Kyyyyllä suosikkiasemasta huolimatta minä vielä vähän näen kysymysmerkkejä kuitenkin

Eli siis Newcastle ja Liverpool eivät ole samalla tasolla, vaikka Liverpool olisi ensi kaudella 3. (aivan mahdollista) ja Newcastle 4.(aivan mahdollista)?
Narttu

Poissa Poissa

Vastaus #51 : 19.07.2025 klo 00:47:01

No mitä pummeja Liverpool on sitten tehnyt? Ei mua Newcastle niin paljoa kiinnosta, että perusteellinen taustatutkimus olisi millään tavalla mielekästä.

Ainakin yksi helvetin kallis uruguaylainen, ja yksi melko kallis italialainen tulee mieleen.

Jos väittelet täällä minun kanssa jalkapallosta, niin kyllä minimivaatimuksena on että saat edes perusasiat oikein.

Muuten tämä on sama kuin minä väittelisin lapseni kanssa, tuntuukin itse asiassa monesti samalta....
Nutmeg

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: LFC

Vastaus #52 : 19.07.2025 klo 18:04:30

Täytyy kyllä sanoa, että vittu mikä idiootti olet :D Ihan käsittämätön persoona... jaksamisia kaikille tutuille ja tuntemattomille. Jauhat paskaa ja spinnaat asioita niin kauan, että vastapuoli ei edes tiedä mistä puhutaan.

Koitetaan nyt kuitenkin saada jotain selvää tuosta oksennuksesta:

- Tottakai pystyn kritisoimaan Liverpoolia, tällä hetkellä se on vain vaikeaa mutta olen tehnyt sitä johdonmukaisesti tässä vuosien ajan niistä asioista, jotka on tehty huonosti/väärin

- Väitin, että sinulla on Newcastle lasit, en, että et pysty näkemään mitään huonoa.

- PSGtä ja Cityä ei ole paljon säännöt haitannut. Onneksi Castlen kohdalla säännöt toimivat.

- Yhden urheilujohtajan palkka vaikuttaa ratkaisevasti Newcastlen PSRään? Nyt palkatut ovat Dundee Unitedin rejectejä?

- City pääsi sinne nopeasti koska ei välittänyt säännöistä. Niin kauan kun Newcastle pelaa sääntöjen mukaan niin matka tulee olemaan pitkä ja kivinen. Ihan sama paljonko resursseja saudeilla on kun niitä ei voi seuraan sijoittaa.

- Kyllähän sekin on epäonnistumista jos ei ykköstargetteja saada seuraan. Tai ainakin sinun mielestäsi kun Liverpoolista puhutaan.

- Liverpoolilla ei todellakaan ollut yhtä hyvä runko Benitezin aikana. Keskikenttä kestäisi vertailun nykypäivään avauksen puolesta mutta siihen se jääkin.

- Kerro kumpiko on todennäköisempää? Se, että Newcastle sijoittuu ensi kaudella sijoille 6-8 vai 2-4?

- Minä olen foorumilla oloni aikana jakanut kokonaisen yhden meemin ja sinä spinnaat sen niin, että tekisin sitä yhtenään. Meni kyllä aikoinaan hyvin ihon alle :D

- En väittänyt, että olisi Howen haukkumista Newcastle henkisessä somessa vaan turhautumista kesän siirtoikkunaan. Sitä mitä sinulla ei ilmeisesti ole. Lue nyt vaikka foorumin Newcastle topicia ensin ajatuksella.

- Minä pystyn kyllä myöntämään, että toisinaan tulee vittuiltua/provottua täällä foorumilla mutta silloin vastapuoli on sen kyllä myös ansainnut. Jos joku kirjoittaa fiksusti ja asiallisesti niin eipä sellaisiin tule tartuttua.

- Cityn lattia viime kaudella oli tuo 3. sija. Newcastlen katto vastaavasti 4-5. sija. Muodollisesti taistelivat viime kaudella samoista sijoista mutta ei se sitä silti tarkoita, että olisivat suoria kilpailijoita tällä hetkellä.

- Sinä aikoinaan käskit minut pois Newcastle ketjusta. Tottelin ja nyt odotan vain koska itse tajuat tehdä saman Poolin ketjusta.

- Kun kirjoitan, että Newcastle on noussut taistelemaan samoista sijoista em. jengien kanssa niin se tarkoittaa, että viime kausina on taisteltu keskimäärin samoista sijoista. Chelsean lähitulevaisuus näyttää paremmalta kuin Newcastlen. Heillä on myös eri tavalla voittamisen kulttuuria. Ovat siirtomarkkinoilla ihan eri tekijä ja globaali fanikunta on paljon isompi. Liverpool taistelee ensi kaudella sijoista 1-3, Chelsea 2-5 ja Newcastle 5-8.

- Onko mielestäsi aivan päätön väite, että Isak siirtyisi mielellään Valioliigan hallitsevaan mestariin, joka toisin kuin Newcastle on yksi suosikeista voittamaan sekä Valioliigan että Mestareiden liigan?

- Tuskin Salah ja Wirtz tänä kesänä mihinkään ovat siirtymässä mutta ehkä sinä tosiaan tiedät paremmin...

- Milloin siis jatkosopimukset olisi pitänyt olla tehtynä? Kun olit aiemmin huolissaan siitä, että Liverpool laittoi ison kasan rahaa kiinni Salahin ja van Dijkin jatkosopimuksiin niin ainakin hollantilaisen kohdalla Pool säästi pitkän pennin kun sopimukseen päästiin vasta vähän ennen sen päättymistä. Seura oli varmasti erittäin hyvin kartalla kuka neuvotteli ja kenen kanssa.

- Calvert-Lewin heitto oli provo sinun suuntaan koska itse vastaavasti käyttäydyt niin ylimielisesti Isak saagassa :D Näin se jalkapallopyramidi valitettavasti toimii. Parhaat pelaajat haluavat pelata parhaissa seuroissa. Ja se tuntuu olevan sinulle erittäin kova paikka. Sehän nyt on täysin päivän selvää, että jos Isak myydään niin Newcastlen hyökkäys on huonompi kuin viime kaudella. Sinun onneksesi on kuitenkin mahdollista, että joukkue kokonaisuudessaan olisi vahvempi.

- Olen käsittääkseni joka kerta Newcastlen kesästä todennut, että tähän mennessä. Liverpoolin kesä siirtojen osalta on tähän mennessä ollut erinomainen.

- Löytyiskö sulta sen verran tyylikkyyttä ettei Jotan traagista menehtymistä tarvitsisi vetää tähän mukaan?

- Kyllä eivät ole, Liverpoolin lattia on sija kolme kun Newcastlen katto on sija viisi.

Käydään nyt vaikka Trentin keissi ensin läpi:

Suurin virhe Poolissa tehtiin kun jatkosopimus vuonna 2021 oli vain neljän vuoden mittainen. Siitä lähtien pelaajan leiri on sitten masinoinut bosman siirtoa Realiin. Pelaajalle on tehty useita sopimustarjouksia, jotka on kaikki hylätty. Viimeisen taisi olla suuruudeltaan yli £300k/viikossa. Joku voisi kysyä onko Trent edes tuon arvoinen? Pelaajaa on vaikea myydä jos haluaa vain yhteen seuraan ja se seura ei halua pelaajasta maksaa. Tilanne muuttui Carvajalin loukkaantumisen takia tammikuussa 2025. Olikohan Realin paras tarjous tuolloin 20 miljoonaa. Ei mitään järkeä myydä koska Liverpool taisteli tuolloin vielä neljästä pokaalista. Liverpool voitti mestaruuden ja sen jälkeen kun pelaajalle ei ollut enää mitään käyttöä, sai nyhdettyä Realilta vielä 10 miljoonaa. Aika poikkeuksellinen diili vaikka tietysti olosuhteet olivat Poolin puolella. Trentillä oli sopimusta jäljellä kuukauden verran kun Longstaffilla vuoden verran.

Jos tarkistat Liverpool henkisen somen uudestaan niin suurin osa on erittäin tyytyväinen Trentistä saatuun korvaukseen ja siihen, että mies ei enää pelaa Poolissa. Siellä ollaan myös erittäin tyytyväisiä Salahin ja van Dijkin jatkosopimuksiin. Konaten tilanne jakaa mielipiteet. Osa haluaa myydä pelaajan tänä kesänä ja osa pitäisi miehen sopimuksen loppuun asti. Joyce uutisoi viime joulukuussa, että Konaten jatkosopimus on vain ajan kysymys. Jotain on sen jälkeen tapahtunut kulisseissa ja vaikea tuota on vielä arvioida kun faktoja ei ole saatavilla.

Kommentoit Woodista, että oli pelastamassa Newcastlen sarjapaikkaa erittäin tärkeässä roolissa. Teki 18 peliin tehot 2+0. Darwin oli viime kaudella erittäin tärkeässä roolissa voittamassa Poolille Valioliigaa. Teki 30 peliin tehot 5+3. Darwin on suurella todennäköisyydellä siirtymässä pois Poolista lähes samalla summalla kuin mitä siitä maksettiin. Jos Wood ei ole kallis pummi niin ei näillä perusteilla kyllä ole sitten Darwinkaan?

Chiesasta maksettiin 12 miljoonaa euroa ja tuli Pooliin hierarkiassa kuudenneksi hyökkäyspään pelaajaksi. Kuvailit miestä ensin kalliiksi pummiksi ja sen jälkeen melko kalliiksi pummiksi. Kuitenkin Trentistä saatu 10 miljoonan korvaus oli vastaavasti "pallokassin" verran. Mikä nyt siis pitää paikkaansa? Newcastle sai Matt Targettista pelillisesti jotain irti neljän kuukauden verran. Sen jälkeen ei ole juurikaan pelannut. Sun mielestä oli hyvä diili maksaa tuosta 17,5 miljoonaa euroa?
Narttu

Poissa Poissa

Vastaus #53 : 19.07.2025 klo 19:29:18

Täytyy kyllä sanoa, että vittu mikä idiootti olet. Ihan käsittämätön persoona... jaksamisia kaikille tutuille ja tuntemattomille. Jauhat paskaa ja spinnaat asioita niin kauan, että vastapuoli ei edes tiedä mistä puhutaan.

Mutta miten tämä eroaa sinusta? Keksit juttuja päästäsi, et myönnä olleesi väärässä kun juttuasi korjataan vaan joko väistät koko aiheen tai naureskelet. Ihan ala-astetasoista argumentointia. Jos sinulla on vaikeuksia suomen kielen kanssa, niin siihen en valitettavasti voi auttaa.

Minä pystyn ihan asiallisesti vaikka oluen äärellä keskustelemaan jalkapallosta, myös niiden kanssa jotka kannattavat eri seuraa. Sinun en usko tähän pystyvän, koska sinun pitää koko ajan hakea jotain piikkejä ja "voittoja" vastapuolesta.

Noin muuten nuo sinun ad hominemit ei oikeastaan kauheesti huolestuta. Anna tulla vaan, tuskin olen ensimmäinen kenelle täällä vittuilet, tai viimeinen. (bännihistoriasi perusteella)

Koitetaan nyt kuitenkin saada jotain selvää tuosta oksennuksesta:

- Tottakai pystyn kritisoimaan Liverpoolia, tällä hetkellä se on vain vaikeaa mutta olen tehnyt sitä johdonmukaisesti tässä vuosien ajan niistä asioista, jotka on tehty huonosti/väärin

- Väitin, että sinulla on Newcastle lasit, en, että et pysty näkemään mitään huonoa.

En tiedä millaiset on nämä lasit, mutta olkoon vaikka sitten niin. Miten ne siis näkyvät? Siten että puolustan Newcastlea sinun paskapuhetta ja keksittyjä juttujasi vastaan? No sen kyllä myönnän. Tietysti ne näkyy myös niin, että tiedän seurasta paljon enemmän kuin vaikkapa Brentfordista. Toki paljon vähemmän kuin sen toisen mustavalkoisen tilanteesta.

- PSGtä ja Cityä ei ole paljon säännöt haitannut. Onneksi Castlen kohdalla säännöt toimivat.

Ethän sinä voi tietää onko Newcastle kiertänyt sääntöjä.

- Yhden urheilujohtajan palkka vaikuttaa ratkaisevasti Newcastlen PSRään? Nyt palkatut ovat Dundee Unitedin rejectejä?

Ja taas Nutmegin tyypillinen "esitän vitun tyhmää" ja heität olkiukkoja. Keksit väitteitä joita en ole tehnyt. Jos et pysty lopettamaan paskapuhetta ja valehtelua, niin lopeta kirjoittelu kiitos.

- City pääsi sinne nopeasti koska ei välittänyt säännöistä. Niin kauan kun Newcastle pelaa sääntöjen mukaan niin matka tulee olemaan pitkä ja kivinen. Ihan sama paljonko resursseja saudeilla on kun niitä ei voi seuraan sijoittaa.

