Kim Suomisen ponnari
Paikalla
Suosikkijoukkue: Ainoastaan omien sarjojensa mestarit
|
 |
Vastaus #100 : 26.01.2025 klo 17:19:53 |
|
Raitaselle tsempit. Veti aika hiljaiseksi katsomossa kun tietää miehen loukkihistorian.
|
|
|
|
Strongbow
Poissa
|
 |
Vastaus #101 : 26.01.2025 klo 18:01:52 |
|
IFK behöver allvarligt utvärdera vad man MÅSTE göra för att förstärka lagets offensiv de kommande månaderna. Detta spel håller inte på elitnivå. Noll gjorda mål på180 min mot ett korplag och ett lag med utvisad spelare håller inte på långa vägar om man önskar lämna bottenträsket i veikkausligan.
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
 |
Vastaus #102 : 26.01.2025 klo 18:55:52 |
|
Jag tycker andra halvlek var skaplig offensivt fram till Patriks skada. Vissa fina kombinationer och Reids skott var värt ett bättre öde. Med Muskwe blir det bra, men det finns ingen tydlig reservlösning som håller Veikkausliiga-klass som center. Vi lär väl hamna på Olawale igen med vad det innebär, när Muskwe är borta.
Lag bygget kändes i det närmaste klart, sånär som en kråka från Muskwe och någon mittfältare. Men nu är det nog tyvärr att man måste börja titta på positions-flexibla backar också.
|
|
|
|
OEA
Poissa
Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn
|
 |
Vastaus #103 : 26.01.2025 klo 21:49:38 |
|
Offensiva spelet börjar i försvaret, Inter pressade aktivt men trots det hade IFK alltför stora svårigheter att spela upp bollen.
Speluppbygget ser ut att gå via Fonsell, tråkigt att säga att han redan ifjol på hösten såg ut att göra en hel del svaga passningar trots sin goda vänsterfot, tyvärr liknande tecken idag. Men han har bra potential att bli en duglig mittback i ligan redan i år, men inte att glömma att han spelat bara en halv säsong som ordinarie. Brevid är Enqvist stabil men även han endast med en ligasäsong som ordinarie bakom sig. Till höger såg man inte så mycket av Lindgren ännu, Nissinen tyvärr igen illa ute på sin kant. En del intressanta rörelsemönster såg man av ytterback vs winger, men överlag inte mycket stöd av backlinjen i anfallsväg.
På mittfält har vi Patut med en ligasäsong som ordinarie bakom sig, stabil defensivt och sticker ut uppåt ibland men ingen speluppbyggare. Kujasalo visade lovande tag, men behöver tid att slå in på liganivå. Huttunen skall man inte döma ut ännu men visade inget idag. Mittfältet klarade sig inte alls idag mot Inter (11 vs 11).
I anfallsväg är Reid klar ligaspelare och den enda farliga uppåt, Cardoso går väl men avgör nog inte matcher. Lundberg och Nunez skulle behöva speltid en nivå under för att utveckla sig snabbare, liganivån är tuff ännu.
I andra halvlek sjönk Inter så lågt ned att IFK lätt kunde gå in nära boxen. men tyvärr saknades all styrka där, förutom då Reids några glimtar och luften gick förståeligt ur av IFK efter Raitanens ofattbart olyckliga skada.
Bra att minnas att IFK har tappat följande spelare av klar liganivå: Auvinen, Machado, Wallius, Ojala, Sabo, Sid, Larsson. Pontus Lindgren hoppas vi håller i ligan, övriga ersättare så här långt kommer med potential men med noll erfarenhet på liganivå. Mao inte så underligt att IFK inte klarar sig ännu, laget är tillsvidare väldigt mycket svagare än ifjol.
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
 |
Vastaus #104 : 28.01.2025 klo 14:19:19 |
|
Liten uppdatering då efter helgen.
Det behövs en ny målvakt, åtminstone fram till sommaren då Kevin Lund är skadad. Tyvärr är Raitanens säsong över och det måste in en ny back. Dessa två är bekräftade av sportchefen i media.
Sen vet jag inte om det bekräftats eller om vi hoppas i onödan på en ny mittfältare?
