tampereen lurkkija miäs
Poissa
Suosikkijoukkue: Ilves
|
 |
Vastaus #2200 : 16.04.2024 klo 13:41:57 |
|
Caposta puheen ollen, taisi olla megafoni tällä kertaa matkassa niin ku Osastolla areenalla? Kipinämatsin jouduin kattoo Ruudusta, mutta iha ku oisin erottanu Capon selinpäin kenttää kohti ja megafoni kädessä. Eom, jos näin.
Kyä näin on, oli Lahti-matsissakin.
|
|
|
|
minävaa
Poissa
|
 |
Vastaus #2201 : 16.04.2024 klo 13:47:50 |
|
Kyä näin on, oli Lahti-matsissakin.
Lahtea vastaa ei kyl megafonii tainnu olla? Enkä muutenkaa oo nähny futiksen puolella megafonii yhtä usei ku kiekossa. Capo siis toki oli, mutta hänen äänihuuliaan on käyny sääliksi ilman sitä megafonia!
|
|
|
|
13ergkamp
Poissa
Suosikkijoukkue: Slavia Sofia
|
 |
Vastaus #2202 : 16.04.2024 klo 14:05:16 |
|
Mitä ongelmaa rakentaa vastakkainasettelua myös futisjengien kesken  Kai se on kaikkien kannalta hyvä että on pientä jännitettä, vaikka toinen pelaisikin alemmalla sarjatasolla  Forkalla nyt on tapana loukkaantua ihan kaikesta, kuten jos oluen litrahinnassa on pieniä eroavaisuuksia. Jos itse jostain loukkaantuisin niin "kiiltäkööt asfaltti verinen". No on ne lyrsyt muutenkin aika paskoja, mutta mitä sitten 
|
|
|
|
-Nilkki-
Poissa
|
 |
Vastaus #2203 : 16.04.2024 klo 15:43:04 |
|
Jalkapalloromantikkona pidän valtavasti tästä mahtipontisesta lähestymisestä peliin.
Voin allekirjoittaa sun koko viestin. Ilvestä on ollut hauska katsoa kahdessa matsissa vaikka tulos ei ole ollut odotettu. Silti haluaisin kiinnittää huomiota siihen, että meitä jalkapalloromantikkoja on karkeasti arvioiden kolmea eri tyyppiä. On niitä jotka haluaa nähdä hienoa ja räiskyvää hyökkäyspeliä missä ei ole niin justiinsa se miten puolustetaan. On myös se toinen ääripää joka nauttii suunnattomasti siitä, kun oma joukkue riisuu vastustajan kaikki aseet hyökätä omalla tiiviillä puolustamisella. Sitten on myös se kolmas ryhmä johon itseni lasken. Ne karkeasti ottaen haluaa nähdä tasapainoista jalkapallon pelaamista missä hyökätään ja puolustetaan joukkueena kollektiivina sen sijaan, että ääripäitä painotettaisiin liikaa
|
|
|
|
Stürmer
Poissa
Suosikkijoukkue: YJPKKÄ & Suomen naiset.
|
 |
Vastaus #2204 : 16.04.2024 klo 17:29:45 |
|
Mitähän nyt taas https://www.iltalehti.fi/veikkausliiga/a/12f69f43-c2e6-490c-b2b8-e44e5f3cb425 Legendaarinen valokuvaaja sai tarpeekseen Tampereella – ”En enää mene sinne”
Konkarikuvaaja Juha Tamminen ei haluaisi käyttää minuuttiakaan turhaan kiireisessä ottelutapahtumassa.
- - -
Valokuvaaja Juha Tamminen harmistui viime lauantaina Tammelan upouudella stadionilla. Häntä ei haluttu päästää kentän tasolla olevaan työtilaan Ilveksen ja Gnistanin ottelussa. – Oli pitkin kevättalvea hehkutettu, että nyt on kunnon työtilat. Sitten sanottiinkin, ettet saa tulla tänne, Tamminen kummastelee. – Arkkitehti on suunnitellut sen valokuvaajien työtilaksi, mutta päättivätkin, että sitä saavat käyttää vain Ilveksen omat kuvaajat ja pelaajat. Ei siellä ainakaan lauantaina ollut yhtään pelaajaa.
- - -
Tamminen sai lauantaina työskennellä kenttätason työtilassa. Jatkossa se ei ole mahdollista. – Tästä tuli Ilveksen johdolle arvovaltakysymys, koska tein asiasta julkisen (Facebookissa). Tamminen ilmoittaa, että Ilveksen kotiotteluiden kuvaaminen on hänen osaltaan ohi, ainakin toistaiseksi. – En nyt enää mene sinne, jos siellä (Ilveksen johdossa) ei tajuta tilanteen järjettömyyttä.