Niin, no, sääntöjä ollaan jo APT-osalta muuttamassa, joten minä en ainakaan uskalla sanoa kuinka kauan kestää päästä. Sinulta jäi varmaan kokonaan huomaamatta se, että Newcastle nousi putoamistaistelusta UCL-joukkueeksi kolmessa vuodessa saudien aikana. Eikö tämä ole jo aika komea nousu, ja aika nopea?

Edelleen sinulla ei selvästi ole mitään käsitystä saudien toiminnasta ja tavoitteista. Tuonne laitetaan NIIN PALJON RAHAA, että lopputulos on (valitettavasti, koska kansainväinen jalkapallo on tätä) jo ennalta määrätty. Sen takia monet seurat koittivat sitä estää. Ei Qatar tai Emiraatitkaan tulleet pelaamaan Mestareiden liigaa, vaan voittamaan. Sinne sauditkin Newcastlen raahaa, huipulle. Siinä voi kestää, ja kestääkin varmasti 2030-luvulle, mutta siinä vaiheessa hierarkia onkin jo toisin päin. Koska minulle tällä asialla tai jollain yksittäisillä mestaruuksilla ei ole mitään merkitystä, niin voin ihan rauhassa odottaa ja katsoa miten käy.

Ymmärrän että sinä kaiketi nukut niissä Änfiild-lakanoissa, ja kaikki elämässäsi pyörii Liverpoolin ympärillä. Suosittelen kuitenkin ehkä hankkimaan harrastuksen (tai naisen) että saat muutakin sisältöä elämään. Ja sen oikean kannatuskohteen.

- Kyllähän sekin on epäonnistumista jos ei ykköstargetteja saada seuraan. Tai ainakin sinun mielestäsi kun Liverpoolista puhutaan.

No, omalla tavallaan se on epäonnistumista, mutta riippuu ketä ovat korvaavat pelaajat. Sir Alex koitti hankkia kolme kertaa Alan Shearerin, mutta uskon että oli lopulta hankkimiinsa korvaajiin kuitenkin aika tyytyväinen. Newcastle koitti hankkia Darwinin, mutta varmaan oli lopulta tyytyväinen Isakkiin.
 Sinun mielestäsi Newcastle munaa kun ei saa kaikki haluamiinsa pelaajia, vaikka on mielestäsi kakkostason seura. Liverpool taas on mielestäsi kukkulan kuningas johon kaikki jonottavat autov.. siis maailman parhaiden fanien eteen pelaamaan.  

- Liverpoolilla ei todellakaan ollut yhtä hyvä runko Benitezin aikana. Keskikenttä kestäisi vertailun nykypäivään avauksen puolesta mutta siihen se jääkin.

Esimerkiksi 08-09 kaudella, jonka muistan oikein hyvin, sinulla ehkä vaikeampaa, niin Liverpoolilla oli kärjessä Robbie Keane ja Fernando Torres. Toppareina Hyypiä ja Carragher,, jotka olivat voittamassa myös muistaakseni UCL:ää (minä katsoin, sinä et tainnut vielä katsoa Istanbulin matsia), sekä Agger ja Skrtel ja keskikentällä Mascherano ja Alonso sekä tietysti Gerrard. Kyllä tuo on aika vahva runko, vaikka Benitez siitä sitten vielä enemmän repi irti kuin olisi uskonut.

- Kerro kumpiko on todennäköisempää? Se, että Newcastle sijoittuu ensi kaudella sijoille 6-8 vai 2-4?

No, Newcastle oli viime kaudella 5. ja sanoisin että todennäköisin sijoitus on sijat 4-7. Kärkikolmikko järjestyksessä City, Arsenal, Liverpool lienee karkumatkalla, ja sitten ynnä muut. Laittaisin Chelseankin siihen vielä mutta mahtaako olla liikaa vaihtuvuutta.

Edelleen, on täysin mahdollista että Liverpool on 3. ja Newcastle 4., jolloin vaatii kyllä melkoisen kieroa ajattelua sanoa että seurat eivät olisi suoria kilpailijoita. Newcastle voi tietysti olla vaikka kahdeksas, vaikea sitä on nyt sanoa.

- Minä olen foorumilla oloni aikana jakanut kokonaisen yhden meemin ja sinä spinnaat sen niin, että tekisin sitä yhtenään. Meni kyllä aikoinaan hyvin ihon alle

Lähinnä se kertoo että ihminen on oikeasti 12-vuotiaan tasolla, jos ottelun jälkeen ensimmäinen asia on tulla vittuilemaan toisten seurojen topikkiin. Oma 4-vuotiaani, joka on helvetin huono häviäjä, vaikuttaa olevan siinä parempi kuin sinä.

- En väittänyt, että olisi Howen haukkumista Newcastle henkisessä somessa vaan turhautumista kesän siirtoikkunaan. Sitä mitä sinulla ei ilmeisesti ole. Lue nyt vaikka foorumin Newcastle topicia ensin ajatuksella.

Fanit ovat turhautuneet kesän siirtoikkunaan? :D No tätähän EI KOSKAAN missään IKINÄ tapahdu jalkapallossa! Ei luoja sentään mitä paskaa taas. Liverpool tuosta kun myy Diazin Bayerniin ja jääkin toppari hankkimatta, niin jo on parkua täynnä sekin topikki. Ymmärrätkö sinä että KAIKKIEN seurojen fanit aina haluavat lisää hankintoja? Ehkä tosiaan olet 12-vuotias, etkä yksinkertaisesti ole kovin montaa kesää vielä siirtoja seurannut? Siltä tämä tuntuu koska otat kaiken koko ajan 1-2 vuoden haarukalla. Tottakai Newcastle-fanit haluavat lisää hankintoja, niin haluavat Liverpoolin, ManUn, Chelsean ja Arsenalin kannattajatkin. Jos tämä on sinulle yllätys, niin et kauheasti ole jalkapalloa seurannut.

- Minä pystyn kyllä myöntämään, että toisinaan tulee vittuiltua/provottua täällä foorumilla mutta silloin vastapuoli on sen kyllä myös ansainnut. Jos joku kirjoittaa fiksusti ja asiallisesti niin eipä sellaisiin tule tartuttua.

Ööö, no tämä nyt on jälleen kerran sinulta aivan täyttä paskaa. Käyt toisten seurojen topikeissa vittuilemassa ilman että kukaan juuri sinulle siellä on mitään kirjoittanut? Miten nämä ovat sen "ansainneet"? Koita nyt hankkia selkärankaa edes sen verran että pysyt totuudessa.

- Cityn lattia viime kaudella oli tuo 3. sija. Newcastlen katto vastaavasti 4-5. sija. Muodollisesti taistelivat viime kaudella samoista sijoista mutta ei se sitä silti tarkoita, että olisivat suoria kilpailijoita tällä hetkellä.

Mistä tällaiset lattia-katto -jutut oikein tulevat? :D Sinä olet tehnyt jonkun power rankingin päässäsi, ja asettelet joukkueita sen mukaan järjestykseen, ja kaikki muu on kiellettyä? Oletko sinä oikeasti KATSONUT jalkapalloa? Väität seuranneesi Liverpoolia 20 vuotta ja ollut forkalla 10, mutta sinulle on täysin uutta että kaudet ei menekään ihan kuten piti? Sori, mutta mikä oli 2022-23 Liverpoolin "katto" ja Newcastlen "lattia"?  Mikä oli viime kaudella Nottinghamin "katto"? Entäs ManUn "lattia"?

Ymmärrätkö kuinka idioottimaiselta tällaisen kirjoittaminen tuntuu? Sinä siis olet sitä mieltä että Liverpool lattia on 3. sija, ja on käytännössä mahdotonta että Liverpool olisi huonompi?

- Sinä aikoinaan käskit minut pois Newcastle ketjusta. Tottelin ja nyt odotan vain koska itse tajuat tehdä saman Poolin ketjusta.

Olen sanonut tämän saman sinulle monta kertaa: Sinut on bännätty forkalta sen takia kun vittuilet muiden topikeissa, sinut huudetaan jokaisesta topikista pois. Heti kun minua pyydetään poistumaan tai juttuni ovat asiattomia, toimin näin. Toistaiseksi yli 20 vuoden aikana mitä forkalla olen ollut, en muista että minua olisi huudettu pois muiden ketjuista. Muuta kuin tietysti sinun toimesta, mutta otan sen vain henkilökohtaisena. Minä en tietääkseni provoile Poolin ketjussa?

- Kun kirjoitan, että Newcastle on noussut taistelemaan samoista sijoista em. jengien kanssa niin se tarkoittaa, että viime kausina on taisteltu keskimäärin samoista sijoista. Chelsean lähitulevaisuus näyttää paremmalta kuin Newcastlen. Heillä on myös eri tavalla voittamisen kulttuuria. Ovat siirtomarkkinoilla ihan eri tekijä ja globaali fanikunta on paljon isompi. Liverpool taistelee ensi kaudella sijoista 1-3, Chelsea 2-5 ja Newcastle 5-8.

Boldattuun röhönaurua :D Kunnon liibalaabaa taas, mutta hyvä että on RAWKin keskustelut luettu tarkkaan.

Edelleen, ei kannata ottaa mitään itsestäänselvänä. City oli viime kaudella päivänselvä mestarisuosikki, eikä kukaan pitänyt mahdollisena että Liverpool haastaa mestaruudesta, tai ainakaan voittaa selvästi. On se jalkapallo kummallinen laji.

- Onko mielestäsi aivan päätön väite, että Isak siirtyisi mielellään Valioliigan hallitsevaan mestariin, joka toisin kuin Newcastle on yksi suosikeista voittamaan sekä Valioliigan että Mestareiden liigan?

Isak siirtyisi varmasti mielellään Chelseaan, Arsenaliin, Liverpooliin, Cityyn, Realiin, Barcaan, Bayerniin tai PSG:hen (mahdollisesti myös saudeihin, jos huhuja on uskominen). Se mistä on kyse on se, että onko Newcastlella aikomustakaan myydä. Jokaisella pelaajalla on hintansa.

- Tuskin Salah ja Wirtz tänä kesänä mihinkään ovat siirtymässä mutta ehkä sinä tosiaan tiedät paremmin...

Jokaisella pelaajalla on hintansa. Jalkapallo on bisnestä, eivät nämä pelaajat pelaa niille autov.. siis faneille, vaan rahasta. Ja seurat tekevät bisnestä.

- Milloin siis jatkosopimukset olisi pitänyt olla tehtynä? Kun olit aiemmin huolissaan siitä, että Liverpool laittoi ison kasan rahaa kiinni Salahin ja van Dijkin jatkosopimuksiin niin ainakin hollantilaisen kohdalla Pool säästi pitkän pennin kun sopimukseen päästiin vasta vähän ennen sen päättymistä. Seura oli varmasti erittäin hyvin kartalla kuka neuvotteli ja kenen kanssa.

Ehkä seura oli kartalla, tai ehkä ei. Tämä on taas sinulta arvailua, joka tietysti lähtee sinun tapauksessa siitä että Liverpool on täysin ammattimainen ja toiminut hyvin. Mitään ei olisi voinut tehdä toisin.

Yleensä jatkosopimukset tehdään ennen kuin 1-2 kuukautta on jäljellä. Onko sinulla antaa historiasta muita esimerkkejä missä näin olisi toimittu kuin Liverpool nyt? Ja jos ei ole, niin eikö silloin voida todeta että tämä oli hyvin poikkeuksellinen tapa toimia?

- Calvert-Lewin heitto oli provo sinun suuntaan koska itse vastaavasti käyttäydyt niin ylimielisesti Isak saagassa. Näin se jalkapallopyramidi valitettavasti toimii. Parhaat pelaajat haluavat pelata parhaissa seuroissa. Ja se tuntuu olevan sinulle erittäin kova paikka. Sehän nyt on täysin päivän selvää, että jos Isak myydään niin Newcastlen hyökkäys on huonompi kuin viime kaudella. Sinun onneksesi on kuitenkin mahdollista, että joukkue kokonaisuudessaan olisi vahvempi.

Ai minä käyttäydyin ylimielisesti? Sanoo hän joka kun pyydetään jotain faktoja väitteille, alkaa jankkaamaan ja vittuilemaan, kun minun pelkkä nimimerkki menee niin raskaasti sinun ihon alle. Ehkä sinulle on jotain lieviä vihanhallinnan ongelmia, mutta niihinkin saa varmasti haettua apua.

Parhaat pelaajat toki haluavat pelata parhaissa seuroissa. Sen takia Trent lähti Liverpoolista Realiin. Ymmärrettävä siirto. Askel ylöspäin pyramidissa.

- Olen käsittääkseni joka kerta Newcastlen kesästä todennut, että tähän mennessä. Liverpoolin kesä siirtojen osalta on tähän mennessä ollut erinomainen.

En minä ainakaan Liverpoolin kannattajana olisi tyytyväinen nykyiseen rosteriin. Toppareita on aivan liian vähän ja yksi julkisetsi poishaluava pelaaja on edelleen kehissä.

