Toloppa28
Poissa
|
 |
Vastaus #5175 : 18.08.2025 klo 20:00:10 |
|
Olisihan se mainiota, jos tulevaisuudessa someosaston tai toimiston vahvistaminen ei olisi ainoastaan Ari Lahden hyvän tahdon varassa.
Tämähän se oleellinen asia pitkällä tähtäimellä on. Mutta kuten kaikissa muissakin asioissa pitkäjänteisen tuloksen luominen vaatii ensin investointeja. Vaikea nähdä, että seura onnistuu isossa kuvassa sitouttamaan uusia sukupolvia tai kasvamaan vieläkin isommaksi osaksi Kuopiota (ja tätä kautta tuomaan rahaa sisäänkin) ilman panostuksia taustoille. Vahvasti uskon, että viime vuosien menestystäkin olisi voinut tehokkaammin hyödyntää seuran profiilin nostamisessa. Yksittäisellä markkinointipäälliköllä on tosiaan tällä hetkellä aika tekemätön paikka toimintaa kehittää tässä ruuhkassa. Nyt on selkeästi valittu tie, jossa ensin haetaan menestys. Nyt kun lohkopaikka on ensimmäisen kerran saavutettu, toivottavasti resursseja ohjataan myös taustojen vahvistamiseen. Ja jos jollain ilveellä kuokka lyödään maahan, niin myös sen stadionin operointiin.
|
|
|
|
Oxnek
Paikalla
Suosikkijoukkue: KuPS, Huuhkajat
|
 |
Vastaus #5176 : 18.08.2025 klo 20:22:18 |
|
Tämä on hyvin pitkälti omaa mutuilua joten en tiedä onko jutussa perää, mutta jotenkin kuvittelisin että KuPSin maine oikeiden kunnon rautaisten some ammattilaisten piireissä on jo tiedossa. Siis että ei kukaan todella superhyvä tekijä sinne lähtisi töihin, maksettiin sitten niistä hommista mitä vaan. Löytyy niin sanotusti vähän parempiakin työpaikkoja ja positioita joissa olla.
Kun maine on mennyt, niin sitten se on mennyt.
|
|
|
|
Aisankannattaja
Poissa
Suosikkijoukkue: Suomi
|
 |
Vastaus #5177 : 18.08.2025 klo 21:18:27 |
|
Nyt kun lohkopaikka on ensimmäisen kerran saavutettu, toivottavasti resursseja ohjataan myös taustojen vahvistamiseen. Ja jos jollain ilveellä kuokka lyödään maahan, niin myös sen stadionin operointiin. Näinpä. Lahtihan on kuvannut aiemmin KuPSia talouden kannalta sokeaksi pisteekseen, eli mitään järkeä siinä ei ole ollut, vaan jos johtaisi seuraa kuten Icecapitalia, olisi ajanut seuran varmasti alas ja säästänyt miljoonia. Mutta onneksi elämässä on muutakin kuin järki, kuten elämykset. Nyt kun tulovirtaa alkaa tulla eri malliin (tämä on tosiaan vasta ensimmäinen massiliigapaikka), niin toivon todella, että muutakin ehevöitettäisiin kuin avauskokoonpanoa.
|
|
|
|
Infamy
Paikalla
Suosikkijoukkue: KuPS, Huuhkajat
|
 |
Vastaus #5178 : 18.08.2025 klo 21:21:59 |
|
Some on somea, viestintä ja markkinointi on vielä sitten kokonaisuudessaan x kertaa enemmän.
Olen itse miettinyt, että KuPSissa olisi paljonkin potentiaalia unelmien työpaikkaan näin jalkapallohulluna markkinoinnin ammattilaisena, mutta esimerkiksi huhuttu palkkataso on ollut aiemmin suorastaan naurettavalla tasolla - etenkin kun miettii sitä työmäärää mitä tuossa yhdelle ihmiselle on tunkattu.