Sen är Muskwe nu 100% klar, det verkar varit lite svårare att komma överens än vad man förstod på förhand (tyckte det kommunicerades att allt var klart innan provspelet)
Tänker igen att den där svenska backen från Klubi04 kunde vara intressant. Kanske HJKs organisation även har en målvakt för mycket, likt Elmo tidigare.
|
|
« Viimeksi muokattu: 28.01.2025 klo 14:21:50 kirjoittanut ifkerik »
|
|
|
|
|
Dalamaria
Poissa
|
 |
Vastaus #105 : 28.01.2025 klo 15:47:51 |
|
Kämpa Patrik kämpa!
|
|
|
|
OEA
Poissa
|
 |
Vastaus #106 : 28.01.2025 klo 19:33:15 |
|
Sen vet jag inte om det bekräftats eller om vi hoppas i onödan på en ny mittfältare?
Gary talade om det i någon radiointervju. Men nu vet man förstås ej då pengar också går till målvakt och försvarare. Allt gott åt Patrik, tsemppiä Patu!
|
|
|
|
Kalvholmsträske
Poissa
Suosikkijoukkue: 💚Patrik Patu Raitanen🤍
|
 |
Vastaus #107 : 29.01.2025 klo 14:42:20 |
|
Äsch! IFK var inte tillräckligt intressant för att Kalle Wallius skulle komma över en gång till. Synd! Då det ändå blev Finland (Ilves) för hans del.
Kämpa Patu!
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
 |
Vastaus #108 : 29.01.2025 klo 15:41:23 |
|
Dagarna när vi kunde konkurrera med Ilves om spelare är nog för alltid förbi. Wallius får allt där. Sportslig framgång, högre lön, stadsliv, europa-spel, härlig arena, mycket publik och en generellt mer professionell miljö. Men vi får väl vara glada att detta ledde till att vi fick låna in deras 4-5 alternativ på ytterbacken.
|
|
|
|
Kronofogden
Poissa
|
 |
Vastaus #109 : 29.01.2025 klo 16:35:33 |
|
Men vi får väl vara glada att detta ledde till att vi fick låna in deras 4-5 alternativ på ytterbacken.
Wargh borde iallafall veta exakt vad han får då Kivikko var Jimmys adept i Jaro 2022. Överlag en bra värvning av IFK. Kivikko visade redan 2023 att han var en av de bästa ytterbackarna i Ettan. Att ta steget direkt till en av toppklubbarna i ligan var kanske ändå lite väl stort och därför torde IFK vara en perfekt omgivning i det här skedet av karriären.
|
|
|
|
OEA
Poissa
|
 |
Vastaus #110 : 29.01.2025 klo 18:50:26 |
|
De enskilda spelarna i backlinjen, inklusive Kivikko, är i sig individuellt bra kontrakt av Jimmy. Men frågan är om helheten räcker då det baserar sig på att flera av spelarna lyckas höja sig en nivå från tidigare, vilket dock sett till åldern skall vara möjligt men förstås långt ifrån säkert.
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
 |
Vastaus #111 : 29.01.2025 klo 19:36:53 |
|
Det man saknar i försvarsspelet (framöförallt efter att ha sett en sådan enorm tillgång i IFK för några år sen) är ju en riktig städgumma framför backlinjen. Som gör jobbet och manar på de övriga. Jag tänker förstås på Abubakari, vilken kille (gubbe). Skadade sig varje match, men var tillbaka matchen efter trots sin höga ålder.
|
|
|
|
OEA
Poissa
|
 |
Vastaus #112 : 29.01.2025 klo 20:44:19 |
|
Tom mer än städaren saknar vi ledaren i Abubakari. Fortfarande orolig här att Dahlström och Lindgren inte täcker allt det som Sid, Machado, Ojala, Auvinen osv lämnat efter sig. Allra mest därför behövs en ledande mittfältare ännu
|
|
|
|
masapp
Poissa
|
 |
Vastaus #113 : 29.01.2025 klo 21:19:09 |
|
Väldigt bra och framförallt snabbt agerande med Kivikko och Viitala. Mot Ilves borta va Kivikko bra och hadde stenkoll på Ifks högra kant och körde lite fulspel som gjorde en fitti som motståndare. Känns spontant som en liten "förbättring" mot Nissinen så kanske lyfts nivån på laget ändå lite. Hoppas han tar chansen och är hungrig att visa att han är värd speltid i Ilves och gör en kanonsäsong.
Håller med vad som skrivs ovan att det beror kanske farligt mycke på hur kommande säsong blir med tanke på att många spelare förväntas ta ännu nästa steg till. Håller Kujasalo, Enqvist, Reid som "säkra" kort och hoppas på Patut (trots dålit agerande i inters 2-0) och hugos nästa växel.
Enligt mig är största saknaden ända en ledare med pondus, Owoeri lär ha krävt extremt mycket vilket vilket alla inte gillade på träning men vips så var IFK inte ens i närheten av kval det året. Kan Admiralen ha samma pondus och krav som strikern utomlandsifrån? Annars så är en viss Forssell utan kontrakt som garanterat skulle få skärpa på de yngre..
|
|
|
|
TheBeastBenteke
Poissa
|
 |
Vastaus #114 : 30.01.2025 klo 09:55:43 |
|
Hoppas Kivikko är tillräcklig bra för att ta den ordinarie högerbacksplatsen nu bara, för Nissinen får helst stanna på bänken enligt mig. Sen håller jag med om vi saknar en "Aboubakari" typ av general på mitten. Enligt mig skulle det viktigaste vara att den spelaren är bra på att styra och fördela spelet. Sabo visade en del sådana egenskaper ifjol tyckte jag, även om han var ganska ojämn. Får vi in den spelare samt en ersättare till Auvinen så skulle åtminstone jag känna mig betydligt lugnare. Sen skulle man ju gärna se Olawale utbytt mot en annan anfallare, men det lär nog inte hända.
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
 |
Vastaus #115 : 30.01.2025 klo 18:55:37 |
|
Owoeri var säkert bra på att ställa krav och så, men det verkar varit mycket konflikter och det känns som en riktigt speciell karaktär i och med att han fortfarande som snart 40-åring skriver om sig själv som "Starboy" 
|
|
|
|
Dalamaria
Poissa
|
 |
Vastaus #116 : 31.01.2025 klo 09:27:21 |
|
Det är några saker jag undrar över: - Täcks Raitasens skada och lön av en försäkring, eller är det bara något jag inbillar mig? - Kivikko och Viitala är bra ersättare, men jag vet inte om någon av dem skulle vara en garanterad startspelare. - Om solidaritetsfonden är 830 tusen euro i år, hur kommer det sig (även om det mesta går till ungdomarna) att IFK inte har tillräckligt med pengar för någonting? På något sätt sorgligt att till exempel VJS har fler anställda på listan än Veikkausliiga-laget. - Efter att ha sett de två första matcherna har jag aldrig varit så ”rädd” för att nedflyttningen nu kommer i år. Jag hoppas att jag har fel, och att Jaros lag inte ser så tufft ut heller. Tror att kampen om direkt ligaplatsen är mellan Jeppis och oss i år.
|
|
« Viimeksi muokattu: 31.01.2025 klo 09:29:46 kirjoittanut Dalamaria »
|
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
 |
Vastaus #117 : 31.01.2025 klo 10:38:26 |
|
Det borde väl skötas som en långtidssjukskrivning på en vanlig arbetsplats?
Gissar att IFK kommit fram till att detta är minimum vad man behöver i antal anställda och sedan går allt på spelartruppen.
Det blir nog en fajt med Jaro, men hur ser det ut med KTP och Oulu? Oulu har åtminstone tappat Coffey som höjde dem ganska många nivåer de senaste åren.
Det finns lite potential i truppen, men få riktigt säkra kort. Det skulle nog kännas bättre om man lyckades hitta en beprövad och rutinerad mittfältare med ledaregenskaper.
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
 |
Vastaus #118 : 31.01.2025 klo 10:43:11 |
|
Det borde väl skötas som en långtidssjukskrivning på en vanlig arbetsplats?
Gissar att IFK kommit fram till att detta är minimum vad man behöver i antal anställda och sedan går allt på spelartruppen.
Det blir nog en fajt med Jaro, men hur ser det ut med KTP och Oulu? Oulu har åtminstone tappat Coffey som höjde dem ganska många nivåer de senaste åren.
Det finns lite potential i truppen, men få riktigt säkra kort. Det skulle nog kännas bättre om man lyckades hitta en beprövad och rutinerad mittfältare med ledaregenskaper.
Jag brukar tjata om det här med samarbeten med svenska klubbar, men jag tycker nog bara det borde bli intressantare framför allt i ekonomiskt hänseende. Något har hänt i svensk fotboll som gör att de nu kan få hur mycket pengar som helst för spelare som inte ens är dominanta stjärnor. Hammarby får runt 50 miljoner för en ytterback som spelat ett år i a-laget. Och tittar man på toppspelarna hela 150 miljoner för Toure. Och det gäller alla klubbar, Sirius och Häcken har exempelvis sålt för sjuka summor i vinter. Det borde gå att göra något där, nivån på deras spelare kommer bara att öka och de kommer behöva slussa in nya spelare i mindre klubbar. Och hur ska vi lyckas få dit unga IFK-spelare, lokala och importer, för att kunna ha möjlighet att tjäna stora pengar på vidareförsäljningar?
|
|
|
|
OEA
Poissa
|
 |
Vastaus #119 : 31.01.2025 klo 11:14:35 |
|
Skillnaden till Jaro är dock att de har mycket mer rum (och om jag föstått rätt även budget) kvar för fler non-HG. KTP däremot har många frågetecken på sina nya utlänningar. De övriga 9 lagen tycker jag ligger långt före, tex Oulu har breddat truppen klart med många bra HG förstärkningar. Skulle vara intressant att veta vad alla nya medel använts till, går allt till Kukko och Falkenborn. Få se då bokslutet kommer hur senaste år gick.
|
|
|
|
Strongbow
Poissa
|
 |
Vastaus #120 : 31.01.2025 klo 11:51:13 |
|
En vanlig IFK säsong 2025. Nedflyttningskamp mellan IFK, Jaro, KTP och Oulu. Gäller att ha 2 lag bakom sig...Hoppas verkligen att man inte med denna tunna trupp ställer upp i finska cupen. Kan bli strået som knäcker kamelens rygg...
|
|
« Viimeksi muokattu: 31.01.2025 klo 12:02:03 kirjoittanut Strongbow »
|
|
|
|
|
OEA
Poissa
|
 |
Vastaus #121 : 31.01.2025 klo 15:23:19 |
|
Det blev Mfundu trots allt som sista mittback. Likt Muskwe, mycket potential men svåra år bakom. Har redan med sina 45min mot Inter spelat 5% av hela sin karriär i IFK...
Jimmy tar nog som helhet stora risker med årets väldigt unga trupp, då så många bör växa eller infria sin gömda potential för att IFK skall klara sig. Redan åtta non-HG platser fyllda och ett skriande behov av ledare. Vore oerhort viktigt att laget får en bra start redan nu på försäsongen för att inte hamna i en dalgång där man inte har någon som för laget ut ur den.
Hittar man ingen erfaren defensiv klippa så röstar jag också för ett samtal till Forsell som redan föreslogs.
|
|
« Viimeksi muokattu: 31.01.2025 klo 15:29:22 kirjoittanut OEA »
|
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
 |
Vastaus #122 : 04.02.2025 klo 23:29:11 |
|
Mittbacken Darnell Johnson på provspel. Rätt mycket matcher i League One och League Two. Bra ålder. Liksom kompisen Muskwe från Leicester, så är frågetecknen de senaste säsongerna. Men råämnet måste ju finnas där, när han ändå fått sitta på bänken i Premier League flera matcher.
|
|
|
|
Pelisilmä
Poissa
|
 |
Vastaus #123 : 04.02.2025 klo 23:42:25 |
|
Det finns ju 4 mittbackar i truppen redan. Tänkte man köra med 5 backslinje?
|
|
|
|
TheBeastBenteke
Poissa
|
 |
Vastaus #124 : 05.02.2025 klo 00:45:41 |
|
Johnson ska enligt det Jimmy säger i ÅT vara främst tilltänkt som ersättare för Raitanen på högerbacken. Svårt att sia i vilken nivå han verkligen håller, men potentiellt så kan han t.o.m. vara bättre än Raitanen. Vilket ju är positivt eftersom jag är lite skeptisk till om Kivikko är det. Men provspelet lär berätta mera.
|
|
|
|
|
|