Kalvholmsträske
Poissa
Suosikkijoukkue: 💚Patrik Patu Raitanen🤍
|
 |
Vastaus #300 : 21.08.2024 klo 22:13:00 |
|
Machado&Fonsell jobbade bra, men mjukheten i boxen straffade sig igen då Machado 191cm förlorar nickduell mot Latonen 172cm.
Kollade flera gånger på det där, så jag lär väl få mardrömmar av det. Tidigare har vi haft fler starka huvudspelare. Nu ligger för mycket ansvar på för få.
|
|
|
|
Dalamaria
Poissa
|
 |
Vastaus #301 : 22.08.2024 klo 10:30:23 |
|
Japp, besviken/arg att man förlorar med att nästan kortaste man på planet vinner nickduell. Idag kommer ett nytt försvarsspelare, det är inte Karkulowski men nån lånespelare. 7 matcher kvar...
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
 |
Vastaus #302 : 22.08.2024 klo 12:58:09 |
|
Ska man våga hoppas på någon ny lånespelare från Allsvenskan? Eller har HJK någon ytterback till övers och som räcker till för att vara ordinarie i ligan?
|
|
|
|
Dalamaria
Poissa
|
 |
Vastaus #303 : 22.08.2024 klo 15:07:16 |
|
Kalle Wallius, unga finska backen som senaste har spelat i Norge. Och juu, har spelat i HJK också. 
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
 |
Vastaus #304 : 22.08.2024 klo 17:03:25 |
|
Ja det är nog en riktig chansning med i princip ingen seniorfotboll på hög nivå på sitt cv, men det är säkert en bra träningsmiljö i den norska klubben så förhoppningsvis är det en förstärkning.
|
|
|
|
Kronofogden
Poissa
|
 |
Vastaus #305 : 23.08.2024 klo 11:40:27 |
|
Någon som vet hur Gnistan får ihop ekonomin med så mycket äldre troligtvis väldigt dyra spelare? Ojala, Eremenko, Enkerud, Raitala, Väyrynen exempelvis... Laget känns dyrare än Honkas och har ännu sämre fanbase. Konkurs inom ett par säsonger?
Blir svårt att få något med sig idag, Gnistan är ett helt annat lag med bättre spelare och form nu än i våras och krävs nog en toppinsats för att få poäng.
En av huvudägarna blev ju mångmiljonär när han sålde sitt företag för ett antal år sedan. Han är dock lite av en Wiklöf typ som hellre håller sig i bakgrunden och stöder det lokala fotbollslaget. Istället för att som ex. Sarajärvi eller Håkans även ta del i den dagliga verksamheten.
|
|
|
|
Dalamaria
Poissa
|
 |
Vastaus #306 : 26.08.2024 klo 10:37:34 |
|
Jag tyckte Wallius spelade ganska bra. Skulle gärna fortsätta med honom och inte Nissinen eller Enqvist. Annars det var "budgeterad" förlust. Nu det står "bara" Oulu, Lahti och EIF att vinna för att undvika kval. Alla poäng är superviktig för att nå 21:e säsong i ligan.
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
 |
Vastaus #307 : 31.08.2024 klo 11:59:41 |
|
Vi kommer nog åtminstone för andra raka året räddas från direkdgradering pga ett annat lag som totalt havererar. Ekenäs har i en kombination av dåliga beslut och otur hamnat i en horribel situation. Nu såg jag att Kalle Katz missar resten av säsongen också. Så både Schweizaren och Katz har försvunnit sista veckorna i mittförsvaret som redan sedan tidigare hade det tufft. Bara förluster och 0-12 på sista tre matcherna, det är bland de tuffaste utgångslägena man sett och det krävs nog nästan ett mirakel att få det här laget på fötter.
Däremot får vi nog ställa in oss på kval igen och se de här matcherna som förberedelser för det. Skulle man lyckas ta sig förbi något av de andra lagena får det nog betraktas som en stor bonus och överraskning.
|
|
|
|
OEA
Poissa
Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn
|
 |
Vastaus #308 : 31.08.2024 klo 14:58:21 |
|
Det ser svårt ut för EIF, men i anfallsväg har de varit tom klart bättre än IFK trots förlusterna. Skapar mycket mer. Håller det inte omöjligt att de kan vinna Lahti el Oulu. Gnistan och Inter kommer både IFK och EIF att förlora mot. IFK borde vinna antingen Oulu imorgon eller Lahti hemma i kvalserien så att det inte hänger på sista matchen. Viktig match imorgon.
