FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
18.03.2025 klo 14:42:26 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!

Yhteys ylläpitoon: [email protected]

Huoltopäivitys torstaina 6.3. klo 10-12 välillä

Sivuja: 1 ... 7 [8]

Kirjoittaja Aihe: IFK Mariehamn 2025 - Ett steg framåt - Riittäkö yksi askel eteenpäin?  (Luettu 41264 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Sipa77

Poissa Poissa

Vastaus #175 : 09.03.2025 klo 19:23:11

Cody Davidin kanssa on pakko saada sopimus tehtyä,se voi olla liigapaikka siitä kiinni.
Kalvholmsträske

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: 💚Patrik Patu Raitanen🤍

Vastaus #176 : 09.03.2025 klo 21:55:25

Skulle vara fantastiskt om Cody David lyckas prestera och så att säga hålla vad första anblicken lovar.
Förutsatt att IFK lyckas kontraktera honom.
Samtidigt har jag vaga minnen av då Clive Hachilensa debuterade och dansade sig fram längs sidlinjen med klacksparkar och drömmål, så man blev lyrisk, men därefter gjorde 5-6 bleka insatser och försvann.
Han var väl ytterback, och det är typ 15 år sedan men man kan ju inte vara alltför optimistisk heller som finländare/ålänning.
Strongbow

Poissa Poissa

Vastaus #177 : 09.03.2025 klo 22:34:38

Tror inte Cody landar i IFK...Om det är bra eller dåligt. Ingen aning.
Tähtirinta

Poissa Poissa

Vastaus #178 : 10.03.2025 klo 08:51:14

Uutinen
Alexander Johansson har inte haft det lätt sedan han kom till Brommapojkarna.

Enligt FotbollDirekts uppgifter visar flera klubbar intresse. Det uppges framförallt handla om amerikanska Phoenix, om IFK Mariehamn och Utsiktens BK.

Enligt FotbollDirekts uppgifter ska emellertid Johansson än så länge ha valt att avvakta och ha is i magen fram emot fönstrets stängning.

Alexander Johansson har gjort två år på Grimsta sedan han kom från Halmstads BK under 2023.

När han i juni fjol lämnade för BoIS gjorde han det med 24 matcher och totalt fyra mål i ryggen för BP. 

Genombrottet från honom gick vi se året innan han gick till BP med 16 mål på en säsong i Superettan.

https://fotbolldirekt.se/silly-season/avslojar-flera-namngivna-klubbar-vill-ha-tidigare-malsuccen/
ifkerik

Poissa Poissa

Vastaus #179 : 10.03.2025 klo 09:08:55

Intressant att han var på en sådan extrem blixtvisit med bara en träning och en match. Kanske allt är klart avtalsmässigt om det föll båda i smaken.
Han var väldigt tydlig i radion med att han ser IFK som en plattform att komma vidare från, så han är säkert intresserad. Tyckte det kändes lite som han såg det som mer eller mindre klart han skulle hit.

Alexander Johansson tror jag inte på, för fina meriter. Måste vara många större klubbar i Superettan som vill ha honom.

OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn

Vastaus #180 : 10.03.2025 klo 09:42:04

Johansson påvisar att Jimmy faktiskt siktar högt med de sista pusselbitarna. Men nu blev det David då vilket känns bra speciellt då han verkar vara i bra form fysiskt
masapp

Poissa Poissa

Vastaus #181 : 10.03.2025 klo 22:06:09

Oj vad svänger på en vecka, comeback av JVD, glödhet Reid mot Sleipner och impoerande testspel som direkt ble kontrakt.. Känns som många bitar föll på plats under en korttid. Ifall engelska klanen leverar liknande och Admiralen kommer igång lär det väl gå in i histoiens som IFKs bästa anfall någonsin, bästa anfallstrio sedan -19 iallfall.
ifkerik

Poissa Poissa

Vastaus #182 : 11.03.2025 klo 09:12:15

Ja det känns verkligen mycket bättre nu. För ett par veckor sedan så kändes det som det skulle vara svårt att hitta den kvaliteten på spelarna som krävdes för att höja laget till den här nivån. Åtminstone när det pratades om provspelare vart man lite oroad. Men en stor eloge till Jimmy som igen har gjort ett strålande jobb med att få ihop en intressant trupp. Jag gillar att det nu finns ett flertal offensiva spelare som man kan hoppas slår igenom till riktiga stjärnor i ligan.
Strongbow

Poissa Poissa

Vastaus #183 : 11.03.2025 klo 09:21:43

Ja, det går kanske åt rätt håll, men först när de börjar möta lag av ligaklass kommer beskedet huruvida laget har tillräckligt med kvalitet. De svaret får man inte mot division 2 lag från Sverige.
TheBeastBenteke

Poissa Poissa

Vastaus #184 : 11.03.2025 klo 10:44:18

Undrar om en försvarare ännu är på väg in eller valde man att tillsvidare prioritera anfallet i.o.m. värvningen av David? I dagslaget finns det ändå 7 försvarsspelare att tillgå, så kanske man väntar med att ta in en ytterback till. Idealiskt vore ju att låna ut Okereke eller Mfundu och kanske låna in nån ung spelare från nån allsvensk klubb. I övrigt gör ju värvningarna av Van der Heyden och David att man fick rejält med hopp. Många frågetecken ännu såklart, men det känns betydligt positivare än för några veckor sedan. 
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #185 : 11.03.2025 klo 11:25:41

Anfall och mittfält känns bra men visst är försvaret mycket tunnt. Okereke har inte fått spela ens i träningsmatcher och Nissinen är tyvärr väldigt ojämn. Egentligen bara Mfundu som möjligen kan utmana de fyra främsta. IFK har redan 10 non-HG så måste nog helst 1-2 ut om det skall någon in ännu.
ifkerik

Poissa Poissa

Vastaus #186 : 11.03.2025 klo 17:35:43

Optimalt hade förstås varit en bra back till, men det har jag svårt att se hända.
Det som är positivt är att Noah Nurmi strax är tillbaka och han ses nog som en försvare primärt idag. Och även Kivikko-Arraño kommer spela mycket i år tror jag.
Pelisilmä

Poissa Poissa

Vastaus #187 : 11.03.2025 klo 18:53:03

Anfall och mittfält känns bra men visst är försvaret mycket tunnt. Okereke har inte fått spela ens i träningsmatcher och Nissinen är tyvärr väldigt ojämn. Egentligen bara Mfundu som möjligen kan utmana de fyra främsta. IFK har redan 10 non-HG så måste nog helst 1-2 ut om det skall någon in ännu.
På pappret är försvaret alldeles katastrofalt. Och det kommer att kosta IFK dyrt.
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #188 : 11.03.2025 klo 20:11:03

Nurmi hade jag glömt, mera bredd men inte spets. Kivikko och Enqvist tror jag blir bra men knappast kan de spela 90min i varje match och de får absolut inte skada sig. Mittbackarna och målvakt är akilleshälen i år som det nu ser ut.
Gunvald Larsson

Poissa Poissa

Vastaus #189 : 11.03.2025 klo 20:35:10

Aapo Halme är fortfarande utan kontrakt och förlängning med HJK är knappast sannolikt. Får dock se om han ska fortsätta sin karriär vilket jag hoppas han verkligen gör för han trots alla sina skador har talang som inte många mittbackar i Finland har.
ifkerik

Poissa Poissa

Vastaus #190 : 11.03.2025 klo 21:22:10

Jag tror inte det kommer in någon ny mittback. Lindgren är värvad för att spela. Och Fonsell vill man också försås satsa på som kapabel egen produkt.
Sen Nurmi som första reserv. Sen troligtvis Mfundu och sen Okereke. Ganska bra bredd för att vara en klubb som IFK. Problemet är väl egentligen att värvning av Okereke inte alls blev som det var tänkt. Han kom in förra vintern med starka papper, skulle egentligen spelat i Honka och försågs med väldigt bra rekommendationer. Men det har inte fungerat alls. Hade han varit en okej ligaback så skulle det se riktigt bra ut även i försvaret, även om den tydliga ledaren saknas (hoppas på Lindgren).

Jag tror IFK sammantaget har blivit bättre av bytena Machado -> Lindgren, Sid -> van der Heyden och Larsson -> David/Muskwe.
Pelisilmä

Poissa Poissa

Vastaus #191 : 11.03.2025 klo 21:57:25

Machado -> Lindgren
Ingenting tyder nog på att detta är ett vinnande byte. Väldigt optimistisk värvning.
TheBeastBenteke

Poissa Poissa

Vastaus #192 : 11.03.2025 klo 22:55:37

Ingenting tyder nog på att detta är ett vinnande byte. Väldigt optimistisk värvning.

Återstår att se. Det var inte direkt så att Machado gav ett särskilt positivt intryck heller på försäsongen ifjol. Till slut spelade han upp sig en del och var rätt stabil i slutändan. Men han var ingen Ketting direkt. Lindgren kommer ändå från en liga som motsvarar den finska kvalitetsmässigt. Läste lite vad fansen i GIF Sundsvall tyckte om honom och de fattade inte riktigt varför man inte förlängde med honom. Så tydligen gjorde han ändå en rätt bra insats trots att de åkte ur. Sen kanske vi inte riktigt ska räkna bort Mfundu ännu. Har ju varit en grymt lovande spelare och nånting måste klubbledningen ha sett eftersom man signade honom.   
ifkerik

Poissa Poissa

Vastaus #193 : 11.03.2025 klo 23:20:47

Jag tyckte verkligen inte Machado var något extra heller, helt okej 3/5 back.
Jag skulle bli mycket förvånad och besviken om inte Lindgren är lika bra åtminstone.
Strongbow

Poissa Poissa

Vastaus #194 : 12.03.2025 klo 08:31:15

Machado imponerade aldrig på mig! Försvarsspelet genereras av hela laget. Inte bara försvarslinjen. Jellen tillför mycket. Tycker målvaktssidan ser bra ut med Viitala som tvåa och Lund coming man. Tråkigt med Okereke där utvecklingen går åt fel håll. Tror Nurme och Mfundy får ses som reserver i mitten och reserver är - reserver...Hoppas nu Admiral också någongång kan börja spela matcher...Olyckligt.
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #195 : 12.03.2025 klo 10:57:17

Samma åsikt om Machado. Även om jag också varit positiv till Lindgrens rekryrering så tyder nog inget man sett på att han ger en nivåskillnad. I värsta fall tvärtom, en hel del farligheter har kommit från hans område (i motsats till Fonsell som varit bästa mittback hittils).

Men det håller jag med om att Jelle säkert höjer hela försvarsspelet i år.
TheBeastBenteke

Poissa Poissa

Vastaus #196 : 12.03.2025 klo 11:58:37

Intressant att se hur startelvan kommer att se ut sen när alla är skadefria. Försvaret tar väl mer eller mindre ut sig självt. Men mittfält och anfall är intressantare. Meritmässigt så skulle väl mittfältet vara Jelle-Patut-Dale. Men Kujasalo har gjort en bra försäsong och aspirerar säkert på en startplats. Kanske på Patuts bekostnad om han inte lyfter sig rejält. I anfallet lär väl det bli Rule Britannia med Reid-Muskwe-David. Men Huttunen och Cardoso ska inte räknas bort. Väldigt positivt i alla fall att det är konkurrens om startplatserna. 
Pearchland

Poissa Poissa

Vastaus #197 : 16.03.2025 klo 22:36:17

Ny ytterback på ingång, Kivikko verkar vara borta närmare en månad, så verkar som ett nytt lån är på väg in
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #198 : eilen kello 08:34:48

Synd med Kivikko, då han gav bra intryck i de matcher han deltog. Jimmy bekräftade även att truppen som väntat är klar nu, förutom då detta lån. Alop Ring från HJK skulle vara mycket intressant om man får önska något.

Samtidigt lite underligt att man nu tar till ett kort låneavtal, men uppenbarligen sedan litar på att Kivikko och Daniel hålls friska då transferfönstret stängt. Mot Käpa testades Fonsell som ytterback, men där såg man genast hur mer sårbart försvaret blev till höger, även om Käpa inte skapade så mycket speciellt i andra halvlek.
Mest glädjande att Nurmi fick sina första minutrar och säkert är första alternativ från bänken till mittback och eventuellt tom ytterback.

Sivuja: 1 ... 7 [8]

Siirry: