När man kollar igen:
1-0: Brooklyn knuffar Enqvist bakifrån och HJK gör mål i tom bur.
2-0: Foul utanför straffområdet och rött kort. Den finska kommentatorn sa att det inte kan bli dubbla straff, dvs. rött kort OCH straffspark.
De två första målen kom också från en vertikal passning som var offside.
3-0: Skulle inte va straff i "normal" match, men Simojoki får bonus att spela i HJK
3-1: David skott är bra, men vad tänker HJK's målvakt?
4-1: Riikonen vågar inte hoppa mot Mentu? Helvete hur dåligt spelat av Riikonen
5-1: IFK-spelare försökte dribbla bollen ut när dom borde ha bara sparkat den kraftigt ut försvarszon. Ring nära offside igen
5-2: Nissinen tar bollen bort från målvakt, Reid passar till Kujasalo. Bra gjort. Jag förstår hur HJK-målvakt fått mest kritik, inte så tryggt spel av honom. Elmo skulle va bättre, men nordiska "stormästarlag" spelar inte honom.
6-2: IFK-försvaret börjar bli slut och dödstrött. Lätt mål av HJK
7-2: Fint skott av Hostikka, oräddbart. Men offside igen i genomspel.
8-2: Ett av säsongens finaste mål, oräddbart
Så det var det. Jag skäms som IFK-supporter, särskilt om man precis har organiserat resan till matchen och laget spelar så här. MEN, det kan sägas att domartrion hjälpte HJK lite för mycket den här gången.
Ingen säkert kommer att göra protest mot Hyytiä, annars hans pappa kommer och sätter åsnehatten på huvudet (Det som inte vet vad jag menar: domarförbundet som styrdes av Jouni Hyytiä, Joni är hans son, brukade ha åsnehatten för att förnedra folk. På riktigt! Enligt Iltasanomat: "Tidigare elitdomarna Jouni Hyytiä, Petteri Kari och Mattias Gestranius var ansvariga för den olämpliga verksamhetskulturen").
https://www.is.fi/jalkapallo/art-2000010143048.htmlEDIT: SÅ att man inte tvivlar eller försöker ta mina ord på annat sätt: HJK var mycket mycket bättre lag och vinsten var rättvist. Men domararbeten var sämsta jag har nånsin sett.