Aamulehden Instagram-tilillä tehtiin pari tuntia sitten julkaisu jalkapallopaidoista festareilla. En ole tilaaja niin en pääse tarkemmin selaamaan juttua tai galleriaa.
Tässä tekstimuodossa katsaus gallerian kuviin kommentteineen. Nimet muutettu, koska ei ole tarkoitus mitenkään maalittaa nuoria ihmisiä. Sukupuolet on myös oletettu törkeästi nimen perusteella. Sori siitä.
Espanja, Morata 7 (lainassa poikakaverilta)
AC Milan, Ibrahimovic 11 (lainassa poikakaverilta)
"Tämä on rento ja tyylikäs ja sopii festarilookkiin. Muuten ei tule käytettyä"
Barcelona, Lamine Yamal 19 & Italia, Chiesa 14Kaksi nuorta naista olivat päätyneet pukemaan ylleen jalkapallopaidat, sillä ne ovat juuri nyt yleinen trendi.
Barcelona, Lewandowski 9Nuori mies päätyi laittamaan futispaidan, koska se tuo festarimeiningin. "Vapaa-ajalla nämä paidat eivät niin näy",
PSG, Neymar Jr. 10Nuorelle miehelle jalkapallopaidan pukeminen oli ollut niin sanottu helppo valinta. "En tiedä, mitä muuta pukisin",
mies toteaa. Hän kertoo arjessakin jonkun verran käyttävänsä futispaitoja.
AC Milan, Abraham 90Nuorella miehellä oli yllään kaverilta lainattu jalkapallopaita. "Olen juuri muuttanut eikä ollut muuta, niin lainasin kaverilta tämän. En edes seuraa futista, mutta hieno paita kuitenkin",
mies kertoo.
Inter Miami, Messi 10 (turkoosi) & Inter Miami, Messi 10 (pinkki)Nuori nainen oli päätynyt laittamaan kyseisen pelipaidan ylleen lähinnä värin takia, sillä pinkki on hänen lempivärinsä. "Tämä on myös muotia laittaa festareille pelipaita, ja ajattelin, että näyttäisi kivalta tässä asussa",
nainen kertoo.
Nuoren miehen ei tule arjessa käytettyä jalkapallopaitoja, joten siksi se päätyi ylle festareille. "Multa löytyy myös futistaustaa ja katson futista",
mies lisää.
Liverpool (vihreä)Nuori mies halusi pukeutua festareiden toisena päivänä rennompaan asuun ja päätyi siksi lempiseuransa Liverpoolin jalkapallopaitaan. "Eilen oli päällä tyylikkäämpi hihaton. Tämän jalkapallopaidan olen ostanut ulkomailta",
mies kertoo.
AC MilanNuori mies kertoo, että festarit ovat paras paikka käyttää futispaitaa, sillä sitä ei tule käytettyä muualla. "Tämä on vanha 2000-luvun paita, jonka olen löytänyt kirpparilta",
mies sanoo.
Manchester United, Højlund 11 (vihreä)Nuori nainen oli pukeutunut jalkapallopaitaan, koska Blockfestissä pukeutumisessa näkyy streetstyle, ja poikaystävältä lainattu paita sopii kyseiseen tyyliin. "Olisin halunnut laittaa korispaidan, kun olen itse koriksen pelaaja, mutta siinä olisi tullut kylmä",
nainen kertoo.
Jonkinlaisena yhteenvetona vain muutamalle jalkapallolla tai seuralla/pelaajalla oli jotain merkitystä. Muille paita näyttää olevan joku trendikäs vaate, joka "kuuluu laittaa festareille päälle". Osa nuorista naisista on tosiaan lainannut paidan poikaystävältään.
Vähän ristiriitainen fiilis ilmiöstä. Tavallaan hienoa, että on OK laittaa jalkapallopaita päälle muuhunkin yhteyteen kuin jalkapallopeliin. Toisaalta on vähän surullista, että monelle se paita edustaa jotain muuta kuin itse jalkapalloa. Heille jalkapallopaita on kuin joku
newyorkankeeslippis, joita on joka kolmannella vastaantulijalla, vaikka eivät olisi koskaan edes nähneet baseball-ottelua.