Tällä rahalla tuli tällaista, ehkä isommalla rahalla tulisi erilaista. Tuolla on aivan mielettömästi potentiaalia kaivettavana niin fanituotteissa, viestinnässä, yhteisön rakentamisessa ym, mutta ei sitä kauhalla, jos lusikalla jne.
Toivon itsekin, että kunnon osa rahoista menee taustoihin. Se on kun laittaisi rahaa pankkiin.
|
|
|
|
Stanislaw Lemonade
Poissa
|
 |
Vastaus #5179 : 18.08.2025 klo 21:36:39 |
|
Some on somea, viestintä ja markkinointi on vielä sitten kokonaisuudessaan x kertaa enemmän.
Olen itse miettinyt, että KuPSissa olisi paljonkin potentiaalia unelmien työpaikkaan näin jalkapallohulluna markkinoinnin ammattilaisena, mutta esimerkiksi huhuttu palkkataso on ollut aiemmin suorastaan naurettavalla tasolla - etenkin kun miettii sitä työmäärää mitä tuossa yhdelle ihmiselle on tunkattu.
Tällä rahalla tuli tällaista, ehkä isommalla rahalla tulisi erilaista. Tuolla on aivan mielettömästi potentiaalia kaivettavana niin fanituotteissa, viestinnässä, yhteisön rakentamisessa ym, mutta ei sitä kauhalla, jos lusikalla jne.
Toivon itsekin, että kunnon osa rahoista menee taustoihin. Se on kun laittaisi rahaa pankkiin.
Joitain vuosia sitten toimistolla toivottiin lisää tekijöitä porukkaan. Terävän pään viesti oli ettei ole rahaa. Paria viikkoa myöhemmin sisään tuli Valencic ja kumppanit. Katsotaan mikä on tilanne euromassien aikakaudella.
|
|
|
|
krevis
Poissa
Suosikkijoukkue: 1923
|
 |
Vastaus #5180 : 18.08.2025 klo 21:38:03 |
|
Se on kun laittaisi rahaa pankkiin.
Yllä olevaan kaikkeen 100% sama. Kyllähän se jotenkin vihloo sielua kun on melko likeltä seurannut touhua. Osaamista on ollut, mutta kaikilla on samat 24 tuntia kellossa vuorokautta kohden. Ei se riitä. Mahdollisuuksia olisi lähes rajattomasti, tehty duuni voittopuolisesti erinomaista, mutta kun edelliset nosti riman kerta toisensa jälkeen ylemmäs niin sitä alettiin ilmeisesti pitää jollain tavalla automaationa. Jostain aivan käsittämättömästä syystä oli olevinaan vara lopettaa aivan kaikki edes etäisesti laadukas tekeminen viikko mestaruusjuhlien jälkeen kolmeksi kuukaudeksi. TJEU: tämän kauden yleisömäärät
|
|
|
|
Vetoukko
Poissa
Suosikkijoukkue: Pallokissat
|
 |
Vastaus #5181 : 19.08.2025 klo 00:21:38 |
|
Kuten asiantuntijapiirit täällä ovatkin kommentoineet, niin sosiaalinen media on nykyisin se #1 ajuri nuorille.
Voisi jopa väittää, että tuollakaan otteluraportin otsikkovirheellä ei ole mitään väliä, sillä me jotka noita luetaan ollaan jo toinen jalka haudassa.
Oma tuntemukseni on, että tällä hetkellä kaikki tehdään vasemmalla kädellä. Virheitä sähköposteissa, asiavirheet uutisissa ja pelaajat julkaistaan väärillä nimillä. Ehkä ongelma on resursseissa, ehkä rekrytoinneissa. Ehkä siinä, että meidän markkinointipäällikkö ei ole tehtäviensä tasalla.
Yksi asia on kuitenkin varma: nämä asiat eivät muutu ja yleisömäärät eivät kasva, jos lehdistölle mennään Irakin tiedotusministerinä kertomaan, että markkinointi toimii, rahaa palaa ja vika on asiakkaissa. Taisi myös markkinointipäällikkö ennen europeliä kertoa lehdistölle, että kolme tärkeintä asiaa mitkä vaikuttaa yleisömäärään ovat: sää, sää ja sää. Välillä voi myös katsoa peiliin.
|
|
|
|
Bockwurst
Paikalla
Suosikkijoukkue: 1923
|
 |
Vastaus #5182 : 19.08.2025 klo 08:57:09 |
|
Taisi myös markkinointipäällikkö ennen europeliä kertoa lehdistölle, että kolme tärkeintä asiaa mitkä vaikuttaa yleisömäärään ovat: sää, sää ja sää. Välillä voi myös katsoa peiliin.
Juurikin näin. Tälle Tepin kommentille tuli kyllä vedettyä silloin kunnon röhönaurut 
|
|
|
|
gv39
Poissa
Suosikkijoukkue: Tuomarit ja kyläjoukkueet ml. Kups
|
 |
Vastaus #5183 : 19.08.2025 klo 10:15:16 |
|
Kuten asiantuntijapiirit täällä ovatkin kommentoineet, niin sosiaalinen media on nykyisin se #1 ajuri nuorille. ...
Asiasta mitään tietämätön kommentoi, että paljonko maksaisi osapäiväinen nuoren sukupolven somettaja/somevastaava firmalle ja löytyisikö sellaisia kups-henkisiä somettajia. Onko mikään VL-joukkue kokeillut formaatilla, että nuorison somejulkkis streemaa peliä ja samalla kommentoi ja seuraa peliä omalla namallaan.* Oma junnu seuraa välillä e-urheilua tuolla formaatilla eli katsoo jonkun turnauksen ottelua/erää ja samalla pelimaailman top-höpöttelijä kommentoi ja kiimailee. Omasta mielestäni formaatissa ei ole mitään järkeä, mutta toisaalta katson Ruudusta ohjelmaa, jossa 22 miestä juoksee pallon perässä ja selostaja välillä kiimailee, huutaa, spekuloi ja tulee hidastuksia yms. * Jos gilla tuota tekee niin ei lasketa.
|
|
|
|
Ameobi
Poissa
Suosikkijoukkue: Futis
|
 |
Vastaus #5184 : 19.08.2025 klo 10:22:49 |
|
Et sä voi striimata maksun takana olevaa futispeliä twitchiin oli se sitten veikkausliigaa tai valioliigaa. Voit kuvata toki itseäsi ja höpöttää siinä samalla chatin kanssa pelistä.
Ei ole ollenkaan vertailtavissa e-urheiluun, joka nimenomaan näkyy niissä striimipalveluissa.
|
|
|
|
siwunic
Poissa
Suosikkijoukkue: Kuopion Palloseura
|
 |
Vastaus #5185 : 19.08.2025 klo 10:40:16 |
|
Kuten asiantuntijapiirit täällä ovatkin kommentoineet, niin sosiaalinen media on nykyisin se #1 ajuri nuorille.
Voisi jopa väittää, että tuollakaan otteluraportin otsikkovirheellä ei ole mitään väliä, sillä me jotka noita luetaan ollaan jo toinen jalka haudassa.
Oma tuntemukseni on, että tällä hetkellä kaikki tehdään vasemmalla kädellä. Virheitä sähköposteissa, asiavirheet uutisissa ja pelaajat julkaistaan väärillä nimillä. Ehkä ongelma on resursseissa, ehkä rekrytoinneissa. Ehkä siinä, että meidän markkinointipäällikkö ei ole tehtäviensä tasalla.
Yksi asia on kuitenkin varma: nämä asiat eivät muutu ja yleisömäärät eivät kasva, jos lehdistölle mennään Irakin tiedotusministerinä kertomaan, että markkinointi toimii, rahaa palaa ja vika on asiakkaissa. Taisi myös markkinointipäällikkö ennen europeliä kertoa lehdistölle, että kolme tärkeintä asiaa mitkä vaikuttaa yleisömäärään ovat: sää, sää ja sää. Välillä voi myös katsoa peiliin.