- Löytyiskö sulta sen verran tyylikkyyttä ettei Jotan traagista menehtymistä tarvitsisi vetää tähän mukaan?

Ai että pelaajan kuolemaakaan ei saa mainita? Vittu mitä jeesustelua taas sinulta. Vittuilet ja naureskelet muille milloin mistäkin, ja nyt jos mainitsee että "pelaaja meni kuolemaan" niin se on tyylittömyyttä. Koita nyt taas lopettaa tämä kakssoisstandardien käyttö.

- Kyllä eivät ole, Liverpoolin lattia on sija kolme kun Newcastlen katto on sija viisi.

Aah, sieltä taas ne Nutmegin itse pienessä päässään kehitetyt POWER RANKINGIT missä joukkueet on jossain mielikuvituksen mukaisessa jonossa, ja sen rankingin rikkominen on täysin mahdotonta. Oletko joskus itse pelannut jotain pallopeliä? Vähän tuntuu siltä että et.

Ps. TPS:n piti "säilyä sarjassa" ja sen "katto" olisi ollut sinun rankingeissa sija 5. Kausi on yli puolivälin ja se johtaa sarjaa. APUA? Miten tämä on mahdollista?

Käydään nyt vaikka Trentin keissi ensin läpi:

Suurin virhe Poolissa tehtiin kun jatkosopimus vuonna 2021 oli vain neljän vuoden mittainen. Siitä lähtien pelaajan leiri on sitten masinoinut bosman siirtoa Realiin. Pelaajalle on tehty useita sopimustarjouksia, jotka on kaikki hylätty. Viimeisen taisi olla suuruudeltaan yli £300k/viikossa. Joku voisi kysyä onko Trent edes tuon arvoinen? Pelaajaa on vaikea myydä jos haluaa vain yhteen seuraan ja se seura ei halua pelaajasta maksaa. Tilanne muuttui Carvajalin loukkaantumisen takia tammikuussa 2025. Olikohan Realin paras tarjous tuolloin 20 miljoonaa. Ei mitään järkeä myydä koska Liverpool taisteli tuolloin vielä neljästä pokaalista. Liverpool voitti mestaruuden ja sen jälkeen kun pelaajalle ei ollut enää mitään käyttöä, sai nyhdettyä Realilta vielä 10 miljoonaa. Aika poikkeuksellinen diili vaikka tietysti olosuhteet olivat Poolin puolella. Trentillä oli sopimusta jäljellä kuukauden verran kun Longstaffilla vuoden verran.

Suurin virhe oli se, että Liverpool ei saanut omasta kasvatistaa joka pelaa Englannin maajoukkueessa juuri pennin jeniä rahaa. Karsea munaus.

Ai niin, mutta kaikkien aikojen parhaat neuvottelijat, ainoat todelliset jalkapalloammattilaiset saivat tämänkin diilin, jonka lopputulos oli aivan karsea, kääntymään Liverpoolille oikeastaan voitoksi? Ja minulla on kuulemma värilasit

Jos tarkistat Liverpool henkisen somen uudestaan niin suurin osa on erittäin tyytyväinen Trentistä saatuun korvaukseen ja siihen, että mies ei enää pelaa Poolissa. Siellä ollaan myös erittäin tyytyväisiä Salahin ja van Dijkin jatkosopimuksiin. Konaten tilanne jakaa mielipiteet. Osa haluaa myydä pelaajan tänä kesänä ja osa pitäisi miehen sopimuksen loppuun asti. Joyce uutisoi viime joulukuussa, että Konaten jatkosopimus on vain ajan kysymys. Jotain on sen jälkeen tapahtunut kulisseissa ja vaikea tuota on vielä arvioida kun faktoja ei ole saatavilla.

Tämä tyytyväisyys Trentin tilanteeseen johtuu lähinnä katkeruudesta. Kovasti on mennyt ihon alle se kun joku haluaakin mennä pelaamaan muualle kuin Liverpooliin, muraalit taitaa olla sutattuna ja fanit katkeria. Eri juttu toki Isakin kohdalla, Newcastle-kannattajien pitäisi vain ymmärtää että joku haluaa isompaan seuraan...

Eli siis Newcastlen jatkosopimusasioita pystyt kommentoimaan (aina negatiivisesti), mutta Liverpoolin tilannetta, jossa JÄLLEEN yksi pelaaja lähtemässä ilmaiseksi, on "vaikea arvioitava kun ei faktoja". Huomaatko nyt koko ajan tämän sinun juttusi:  -> Liverpool hyvä, paras, ammattimainen, ei tee mitään väärin, kaikkeen on selitys. -> Newcastle, Chelsea, ManU, Arsenal, City -> kaikki mahdolliset uutiset negatiivisen kautta. Sitten kun kyseessä on joku Southampton tai Sunderland, niin sitten toki saatat kehua, koska seuralla ei ole suurta riskiä menestyä.

Oikeastaan pitäisi ottaa kehuna tämä sinun Newcastlen dissaus, koska selvästi alkaa vähän kuumottamaan ja ehkä se liigacupin nöyryytyskin on vielä vähän korvan takana.

Kommentoit Woodista, että oli pelastamassa Newcastlen sarjapaikkaa erittäin tärkeässä roolissa. Teki 18 peliin tehot 2+0. Darwin oli viime kaudella erittäin tärkeässä roolissa voittamassa Poolille Valioliigaa. Teki 30 peliin tehot 5+3. Darwin on suurella todennäköisyydellä siirtymässä pois Poolista lähes samalla summalla kuin mitä siitä maksettiin. Jos Wood ei ole kallis pummi niin ei näillä perusteilla kyllä ole sitten Darwinkaan?

HAHAHAHAHAHAHA. Tässä taas pystytään todistamaan että et oikeastaan ole katsonut, tai et ymmärrä katsomaasi jalkapalloa. Luulen että et ole seurannut. Ei se mitään voin kokeneempana jalkapalloseuraajana opettaa: Newcastlella ei ollut yhtään kärkipelaajaa, siis ei ketään, Woodin tullessa joukkueeseen, koska Wilson meni rikki. Kärkipelaajana pelasi (ja olisi pelannut) Almiron tai Saint-Maximin. Newcastle olisi satavarmasti pudonnut.

Wood ei tehnyt maaleja Newcastlelle, totta. Mutta toimi vihdoin sellaisen targettina joka pelistä oli puuttunut. Kenelläkään ei ollut mitään pahaa sanottavaa hänestä, ja oli aivan älyttömän tärkeä pelaaja Harakoille (jotka muuten pelasi sen loppukauden top4 tahdissa)

Kukaan ei tule maksamaan Nunezista lähellekään sitä summaa mitä Liverpool maksoi, jos sitten ei siirry saudeihin, mutta taisi käydä niin että Isakin perään kysely hermostutti PIF:n niin paljon ettei tämäkään tapahdu... Jos näin niin se vasta olisi ironista.

Chiesasta maksettiin 12 miljoonaa euroa ja tuli Pooliin hierarkiassa kuudenneksi hyökkäyspään pelaajaksi. Kuvailit miestä ensin kalliiksi pummiksi ja sen jälkeen melko kalliiksi pummiksi. Kuitenkin Trentistä saatu 10 miljoonan korvaus oli vastaavasti "pallokassin" verran. Mikä nyt siis pitää paikkaansa? Newcastle sai Matt Targettista pelillisesti jotain irti neljän kuukauden verran. Sen jälkeen ei ole juurikaan pelannut. Sun mielestä oli hyvä diili maksaa tuosta 17,5 miljoonaa euroa?

Chiesalla on varmaan ihan kiitettävän kokoinen palkkakin, Capology arvioi 180k/vko ja sillä olisi esimerkiksi Newcastlen parhaiten palkattu melkeinpä. Sovitaan ettei ollut kallis pummi, niin sinun tulee parempi mieli.

Matt Targett on ollut loukkaantuneena käytännössä jatkuvasti, toinen toistaan pahempia loukkaantumisia. Vasta viime kaudella pääsi terveeksi, mutta valitettavasti yksi Valjun lupaavimmista laitapakeista söi peliajan täysin. Pelasi erittäin vahvan kevään kun tuli. Sen jälkeen ei ole toiminut, mutta eiköhän tuo saada lykättyä vielä muutamalla miljoonalla jonnekin. Paska tuuri, mutta eipä lähellekään sen luokan vikainvestointi kuin Darwin.
Nutmeg

Poissa Poissa

Vastaus #54 : 21.07.2025 klo 13:37:31

Ai sulla on jälkikasvua, en olisi ikinä uskonut... älä nyt hyvä mies käytä aikaasi täällä foorumilla väittelyyn vaan mene vaikka superjunnu kanssa potkimaan palloa :D

- Newcastle oli jo putoamistaistelu aikakaudella Valjun 7-8 suurin seura. Kunhan touhuun tuli vähän järkeä niin nousu oli väistämätön. Ylimääräinen UCL-paikka ja ManUn sekä Spursin käsittämätön konttaaminen auttoi viime kaudella.

- En ole missään väittänytkään etteikö Newcastle voisi olla huipulla 2030-luvulla. Tuo voi olla vaikka 14 vuoden päässä, etkä sinä pysty varmasti sanomaan miten asiat silloin ovat.

- Liverpool on tällä hetkellä kukkulan kuningas Valioliigassa, Florian Wirtz on hyvä todiste tästä.

- Torres oli lyhyen aikaa maailman paras ysi mutta valitettavasti loukkaantumiset käänsivät uran jyrkkään laskuun. Kaudella 08/09 oli myös liikaa loukkaantumisia, jotka mahdollisesti veivät Liverpoolilta mestaruuden. Robbie Keane oli ihan yhtä iso pummi kuin Darwin Nunezkin. 35-vuotias Hyypiä ja Carragher eivät ole mitään van Dijkin ja Konaten rinnalla. Skrtel korkeintaan ok pelaaja ja Agger koko ajan paskana.

- Newcastlen sijoittumisesta Top4 ulkopuolelle saa selvästi pienemmän kertoimen kuin Top4 sijoituksesta. Liverpool on niukka suosikki mestariksi, en siis näe miten voisivat olla suoria kilpailijoita.

- Niin sehän minulle olikin yllätys ettet ole turhautunut Newcastlen siirtoikkunaan tähän mennessä. Ja se oli peruste sille, että sinulla on vahvat Newcastle lasit etkä näe mitään negatiivista.

- Eivät nämä ole pelkästään meikäläisen omia power rankingeja. Tarkastele vaikkapa vedonlyöntiyhtiöiden kertoimia. Sinä et ehkä ihan taida ymmärtää mitä termit katto ja lattia tarkoittavat. Tottakai poikkeuksia tapahtuu mutta ne eivät muuta asioita isossa kuvassa mitenkään.

Lainaus
Heti kun minua pyydetään poistumaan tai juttuni ovat asiattomia, toimin näin. Toistaiseksi yli 20 vuoden aikana mitä forkalla olen ollut, en muista että minua olisi huudettu pois muiden ketjuista.

- Kumpi se nyt sitten onkaan? :D Riittääkö muuten se, että itse sanoo ettei tiedosta proavansa siihen ettei provoa? Käytät tätä aika usein, täytyy itsekin ottaa kokeiluun.

- Miten voi olla liibalaabaa kun Chelsea on voittanut 70 vuoden aikana lukemattoman määrän pokaaleja ja Newcastle tasan yhden?

- Liverpool oli viime kaudella kolmossuosikki mestariksi, joten kyllä joku piti mahdollisena, että Liverpool haastaa mestaruudesta.

- Yleensä näissä siirtoasioissa pelaajalla on aika iso valta. Isakin leiri ei varmasti tykkää, että Newcastle arvottaa pelaajan £150m arvoiseksi mutta ei maksa 150 miljoonan pelaajalle sen arvoista palkkaa.

- Voin ottaa "jalluvedon" etteivät Salah ja Wirtz siirry Poolista tänä kesänä mihinkään. Rahat hyväntekeväisyyteen.

- Minkä takia mitään olisi pitänyt tehdä toisin? Salah sekä van Dijk tekivät jatkosopimukset ja jokainen Pool fani on tyytyväinen. Esimerkkinä nyt vaikkapa Cristiano Ronaldo. Ei tuo nyt välttämättä mikään poikkeuksellinen tapa ole yli 30 vuotialla pelaajilla.

- Sinä tulit alunperin Pool ketjuun jankkaamaan sivutolkulla kun kehtasin mainita Isakin yhdessä sivulauseessa. Minua arvioin sinut käytöksesi perusteella. Ja sen perusteella olet idiootti.

- Kyllä, Real on Liverpoolia korkeammalla jalkapallopyramidissa. Ihan samalla tavalla kuin Liverpool on korkeammalla kuin Newcastle.

- Liverpoolilla on kuitenkin Newcastleen verrattuna osaava urheilujohto paikoillaan. Lisäksi pelaajat oikeasti haluavat tulla pelaamaan Anfieldille. Fanit voivat olla luottavaisin mielin, että aukot rosterissa paikataan siirtoikkunan loppuun mennessä.