Jimmy sade i någon intervju att han inte väntar sig någon höjning i spelarbudget till nästa år, vilket nog skulle vara en stor besvikelse. KTP stiger och hade sist en budget på ca 700KEUR. Vet inte om de har samma läge nu, men att de kommer in med klart större än IFK:s nuvarande är åtm mycket sannolikt. Hur IFK i så fall skall undvika sista plats nästa år vet jag ej, med en lika svag trupp som i år känns det omöjligt. Men kanske man inte skall sörja nästa år innan vi är över sträcket i år först.
|
|
|
|
masapp
Poissa
|
 |
Vastaus #309 : 01.09.2024 klo 11:38:25 |
|
Nu är det dags att få backlinjen o fungera igen som i vintras om man vill drömma om poäng, ligacupen kanske inte e världens bästa värdemätare men me minst insläppta mål där gav ända hopp om stabilt försvar som nu ha vari helt bortblåst... Tycker Machado bara ha surfa runt de sista matchena o sett alla mål från bästa plats.. Me sån slapphet gör en viss Coffey ida hattrick på första 20. Poäng/vinst ida dock int omöjlit bara man håller koll på hann.
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
 |
Vastaus #310 : 01.09.2024 klo 22:27:28 |
|
Visst slarvade en del spelare i vissa avslutningsmoment idag, men nog måste man ändå till största del hylla Oulus målvakt Ward. Det var bland det mest imponerande jag sett på länge på WHA. Minns någon otrolig insats av den där portugiska EM-målvakten i HIFK och jag tror det var Saku-Pekka Sahlgren i Kotka för ett gäng år sedan, men detta var nog nästan på samma nivå.
Imponerande att EIF lyckades ta en poäng och nästan vinna mot SJK, det såg jag inte komma i mitt förra Ekenäs-relaterade inlägg!
|
|
|
|
masapp
Poissa
|
 |
Vastaus #311 : 01.09.2024 klo 22:54:53 |
|
Äcklit jävla skönt, spelar man såhär är kval inget att oroa sig över!! Man kan tänka hur tabellen skulle se ut om Adam spelat fulla 90 i alla matcher. Enqvist grym, nyförvärvet Kalle väldit bra ida enlit mig, Olawale iskall på fel sätt och helt ur form. Tur att Reid börjar komma igång på allvar. Bara att fortsätta knappa poäng och nån vinst här och där så borde 5-6 poäng räcka mot säker mark. Oulu alltmer ett krislag och skulle int förvåna mig om de kvalar när serien är över.
|
|
|
|
OEA
Poissa
|
 |
Vastaus #312 : 02.09.2024 klo 08:32:41 |
|
Anfall är bästa försvar gäller i högsta grad för årets IFK. Varje gång bollen är i IFK:s straffområde känns det livsfarligt, men då IFK kommer åt att försvara högre upp går det bra, speciellt Fonsell har spelat imponerande. Lyckas han samla lite styrka och elakhet i närkamperna kan han bli riktigt bra nästa år. En av de bästa matcherna man sett av ytterbackarna också.
Radar IFK upp chanser som igår har vi inget att oroa oss för. Visst var det frustrerande att se alla missade chanser, men då man minns alla matcher där det varit i praktiken noll målchanser så får man vara riktigt nöjd med denna underhållning. Undrar dock om det fanns en enda själ på WHA som trodde att Olawale skulle sätta straffen. Varför inte Sid el Dahlström eller egentligen vem som helst hellre än iskalla Olawale. Lyckligtvis inte avgörande.
Bra med en kort paus innan allvaret kör igång igen. Först Gnistan borta utan Sabo blir väl svårt, men efter det allt öppet för nya trepoängare.
|
|
|
|
Kalvholmsträske
Poissa
|
 |
Vastaus #313 : 02.09.2024 klo 08:39:01 |
|
Fruktansvärd match att lida sig igenom, men desto skönare efter slutvisslan. Få se då vem vi möter i nästa match då Sabo är utvisad. (Edit: okej Gnistan borta. kanske bättre än i en match mot EIF, Oulu, Lahti ändå) Jag missade att den hetlevrade grekiska coachen också blev utvisad i slutet. Möjligen efter slutvisslan. Förhoppningsvis lyckas IFK fortsätta skapa chanser i nedre slutserien också. Tidigare under säsongen betydde ju en bra match att en dåliga skulle följa där på. Kanske Williams lyckas bryta den trenden.
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
 |
Vastaus #314 : 02.09.2024 klo 09:22:42 |
|
Så den grekiska tränaren vart alltså utvisad? Jag tänkte också att han hade bränt både proppar och souvlakin när han skickade målvaktstränaren till presskonferensen.
Sabo svår att bedöma. Till 90% riktigt bra, men åtminstone 3 helt otroligt dåliga passningar som gick fel rakt in i planen och kunde kostat baklängesmål. Och situationen där han vart utvisad var också ett totalt hjärnsläpp.
Dahlström ska alltid starta, Olawale ska vara så lite som möjligt på planen.
|
|
|
|
Kalvholmsträske
Poissa
|
 |
Vastaus #315 : 02.09.2024 klo 11:35:54 |
|
Greken hade, baserat på nån tweet och Oulu-forumet, gnällt sig till rött efter slutvisslan samt förbjudit de egna spelarna att gå till efter match -intervjun... Laget går väl in till nedre serien utan coach eller med ny coach då. Jag vill inte jinxa nåt, men det känns som att Oulus och EIFs val av coacher kan vara den hjälp IFK behöver för att hållas kvar i ligan...