Yksi iso ongelma on se, että KuPS ei onnistu houkuttelemaan peleihin uutta yleisöä eri väestöluokista. Kärjistettynä KuPS:sta on kiinnostunut ja peleissä käy kaltaisemme ukot, joilla on se toinen jalka haudassa. Jos vertaa Kalpaan, jonka peleissä käy lapsia, lapsiperheitä ja naisia. Ilmeisesti tämä yleisön homogeenisuus kuitenkin kelpaa seuralle, koska asialle ei haluta tehdä mitään tai ainakaan siihen ei panosteta. Paskan stadionin ja huonon sään taakse meneminen on helvetillistä laiskuutta. JOS seura haluaisi laajentaa asiakaspiiriään, silloin varmasti mietitttäisiin juurikin näitä markkinointi- ja somepuolen juttuja ja sitä kuinka seura tulisi lähemmäksi kannattajia ja sitä kautta saataisiin uusia ihmisiä katsomoon. Jostain kumman syystä Kalpalla on aika paljon erilaisia yleisötapahtumia, jossa esim. lapsiperheet pääsevät touhuamaan pelaajien kanssa. Tai se, että Kalpa ei ole jostain kumman syystä vienyt (laadukasta) somesisältöä jonnekin hämyiseen Solidsportiin, jossa ei ihmiset käy, vaan sinne missä ne potentiaaliset uudet katsojat jo ovat valmiiksi eli Youtubeen. Konkreettinen esimerkki: Jos seura tekisi edelleen edes tällaista sisältöä Youtubeen, niin katsontakertoja tulisi paljon ja pikkuhiljaa joukkue alkaisi kiinnostaa muitakin kuin forkkalaisia. Nyt mitään tällaistä materiaalia ei tule ja jos tulisikin, niin se on jossain Solidsportin syövereissä, minne se satunnainen perheen äiti ja tyttö ei varmasti ohjaannu minkäänlaisella algoritmilla. Meidän on helppo olla tässä KuPS-kuplassa, koska ensisijaisesti me halutaan nähdä vaikkapa ottelukooste tai otteluennakko. Mutta se potentiaalinen uusi seuraaja ei koukuta millään otteluennakoilla vaan tällaisella vapaamuotoisemmalla somesisälllöllä, jossa esimerkiksi kaupungin oma poika jutustelee Neulamäen näköalatornilla. YouTube: PETTERI PENNANEN | MÖLYMÄEN MAESTROT #4Jos KuPS:n seuraajapohja olisi laajempi ja seura olisi tutumpi ja lähempänä satunnaisiakin ihmisiä eikä vain niitä, ketkä käy aina peleissä, väitän, että sillä olisi välillistä vaikutusta myös stadionhankkeen yleiseen mielipiteeseen kaupungilla. Kun seura näyttäytyy isossa kuvassa tämmöiseltä vanhojen ukkojen sisäpiirin jutulta, niin ei siellä perheiden äidit nouse barrikaadeille huutamaan uutta stadionia. Ja taas vertauksena Kalpaan: jostain kumman syystä jäähallin remontti ei herättänyt kaupungilla ja yleisön osastoilla kielteisiä tunteita. Mistähän se voisi johtua?