- Ei kyllä vittuakaan kiinnosta missäpäin sarjataulukkoa Turun palloseuran pitäisi olla. Sen sijaan Valjun power rankingien arviointiin minulla on jonkin verran kompetenssia eivätkä ne ole missään mielikuvituksen mukaisessa jonossa. Poikkeuksetkin ovat mahdollisia kuten aiemmin sanoin mutta isossa kuvassa ne eivät muuta mitään.

- 10 miljoonaa euroa on iso raha. Jos Newcastle olisi saanut omasta kasvatistaan tuon verran kesän alussa niin mahdollisesti jokin siirto Elangan lisäksi olisi saattanut mennä maaliin asti. Nykyinen urheilujohto teki parhaansa siinä tilanteessa mihin oli joutunut. Onko sinulla antaa esimerkkiä tapauksesta, jossa pelaajasta, jolla on kuukausi sopimusta jäljellä on maksettu yhtä iso siirtokorvaus?

- Isak ei ole oma kasvatti. Se tuossa varmasti eniten paikallisia faneja närkästytti. Lisäksi kaikki puheet siitä miten haluaa olla kapteeni ja Liverpoolissa voittaminen merkitsee enemmän. Hyvä pelaaja mutta ei korvaamaton, eikä varmaankaan yli £300k palkan arvoinen. Olenko muuten kommentoinut Newcastlen jatkosopimus asioita negatiivisesti? Käsittääkseni en ole niin tehnyt.

- Eihän se nyt Woodia arvioitaessa merkitse mitään oliko Castlella nolla vai viisi kärkipelaajaa. Joku Shefki Kuqikin olisi voinut tehdä nuo kaksi maalia. Korostetaan nyt vielä, että itsekin pidän Darwinia huonona hankintana. Mutta jos sovelletaan samoja kriteereitä mitä käytät Woodia arvioitaessa, on Darwinkin yhtäkkiä hyvä hankinta. Jälleen kerran yksi esimerkki siitä miten sinulla on paljon paksummat värilasit kuin minulla.

- En ole missään väittänyt, että Targett olisi Darwin luokan vikainvestointi. Mutta jos sinun kriteereillä Chiesa on sellainen niin sitten on Targettkin. Palkkakin on aika hävytön £100k viikossa.
Narttu

Poissa Poissa

Vastaus #55 : 21.07.2025 klo 14:44:07

Ai sulla on jälkikasvua, en olisi ikinä uskonut... älä nyt hyvä mies käytä aikaasi täällä foorumilla väittelyyn vaan mene vaikka superjunnu kanssa potkimaan palloa

Kiitos, hän on pelannut kyllä kaksivuotiaasta.

- Newcastle oli jo putoamistaistelu aikakaudella Valjun 7-8 suurin seura. Kunhan touhuun tuli vähän järkeä niin nousu oli väistämätön. Ylimääräinen UCL-paikka ja ManUn sekä Spursin käsittämätön konttaaminen auttoi viime kaudella.

Mihin tämä perustuu? Siis toki Newcastle on "klassisesti" suuri seura, mutta joukkueeseen ei ollut vuosikausiin investoitu ollenkaan. Kyllä tuossa on tehty jo nyt iso nousu, ja takamatkaa on kiritty aivan valtavasti varsinkin taloudellisessa mielessä. Uusi stadion toki tämän muuttaa sitten vielä enemmän, sekä jos nyt APT-säännöt muuttuvat, niin se toki aukaisee portit sitten lopullisesti. Taisi olla 3 ikkunaa jossa ei hankittu ketään muuta kuin Joe Willock kaksi kertaa.  Viimeinen ottelu ennen saudien tuloa seuraan, niin kokoonpano näytti tältä:
Darlow, Manquillo, Lascelles, Clark, Ritchie, Hayden, Saint-Maximin, Willock, Longstaff, Joelinton, Wilson
-> jos tästä etsii Valioliiga-tason pelaajia, niin kovin pitkää jonoa ei synny...

- En ole missään väittänytkään etteikö Newcastle voisi olla huipulla 2030-luvulla. Tuo voi olla vaikka 14 vuoden päässä, etkä sinä pysty varmasti sanomaan miten asiat silloin ovat.

- Liverpool on tällä hetkellä kukkulan kuningas Valioliigassa, Florian Wirtz on hyvä todiste tästä.

Huomaatko, että minä en pysty ennustamaan tulevaa, mutta sinä pystyt asettamaan jotain mystisiä "lattia" ja "katto" -arvoja seuroille, joiden rikkominen on ilmeisesti mahdotonta?
Ok, sinulla on oikeus sinun mielipiteeseen tässä asiassa.

- Newcastlen sijoittumisesta Top4 ulkopuolelle saa selvästi pienemmän kertoimen kuin Top4 sijoituksesta. Liverpool on niukka suosikki mestariksi, en siis näe miten voisivat olla suoria kilpailijoita.

Varmasti saa. Sinä et näe montaa muutakaan asiaa, mutta esimerkiksi Mestareiden liigassa ovat suoria vastustajia, ja jos et nää sen vaikutusta että myydään pelaaja seuralle jonka kanssa samoista sijoista ollaan taisteltu viime kausina/tullaan taistelemaan todennäköisesti jatkossa, niin en voi auttaa. Silloin et ymmärrä seuran logiikkaa.

Muistutan sadannen kerran, että City oli myös suuri suosikki mestariksi viime kaudella, ja lopulta taisteli hyvinkin Newcastlen kanssa samoista sijoista.

- Niin sehän minulle olikin yllätys ettet ole turhautunut Newcastlen siirtoikkunaan tähän mennessä. Ja se oli peruste sille, että sinulla on vahvat Newcastle lasit etkä näe mitään negatiivista.

Etkö tiedä sanontaa että keskeneräistä taideteosta ei saa arvostella? Jos Newcastlen siirtoikkuna jäisi tähän, olisin pettynyt tulokseen, mutta jos Liverpoolin siirtoikkuna jäisi tähän, olisin sinuna myös kovin pettynyt.

Ei ei, kaikki kannattajat toivovat lisää pelaajia. Miksi minua "turhauttaisi" se että joku Ekitike menee tuonna ja Pedro menee tuonne? Eihän se ole minun ongelmani eikä minun päätettävissä millään tavallla? Siirtoikkunaa on kaiketi jotain 6 viikkoa auki, niin sitten voidaan vähän harmitella jos ukkoja ei sitä ennen ole hommattu. Ja siinäkin se ketä homma harmittaa lienee Eddie Howe, eikä Narttu Suomesta.

Ymmärrätkö sinä että olen "kannattanut" (jos englantilaista joukkuetta voi kannattaa) Newcastle yli 20 vuotta. Sinä aikana se on ollut melkein jatkuvasti paska. Liverpoolin kannattajatkin aikoinaan naureskelivat ja sympatiseerasivat että kuinka hei hyvin faneja ovat ja aina kannustaa omiaan ja tekevät pitkiä reissuja, vaikka turpaan tulee. Jännästi sekin on nyt muuttunut kun Newcastle sentäs joskus jotain voittaa, eikä vaan tule pyllistämään top6 seuroille.

- Eivät nämä ole pelkästään meikäläisen omia power rankingeja. Tarkastele vaikkapa vedonlyöntiyhtiöiden kertoimia. Sinä et ehkä ihan taida ymmärtää mitä termit katto ja lattia tarkoittavat. Tottakai poikkeuksia tapahtuu mutta ne eivät muuta asioita isossa kuvassa mitenkään.

En todellakaan ymmärrä, koska tässä tapauksessa katto ja lattia -termit ei tarkoita yhtään mitään. Kysyin jo sinulta, että mikä viime vuonna oli ManUn ja Spursin lattia?
Vedonlyönnissä pyöritetään todennäköisyyksiä ja tottakai todennäköisyyksien mukaan asia X tapahtuu useammin kuin asia Y. Mutta sinulle tuntuu olevan koko urheilun idea täysin mahdoton ymmärtää. Ei missään ole sanottu etteikö Liverpool ja Newcastle saattaisi kilpailla esim. top4 paikasta ensi vuonna. Todennäköisesti niin ei käy, mutta juttusi perusteella pidät tätä täysin mahdottomana, ja tuntuu että taidat päästää porun jos niin käy lopulta (ps. minulle on ihan sama, kiva jos Newcastle pysyy sarjassa niin pelit näkyy helpommin)

- Kumpi se nyt sitten onkaan? Riittääkö muuten se, että itse sanoo ettei tiedosta proavansa siihen ettei provoa? Käytät tätä aika usein, täytyy itsekin ottaa kokeiluun.

Se, että on eri mieltä jonkun kirjoittajan kanssa, ei ole provoamista. Jos sinulla on äidinkielen kurssit vielä siellä yläasteella käymättä, niin hop hop. Jokaisessa topikissa, myös Newcastlen, on tilaa erimielisille kirjoittajille, kannattivat ne sitten mitä tahansa seuraa. Minä pystyn jopa Interin topikkiin kirjoittamaan ilman provoa, joka nyt sentään on paljon sanottu kun vertaa liverpooleihin ja arsenaleihin.

- Miten voi olla liibalaabaa kun Chelsea on voittanut 70 vuoden aikana lukemattoman määrän pokaaleja ja Newcastle tasan yhden?

Tämä "voittamisen kulttuuri" on ihan uskomatonta liibalaabaa. Sieltä on puolet joukkueesta vaihdettu joka ikkunassa, ja yhtä paljon pyttyjä taitaa viime vuosilta olla kuin Newcastlella (en ainakaan muista kuin yhden Chelsean oikean pytyn)

- Liverpool oli viime kaudella kolmossuosikki mestariksi, joten kyllä joku piti mahdollisena, että Liverpool haastaa mestaruudesta.

Ja Newcastlen kerroin mestariksi 24-25 näyttää muutamassa paikassa olleen sama kuin ManUn. Miten ihmeessä ne vetävätkään näin vihkoon.

- Yleensä näissä siirtoasioissa pelaajalla on aika iso valta. Isakin leiri ei varmasti tykkää, että Newcastle arvottaa pelaajan £150m arvoiseksi mutta ei maksa 150 miljoonan pelaajalle sen arvoista palkkaa.

Sen takia pelaajalle ollaan tekemässä uutta sopimusta. Tämä on ollut kuukausia tiedossa.

- Voin ottaa "jalluvedon" etteivät Salah ja Wirtz siirry Poolista tänä kesänä mihinkään. Rahat hyväntekeväisyyteen.

Et ymmärrä "jokaisella pelaajalla on hintansa" -heittoa? Jos nyt joku saudiprinssi Muhamed Al-Öljy tulisi ja sanoisi FSG pojille että maksaa 800 miljoonaa duosta tuosta, niin Liverpool kättelisi saman tien. Se on eri asia olisiko pelaajilla mitään aikomustakaan lähteä, tuskinpa.

- Minkä takia mitään olisi pitänyt tehdä toisin? Salah sekä van Dijk tekivät jatkosopimukset ja jokainen Pool fani on tyytyväinen. Esimerkkinä nyt vaikkapa Cristiano Ronaldo. Ei tuo nyt välttämättä mikään poikkeuksellinen tapa ole yli 30 vuotialla pelaajilla.

Minkä takia näin ei juuri koskaan (siis oikeasti koskaan ei näin monen avainpelaajan sopimusta päästetä juoksemaan loppuun) sitten toimita? Sinun mielessäsi nyt lopputulos oikeuttaa toimet. Jos Salah olisi lähtenyt saudeihin ilmaiseksi ja Virgil Mynsseniin, niin olisitko samaa mieltä? Kun Poolin topikkia keväällä luki, niin kovin paljon spekulaatiota se aiheutti, että ei fanien mielestä nyt ainakaan paras tapa ollut toimia.

- Sinä tulit alunperin Pool ketjuun jankkaamaan sivutolkulla kun kehtasin mainita Isakin yhdessä sivulauseessa. Minua arvioin sinut käytöksesi perusteella. Ja sen perusteella olet idiootti.

Jos sinä et kestä yhtään mitään viestiä minulta, edes niin simppeliä kysymystä kuin "miten tämä näkyy?", niin jumalauta kannattaa pysyä pois miltä tahansa julkiselta keskustelupalstalta.

Noin pahasti ei voi mikään viesti mennä ihon alle aikuisella ihmisellä. Minä voin olla sinun mielestäsi idiootti, mutta sinun käytöksesi forkalla on kuin jonkun kitisevän ja näsäviisastelevan lapsen. Koitat jokaisessa topikissa ja keskustelussa heittää muille kirjoittajille jotain piikkejä, esittää fiksua (mitä, sorry to say, et valitettavasti ole) ja hakea jotain "voittoja" internet-väittelyissä. Kaikki uutiset ja juorut kääntelet ja vääntelet juuri oman mielesi mukaan ja mikään muu tulkinta ei ole mahdollinen.