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
 |
Vastaus #316 : 02.09.2024 klo 13:33:28 |
|
Både vi i IFK och de andra klubbarna behöver nog verkligen ta en funderare med det vettiga i att ta in de här utomnordiska chansningstränarna utan något vidare CV. Vi har dålig erfarenhet av Bruno, han där greken verkar ha någon form av problem i Oulu och sen såg jag att Hakas tränare hotade med att det var hans sista match igår också. Det går ganska många katastrofer på en lyckad. Och sen när det lyckas sportsligt så är det något annat som havererar.
|
|
|
|
OEA
Poissa
|
 |
Vastaus #317 : 02.09.2024 klo 14:12:32 |
|
Greken är nog i en klass för sig. Han sade ju upp sig som Bruno men styrelsen vägrade godkänna det och tvingade honom att stanna. Efter det har han tagit rött kort i varannan match och varit avstängd i varannan. Mer oprofessionellt protestagerande kan väl inte finnas.
Xatart fick väl också gå åtminstone delvis av andra än spelmässiga orsaker (åtm fanns inte spelmässiga orsaker att byta ut honom). I fjol tappade Duarte motivationen i Oulu, spanjoren i SJK var väl lite motsvarande.
Samtidigt svårt att hitta inhemska tränare, blir ingen lätt uppgift för JW att hitta någon.
|
|
|
|
Peginho
Poissa
Suosikkijoukkue: Roma, Närpes Kraft, Lieto
|
 |
Vastaus #318 : 02.09.2024 klo 14:16:16 |
|
Greken är nog i en klass för sig. Han sade ju upp sig som Bruno men styrelsen vägrade godkänna det och tvingade honom att stanna. Efter det har han tagit rött kort i varannan match och varit avstängd i varannan. Mer oprofessionellt protestagerande kan väl inte finnas.
Xatart fick väl också gå åtminstone delvis av andra än spelmässiga orsaker (åtm fanns inte spelmässiga orsaker att byta ut honom). I fjol tappade Duarte motivationen i Oulu, spanjoren i SJK var väl lite motsvarande.
Samtidigt svårt att hitta inhemska tränare, blir ingen lätt uppgift för JW att hitta någon.
Kanske Kris Huckstepp kommer till Åland? https://x.com/SrenBck/status/1830241558383239649
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
 |
Vastaus #319 : 02.09.2024 klo 14:25:17 |
|
Om Gary reder ut den här härvan, och han själv vill, så lär han nog vara kvar nästa säsong. Något annat kan jag inte tänka mig. De två senaste hemmamatcherna har varit de spelmässigt bästa på flera år.
|
|
|
|
Dalamaria
Poissa
|
 |
Vastaus #320 : 04.09.2024 klo 15:29:21 |
|
 Ganska udda att efter Gnistan det finns en dag mindre vila än vad Lahti (som spelar 14:e) får. Varför inte spela Lahti också på nästa helgen, och inte på torsdag???
|
|
|
|
OEA
Poissa
|
 |
Vastaus #321 : 04.09.2024 klo 20:19:17 |
|
Ja det blir bara tisdag som hel dag hemma o onsdag nattbåt igen. Om inte tanken är att ha ett miniläger på fastlandet (med Brunos lön  . Men fyra nätter låter för mycket igen för det. Underligt.
|
|
|
|
masapp
Poissa
|
 |
Vastaus #322 : 05.09.2024 klo 12:56:23 |
|
Gillar starkt förlängningen av Danne, tycker han presterat bra hela säsongen och speciellt senaste matcherna varit väldit bra. Med lite medvind i kommande matcherna kanske man kan knyta till sig fler förlängningar av de man vill ha kvar innan säsongen tagit slut
|
|
|
|
Kalvholmsträske
Poissa
|
 |
Vastaus #323 : 08.09.2024 klo 16:25:19 |
|
Råkade snappa upp ett för mig nytt namn i IFK Mariehamn 2 i helgens match. Ariajiegeb Ezekiel Plockar faktiskt B-laget in spelare från Sverige för att enbart spela i B-laget, eller kan det vara någon med högre potential än så? Eller är det bara någon som av andra orsaker flyttat till holmen och samtidigt råkar vara hyfsad på division 3-fotboll?
|
|
|
|
Peginho
Poissa
Suosikkijoukkue: Roma, Närpes Kraft, Lieto
|
 |
Vastaus #324 : 08.09.2024 klo 19:02:06 |
|
Råkade snappa upp ett för mig nytt namn i IFK Mariehamn 2 i helgens match. Ariajiegeb Ezekiel Plockar faktiskt B-laget in spelare från Sverige för att enbart spela i B-laget, eller kan det vara någon med högre potential än så? Eller är det bara någon som av andra orsaker flyttat till holmen och samtidigt råkar vara hyfsad på division 3-fotboll?
Verkar ha lirat i divisionerna 5-6-7 i Sverige... https://www.lagstatistik.se/player?playerId=320258
|
|
|
|
|
|