Muutamia otteita haastattelusta.
Ribeiro:
– Harjoituksissa olen tutustunut joukkueen nuoriin pelaajiin. He saavat nyt ensin näyttää, mitä osaavat. Harjoituskaudella päätehtävä on rakentaa pelaajista joukkue, löytää heille oikeat pelipaikat ja roolit. Samalla minä pyrin kertomaan pelaajille, mitä heiltä odotan, Ribeiro kertoo.
– Pidän siitä, että joukkueellani on kontrolli pallosta. Meidän pitää myös liikkua paljon kentällä. Pelissä on kyse ajan ja tilan voittamisesta, jotta pelaajat voivat tehdä kentällä hyviä ratkaisuja ja lopulta maaleja, Ribeiro kertoo.
– Jalkapallossa jokainen hyökkäys tai tilanne ei pääty maaliin. Yleensä joukkueella on parikymmentä hyökkäystä, joista syntyy yksi tai kaksi maalia. Siksi on tärkeää ylläpitää tasapaino hyökkäyksen ja puolustuksen välillä. Siitä syntyy rakenne pelaamiseen.
– Muodostelma riippuu ennen kaikkea pelaajista: pitää löytää muodostelma, jolla joukkueesta saadaan paras esiin. Tässä vaiheessa perinteinen 4-3-3 muodostaa perustan, mutta se voi vaihdella tilanteen mukaan.
Byskata:
– Tällä hetkellä meillä on 14 pelaajasopimusta. Ykkösen lisenssiä varten tammikuun loppuun mennessä pitää olla 15 sopimusta ja siihen kyllä pääsemme. Sopimuspelaajista iso osa on viime vuoden akatemiapelaajia. Tähän suuntaan meidän pitää myös mennä, että saamme enemmän omia junioreita mukaan edustukseen. Kaikki junnut saavat nyt tilaisuuden näyttää, mutta tietenkään kaikki heistä eivät lopulta pelaa edustuksessa. Meidän on pidettävä huoli siitä, että myös Akatemiassa riittää pelaajia, Byskata kertoo.
– Ykkösessä budjetit ovat pieniä ja pre seasonit pitkiä. Pelaajabudjettimme on maltillinen ja tiukka, mutta sellainen, että saamme homman toimimaan. Arvioisin, että maaliskuulle menee, kun runko on kasassa. Silloinkin aikaa jää hyvin Ykkösen sarja-avaukseen, joka on huhtikuun jälkipuoliskolla. Luotamme prosessiin, että onnistumme kuten viime kaudellakin. Olen sanonut valmentajille, että saamme tänne hyviä pelaajia.