- Kyllä, Real on Liverpoolia korkeammalla jalkapallopyramidissa. Ihan samalla tavalla kuin Liverpool on korkeammalla kuin Newcastle.

Huh! Asia josta olemme vihdoin samaa mieltä.

- Liverpoolilla on kuitenkin Newcastleen verrattuna osaava urheilujohto paikoillaan. Lisäksi pelaajat oikeasti haluavat tulla pelaamaan Anfieldille. Fanit voivat olla luottavaisin mielin, että aukot rosterissa paikataan siirtoikkunan loppuun mennessä.
Boldattuun: haluavat siis kovat palkat mitä Pool maksaa.

Taas sinä tutkit asiaa jollain 1-2 vuoden ajanjaksolla. Sinulla on koko ajan vinouma asioihin, että katsot vain mitä nyt just tällä hetkellä tapahtuu, eikä mikään voi muuttua. Ei ole kauaa aikaa, kun Liverpoolilla ei ollut edes manageria, ei tiedetty kuka saadaan, jouduttiin tyytymään kakkosvaihtoehtoon ja urheilujohtajana oli forkkalaistenkin mielestä kesähessu. Otat koko ajan tilanteen itsestäänselvyytenä ja annettuna.

Tilanteet muuttuvat kovin nopeasti. Sinä et ollenkaan muista negatiivisia asioita tai käänteitä, vaan näet Poolin kohdalla pelkästään mahdollisuuksia, pelkkää hyvää, pelkästään lisää mestaruuksia ja edellisen päälle ensi kaudella varmaan tripla. Nimenomaan olet edelleenkin tästä syystä se klassinen fanipoika.

Tuollaisella asenteella jalkapallossa ei voi kuin pettyä. Sinun tapasi käsitellä pettymyksiä tuntuu olevan muille vittuilu tai hiljaiselo forkalta. Jokainen tavallaan.

- Ei kyllä vittuakaan kiinnosta missäpäin sarjataulukkoa Turun palloseuran pitäisi olla. Sen sijaan Valjun power rankingien arviointiin minulla on jonkin verran kompetenssia eivätkä ne ole missään mielikuvituksen mukaisessa jonossa. Poikkeuksetkin ovat mahdollisia kuten aiemmin sanoin mutta isossa kuvassa ne eivät muuta mitään.

Yllättikin että sinulta sai näin asiallisen vastauksen "Ei kyllä kiinnosta vittuakaan.."

Kerrotko mihin tämä sinun kompetenssi tästä Valioliigan Power rankingista perustuu? Siis ihan fanitukseen vai onko sinulla joku aiheeseen liittyvä työ? Edelleen suosittelen kyllä että kannustat sitä oman "kylän" joukkuetta, ja Liverpoolia sitten siinä ohessa. Ei sinun multavarvas/persjalkainen suomalainen -taustasi muutu truu scouseriksi vaikka kuinka laulaisit YNWA:a telkkarille ja nukkuisit Änfiild-lakanoissa.

- 10 miljoonaa euroa on iso raha. Jos Newcastle olisi saanut omasta kasvatistaan tuon verran kesän alussa niin mahdollisesti jokin siirto Elangan lisäksi olisi saattanut mennä maaliin asti. Nykyinen urheilujohto teki parhaansa siinä tilanteessa mihin oli joutunut. Onko sinulla antaa esimerkkiä tapauksesta, jossa pelaajasta, jolla on kuukausi sopimusta jäljellä on maksettu yhtä iso siirtokorvaus?

10 miljoonaa Liverpoolin kautta aikain yhdestä parhaasta puolustajasta ja Englannin maajoukkuepelaajasta on ihan pähkinöitä.

Newcastlella ei PSR-ongelmia ole tänä kesänä ollut missään vaiheessa, joten eipä nuo myynnit juuri siihen ole vaikuttaneet.

- Isak ei ole oma kasvatti. Se tuossa varmasti eniten paikallisia faneja närkästytti. Lisäksi kaikki puheet siitä miten haluaa olla kapteeni ja Liverpoolissa voittaminen merkitsee enemmän. Hyvä pelaaja mutta ei korvaamaton, eikä varmaankaan yli £300k palkan arvoinen. Olenko muuten kommentoinut Newcastlen jatkosopimus asioita negatiivisesti? Käsittääkseni en ole niin tehnyt.

Itse asiassa teit juuri niin tässä samassa kirjoituksessasi ylempänä :D

- Eihän se nyt Woodia arvioitaessa merkitse mitään oliko Castlella nolla vai viisi kärkipelaajaa. Joku Shefki Kuqikin olisi voinut tehdä nuo kaksi maalia. Korostetaan nyt vielä, että itsekin pidän Darwinia huonona hankintana. Mutta jos sovelletaan samoja kriteereitä mitä käytät Woodia arvioitaessa, on Darwinkin yhtäkkiä hyvä hankinta. Jälleen kerran yksi esimerkki siitä miten sinulla on paljon paksummat värilasit kuin minulla.

Tottakai merkitsee. Oletko sinä oikeasti joskus pelannut jalkapalloa? Jos Darwin olisi Liverpoolin ainoa kärkimies hätätilanteessa putoamistaistelussa, niin varmasti saisi enemmän anteeksi. Woodia yleisesti fanien keskuudessa pidetään tärkeänä tekijänä että sarjassa pysyttiin.
Pidät siis Kuqia yhtä hyvänä pelaajana kuin Woodia, vai etkö ymmärrä heidän vaikutusta peliin ja sen eroa? Jos sinulle hyökkäyspään pelaajan vaikutus on vain maalit, niin sori, mutta et ymmärrä kyllä jalkapallosta paskaakaan.

Darwiniin erona vielä se, että fanitkin haluavat Darwinin ulos, Wood taas on Newcastle-fanien keskuudessa ihan pidetty.

- En ole missään väittänyt, että Targett olisi Darwin luokan vikainvestointi. Mutta jos sinun kriteereillä Chiesa on sellainen niin sitten on Targettkin. Palkkakin on aika hävytön £100k viikossa.

Targettin palkka lienee yhtä lähellä oikeaa noissa lähteissä kuin Diazin.
Nutmeg

Poissa Poissa

Vastaus #56 : 06.08.2025 klo 20:32:39

Okei, Newcastlen mielestä taitaa olla, ja he kaiketi sen päättävät. Sittenhän tämä on lyhyt "saaga" kun seurat ovat valuaation osalta noin kaukana. Ei Coutinho ole missään nimessä arvokkaampi pelaaja kuin Isak, huomioiden vielä inflaation tuossa siirrossa.

Kaikki muut on joko vanhempia tai heikoimmilla/olemattomilla näytöillä liikkeillä.

Jos Liverpool koittaisi ostaa Arsenalista Sakaa tai Citystä Haalandia, niin myyjät nauraisivat partaansa 110 miljoonan tarjoukselle. Ensi kesänä lienee sitten paremmin ostajia jos Poolilla on talouden kanssa tiukkaa.

Newcastlella on intressi myydä A) jos Isak laittaa täysin sukset ristiin, mikä on harvinaista mutta mahdollista B) Newcastle löytää ainakin yhden huippuhyökkääjän, tai kaksi kohtalaista. Kuten kaikki tähän astiset uutisoinnit on pitkälti toistaneet.

Coutinho oli siirtonsa aikaan parempi pelaaja kuin Isak nyt. Teki 14 Valioliigapeliin tehot 7+7. Tehopiste per jokainen 79 minuutti. Isakilla vastaava lukema viime kaudelta oli 95 minuuttia. Neymarin siirto tuona kesänä vaikutti suoraan muihin siirtoihin. Ilman sitä Pool ei olisi vastaavaa summaa saanut. Coutinho maksoi aikoinaan 135 miljoonaa euroa. Kyllä Pool varmasti tuolla summalla kaupat tekee.

City ja Arsenal ovat Poolin suoria kilpailijoita, joten kukaan kolmikosta ei myy parasta pelaajaa toisilleen. Myöskään siirto Arsusta tai Citystä Pooliin ei ole niin iso steppi uralla eteenpäin kuin Castlesta Pooliin.

Kysytään nyt vielä varmistukseksi, eli jos Isak Pooliin siirtyy tänä kesänä niin se ei mielestäsi voi missään skenaariossa tapahtua alle £150 miljoonan hintalapulla?
« Viimeksi muokattu: 06.08.2025 klo 20:36:18 kirjoittanut Nutmeg »
Narttu

Poissa Poissa

Vastaus #57 : 06.08.2025 klo 20:49:42

Coutinho oli siirtonsa aikaan parempi pelaaja kuin Isak nyt. Teki 14 Valioliigapeliin tehot 7+7. Tehopiste per jokainen 79 minuutti. Isakilla vastaava lukema viime kaudelta oli 95 minuuttia. Neymarin siirto tuona kesänä vaikutti suoraan muihin siirtoihin. Ilman sitä Pool ei olisi vastaavaa summaa saanut. Coutinho maksoi aikoinaan 135 miljoonaa euroa. Kyllä Pool varmasti tuolla summalla kaupat tekee.

City ja Arsenal ovat Poolin suoria kilpailijoita, joten kukaan kolmikosta ei myy parasta pelaajaa toisilleen. Myöskään siirto Arsusta tai Citystä Pooliin ei ole niin iso steppi uralla eteenpäin kuin Castlesta Pooliin.

Kysytään nyt vielä varmistukseksi, eli jos Isak Pooliin siirtyy tänä kesänä niin se ei mielestäsi voi missään skenaariossa tapahtua alle £150 miljoonan hintalapulla?

Jos Neymarin siirto vaikutti sen kesän siirtoihin (et avannut että miten? Ei se ainakaan muiden ulkopuolisten seurojen taloustilanteeseen vaikuttanut mitenkään) niin yhtä hyvin voi perustella että Wirtzin siirto vaikuttaa Isakin hintaan. Isakin näytöt kovimmasta sarjasta ovat kovat, Wirtzillä olemattomat. Hyökkääjät ovat kalleimpia pelaajia mitä on, joten Isakin hinta pitääkin olla enemmän kuin Coutinhon. Tehopistettä per minuutti nyt ei todellakaan kerro pelaajan tasosta absoluuttisesti mitään. :D ehkä vähän merkitsee myös joukkue?

Eikä Newcastlekaan myy Liverpoolille, jos ei ole aivan pakko, l. pelaaja kieltäytyy pelaamasta enää seurassa.

Minä, tai sinä, emme voi sanoa mitään asiaa kahden englantilaisen jalkapalloseuran suhteen varmaksi. Kaikki on aivan spekulaatioita, eikä kummallakaan meistä ole kummoistakaan sidettä pelaajiin tai seuroihin.  

Mutta 110-120 miljoonalla se siirto ei selvästikään tapahdu, tai ainakaan todennäköisyydet ei sen puolella ole.

Kysytään siis vastakysymys: missään skenaariossa et näe että Liverpool maksaisi yli 150 miljoonaa?
Nutmeg

Poissa Poissa

Vastaus #58 : 06.08.2025 klo 21:21:21

Jos Neymarin siirto vaikutti sen kesän siirtoihin (et avannut että miten? Ei se ainakaan muiden ulkopuolisten seurojen taloustilanteeseen vaikuttanut mitenkään) niin yhtä hyvin voi perustella että Wirtzin siirto vaikuttaa Isakin hintaan. Isakin näytöt kovimmasta sarjasta ovat kovat, Wirtzillä olemattomat. Hyökkääjät ovat kalleimpia pelaajia mitä on, joten Isakin hinta pitääkin olla enemmän kuin Coutinhon. Tehopistettä per minuutti nyt ei todellakaan kerro pelaajan tasosta absoluuttisesti mitään. :D ehkä vähän merkitsee myös joukkue?

Eikä Newcastlekaan myy Liverpoolille, jos ei ole aivan pakko, l. pelaaja kieltäytyy pelaamasta enää seurassa.

Minä, tai sinä, emme voi sanoa mitään asiaa kahden englantilaisen jalkapalloseuran suhteen varmaksi. Kaikki on aivan spekulaatioita, eikä kummallakaan meistä ole kummoistakaan sidettä pelaajiin tai seuroihin.  

Mutta 110-120 miljoonalla se siirto ei selvästikään tapahdu, tai ainakaan todennäköisyydet ei sen puolella ole.

Kysytään siis vastakysymys: missään skenaariossa et näe että Liverpool maksaisi yli 150 miljoonaa?

Coutinho oli Neymarin korvaaja, näin ollen Pool pystyi nyhtäämään rahaa kun tiedossa oli, että Barcalla makaa tilillä 222 miljoonaa ja tarve on kova.

Wirtz on maailmanlaajuisesti isompi tähti, neljä vuotta nuorempi ja enemmän lunastamatonta potentiaalia kuin Isakilla. Mistä lähtien pelaajia on vertailtu Valioliiganäytöillä, varsinkaan kun toinen ei ole edes pelannut Valjussa?

Ei kärkipelaajat ole kalleimpia pelaajia. Kaikkien aikojen Top10 siirroista ei löydy yhtäkään puhdasta kärkipelaajaa jos ei sitten Mbappea, Griezmannia ja Joao Felixiä halua sellaisiksi laskea. Joka tapauksessa Top10ssä on seitsemän laituria/hyökkäävää keskikenttää/keskikenttää. Tehopistettä per minuuttia kertoo kyllä vahvasti jotain, varsinkin kun hyökkäävä keskikenttäpelaaja pesee puhtaan kärkipelaajan.

Kyllä minä ainakin voin varmasti sanoa, että pelaajat pitävät Newcastlesta Pooliin siirtymistä steppinä uralla eteenpäin.

En. Ainoastaan jos Darwin olisi mennyt saudeihin jollain naurettavalla summalla niin silloin vastaavasti Pool olisi voinut maksaa Isakista yli 150 miljoonaa.

Mutta vastaa sinä nyt sitten vuorostasi, eli tuleeko Isak missään skenaariossa siirtymään Pooliin tänä kesänä alle 150 miljoonan punnan hintalapulla?
Narttu

Poissa Poissa

Vastaus #59 : 06.08.2025 klo 22:04:21

Coutinho oli Neymarin korvaaja, näin ollen Pool pystyi nyhtäämään rahaa kun tiedossa oli, että Barcalla makaa tilillä 222 miljoonaa ja tarve on kova.

Ja Liverpool on myynyt tässä ikkunassa Darwinin ja Diazin isolla rahalla, joten tietysti heillä on nyt massia ja Newcastle tietää että sitä voi nyhtää. Aivan samanlainen tilanne siis kuin Coutinhon kanssa. Ja nyt kun Darwin lähti niin Newcastlehan tietää että Liverpoolin tarve on kova! Suoraan kurkunleikkaajien pussiin pelattu Hughesilta.

Jos väittää että Coutinho on nyky-Isakia parempi (tai varsinkaan arvokkaampi) pelaaja, niin ei ole seurannut kyllä jalkapalloa kovin pitkään.

Wirtz on maailmanlaajuisesti isompi tähti, neljä vuotta nuorempi ja enemmän lunastamatonta potentiaalia kuin Isakilla. Mistä lähtien pelaajia on vertailtu Valioliiganäytöillä, varsinkaan kun toinen ei ole edes pelannut Valjussa?

Otit taas argumentit jotka puoltavat omaa kantaasi, ja unohdit että Wirtz on myös arpa, kun taas Isak on tasonsa osoittanut. Hän pystyy tekemään yli 20 maalia maailman kovimmassa, ja tekee sen toistuvasti. Jos kysyt 1000 asiantuntijalta onko Wirtz arvokkaampi pelaaja kuin Isak, prosentit ei ole suotuisia sinulle.

Mihin perustuu että Wirtz on "maailmanlaajuisesti isompi tähti"? Tämähän kuulostaa aivan sinun omalta mutuilulta. Isak on tehnyt kahdella peräkkäisellä kaudella yli 20 maalia maailman kovimmassa sarjassa, ja hänen perässään on olleet kaikki isommat joukkueet. Tuo on täysin subjektiivinen heitto mihin perustat väitteesi.
"Mistä lähtien on vertailtu näytöillä Valioliigassa". Paljastat taas ikäsi, että olet seurannut ilmeisesti jalkapalloa sen 10 vuotta mitä forkalla olet ollut. Vastaus: aina, tai no ainakin viimeiset 25 vuotta.

Ei kärkipelaajat ole kalleimpia pelaajia. Kaikkien aikojen Top10 siirroista ei löydy yhtäkään puhdasta kärkipelaajaa jos ei sitten Mbappea, Griezmannia ja Joao Felixiä halua sellaisiksi laskea. Joka tapauksessa Top10ssä on seitsemän laituria/hyökkäävää keskikenttää/keskikenttää. Tehopistettä per minuuttia kertoo kyllä vahvasti jotain, varsinkin kun hyökkäävä keskikenttäpelaaja pesee puhtaan kärkipelaajan.

Niin, taas palataan äskeisessä kappaleessa mainittuun historiaan, joka sinulla on kauhean puutteellisesti hallussa. En nyt jaksa oikeastaan edes alkaa käymään tätä enempää läpi, mutta vihjaan vaikka sen verran, että Newcastlella on itselläkin kokemusta maailman kalliimmasta hyökkääjästä (siis ennätyssiirto). Jos otetaan siitä eteenpäin, niin eipä siellä puolustajia tai maalivahteja näy lainkaan, vaan Zidanen ja Pogban lisäksi vain puhtaita ysejä ja muutama laituri/10. Maalinteko on jalkapallossa vaikein asia, ne jotka tekevät maaleja, maksavat eniten, ja niille maksetaan isointa palkkaa (myös Liverpoolissa ja Cityssä esim.)

Tehopistettä per minuutti ei kyllä oikeastaan kerro yhtään mitään, kun pelaavat aivan eri joukkueissa. Tämä nyt on taas klassista "poimin tietyn tilaston tukeakseni väitettä" -ajattelua.

Jos ottaisit taas 1000 sattumanvaraista jalkapalloihmistä/-asiantuntijaa, niin kuinka monen sanoisit vastaavan että Coutinho oli parempi pelaaja kuin mitä Isak on nyt?

Kyllä minä ainakin voin varmasti sanoa, että pelaajat pitävät Newcastlesta Pooliin siirtymistä steppinä uralla eteenpäin.

Varmasti, mutta ei se vaikuta siihen onko Newcastlen pakko myydä vai ei. Eikä siirtosummaan. En tiedä mihin tämä kommenttisi liittyi.

En. Ainoastaan jos Darwin olisi mennyt saudeihin jollain naurettavalla summalla niin silloin vastaavasti Pool olisi voinut maksaa Isakista yli 150 miljoonaa.

Mutta vastaa sinä nyt sitten vuorostasi, eli tuleeko Isak missään skenaariossa siirtymään Pooliin tänä kesänä alle 150 miljoonan punnan hintalapulla?

Uskomattomalla itsevarmuudella pystyt kyllä sanomaan jotain asioita, ottaen huomioon että tietosi sisäpiiristä tai pelaajien/osapuolten ajattelusta on hyvin lähellä nollaa. Mistä tämä itsevarmuus kumpuaa? Olet täysin mediatietojen varassa tässä asiassa, ja mediassa näkyy aina vain pieni osa totuudesta. Et tunne Liverpoolin tai Newcastlen neuvottelijoita lainkaan, olet etäkannattaja jolle seura ja toimijat ovat tiedossa vain verkon välityksellä, talousasioistakin sinulla on todennäköisesti vain pintapuolinen raapaisu tiedossa.

Minähän vastasin jo, en minä pysty sanomaan mitään varmaksi että millä hinnalla Isak siirtyy jos siirtyy, enkä minä, tai sinä, pysty siihen mitenkään vaikuttamaan. Turha silloin on betonoida mitään ehdotonta kantaa. Me emme täällä tiedä, ja vaikka kuinka itsevarma olisi omasta joukkueesta ja ylimielinen muita kohtaan, niin tätä faktaa se ei muuta. Itse olen ihan hyväksynyt että jos Isak lähtee niin lähtee, seuraava jalkapalloilija tilalle.

Sinulla ja parilla muulla taas on Isakin suhteen niin maaninen vaihe menossa, että jos tässä käykin niin että mies ei pääse siirtymään, niin veikkaan Vermossa vessojen olevan kovilla.

« Viimeksi muokattu: 06.08.2025 klo 22:07:28 kirjoittanut Narttu »
Nutmeg

Poissa Poissa

Vastaus #60 : 06.08.2025 klo 22:37:17

Just hetki sitten kirjoitit, että Liverpool on jo käyttänyt kaikki rahansa? Nyt sitä massia onkin vaikka kuinka paljon. Koita nyt päättää.

Sä kyllä yliarvioit Isakia todella paljon. Miehellä on Mestareiden liigassa yksi maali urallaan. Ja kaksi yli 20 maalin kautta, ei mitään poskettomia lukemia.

Coutinho oli siirtohetkellään nyky-Isakia parempia pelaaja. Huippu ei toki kestänyt kovin kauaa mutta mistä sitä tietää Isakin kohdallakaan.

Wirtz on esiintynyt edukseen niin arvokisoissa kuin Mestareiden liigassa. Viime kaudella yhdeksään peliin 6+1 ja viisi kertaa valinta ottelun parhaaksi (eniten viime kaudella kaikista pelaajista). Transfermarkt arvioi Wirtzin 140 miljoonan arvoiseksi, Isakin 120 miljoonan arvoiseksi. Vastaavasti CIES Football Observatory arvioi Wirtzin 149-173 miljoonan arvoiseksi ja Isakin 94-110 miljoonan arvoiseksi. Eikös nämä ole aika hyviä aiheen asiantuntijoita? Jälleen kerran hyvä osoitus siitä miten vahvat värilasit sinulla on. Vain pelit maailman kovimmassa merkkaavat :D Jos kaikki maailman seurat saisivat tehdä valinnan Wirtzin ja Isakin välillä niin todennäköisesti hyvin yksipuolisesti valinta kohdistuisi saksalaiseen. Toki riippuen hieman seurojen tarpeista.

Mikä ihmeen ikärasisti sinä olet? Mun pointti oli lähinnä se, että vaikea vertailla otteita Valioliigassa kun vain toinen on siellä pelannut.

Ootkohan sä nyt kuitenkin jumahtanut jonnekin 90-luvulle? Mitä väliä jollain Alan Shearerin siirtosummalla on tänä päivänä? Tietääkseni Coutinhokaan ei ole maalivahti tai puolustaja.

Kuten itsekin sanoit, että maalinteko on hyökkääjän tärkein tehtävä niin silloin tehot per minuutti luulisi olevan oikeinkin hyvä mittari.

No ihan siitä syystä, että Isak ei ole 150 miljoonan punnan arvoinen ja Isakin toimet ovat antaneet Poolille hyvät valttikortit käteen neuvotteluihin.

Aiemmin kesällä olit kyllä sitä mieltä, että neuvottelut lähtevät 150 miljoonasta ja lopullinen hinta on vielä kovempi. Nyt kun asiaa tarkennetusti kysyin niin ääni kellossa muuttuu.

Kyllähän tämä Isak keissi on sinulle todella paljon kovempi paikka kuin yhdellekään Pool fanille. Sen nyt kertoo jo koko kesän jatkunut vuodatus tänne foorumille.
Narttu

Poissa Poissa

Vastaus #61 : 06.08.2025 klo 23:35:50

Just hetki sitten kirjoitit, että Liverpool on jo käyttänyt kaikki rahansa? Nyt sitä massia onkin vaikka kuinka paljon. Koita nyt päättää.

Tällä samalla SINUN logiikalla tietysti. Jos kerran Barcalla oli rahaa siirtojen takia, niin miksi Newcastle ei vetoaisi siihen samaan asiaan Poolin kohdalla? Poimit taas rusinoita tuttuun tapaan pullasta. Ilmeisesti rahaa ei ole, koska tarjous oli jopa alle sen epävirallisen tunnustelun.

Sä kyllä yliarvioit Isakia todella paljon. Miehellä on Mestareiden liigassa yksi maali urallaan. Ja kaksi yli 20 maalin kautta, ei mitään poskettomia lukemia.

Coutinho oli siirtohetkellään nyky-Isakia parempia pelaaja. Huippu ei toki kestänyt kovin kauaa mutta mistä sitä tietää Isakin kohdallakaan.

Ja minä voin tähän sanoa että sinä yliarvioit Coutinhoa ja todella paljon. Mihin me tällä jankkauksella päästään? Edelleen jos otat 1000 jalkapalloihmistä, joilla ei ole siteitä Liverpooliin tai Newcastleen, niin väitän että jäät aika railakkaasti tappiolle väitteesi kanssa.

Otit nyt jostain kumman syystä Mestareiden liigan tällä kertaa mittariksi, kun Isak on siellä pelannut 6 ottelua :D Ja niistäkin surkeassa Newcastlessa 5, ja sitten yhden melko junnuna Dorressa. Loistava mittari taas, ei yhtään tarkoituksenomaisesti valittu. Sinun logiikkaasi käyttäen: mistä lähtien Mestareiden liigaa on käytetty arviona, jos toinen ei ole siellä pelannut? Shearerilläkin on muuten Mestareiden liigassa maaleja urallaan vähän, oli varmaan paska hyökkääjä.

Wirtz on esiintynyt edukseen niin arvokisoissa kuin Mestareiden liigassa. Viime kaudella yhdeksään peliin 6+1 ja viisi kertaa valinta ottelun parhaaksi (eniten viime kaudella kaikista pelaajista). Transfermarkt arvioi Wirtzin 140 miljoonan arvoiseksi, Isakin 120 miljoonan arvoiseksi. Vastaavasti CIES Football Observatory arvioi Wirtzin 149-173 miljoonan arvoiseksi ja Isakin 94-110 miljoonan arvoiseksi. Eikös nämä ole aika hyviä aiheen asiantuntijoita? Jälleen kerran hyvä osoitus siitä miten vahvat värilasit sinulla on. Vain pelit maailman kovimmassa merkkaavat. Jos kaikki maailman seurat saisivat tehdä valinnan Wirtzin ja Isakin välillä niin todennäköisesti hyvin yksipuolisesti valinta kohdistuisi saksalaiseen. Toki riippuen hieman seurojen tarpeista.