|
|
|
|
Marseillen Karuselli
Poissa
Suosikkijoukkue: Keltamusta kaunein kaikista
|
 |
Vastaus #5186 : 19.08.2025 klo 11:01:34 |
|
Yksi iso ongelma on se, että KuPS ei onnistu houkuttelemaan peleihin uutta yleisöä eri väestöluokista. Kärjistettynä KuPS:sta on kiinnostunut ja peleissä käy kaltaisemme ukot, joilla on se toinen jalka haudassa. Jos vertaa Kalpaan, jonka peleissä käy lapsia, lapsiperheitä ja naisia. Ilmeisesti tämä yleisön homogeenisuus kuitenkin kelpaa seuralle, koska asialle ei haluta tehdä mitään tai ainakaan siihen ei panosteta. Paskan stadionin ja huonon sään taakse meneminen on helvetillistä laiskuutta. JOS seura haluaisi laajentaa asiakaspiiriään, silloin varmasti mietitttäisiin juurikin näitä markkinointi- ja somepuolen juttuja ja sitä kuinka seura tulisi lähemmäksi kannattajia ja sitä kautta saataisiin uusia ihmisiä katsomoon. Jostain kumman syystä Kalpalla on aika paljon erilaisia yleisötapahtumia, jossa esim. lapsiperheet pääsevät touhuamaan pelaajien kanssa. Tai se, että Kalpa ei ole jostain kumman syystä vienyt (laadukasta) somesisältöä jonnekin hämyiseen Solidsportiin, jossa ei ihmiset käy, vaan sinne missä ne potentiaaliset uudet katsojat jo ovat valmiiksi eli Youtubeen. Konkreettinen esimerkki: Jos seura tekisi edelleen edes tällaista sisältöä Youtubeen, niin katsontakertoja tulisi paljon ja pikkuhiljaa joukkue alkaisi kiinnostaa muitakin kuin forkkalaisia. Nyt mitään tällaistä materiaalia ei tule ja jos tulisikin, niin se on jossain Solidsportin syövereissä, minne se satunnainen perheen äiti ja tyttö ei varmasti ohjaannu minkäänlaisella algoritmilla. Meidän on helppo olla tässä KuPS-kuplassa, koska ensisijaisesti me halutaan nähdä vaikkapa ottelukooste tai otteluennakko. Mutta se potentiaalinen uusi seuraaja ei koukuta millään otteluennakoilla vaan tällaisella vapaamuotoisemmalla somesisälllöllä, jossa esimerkiksi kaupungin oma poika jutustelee Neulamäen näköalatornilla. YouTube: PETTERI PENNANEN | MÖLYMÄEN MAESTROT #4Jos KuPS:n seuraajapohja olisi laajempi ja seura olisi tutumpi ja lähempänä satunnaisiakin ihmisiä eikä vain niitä, ketkä käy aina peleissä, väitän, että sillä olisi välillistä vaikutusta myös stadionhankkeen yleiseen mielipiteeseen kaupungilla. Kun seura näyttäytyy isossa kuvassa tämmöiseltä vanhojen ukkojen sisäpiirin jutulta, niin ei siellä perheiden äidit nouse barrikaadeille huutamaan uutta stadionia. Ja taas vertauksena Kalpaan: jostain kumman syystä jäähallin remontti ei herättänyt kaupungilla ja yleisön osastoilla kielteisiä tunteita. Mistähän se voisi johtua? Amen. Ja tässä onnistumisessa ei todellakaan vaadita mitään pyörän keksimistä uudestaan. Maailma on täynnä jalkapallo- ja urheiluseuroja, jotka tekevät kiinnostavaa sisältöä ja oivaltavaa kumppanuusmarkkinointia. Palloseuran toimistolla voidaan vaan kopioida parhaat esimerkit ja soveltaa niitä omaan toimintaan. Monesti olen miettinyt, että pelkästään ottelutapahtuman kehittämisen kannalta toimiston kannattaisi tehdä inspiraation hakureissu vaikka Saksaan tai Ruotsiin. Mutta tietysti tämä kaikki vaatii niitä resursseja.
|
|
|
|
Ameobi
Poissa
Suosikkijoukkue: Futis
|
 |
Vastaus #5187 : 19.08.2025 klo 11:07:39 |
|
Eihän millään ekskursioilla Ruotsiin ole mitään väliä, jos ne tekijät puuttuvat Suomen päässä. Suomikin on täynnä ammattilaisia ja kyse on pikemminkin oikeiden ja lisähenkilöiden palkkaamisesta, eikä siitä, etteikö joku tietäisi mitä kannattaa tehdä.
|
|
|
|
gv39
Poissa
Suosikkijoukkue: Tuomarit ja kyläjoukkueet ml. Kups
|
 |
Vastaus #5188 : 19.08.2025 klo 11:13:17 |
|
Et sä voi striimata maksun takana olevaa futispeliä twitchiin oli se sitten veikkausliigaa tai valioliigaa. Voit kuvata toki itseäsi ja höpöttää siinä samalla chatin kanssa pelistä.
Ei ole ollenkaan vertailtavissa e-urheiluun, joka nimenomaan näkyy niissä striimipalveluissa.
Tietysti tarkoitin sitä, että tällainen Kupsin virallinen vaihtoehtostriimi tehdään piraattina eikä varsinkaan yhteistyössä oikeuksien omistajien kanssa. Ruotsin ja Saksan matka voisi olla hyödyllinen, jos valitsee rinnastuvan sarjatason ja katsojapotentiaalin ottelutapahtumia ja sisäistää, että jalkapallon rooli/kulttuuri on merkittävämpi noissa maissa.
|
|
|
|
Jacob Johnson
Paikalla
|
 |
Vastaus #5189 : 19.08.2025 klo 11:18:21 |
|
Eihän millään ekskursioilla Ruotsiin ole mitään väliä, jos ne tekijät puuttuvat Suomen päässä. Suomikin on täynnä puuhastelun ammattilaisia ja kyse on pikemminkin oikeiden ja lisähenkilöiden palkkaamisesta, eikä siitä, etteikö joku tietäisi mitä kannattaa tehdä.
Korjasin totuudeksi. Kyllä joku jossain varmaan tietää ja osaa, mutta sellaista henkilöä ei ole tässä maassa vielä näkynyt.
|
|
|
|
Härison
Poissa
Suosikkijoukkue: Kuopion Palloseura
|
 |
Vastaus #5190 : 19.08.2025 klo 11:18:53 |
|
Siellä puhutaan tuoreessa some-päivityksessä eilisestä Inter-pelistä.
|
|
|
|
elekrepie
Poissa
|
 |
Vastaus #5191 : 19.08.2025 klo 11:30:47 |
|
Nyt alkaa näyttää siltä, että täällä puhuu omasta mielestään markkinoinnin ammattilaiset. Olisiko näille some-diggareille ihan oma topikki. PS.en tarkoita, että kaikki some on humpuukia.
|
|
|
|
Aisankannattaja
Poissa
Suosikkijoukkue: Suomi
|
 |
Vastaus #5192 : 19.08.2025 klo 11:58:41 |
|
Välihuomiona: erinomaista keskustelua, kiitos siitä!
Ja tosiaan ehkä ymmärrystä on siihen suuntaan, miten mahdoton paikka KuPSin someukkelin tehtävä tänä päivänä on. Olisipa ilahduttavaa, jos johdossa ja toimistolla seurattaisiin kentällä viimeisen 15 vuoden aikana tapahtunutta muutosta ihan joka suhteessa ja annettaisiin edellytykset suoriutua työssään laajemminkin kuin vuosi & burnout -sapluunalla.
|
|
« Viimeksi muokattu: 19.08.2025 klo 12:01:13 kirjoittanut Aisankannattaja »
|
|
|
|
|
Bockwurst
Paikalla
Suosikkijoukkue: 1923
|
 |
Vastaus #5193 : 19.08.2025 klo 12:20:10 |
|
Täällä aikaisemmin mainittu Ilves ainakin ostaa someen palveluna laadukasta sisältöä futiksen ja kendon puolelle. Vois joskus kokeilla täälläkin, jos halutaan näkyvyyttä.
|
|
|
|
Hexard
Poissa
|
 |
Vastaus #5194 : 19.08.2025 klo 12:52:57 |
|
Toivon malttia viestinnän kritisointiin. Tämä ei ole oikea aika siihen, kun kausi on kiivaimmillaan. Mieluummin tuetaan ihmisten tekemistä kuin hiillostetaan saikulle kesken kauden. Ja vaikka ”somehessu” onkin näkyvä työntekijä, niin hän on vain työntekijä, jonka ei kuulu kestää samanlaista arvostelua kuin esimerkiksi toimari tai omistaja, joille siitä maksetaan. Haasteet tiedetään ja talvella sitten kampanja pystyyn niiden asioiden parantamiseksi.