Tamminen on suomalaisen jalkapallokuvauksen legenda. Ilveksen ottelua hän oli kuvaamassa ensimmäisen kerran vuonna 1980 Ratinan stadionilla. – Jotain tiedän tästä hommasta. Mitä maailmalla olen ollut, median työskentely yritetään tehdä mahdollisimman helpoksi. Täällä arvostus on nollassa.
|
|
|
|
Aldo Pazienza
Poissa
|
 |
Vastaus #2205 : 16.04.2024 klo 18:37:13 |
|
Voin allekirjoittaa sun koko viestin. Ilvestä on ollut hauska katsoa kahdessa matsissa vaikka tulos ei ole ollut odotettu. Silti haluaisin kiinnittää huomiota siihen, että meitä jalkapalloromantikkoja on karkeasti arvioiden kolmea eri tyyppiä. On niitä jotka haluaa nähdä hienoa ja räiskyvää hyökkäyspeliä missä ei ole niin justiinsa se miten puolustetaan. On myös se toinen ääripää joka nauttii suunnattomasti siitä, kun oma joukkue riisuu vastustajan kaikki aseet hyökätä omalla tiiviillä puolustamisella. Sitten on myös se kolmas ryhmä johon itseni lasken. Ne karkeasti ottaen haluaa nähdä tasapainoista jalkapallon pelaamista missä hyökätään ja puolustetaan joukkueena kollektiivina sen sijaan, että ääripäitä painotettaisiin liikaa
Ei vastaansanomista, kyllä itsekin nautin synkronoidusta kollektiivisesta toiminnasta, tapahtuu se sitten pallollisena tai pallottomana. Nythän kollektiivinen puolustaminen on ilmennyt parhaiten hyvin onnistuneena prässäämisenä, joka silmämääräisesti ja huonomuistisena on hetkittäin ollut kotimaisella mittapuulla aivan huippuluokkaa. Toivotaan ettei jatkossa omalla kolmanneksella vuoda niin kuin näissä ekoissa matseissa vaan jonkinlainen tasapaino löytyy. Ja että aktiivinen ote säilyy.
|
|
|
|
roberto carlos
Poissa
Suosikkijoukkue: Brasilia, Suomi, Ilves, Mäntän Valo
|
 |
Vastaus #2206 : 16.04.2024 klo 21:15:10 |
|
Juha Tamminen on FB-kaverini ja tässä on kopioituna hänen päivityksensä koskien tätä tila kiistaa.
Olin lauantaina uudessa Tammelassa, ja vaikka stadion on hieno, kaikki ei mennyt putkeen ja poltin taas päreeni oikein kunnolla. Jaki kun oli kevättalvella hehkuttanut, että nyt minäkään en voisi valittaa valokuvaajien työtilasta. Mutta kyllä voin, enkä siksi, tuolta oli viety pois, vaan Ilveksen toimiston täysin järjen vastaisesta päätöksestä. Laitoin äsken meilin Ilveksen toimistolle, ja tässä teksti myös muiden luettavaksi. Haluan, että asiasta keskustellaan. Ja jos Ilveksen toimistolla otetaan tästä herne nenään ja minä saan porttikiellon, niin pelataan matseja muuallakin. En minun ole mikään pakko käydä Ilveksen kotipeleissä. *** Hei! Palataan tässä nyt vielä lauantaihin ottamatta kantaa itse peliin ja sen lopputulokseen. Paikalla olleet tietävät, että poltin päreeni siellä kunnolla, mitä myös siellä jo ehdin pahoitella, mutta syyttä käämejäni en polttanut. Olen muutaman kerran kevättalven aikana ja vielä liigan media-avauksessa kuullut suhteellisen luotettavista lähteistä, että uudella stadionilla olisi valokuvaajien käytössä työtila kulmassa kentän tasossa, johon pääsisi nopeasti ja helposti työstämään ja lähettämään kuvia ottelun tauolla ja heti pelin jälkeen. Nykymaailmassa kuvilla on aina kiire, ja kuvatoimisto haluaa kuvia jo tauolla, eikä siinä vartissa ole hetkeäkään liikaa minuutteja. Sitten ennen peliä minulle kerrotaan, että tilaa ei saa käyttää muut kuin Ilveksen omat kuvaajat - muiden pitää nousta 4. kerrokseen, ja vaikka olen normaalisti hyvin rauhallinen, silloin poltin päreeni. Onhan siinä hissi, mutta siirtyminen edestakaisin veisi helposti tauon minuuteista puolet, eli siinä ei sitten enää kuvia paljon valita ja käsitellä. Mä olin Ilveksen pelissä kuvaamassa ensimmäisen kerran 23. heinäkuuta 1980, ja sen jälkeen aika monta kertaa. Olosuhteet ovat muuttuneet, valokuvaajan työ on muuttunut. Kun kamerassa oli filmiä, tauolla ei ollut kiire minnekään. Mutta nyt on. Viime kausien perusteella olen Jimin lisäksi useimmiten ainoa, joka Ilveksen matseista on kuvia tauon aikana lähettänyt. Vanhassa Tammelassa ja Ratinassa oltiin milloin missäkin, mutta aina hommiin pääsi nopeasti. Jokainen läppäriä käyttänyt ymmärtää, että taivasalla näyttöä on kurja katsella, eikä vettä saa tulla niskaan. Uudessa Tammelassa sitä tulee, jos jää siihen päätyyn - sadettajan suihku kastelee myös mainosaidan taakse, eikä siellä muutenkaan kirkkauden takia läppäriä juuri voi käyttää. Siksi se tila kulmassa on tai olisi sijainniltaan täysi kymppi. Siihen pääse puolessa minuutissa, ja siitä pääsee takaisin yhtä nopeasti. Eikä tarvi odottaa eikä jonottaa hissiin. Kaiken lisäksi hissiin pitäisi kulkea sen tilan oven ohi. Ei kovin järkevä tilanne. Olin lauantaina niin pahalla päällä, että Laura antoi minulle luvan olla siinä ja sain kuvia eteenpäin tauolla ja matsin jälkeen. En tiedä mihin Ilveksen pelaajat sitä tilaa tarvitsevat sinä aikana kun siinä joku kuvaaja olisi töissä, eli 20 minuuttia ennen ottelua, tauolla ja max puoli tuntia matsin jälkeen. Yhtään pelaajaa sinne ei lauantaina tullut. En ymmärrä miten perusteena sen sulkemiseen valokuvaajilta olisi se, että se on pelaajien käytössä, kun pelaajilla on juuri siihen aikaan muuta tekemistä. Eikä sinne Veikkausliigan otteluissa Ilveksen omien kuvaajien lisäksi tulisi kuin minä ja satunnaisesti joku muu kuvaaja. Ei siellä liigaotteluissa ruuhkaa koskaan tulisi, ja jos sinne joku pelaaja eksyy kun siellä kuvia on läppärin näytöllä, vanhan kokemuksen perusteella sen sijaan että pelaaja moisesta häiriintyy, se tulee uteliaana katsomaan kuvia - näin on käynyt monta kertaa ainakin minulle. Maaottelut ja europelit ovat sitten eri juttu, silloin sitä tilaa varmasti käyttäisi useampi kuvaaja. Nyt haluankin tietää, onko se tila valokuvaajien käytössä Veikkausliigan otteluissa vai ei? Olen ollut näissä hommissa niin kauan, että en suostu tuolla lailla pompoteltavaksi, voi olla yhtä tulematta Ilveksen peleihin, jos kerran Ilves kokee mun työni niin arvottomaksi, että en saa tilaa käyttää. Neljänteen kerrokseen en lähde, vaan jään siinä tapauksessa kotiin tai menen johonkin muuhun matsiin. Ja mitä tulee niihin vanhoihin pelikuviin, joita minulta on stadionin seinille kysytty, niin neljäs kerros tarkoittaa nelinkertaista hintaa. Valokuvan hinta on nykyään olematon, kun jokaisessa taskussa on kamera. Mä olin 1980-luvulla tässä maassa varmaan ainoa, joka kuvasi futista värifilmille. Filmi maksoi, kuvauskalusto maksoi, filmin kehitys maksoi, jokainen sormen painallus maksoi markan tai enemmän, riippui filmistä. Tietokoneet maksavat, skanneri maksoi, kuvien digitointi on ollut valtava urakka. Sitä vaan ei moni tule ajatelleeksi katsoessaan 30-40 vuotta vanhaa kuvaa puhelimen näytöllä. Ja ilman sitä valokuvaa, ei ole mitä tulostaa, ja kehystäjäkin jää ilman töitä. Suurimman työn on tehnyt valokuvaaja, joka työllään antaa töitä kahdelle muulle. Pallo on nyt teillä siellä Ilveksen toimistolla. Jään odottamaan vastausta. Terv. Juha Tamminen
No niin, asia on ratkaistu yhdellä puhelinsoitolla, joka tuli Ilveksen toimistolta. Tuo käytäntö on ja pysyy, joten tulimme siihen tulokseen, että minä en enää tule Ilveksen kotipeleihin. Nauttikaa te muut uudesta stadionista - minä menen muualle tai jään kotiin. Jos Ilves joskus haluaa koristella stadionilla vanhojen pelaajiensa värikuvilla, onnea vaan niiden etsintään. Minulta löytyy ja niitä saa, mutta kalliiksi tulee...
Palataan nyt vielä kerran Ilvekseen ja ensimmäiseen Ilveksen otteluun, jossa olin kuvaamassa. Se oli 23. heinäkuuta 1980, ja vastustajana oli St Mirren Skotlannista. Tein niistä jutun Veikkaus-Lottoon. Minoltassa oli 135 mm objektiivi, ja mustavalkofilmi. Kuvissa nyt ei ole hurraamista. Mun osalta Ilveksen kotipelien kuvaaminen loppui Gnistanin juhliin lauantaina. Liki 44 vuoteen mahtuu aika monta peliä - en ole laskenut. En kyllä vieläkään ymmärrä mitä järkeä siinä on, että talvella se tila esitellään Palloliiton väelle kuvaajien työtilana, mutta kun kausi alkaa, ovi lyödään kuvaajien nenä edestä kiinni. Ja sinne hissille pitää kävellä siitä oven edestä, mutta sisään ei saa mennä. No, puhelinkeskustelussa tuntui siltä, että kun tein tästä näin somessa julkisen, herne oli vedetty syvälle nenään ja toimistolle päätöksessä pysyminen on arvovaltakysymys. Minä puolestani olen liian vanha ja liian monessa liemessä keitetty, jotta suostuisin enää järjettömillä päätöksillä pomputeltavaksi. Jään mieluummin kotiin, niin verenpaine pysyy kurissa. Ilves pärjää kyllä ilman minua ja minä ilman Ilvestä. Tämä luu on nyt loppuun kaluttu.
|
|
|
|
Jämpti
Poissa
Suosikkijoukkue: Mansefutis
|
 |
Vastaus #2207 : 16.04.2024 klo 21:23:51 |
|
Ilveksen menossa on hiukan vauhtisokeuden fiilistä. FC-hommat ja tämä kertovat, että jotenkin ei tajuta mikä minkäkin asian arvo on. Se on hiukan huolestuttavaa.
|
|
|
|
Jääpoiju
Poissa
Suosikkijoukkue: I L V E S
|
 |
Vastaus #2208 : 16.04.2024 klo 21:35:27 |
|
Vauhtisokeus vaikuttaisi olevan lähinnä TJ:lla.
Tokihan tässä on vain yhden puolen tarina, mutta aika pahalta kuulostaa.
|
|
|
|
dags_g
Poissa
|
 |
Vastaus #2209 : 16.04.2024 klo 21:43:46 |
|
Aika raskaalta tyypiltä vaikuttaa tää Tamminen. Ja itse vielä myöntää että rähjää ja rähisee kun ei asiat mene kuten kokee ansaitsevansa.
|
|
|
|
Monzan gorilla
Paikalla
Suosikkijoukkue: Suomen nu-metal yhdistys
|
 |
Vastaus #2210 : 16.04.2024 klo 21:44:40 |
|
Aika raskaalta tyypiltä vaikuttaa tää Tamminen. Ja itse vielä myöntää että rähjää ja rähisee kun ei asiat mene kuten kokee ansaitsevansa.
Sama. Vaikka Niklas-Salmista olen itsekin kritisoinut, niin hyvä että tässä tapauksessa pitää omien puolta ja vähän näpäyttääkin mestarivalokuvaajaa.
|
|
|
|
dags_g
Poissa
|
 |
Vastaus #2211 : 16.04.2024 klo 21:47:21 |
|
Sama. Vaikka Niklas-Salmista olen itsekin kritisoinut, niin hyvä että tässä tapauksessa pitää omien puolta ja vähän näpäyttääkin mestarivalokuvaajaa.
Joo siis totta helvetissä, jos siellä on huudettu ja käyttäydytty asiattomasti työntekijöitä kohtaan jotka on vain noudattaneet annettuja ohjeita, niin toimitusjohtajan on pakko olla näiden puolella.
|
|
|
|
Jämpti
Poissa
Suosikkijoukkue: Mansefutis
|
 |
Vastaus #2212 : 16.04.2024 klo 21:47:43 |
|
Joo, varmasti on kyllä syytä molemmissa puolissa ja voisi olla toisenlainen tarina Ilveksen väen kertomana.
|
|
|
|
GERP
Poissa
Suosikkijoukkue: Musta Käsi
|
 |
Vastaus #2213 : 16.04.2024 klo 21:50:02 |
|
No niin, asia on ratkaistu yhdellä puhelinsoitolla, joka tuli Ilveksen toimistolta. Tuo käytäntö on ja pysyy, joten tulimme siihen tulokseen, että minä en enää tule Ilveksen kotipeleihin. Nauttikaa te muut uudesta stadionista - minä menen muualle tai jään kotiin. Jos Ilves joskus haluaa koristella stadionilla vanhojen pelaajiensa värikuvilla, onnea vaan niiden etsintään. Minulta löytyy ja niitä saa, mutta kalliiksi tulee...
Eiköhän tuo kusivittu voi pitää käppäkuvansa, vaikka toisaalta onkin aina mukava kuulla, että kenkäkauppiasta haastetaan 
|
|
|
|
tampereen lurkkija miäs
Poissa
|
 |
Vastaus #2214 : 16.04.2024 klo 21:54:53 |
|
Jos valokuvaaja käyttäytyy asiattomasti kun hänelle kerrotaan pelisäännöt stadionin tiloista, ja sen jälkeen alkaa ryöpyttää seuraa somessa ja kitisee jostain kuvien hinnoista että nousevat nelinkertaiseksi jos hän ei saa käyttää tiloja mitä haluaa, ja että ei varmasti tule enää koskaan kuvaamaan jos hommia ei aleta tekemään hänen pillinsä mukaan, niin ei minusta ole mitään vauhtisokeutta jos toimistolta sanotaan, että täällä mennään meidän säännöillä. Uhriutuu vielä kuvitelmilla jostain herneen nokkaan vetämisestä tai porttikiellosta kun kitinä ei saanutkaan taipumaan. Minusta seuralla pitää olla nollatoleranssi asiattomaan käytökseen henkilökuntaa kohtaan, tuli se sitten katsojilta tai maailman tärkeimmäksi itsensä kokevalta valokuvaajalta. Jos se on herra valokuvaajan mielestä herneen vetämistä nokkaan, niin voimia vaan elämään. Ja onnea etsimään suomesta tai maailmalta stadionilta jossa on kentän tasalla vapaasti käytettävät sisätilat medialle.
|
|
|
|
Suloinen Agentti
Poissa
|
 |
Vastaus #2215 : 16.04.2024 klo 21:58:56 |
|
Eiköhän aikuiset ihmiset osaa sopia asioita keskenään? Mites se slogan menikään? Tunnetta peliin!
|
|
|
|
lake79
Poissa
Suosikkijoukkue: Ilves, Suomi, Pahalampi
|
 |
Vastaus #2216 : 17.04.2024 klo 04:12:43 |
|
Vauhtisokeus vaikuttaisi olevan lähinnä TJ:lla.
No ei kyllä kuulosta. Kauhea draama jostain puoliajan huoneesta.
|
|
|
|
Tarinankertoja
Paikalla
|
 |
Vastaus #2217 : 17.04.2024 klo 08:12:23 |
|
Pahalta? Kuvaajan kannalta kyllä... Eli joku kuvaaja kitisee ja käyttäytyy huonosti, kun tarttis mennä Hissillä! neljänteen kerrokseen! Hui kamalaa, oikein hissimatka neljänteen ja siitä raivarit. No iso Ego ei tietenkään hissiin mahdu, joten ymmärrettävää... Not! Kyllä on aikuinen mies jonkun tunnteidenhallintakurssin tarpeessa.
|
|
|
|
Sukerman
Poissa
|
 |
Vastaus #2218 : 17.04.2024 klo 08:51:51 |
|
Tähän kyseiseen keissiin kantaa ottamatta.. En lähtisi Tammista kuitenkaan ihan mitätöimään tai vähättelemään, olkoon hankala tai omanarvonsa tunteva. Yhtä mittavan uran tehnyttä kotimaisen (ja kv-) jalkapallon taltioijaa ei juuri tästä maasta löydy. Ehkä Jussi Eskola lienee yks joka pääsee edes lähelle.
Mistä löydät helposti saavutettavassa muodossa materiaalia liki 50v takaisista matseista? Tamminenhan siis digitalisoi nuo omat arkistokuvansa hiljan. Kulttuuriarvo on merkittävä. Muistetaan nyt, että elämme maassa jossa edes omaa lajiliittoa ei aikoinaan omat perinteet ja historia kiinnostaneet vähää alusta - Pöllis tuhosi arkistonsa joskus 80-luvulla tilarempan tjs. triviaalin syyn vuoksi.
P.s. En oo Juha.
|
|
|
|
ja reeperbaahn
Poissa
|
 |
Vastaus #2219 : 17.04.2024 klo 08:52:33 |
|
Mikäs kaveri tämä reservien pelissä eilen hattutempun iskenyt Väisänen on?
|
|
|
|
Jääpoiju
Poissa
Suosikkijoukkue: I L V E S
|
 |
Vastaus #2220 : 17.04.2024 klo 09:01:11 |
|
Pahalta? Kuvaajan kannalta kyllä...
Eli joku kuvaaja kitisee ja käyttäytyy huonosti, kun tarttis mennä Hissillä! neljänteen kerrokseen! Hui kamalaa, oikein hissimatka neljänteen ja siitä raivarit. No iso Ego ei tietenkään hissiin mahdu, joten ymmärrettävää... Not!
Kyllä on aikuinen mies jonkun tunnteidenhallintakurssin tarpeessa.
Pahalta kaikkien osapuolten osalta. Jos "reklamaatiotilanne" menee nettiin tuossa muodossa, niin sinne tunteidenhallintakurssille yleensä pitäisi mennä kumpikin taho. Kaikkihan esihenkilöinä tai palveluita ostaneina tahoina ovat varmasti törmänneet pitkän linja tyyppeihin, jotka tunnistavat oman arvonsa ja joita kuitenkin tarvitsee. Vaatii pelisilmää ja tunteidenhallintaa käsitellä heitä etenkin tilanteissa, joissa "pitää sanoa ikävästi". Vaikuttaisi ainakin näin ulkopuolisena, että nyt ei ole tunnistetty tilannetta tai tyyppiä kenen kanssa keskustellaan ja miten keskustellaan, ja lopputulos lävähtää nyt nettiin ja varmaan seuraavaksi mediaan. Lisäksi nuo vanhojen kuvien oikeudet Ilveksenkin peleistä ovat aika iso assetti, joka nyt ainakin joksikin aikaa menetettiin. Varsinainen pyrrhoksen voitto kyllä toimistolta 
|
|
|
|
Jeyl
Poissa
|
 |
Vastaus #2221 : 17.04.2024 klo 09:12:03 |
|
Mikäs kaveri tämä reservien pelissä eilen hattutempun iskenyt Väisänen on?
Pelas viime kaudellakin paljon kakkosessa, mutta ohittaminen oli vaikeaa ja viimeistely ei ollut kovin onnistunutta. Toki tällä kaudella ei ole ollut syystä tai toisesta juurikaan pelaamassa, nyt kun pääsi irti niin loisti (näkemättä).
|
|
|
|
Mino
Poissa
Suosikkijoukkue: Brommapojkarna
|
 |
Vastaus #2222 : 17.04.2024 klo 09:52:06 |
|
Edellisen viestin jälkeen on tapahtunut paljon - sekä kentällä että sen ulkopuolella. Ilves on ollut kevään aikana suhteellisen paljon esillä mediassa, mutta vähintäänkin kyseenalaissa yhteyksissä. Ansaittu media on arvokasta, mutta jos mietin asiaa laajemmin, on tämä kevät osoittanut mielestäni nykyisen operatiivisen johdon heikkouden etenkin ulkoisesta viestinnästä puhuttaessa. Olisiko tällaisia otsikoita nähty Erolan tai Hevonkorven aikana? Tuskin tai ainakaan en muista mitään vastaavaa viimeisen vuosikymmenen ajalta. Itse asiassa seuran imago on muuttunut todella paljon. Tietyt harppaukset ymmärrän ja hyväksyn. Kansainvälisyys ja ammattimaisuus ovat nousseet uudelle tasolle Tammelan myötä, mutta samaan aikaan kysyn itseltäni, että onko Ilves menettämässä jotain tärkeää. Jotain sellaista, jolle seuran ja logon arvopohja on omissa silmissäni aina rakentunut.
Case Juha Tammiseen on pakko tarttua, koska se on todellisuudessa paljon enemmän kuin pelkkä kuvaajan ja organisaation välinen miekkailu sosiaalisessa mediassa tai lehtien palstoilla. Ensimmäisenä haluaisin kysyä Ilveksen johdolta, että miksi tilanne päästettiin lehteen asti? Ottamatta kantaa siihen, kumpi tässä on oikeassa, en ymmärrä Ilveksen valintaa päästää asia julkiseksi. Kysymys on isossa kuvassa täysin olemattomasta asiasta ja yleensä näissä häviäjänä on yksityisen henkilön sijaan organisaatio. Ilmeisesti Tamminen on myös tarjonnut mahdollisuutta keskustella asiasta julkisuuden ulkopuolella, mutta tähän ei ole haluttu tarttua. Miksi näin?
Juha Tamminen on legenda ja hänen vuosikymmenien työllään on arvo, joka mitataan vasta tulevien sukupolvien aikana. On toisarvoista mitä foorumistit tai henkilön vain nimeltä tuntevat hänestä ajattelevat saati nimimerkkiensä takaa kirjoittavat. Sen sijaan Ilveksen kannalta oleellista on hahmottaa Tammisen asema suomalaisten journalistien keskuudessa. Heidän kynästään lähtevät tulevat artikkelit ja heidän kameroilleen tallentuvat tulevaisuuden ikoniset kuvat. Onko Ilveksellä varaa riskeerata oma asemansa suomalaisen journalistikentän edessä?
Toimitusjohtaja kertoi lehdessä, että media on Ilvekselle tärkeä yhteistyökumppani. Samassa haastattelussa hän kuitenkin halveksuu legendan roolissa omassa yhteisössään kulkevaa Tammista. Mikä tämän vaikutus sitten on tulevaisuudessa? Aika näyttää. Lukemalla Tammisen FB-päivitysten kommentteja saa kuitenkin hyvän kuvan siitä, kumpi tässä tapauksessa on lopulta journalistikentän edessä häviäjä. Toimittajia kun löytyy muualtakin, kuin Aamulehdestä tai Ilveksen omilta palkkalistoilta.
En tunne uutta toimitusjohtajaa henkilökohtaisesti saati hahmota hänen vahvuuksiaan. Niitäkin varmasti on, koska on saanut vetääkseen Veikkausliigan mielenkiintoisimman projektin. Kevään aikana on kuitenkin käynyt selväksi, että kuvat ja otsikot lehdissä tai joukkueen kotisivuilla ovat henkilökohtaisesti hänelle tärkeitä. Samoin kommentit keltaiselle medialle lähtevät melko matalalla kynnyksellä ja tarjoavat näin ollen viekkaille toimittajille mahdollisuuden kohuotsikoihin. Etenkin tässä tilanteessa, jossa hän asettui henkilökohtaisesti Juha Tammista vastaan.
Tässä ei välttämättä ole mitään väärää, koska uuden Ilveksen tuleminen vaatiikin julkiset kasvot. Jos vertaan tätä kuitenkin jääkiekon puolelle, on havaittavissa vähintäänkin lievää vauhtisokeutta. Risto Jalo on ollut alusta asti hyvinkin maltillinen medialle antamissaan kommenteissa ja luonut seuran ympärille jo ennen areenaan siirtymistä mahdollisimman ehyen työrauhan. Jokainen kommentti tai toimitusjohtajan ulostulo on ollut tarkkaan harkittu ja menestystä on rakennettu pala palalta sekä maltilla. Ensin tuli taloudellinen tasapaino, sen jälkeen taloudellinen menestys ja lopulta voimavarat vahvistaa joukkuetta. Mestaruutta ei ole tullut, mutta kaikilla muilla osa-alueilla Ilves on Liigan absoluuttisessa kärjessä. Kivijalka rakennettiin mielestäni perinteisille Ilveksen arvoille, kuten yhteisöllisyydelle ja historialle. Tuon jälkeen mukaan saatiin uusi sukupolvi ja menestysresepti oli valmis.
Jos vertaa tätä edellä mainittua vuodesta 2017 alkanutta tarinaa nyt Ilves jalkapallon/FC:n toimintaan, niin eroa on kuin yöllä ja päivällä. Mikäli jääkiekko teki uuden nousunsa ensin työ, sitten huvi -periaatteella, tuntuisi jalkapallopuoli uuden toimitusjohtajan kipparoimana keskittyvän pikemminkin huvitteluun ja esillä olemiseen raa’an työnteon sijaan. Tästä karrikoidusta heitosta on varmasti eriäviä mielipiteitä, mutta perustan huomioni kevään jatkuneeseen seurantaan ja seuran virallisiin ulostuloihin. Tämä voi kuulostaa henkilöön menevältä arvostelulta, mutta kysymys ei ole missään nimessä siitä. Enemmän kuin henkilöä, arvostelen seuran nykyistä tapaa käsitellä asioita ja hoitaa mediasuhteita.
Kritiikki on nähdäkseni myös perusteltua, koska loppujen lopuksi toimitusjohtaja vastaa yrityksestä ja hänen toimintansa tulee asettaa suurennuslasin alle sekä hyvinä että huonoina aikoina. Jääkiekon puolella Risto Jalo on saanut ansaittua kunniaa, vaikka nyt menneen kevään jälkeen tilanne onkin hieman haastavampi verrattuna aiempiin.
Ilmeisesti jalkapallon puolella viime kaudella tuli kaikkien aikojen mahalasku taloudellisesti ja ilman Cup-voittoa se olisi ollut sitä myös urheilullisesti. Tätä seurasi ns. epätietoisuuden talvi ja lopulta täysin epäonnistunut FC-lanseeraus. Jollain lailla tuo keskelle talvea osunut joukkueen julkistus ja todella kovan luokan hankinnatkin menivät ohi tai ainakaan niistä ei saatu vastaavaa hyötyä kuin jääkiekon jokakeväisissä lanseerauksissa.
Tuon FC-kohun jälkeen otettiin askel taaksepäin ja kaikki näytti hetken hyvältä, kunnes joukkue kyykkäsi urheilullisesti ja mediassa keskiössä on juuri tänään stadionin, raikkaan uuden tulemisen tai junioripolulta ponnistaneiden lupausten sijaan kuvaajan ja toimitusjohtajan keskinäinen miekkailu.
Miksi kirjoitan tätä? Pyrkimykseni on herätellä, ravistella ja kyseenalaistaa. Henkilökohtaisesti haluaisin nähdä raikkaan Ilveksen, jota muut seurat ja niiden kannattajat katsovat ylöspäin. Ilveksen, joka rakentuu pala palalta kohti menestystä, eikä unohda juuriaan. Ennen kaikkea haluaisin nähdä Ilveksen, jonka runko rakentuisi tulevaisuudessa Suomen suurimman ja laadukkaan juniorikasvattamon hedelmille. Samaan aikaan ymmärrän toki realiteetit.
Näitä realiteetteja olisi hyvä tarkastella myös johdossa, etenkin ennen visioiden julkistamista. Pohjoismainen suurseura tai edes kansalliseen mestaruuskamppailuun nouseminen eivät ole vielä lähelläkään. Asemaan pääseminen ei tule automaattisesti uuden stadionin myötä, vaikka välillä seuran viestinnän rivien välistä voisi tällaisia haaveita lukeakin. Lisätietoja voi kysyä useammasta eri osoitteesta - sekä kotimaasta että kansainvälisiltä pelikentiltä.
Mikäli töitä olisi tehty johdonmukaisesti ja tavoitteellisesti syksystä alkaen, tarvisiko Tammelan yleisömääriä pumpata kauden alussa ilmaislippukampanjoilla? Onko johdossa luotettu liikaa luonnolliseen vetovoimaan ja unohdettu ottaa kaikki irti esimeriksi viime syksyn Cup-voitosta? Miten joukkueen rakentaminen, uudet kansallisesti erittäin kovan luokan hankinnat tai uusi valmennus osattiin hyödyntää esimerkiksi kausikorttien tai oheistuotteiden myynnissä?
Onko kaupungin päättäjien saunottaminen ja stadionilla kierrättäminen tärkeämpää kuin tavallisen kumppanin tai potentiaalisen kausikorttilaisen huomioiminen? Mikä on yleensä kausikortti ja miksi ostaisin sen vuonna 2024, tai varsinkaan enää vuonna 2025, jos tämän kauden aikana irtolipuilla/lippukampanjoilla otteluissa kulkeminen on lopulta edullisempaa?
Edellä muutamia retorisia kysymyksiä, joihin jokainen voi pohtia omia vastauksiaan. Ilves on Tampereen ykkönen ja minulle henkilökohtaisesti sitä hamaan loppuun saakka - riippumatta sarjatasosta. Myös Kakkosessa voisi olla kivaa, mikäli kokisin seuran enemmän omakseni ja sen viestinnän omaa arvomaailmaani tukevaksi. Naapurin sinivihreillä homma näyttää siinä mielessä toimivan, vaikka monessa muussa asiassa kulkevatkin todella paljon perässä.
Loppuun vielä muutama huomio. Mercedes-Benz, Kultainen Ilves ja Parasta aikaa yhdessä. Kaikki nämä sisältävät hiljaisia lupauksia, jotka pitäisi pystyä lunastamaan melko nopeastikin - ainakin, jos sitä peilaa ulos jaettuun viestintään. Kuten Mercedes-Benzin legendaarinen slogankin kertoo Maailma tarvitsee esikuvia… Näitä esikuvia on Tampere ja Suomi täynnä. Jokainen heistä on perustanut menestyksensä vahvalle kivijalalle, joka on rakennettu huolella ja rauhassa - ilman oikotietä onneen. Ensin työ, sitten huvi.
|
|
|
|
Tarinankertoja
Paikalla
|
 |
Vastaus #2223 : 17.04.2024 klo 10:34:01 |
|
Pöllis tuhosi arkistonsa joskus 80-luvulla tilarempan tjs. triviaalin syyn vuoksi.
Niinpä... yritin joskus isäni uran aikasia ottelupöytäkrijojja saada kuuskytluvulta.. "juu ei miellä ole" Eikä urheilumuseolla eikä jalkapallomusoella.. jep jep. AL mikrofilmeiltä oli kokoonpanotiedot ym. kerättävä
|
|
|
|
Tarinankertoja
Paikalla
|
 |
Vastaus #2224 : 17.04.2024 klo 10:45:07 |
|
Ensimmäisenä haluaisin kysyä Ilveksen johdolta, että miksi tilanne päästettiin lehteen asti?
Erikoinen valinta kohdistaa kysymys Ilvekselle, kun mediaan asian vei Tamminen… Mikään legendan asema ei oikeuta huonoon käytökseen. Se, kuinka organisaatio vastaa, on toki RNS aikana ollut puutteellista ja harkitsematonta, mutta syyttävä sormi osottaa nyt kyllä väärään suuntaan, kun iso Ego, joka ei voi mennä hissillä paria kerrosta ylemmäs on se, joka nosti asiasta metakan ja mediaan. Mikäli töitä olisi tehty johdonmukaisesti ja tavoitteellisesti syksystä alkaen, tarvisiko Tammelan yleisömääriä pumpata kauden alussa ilmaislippukampanjoilla?
Onko johdossa luotettu liikaa luonnolliseen vetovoimaan ja unohdettu ottaa kaikki irti esimeriksi viime syksyn Cup-voitosta? Miten joukkueen rakentaminen, uudet kansallisesti erittäin kovan luokan hankinnat tai uusi valmennus osattiin hyödyntää esimerkiksi kausikorttien tai oheistuotteiden myynnissä?
Onko kaupungin päättäjien saunottaminen ja stadionilla kierrättäminen tärkeämpää kuin tavallisen kumppanin tai potentiaalisen kausikorttilaisen huomioiminen?
Mikä on yleensä kausikortti ja miksi ostaisin sen vuonna 2024, tai varsinkaan enää vuonna 2025, jos tämän kauden aikana irtolipuilla/lippukampanjoilla otteluissa kulkeminen on lopulta edullisempaa?
Edellä muutamia retorisia kysymyksiä
Mitään retorisia kysymyksiä ole, vaan kysymyksen muotoon puettua toiminnan arvostelua. Ensimmäiseen. Kyllä tarvitaan kun kaupungissa on samana päivänä kaupungin isomman lajin pleioffkiakko-ottelu. Onneksi ei ollut Ilveksen. Pari seuraavaa on nobrainer, ei ole osattu ottaa irti, SoMetus onnettomalla tasolla ja happeningin luontia ei ole tehty. Paljolti varmaan menee Tammelan keskeneräisyyteen, eli kädet täynnä töitä vajailla henkilöresursseilla (RNS puuhaa kahden oy:n TJ:nää ) Kaupungin päättäjien saunottaminen on myös nobrainer, koska juuri he sai tän Tammelan aikaiseksi. Olli-Poika Parviaiselle (nykyään HML kaupunginjohtaja) iso kiitos kun rakensi paketin, joka voitiin hyväksyä poliittisen kentän molemmilla laidoilla ja Juhana Suoniemelle ja Pekka Salmelle siitä, että pitivät lautakuntakäsittelyissä tiukkaa linjaa toteutuksen suhteen sekä Aleksi Jäntille, joka sai kokoomusryhmän ”nöyrtyyn” rahotuksen lisääntymiselle (kok. vaade oli kustannusneutraalius koko hankkeelle). Nämä ja näiden seuraajat on todellakin syytä saunottaa, useamminkin. Kausikorttien ostohalukkuuteen ei näytä vaikuttavan kiakon puolella olevat tarjouskamppikset tai teemaottelut, joihin lippuja ostamalla ja OP:n jatkuvaa 2 yhden hinnalla kampista hyödyntämällä varmaan tulis kausaria jopa halvemmaksi käydä kiakkopeleissä. En usko että asia on jalkapallokausarin kohdalla erilainen ja kamppikset eivät vaikuta seuraavan vuoden kausarinostohalukkuuteen.
|
|
« Viimeksi muokattu: 17.04.2024 klo 10:47:21 kirjoittanut Tarinankertoja »
|
|
|
|
|
|
|