Ahaa, nyt sinä otit tällä kertaa arvokisat mittariksi. Jännä, koska niissä pelin taso on (kuten hyvin tiedetään) paljon heikompaa kuin seurajoukkueissa. Sen takia kisoissa loistaneita pelaajia vältetään viimeiseen asti, siis sen osalta ettei sen anneta hämätä tasossa.

Ja taas, jälleen kerran sinä syyllistyt tarkoituksenmukaiseen tilastojen ja numeroiden kaiveluun. Jos lähtee tuohon leikkiin, niin kannattaa sitten tehdä se ainakin puhtain mielin puhtaan asian puolesta (ei puhtain asein, tämä on historiaan liittyvä sanaleikki, jonka voit googlata), TM:n hintavertailussa vaikuttaa ikä eikä se ole muu kuin "yhteisön arvio", johon vaikuttaa esim. pelaajan halu lähteä seurasta. Onko se siis sinun mielestäsi "asiantuntijataho"? Wirtz ei varmasti Liverpoolista ole aikeissa lähteä, Isak tunnetusti on. Tällaiseen "tietoon" väitteen perustaminen on ihan ala-aste -tason juttua. Muistaakseni Rive Kanervalle naurettiin haastattelusta missä mainitsi Tanskan joukkueen TM-arvon, että mikä mittari sekin nyt muka on.

Minulla ei ole mitään hajua mikä on CIES Football Observatory, eikä pienintäkään aikomusta alkaa tutustumaan.

Nyt ainakin voidaan todeta, että Isakin 120 miljoonan TM-arvo ei vastaa miehen markkina-arvoa, koska tuolla hinnalla mies ei näyttänyt liikkuvan. Tilanne voi muuttua.

Varmaan Wirtzin moni valitsisi, mutta unohdat taas, jälleen kerran tässä kaupassa sen oleellisimman asian: Kyse on siitä, että Liverpool tarvitsee hyökkääjän, ja se haluaa juuri Isakin. Newcastlella ei ole tarvetta myydä, ostajia on vuoden päästäkin. Newcastle on sanonut että hinta alkaa 150 miljoonasta ylöspäin. Pelaajalla on 3 vuotta sopimusta jäljellä. Ei myyjällä ole mitään tarvetta lähteä alentamaan hintaa. Ainoastaan siinä tapauksessa jossa pelaaja kategorisesti kieltäytyy pelaamasta seurassa enää.

Sen lisäksi kun Valioliigan sisällä myydään pelaajia, niin tiedät kyllä oikein hyvin itsekin, ei tarvitse esittää tyhmää, että hinnat ovat aivan eri luokassa kuin mantereelta ostaessa. Joku täysin tusina Harvey Elliott tai Reese Nelson maksaa isohkoja summia jos siirto tehdään sarjan sisällä. Dan Burnkin oli 12 miljoonaa herran jumala.

Mikä ihmeen ikärasisti sinä olet? Mun pointti oli lähinnä se, että vaikea vertailla otteita Valioliigassa kun vain toinen on siellä pelannut.

Kyllä, eli toisella on sarjatasolta näyttöjä. Tämä nyt on aivan kiistatta asia mitä myös katsotaan pelaajia vertailtaessa. Ihan jokaisessa sarjassa ja ihan jokaisen pelaajan kohdalla arviota tehdään. Taas kerran perusjuttuja jalkapallossa, ei kenellekään pitäisi tulla uutisena.

Olen ikärasisti siinä suhteessa, että tunnut kuvittelevan että jalkapallo on keksitty 2015. Sen lisäksi sinun kykysi katsoa asioita taaksepäin tai suhteuttaa tapahtumia ei kestä oikein edes 1-2 vuotta pidempää jaksoa. Jos ajattelee asioista noin lyhyellä katsantokannalla, (englantilaiset taitaa käyttää termiä recency bias) eikä muista parin vuoden takaisia asioita, ja olettaa asioiden urheilussa menevän juuri kuten todennäköisyydet näyttää jne. niin on kyllä aika paljon yllätyksiä luvassa.

Ootkohan sä nyt kuitenkin jumahtanut jonnekin 90-luvulle? Mitä väliä jollain Alan Shearerin siirtosummalla on tänä päivänä? Tietääkseni Coutinhokaan ei ole maalivahti tai puolustaja.

Kuten itsekin sanoit, että maalinteko on hyökkääjän tärkein tehtävä niin silloin tehot per minuutti luulisi olevan oikeinkin hyvä mittari.

Voi luoja. No, Coutinho ei olekaan maailman kallein pelaaja koskaan ollutkaan.
Se miten Shearerin, Ronaldon, CRonaldon, Vierin tai joidenkin muiden, joita et valitettavasti ehkä muista, hinta liittyy asiaan on se, että nämä juurikin ovat olleet maailman kalleimpia pelaajia. Hyökkääjistä maksetaan isoimmat rahat, näin on aina ollut. En edes tiedä miten tämän voi kiistää.

Tehot per minuutti on sinun mielestäsi ok mittari, minä katson Valioliigan tilastoja ja viimeisen kahden vuoden aikana vain Salah ja Haaland ovat tehneet Isakkia enemmän maaleja. Millähän hinnalla heidät saisi?

No ihan siitä syystä, että Isak ei ole 150 miljoonan punnan arvoinen ja Isakin toimet ovat antaneet Poolille hyvät valttikortit käteen neuvotteluihin.

Aiemmin kesällä olit kyllä sitä mieltä, että neuvottelut lähtevät 150 miljoonasta ja lopullinen hinta on vielä kovempi. Nyt kun asiaa tarkennetusti kysyin niin ääni kellossa muuttuu.

Taas täysin subjektiivinen näkemys sinulta. Pelaajan arvohan on se minkä markkinat sille määrää. Ja älä huoli, taas minusta ja sinusta riippumatta, ja varsinkin sinun käsittämättömästä itsevarmuudesta ja ylimielisyydestä vähäiset tiedot huomioiden, markkinat määrittää pelaajalle oikean hinnan. Herran jumala Isakhan saatettaan myydä vaikka 50 miljoonalla, mistä minä sen voisin tietää?! :D

Newcastle on koko kesän antanut tiedon että hinta lähtee 150 miljoonasta ylöspäin. Se on tieto mikä on tullut julkisuuteen. Liverpool tarjosi 110 miljoonaa plus jotain lisäosia, ja se "hylättiin suorilta käsin" ja Joyce ja kumppanit kertoi homman olevan siinä. Tästä olemme kaiketi samaa mieltä. Jos 110+ hylätään suorilta käsin kun aiemmin on puhuttu 150+ hinnasta, niin ehkä sitten pelaajasta ei tule kauppoja, jos toinen arvioi hinnan olevan aivan väärässä.

Kyllähän tämä Isak keissi on sinulle todella paljon kovempi paikka kuin yhdellekään Pool fanille. Sen nyt kertoo jo koko kesän jatkunut vuodatus tänne foorumille.

Voidaan nyt lähteä siitä, että minun seurani myi juuri tähtipelaajansa ennen nousukamppailun kuumentumista, ja se tuntuu huomattavasti tärkeämmältä kuin jonkun ruotsalaisen miljonäärin temput kaukana Briteissä. Sen sijaan mitä foorumilla vastustan, on paskapuheet ja värilasien viitoittamat fanien pippelimiekkailut.

Jalkapallofaneilla on usein, sinä olet erinomainen esimerkki tästä, sellainen suhtautuminen omaan joukkueeseen, että se on paras, kaunein, suurin eikä se voi tehdä koskaan mitään väärin. Muut seurat ovat huonompia, niiden fanit paskoja tyyppejä, ne eivät ansaitse mitään jne. Tämä koskee varsinkin sinunlaisia gloryhuntereita, jotka on "kannustaneet" (jos englantilaista joukkuetta voi kannustaa) joukkuetta joka on aina pärjännyt.  Sinun suhtautuminen Liverpooliin on juuri tällainen. Sen lisäksi vittuilet kaikkien muiden seurojen kannattajille, ilkut epäonnistumisia ja muiden seurojen valmentajien/pelaajien kommentteja kuin joku 10-vuotias intialainen Twitterissä. Haet koko ajan jotain kiistelyä, piikittelyä, "voittoa" täällä, ihan kuin se olisi täällä keskustelupalstalla tärkeää ja ihan kuin siitä saisi jonkun palkinnon. Sinulle on kauhean tärkeää päästä sanomaan että olit oikeassa tästä pelaajasta tai tuosta siirrosta ja tuosta hinnasta jne. Mitä näillä on väliä? Ketä (oletettavasti aikuista) ihmistä kiinnostaa noin paljon millä summalla tarkalleen ManU hankki pelaajan X ja maksoiko se nyt liikaa siitä tai saako Liverpool ostettua Isakin 120 vai 150 miljoonalla? Miksi sinulle on tärkeää että Liverpool maksaa pelaajasta alle jonkun tietyn hinnan? Koska tärkeää se tuntuu olevan. Minun puolestani arabit voivat myydä Isakin vaikka saludolla, omia rahojaan käyttävät ja kyse on viihteestä.

Suosittelen sinullekin siellä (muistelin että Porissa, saa korjata jos muistan omiani) paikallisen joukkueen seuraamista, Jazzilla on mennyt aika kivasti Ykkösessä ja sarjanousu näyttää todennäköiseltä. Ei nämä englantilaisten seurojen temppuilut mene ollenkaan ihon alle niin paljon kuin paikallinen oikea futis.

Ei sinusta edelleenkään tule true scouseria vaikka kirjoittelet RAWK:ssa ja osaat YNWA:n sanat ulkoa.
Nutmeg

Poissa Poissa

Vastaus #62 : 08.08.2025 klo 00:20:15

Tällä samalla SINUN logiikalla tietysti. Jos kerran Barcalla oli rahaa siirtojen takia, niin miksi Newcastle ei vetoaisi siihen samaan asiaan Poolin kohdalla?

Koska Barcan tilille tehtiin suoraan 222 miljoonan euron tilisiirto. Täysin poikkeuksellinen tapaus.

Otit nyt jostain kumman syystä Mestareiden liigan tällä kertaa mittariksi, kun Isak on siellä pelannut 6 ottelua :D Ja niistäkin surkeassa Newcastlessa 5, ja sitten yhden melko junnuna Dorressa. Loistava mittari taas, ei yhtään tarkoituksenomaisesti valittu. Sinun logiikkaasi käyttäen: mistä lähtien Mestareiden liigaa on käytetty arviona, jos toinen ei ole siellä pelannut?

On se nyt ainakin parempi mittari kuin Valioliiga, missä Wirtz ei ole pelannut minuuttiakaan. Isak on sentään pelannut Mestareiden liigassa. Bundesliigassa Wirtz on tehnyt tehot 35+47 kun Isak on kiikareilla.

Ahaa, nyt sinä otit tällä kertaa arvokisat mittariksi. Jännä, koska niissä pelin taso on (kuten hyvin tiedetään) paljon heikompaa kuin seurajoukkueissa. Sen takia kisoissa loistaneita pelaajia vältetään viimeiseen asti, siis sen osalta ettei sen anneta hämätä tasossa.

Kysyit miksi Wirtz on maailmanlaajuisesti isompi tähti ja vastasin siihen. Ei tämä nyt niin vaikeaa ole.

Ja taas, jälleen kerran sinä syyllistyt tarkoituksenmukaiseen tilastojen ja numeroiden kaiveluun. Jos lähtee tuohon leikkiin, niin kannattaa sitten tehdä se ainakin puhtain mielin puhtaan asian puolesta (ei puhtain asein, tämä on historiaan liittyvä sanaleikki, jonka voit googlata), TM:n hintavertailussa vaikuttaa ikä eikä se ole muu kuin "yhteisön arvio", johon vaikuttaa esim. pelaajan halu lähteä seurasta. Onko se siis sinun mielestäsi "asiantuntijataho"? Wirtz ei varmasti Liverpoolista ole aikeissa lähteä, Isak tunnetusti on. Tällaiseen "tietoon" väitteen perustaminen on ihan ala-aste -tason juttua.

Tottakai ikä vaikuttaa hinta-arvioihin koska se vaikuttaa myös ihan toteutuneisiin siirtosummiin. Ei ole mitään rakettitiedettä. Isakin hinta-arvio on viimeksi päivitetty toukokuun lopulla, joten tämän kesän siirtokuviot eivät ole vaikuttaneet siihen mitenkään. Wirtzin kohdalla hinta-arvio on pysynyt samana jo viime vuoden joulukuusta asti.