|
|
|
|
Prässääjä
Poissa
Suosikkijoukkue: Minkä ne meille mahtaa?
|
 |
Vastaus #5195 : 19.08.2025 klo 13:00:00 |
|
Toivon malttia viestinnän kritisointiin. Tämä ei ole oikea aika siihen, kun kausi on kiivaimmillaan. Mieluummin tuetaan ihmisten tekemistä kuin hiillostetaan saikulle kesken kauden. Ja vaikka ”somehessu” onkin näkyvä työntekijä, niin hän on vain työntekijä, jonka ei kuulu kestää samanlaista arvostelua kuin esimerkiksi toimari tai omistaja, joille siitä maksetaan. Haasteet tiedetään ja talvella sitten kampanja pystyyn niiden asioiden parantamiseksi.
Kiitos tästä. Siirtoikkuna menee kiinni maanantaina, toivotaan, että kohta kuullaan heruttelua hyökkäävästä keskikenttäpelaajasta. Nämähän somevastaava on hoitanut asiallisesti.
|
|
|
|
TeukkaS
Poissa
Suosikkijoukkue: ikuinen tuplamestari
|
 |
Vastaus #5196 : 19.08.2025 klo 13:13:29 |
|
Kentän rajojen sisäisiin tekoihin investoiminen on ihan pätevä strategia, mutta nythän meillä on oiva hetki tarkastella, miten tuo on kehittänyt seuraa ja seurayhteisöä. Viimeisen kalenterivuoden aikana ollaan saavutettu jotakuinkin se maksimi, mitä suomalainen jalkapallojengi kentällä voi saavuttaa.
Mites tämä maksimin saavuttaminen on näyttäytynyt ulospäin?
Lehtien palstoilta ollaan luettu toimiston panojuttuja ja sydäntä särkevä kirjoitus siitä, kuinka toimisto ei voikaan jäädä lomille mestaruuspelin jälkeen. Kainalopieruparkkikiekot, Kreviksen jo mainitsema kolmen kuukauden lähes totaalinen mediahiljaisuus, täysin ohi mennyt seuran synttäripäivä ja toimitusjohtaja itkemässä yleisömäärien laskettua, kuinka kaikki mahdollinen ollaan tehty oikein, mut ku KalPa, sää ja mitä näitä oli.
Onko meidän kumppanimyynti kehittynyt viime vuodesta tai vaikka kymmenen viime vuoden aikana?
KuPSissa ei olla vieläkään sisäistetty urheilubisneksen poikkeuksellisuutta nakkikiskaan nähden. Tämä on jotakuinkin ainut ala, jossa on mahdollista hankkia elämänsä loppuun asti tuotteeseen ja firmaan sitoutuneita asiakkaita, vaikka kentällä pelattaisiin huomattavasti paskempaa futista kuin nyt pelataan. Tällä hetkellä KuPSin perusongelma on se, että seurayhteisöä pidetään täysin itsestään uusiutuvana luonnonvarana tai vähintään urheilullisen menestyksen arvioidaan olevan ainoa keino tuon yhteisön kasvattamiseksi. "Tuplamestaruus ja omia poikiakin avainrooleissa, koittakaa nyt perkele tajuta ja tulla matseihin!"
Itse en usko pelkästään lisääntyvien ammattilaiskäsiparien taikaseinään tuon kelkan kääntämisessä. Tai ainakin se on ihan helvetin kallis tapa muuttaa toimintaa niin kauan kuin syvälle juurtunut ja kehityksestä jälkeen jäänyt johtamiskulttuuri ei uudistu. Olen sen jossain yhteydessä aiemminkin maininnut, että siinä missä KuPS on laiminlyönyt seurayhteisöön kasvattamispanostukset, se on myös etäännyttänyt tarpeettoman tehokkaasti jo olemassa olevan seurayhteisön, jolla voisi olla annettavaa myös seuralle. Jopa niin, että Excelitkin näyttäisi hyvältä. Hyvänä konkreettisena esimerkkinä meillä pyöri yksi kylähullu kuvaamassa hyvää hyvyyttään käytännössä kaikki matsit vuosien ajan ja sivusta sain seurata, kuinka joidenkin seuran palkollisten taholta työlle antama arvostus oli jotakuinkin hikisen persevaon kostuttama lämmin käsi. Aivan kuin oltaisiin käyty oikein kilpailua siitä, kuka uskaltaa kusta röyhkeämmin omien housujensa lisäksi talkootyötä tehneenkin kintuille. Nämä on niitä tilanteita, jolloin lasketaan jokaista helvetin satasta, jotka laitetaan parkkikiekkoina ja karaokebändin palkkioina toisella kädellä taivaalle.
Myös tässä some/viestintäjutussa tuntuu olevan kaksi vaihtoehtoa: Joko otetaan täydellä palkalla muutama lisäukko sisään tai viimeistellään mediapäälliköiden burnouttien puhdas hattutemppu. Samalla meillä on divareissakin seuroja, jotka tekevät talkoovoimin helvetin laadukasta viestintää. En tietysti ehdota, että osakeyhtiötä pyöritettäisiin talkoovoimin, mutta heitetään villi esimerkki: Sellaiset 30 000 euroa kannattajille avustusta kerhotilan vuokriin ja seuralla olisi kymmeniä vapaaehtoisia mediapäällikön tukena tuottamassa sellaista somesisältöä vuoden jokaiselle päivälle, että vain myyntipuolen kyvyttömyydellä tuota ei käännettäisi taloudellisesti kannattavaksi investoinniksi. Pidemmän aikavälin boostista seurayhteisön kehittämiseen ja kasvattamiseen puhumattakaan.
Siku on hiljattain puhunut urheilutoimenjohdon osalta, että pitäisi löytää juuri Kuopion Palloseuraa eniten hyödyttävä malli sokean kopioinnin sijaan. Sama tavoite pitäisi olla myös taustapuolella. Resurssit ovat rajalliset myös tämän syksyn jälkeen, mutta luovuutta voisi käyttää parkkikiekkojen suunnittelun sijaan myös isompia linjoja vedettäessä. Kuinka monta markkinointipäällikköä tarvitaan suunnittelemaan päteviä kannattajatuotteita, vai käytettäisiinkö tässäkin huomattavasti edullisempaa seurayhteisöä hyväksi?
Saas nähdä, kuka itkee paikallislehdessä seuraavaksi maailman kovuutta, kun KalPa hyödyntää yhtälailla oman urheilullisen menestysmaksiminsa vähän tehokkaammin.
|
|
|
|
Lindruusi
Poissa
|
 |
Vastaus #5197 : 19.08.2025 klo 16:40:24 |
|
Yhtään uutta toimiston setää tai tätiä ei voida palkata ennen kuin saadaan uusi stadion. Nykyisen kaikki tilat jo aivan tupaten täynnä niin ei sinne mahdu enää ketään lisää. Toki jotain työmaakoppeja vois kärrätä paikalle konttoriksi.
|
|
|
|
Ramone
Poissa
Suosikkijoukkue: KuPS
|
 |
Vastaus #5198 : 19.08.2025 klo 16:49:28 |
|
Yhtään uutta toimiston setää tai tätiä ei voida palkata ennen kuin saadaan uusi stadion. Nykyisen kaikki tilat jo aivan tupaten täynnä niin ei sinne mahdu enää ketään lisää. Toki jotain työmaakoppeja vois kärrätä paikalle konttoriksi.
Mediakuutio? Pah! TOIMISTOKUUTIO sallittava!
|
|
|
|
krevis
Poissa
Suosikkijoukkue: 1923
|
 |
Vastaus #5199 : 19.08.2025 klo 18:57:23 |
|
Etätyötkin on keksitty.
|
|
|
|
|
|