Minulla ei ole mitään hajua mikä on CIES Football Observatory, eikä pienintäkään aikomusta alkaa tutustumaan.

Eipä tietenkään. CIES Football Observatory on juurikin niitä alan ammattilaisia, joiden mielipidettä kaipasit.

Voi luoja. No, Coutinho ei olekaan maailman kallein pelaaja koskaan ollutkaan.
Se miten Shearerin, Ronaldon, CRonaldon, Vierin tai joidenkin muiden, joita et valitettavasti ehkä muista, hinta liittyy asiaan on se, että nämä juurikin ovat olleet maailman kalleimpia pelaajia. Hyökkääjistä maksetaan isoimmat rahat, näin on aina ollut. En edes tiedä miten tämän voi kiistää.

Mitä ihmettä sinä nyt selität? Tällä hetkellä maailman kalleimmat pelaajat:

1. Neymar 222 miljoonaa - Hyökkäävä keskikenttä
2. Mbappe 180 miljoonaa - Vasen laitahyökkääjä
3. Ousmane Dembele 148 miljoonaa - Oikea laitahyökkääjä
4. Philippe Coutinho 135 miljoonaa - Hyökkäävä keskikenttä
5. Joao Felix 127 miljoonaa - Kakkoskärki
6. Jude Bellingham 127 miljoonaa - Hyökkäävä keskikenttä
7. Florian Wirtz 125 miljoonaa - Hyökkäävä keskikenttä
8. Enzo Fernandez 121 miljoonaa - Keskikenttä
9. Eden Hazard 120 miljoonaa - Vasen laitahyökkääjä
10. Antoine Griezmann 120 miljoonaa - Kakkoskärki
11. Jack Grealish 117 miljoonaa - Vasen laitahyökkääjä
12. Cristiano Ronaldo 117 miljoonaa - Keskushyökkääjä

Ensimmäinen keskushyökkääjä on sijalla 12. Jos joskus 20-30 vuotta sitten on keskushyökkääjistä maksettu isoimmat siirtokorvaukset niin sillä ei ole mitään tekemistä nykypäivän kanssa.

Tehot per minuutti on sinun mielestäsi ok mittari, minä katson Valioliigan tilastoja ja viimeisen kahden vuoden aikana vain Salah ja Haaland ovat tehneet Isakkia enemmän maaleja. Millähän hinnalla heidät saisi?

Unohdat nyt taas hyvin tärkeän asian, eli he eivät halua siirtyä pois seuroistaan kun taas Isak haluaa. He ovat jo maailman huippuseurassa eikä selvää seuraavaa steppiä ole tarjolla.

Newcastle on koko kesän antanut tiedon että hinta lähtee 150 miljoonasta ylöspäin. Se on tieto mikä on tullut julkisuuteen. Liverpool tarjosi 110 miljoonaa plus jotain lisäosia, ja se "hylättiin suorilta käsin" ja Joyce ja kumppanit kertoi homman olevan siinä. Tästä olemme kaiketi samaa mieltä. Jos 110+ hylätään suorilta käsin kun aiemmin on puhuttu 150+ hinnasta, niin ehkä sitten pelaajasta ei tule kauppoja, jos toinen arvioi hinnan olevan aivan väärässä.

Voidaan myös todeta, että mikäli Pool olisi aikeissa maksaa 150 miljoonaa puntaa niin se olisi varmastikin jo tehty. Siirtohuhut vaativat myös jonkin verran lukutaitoa ja jos uskoo Joycen jutun perusteella homman olevan siinä niin aika iso pettymys saattaa olla edessä.

Voidaan nyt lähteä siitä, että minun seurani myi juuri tähtipelaajansa ennen nousukamppailun kuumentumista, ja se tuntuu huomattavasti tärkeämmältä kuin jonkun ruotsalaisen miljonäärin temput kaukana Briteissä. Sen sijaan mitä foorumilla vastustan, on paskapuheet ja värilasien viitoittamat fanien pippelimiekkailut.

Jalkapallofaneilla on usein, sinä olet erinomainen esimerkki tästä, sellainen suhtautuminen omaan joukkueeseen, että se on paras, kaunein, suurin eikä se voi tehdä koskaan mitään väärin. Muut seurat ovat huonompia, niiden fanit paskoja tyyppejä, ne eivät ansaitse mitään jne. Tämä koskee varsinkin sinunlaisia gloryhuntereita, jotka on "kannustaneet" (jos englantilaista joukkuetta voi kannustaa) joukkuetta joka on aina pärjännyt.  Sinun suhtautuminen Liverpooliin on juuri tällainen. Sen lisäksi vittuilet kaikkien muiden seurojen kannattajille, ilkut epäonnistumisia ja muiden seurojen valmentajien/pelaajien kommentteja kuin joku 10-vuotias intialainen Twitterissä. Haet koko ajan jotain kiistelyä, piikittelyä, "voittoa" täällä, ihan kuin se olisi täällä keskustelupalstalla tärkeää ja ihan kuin siitä saisi jonkun palkinnon. Sinulle on kauhean tärkeää päästä sanomaan että olit oikeassa tästä pelaajasta tai tuosta siirrosta ja tuosta hinnasta jne. Mitä näillä on väliä? Ketä (oletettavasti aikuista) ihmistä kiinnostaa noin paljon millä summalla tarkalleen ManU hankki pelaajan X ja maksoiko se nyt liikaa siitä tai saako Liverpool ostettua Isakin 120 vai 150 miljoonalla? Miksi sinulle on tärkeää että Liverpool maksaa pelaajasta alle jonkun tietyn hinnan? Koska tärkeää se tuntuu olevan. Minun puolestani arabit voivat myydä Isakin vaikka saludolla, omia rahojaan käyttävät ja kyse on viihteestä.

Suosittelen sinullekin siellä (muistelin että Porissa, saa korjata jos muistan omiani) paikallisen joukkueen seuraamista, Jazzilla on mennyt aika kivasti Ykkösessä ja sarjanousu näyttää todennäköiseltä. Ei nämä englantilaisten seurojen temppuilut mene ollenkaan ihon alle niin paljon kuin paikallinen oikea futis.

Ei sinusta edelleenkään tule true scouseria vaikka kirjoittelet RAWK:ssa ja osaat YNWA:n sanat ulkoa.

Tummennettuun, ethän sä täällä foorumilla mitään muuta teekkään :D

Liverpool ei ole todellakaan aina pärjännyt. Kävi myös hyvin lähellä konkurssia, josta sitten uusi nousu alkoi FSGn johdolla.

Minkä takia futisfoorumilla ei saisi piikitellä ja tarttua muiden joukkueiden kannattajien houreisempiin mielipiteisiin? Eikös se ole yksi koko jutun pointteja asiallisemman keskustelun ohella. Esimerkiksi sinä olet koko kesän paasannut ensinnäkin, että Liverpool ei ole Isakin perässä, Isak ei ole myynnissä ja lopulta ettei irtoa alle 150 miljoonalla. Miksi tuohon ei saisi tarttua jos on asiasta vahvasti eri mieltä?

Sinä olet tässä kesän aikana maalannut meikäläisestä tietynlaista kuvaa täysin keksityillä jutuilla. Sun käytöksesi perusteella mielipiteeni sen kuin vahvistuu. Täysi idiootti. Pitäiskö sun ottaa vaikka se kuuluisa peili omiin pikku kätösiin. Minä en ole meistä se, joka on viimeksi jopa kahteen otteeseen käsketty painumaan vittuun toisen seuran kausiketjusta.
Narttu

Poissa Poissa

Vastaus #63 : 08.08.2025 klo 07:06:48

Sen verran vastaan vielä viimeiseen kappaleeseen, että en ole foorumilla vittumainen tietääkseni kenellekään muulle kuin sinulle. Ehkä joskus KSP:lle. Sinä taas poltat siltoja joka puolella missä menet. Että jos jompi kumpi tarvisi peiliä niin….

Joten jos jonkun kanssa pippelimiekkailen täällä, niin se on kyllä sinun kanssa ja nykyään vain tässä topikissa.

Leppoisaa loppukesää. Selvästi True Scouser -vittuilu meni ihon alle. Onneksi kohta alkaa sinunkin mielestä jalkapallo ja selviät ehkä ilman bänniä tästä kaudesta. Edelleen suosittelen kotimaista niin on kesällä sinullakin tekemistä.
Wk

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: lupi, parsa ja muut horottelut

Vastaus #64 : 08.08.2025 klo 09:23:46

Ensimmäinen keskushyökkääjä on sijalla 12. Jos joskus 20-30 vuotta sitten on keskushyökkääjistä maksettu isoimmat siirtokorvaukset niin sillä ei ole mitään tekemistä nykypäivän kanssa.
Ei pitäisi sotkeutua teidän "keskusteluun", mutta tämä lista oli niin tyhmä että pakko kommentoida. Millä mittarilla, a) Neymar ei ole hyökkääjä, b) "laitahyökkääjä" ei ole hyökkääjä, c) "kakkoskärki" ei ole hyökkääjä, ja d) Cristiano on keskushyökkääjä? Ok, ehkä nyt vanhoilla päivillään on, mutta silloin kun tuo summa maksettiin niin se muistaakseni pääsi joskus laidallaankin muista pelaajista ohi...
Vikkelä vaihtomies

Poissa Poissa

Vastaus #65 : 08.08.2025 klo 09:33:05

:D Ylos

Nyt on niin huikea lista ja "argumentti", että pakko osallistua huuteluun.
Neymar oli siirron aikana pelannut jotain 95% ajasta vasempana laitahyökkääjänä ja lopu 5% kärjessä ja kymppinä (majussa) ja CR7 oli siirron aikaan laituri/laitahyökkääjä. Eli tosta listalta 9/12 on hyökkääjiä ja Coutinho ja Wirtz ovat hyökkäyksessä pelanneetkin hekin, Enzo Fernandez oikeastaan ainut joka ei ole ensisijaisesti ole hyökkääjä.

Keskushyökkääjä ei ole ainut hyökkääjätyyppi. Jos olisi, niin eihän sitä edes puhuttaisi keskushyökkääjästä, kun olisi turha eritellä keskushyökkääjää muista hyökkääjistä kun kaikki olisivat keskushyökkääjiä.
Narttu

Poissa Poissa

Vastaus #66 : 08.08.2025 klo 09:40:17

Omalta osin argumentti liittyy ehkä enemmän tähän listaan, ei niinkään siihen miten inflaation aikana summat on nousseet.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_most_expensive_association_football_transfers#Historical_progression
Nutmeg

Poissa Poissa

Vastaus #67 : 08.08.2025 klo 11:42:46

Lukekaa nyt edes niitä viestejä. Narttu väitti nimenomaan, että Isak on arvokkaampi kuin Coutinho koska Isak on piikki/kärki/keskushyökkääjä, sillä näistä on aina maksettu suurimmat summat (siis nimenomaan juuri numero yseistä, ei laitahyökkääjistä). Coutinho pelasi Barcassa pääasiassa vasempana laitahyökkääjänä, joten jos haluaa nussia pilkkua niin sittenhän molemmat ovat hyökkääjiä eikä toinen ole toista arvokkaampi pelipaikkansa johdosta.

Omalta osin argumentti liittyy ehkä enemmän tähän listaan, ei niinkään siihen miten inflaation aikana summat on nousseet.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_most_expensive_association_football_transfers#Historical_progression

Neymar - hyökkäävä keskikenttä/laitahyökkääjä
Pogba - keskikenttäpelaaja
Bale - laitahyökkääjä
Cristiano Ronaldo - laitahyökkääjä
Kaka - hyökkäävä keskikenttä
Zidane - keskikenttä
Luis Figo - laitahyökkääjä

Eihän tuossa ole yhtäkään puhdasta ysiä? Tuon perusteella voisi väittää, että laitahyökkääjät ovat niitä kalleimpia. Coutinho pelasi Barcassa 106 peliä, joista 66 vasempana laitahyökkääjänä ja kymmenen oikeana laitahyökkääjänä.

Sen verran vastaan vielä viimeiseen kappaleeseen, että en ole foorumilla vittumainen tietääkseni kenellekään muulle kuin sinulle. Ehkä joskus KSP:lle. Sinä taas poltat siltoja joka puolella missä menet. Että jos jompi kumpi tarvisi peiliä niin….

Joten jos jonkun kanssa pippelimiekkailen täällä, niin se on kyllä sinun kanssa ja nykyään vain tässä topikissa.

Meidän ero on se, että minä en väitä olevani mikään pyhimys ja samaan aikaan hyökkään jonkun toisen forumpersoonaa/kuviteltua persoonaa vastaan. Justhan sut käskettiin painua vittuun Pool ja ManU topiceista...
« Viimeksi muokattu: 08.08.2025 klo 11:50:25 kirjoittanut Nutmeg »
Narttu

Poissa Poissa

Vastaus #68 : 08.08.2025 klo 11:51:46

Mahdoitkohan sinä nyt katsoa ihan oikeaa listaa.

Sivuja: 1 2 [3]

Siirry: